handdator

Visa fullständig version : Bra, optimistisk sjukgymnast i Malmö/Lund?


Kannackas
2017-06-08, 14:00
Hej!

Jag har haft ryggproblem i hela mitt liv mer eller mindre men senaste två åren har jag drabbats av mer än ett diskbråck och efter att ha haft mycket kontakt med sjukvård samt sjukgymnast började jag tröttna på den skeva inställningen att man ses som frisk om det inte är läge att skära i ryggen, och istället erbjuds tunga smärtstillande tills det blir så illa att det är dags att steloperera.. Jag drabbades igår av vad jag är ganska säker på är ett nytt bråck, efter ett år på bättringsvägen och är idag sängliggande igen.

Jag vill bli okej igen, och jag är optimistisk i att det ska gå men jag behöver en bra sjukgymnast som vågar satsa med mig. Tidigare sjukgymnaster har jag upplevt som ointresserade av att komma åt mitt problem utifrån mina förutsättningar och har satt en på standardprogram som är till för otränade äldre personer som bara är ute efter att komma till punkten att slippa smärtstillande och har varit väldigt ovilliga att öht diskutera nya rön och metoder som jag ödmjukt frågat om.

Det är bakgrunden till min tråd här, kanske onödig utläggning men men..

Jag är alltså på jakt efter en optimistisk fysioterapeut i Malmö/Lund-området som jobbar mot aktiva personer som idrottsutövare etc som faktiskt vill försöka hjälpa mig att bli bra, inte bara bättre än i dagsläget.

Jag tror att detta forum har störst kunskap per capita inom detta och hoppas på att andra som varit i min situation kan dela med sig av deras kontakter!

Joe Hardgainer
2017-06-08, 14:28
http://www.i-m-c.se/

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Gober
2017-06-08, 15:33
Kulans idrottsskadeklinik i Malmö (dock har en del duktiga lämnat till privata aktörer). Palmer Friskvård i Malmö (Limhamn). Den senare är dock privat så det går inte genom högkostnadsskydd.

Scratch89
2017-06-08, 20:56
Det låter som om du är motiverad! Hoppas det går bra.

Dock; har man en rygg som gång på gång råkar ut för diskbråck eller liknande, så får man nog acceptera att man antingen rör sig på ett felaktigt sätt, eller helt enkelt har sämre förutsättningar. Det är så vanligt med unga, friska, starka patienter som verkar komma till mig i tron om att de ska få ytterligare tunga, avancerade övningar. Som om det är det som är lösningen, och inte problemet, till deras besvär.

Har man dålig bålkontroll och man kan härleda besvären till det, så är det vad som ska tränas. Kan man inte lyfta armen (obelastat ens!) utan att skulderbladet börjar kompensera, eller det gör ont i toppläget (eller whatever), så ska man inte gå på med tunga pressar och dragövningar.

Det här är inte riktat till dig specifikt, utan lite mer allmänt. :)

Kannackas
2017-06-10, 09:39
Stort tack för tipsen! Fastnade för IMC och har skickat iväg ett meddelande till dom, förhoppningsvis har dom plats för mig.

Kannackas
2017-06-10, 14:14
Får ödmjukt be om fler tips då jag inte insåg att I-M-C inte accepterar frikort tyvärr.

CoKEmaN
2017-06-12, 12:14
Sök på 1177.se i så fall, så bör du kunna hitta de som har avtal med Region Skåne.

Scratch89
2017-06-12, 22:14
Är det för långt att åka till Ängelholm?