handdator

Visa fullständig version : Drick komjölk, bli lång och ståtlig


King Grub
2017-06-08, 13:19
Background:

Cow milk consumption in childhood has been associated with increased height, which is an important measure of children’s growth and development. Many parents are choosing noncow milk beverages such as soy and almond milk because of perceived health benefits. However, noncow milk contains less protein and fat than cow milk and may not have the same effect on height.

Objective:

We sought to determine whether there is an association between noncow milk consumption and lower height in childhood and assess whether cow milk consumption mediates the relation between noncow milk consumption and height.

Design:

This was a cross-sectional study of 5034 healthy Canadian children aged 24–72 mo enrolled in the Applied Research Group for Kids cohort. The primary exposure was the volume of noncow milk consumption (number of 250-mL cups per day). The primary outcome was height, which was measured as height-for-age z score. Multivariable linear regression was used to determine the association between noncow milk consumption and height. A mediation analysis was conducted to explore whether cow milk consumption mediated the association between noncow milk consumption and height.

Results:

There was a dose-dependent association between higher noncow milk consumption and lower height (P < 0.0001). For each daily cup of noncow milk consumed, children were 0.4 cm (95% CI: 0.2, 0.8 cm) shorter. In the mediation analysis, lower cow milk consumption only partially mediated the association between noncow milk consumption and lower height. The height difference for a child aged 3 y consuming 3 cups noncow milk/d relative to 3 cups cow milk/d was 1.5 cm (95% CI: 0.8, 2.0 cm).

Conclusions:

Noncow milk consumption was associated with lower childhood height. Future research is needed to understand the causal relations between noncow milk consumption and height.

Association between noncow milk beverage consumption and childhood height. Am J Clin Nutr June 7, 2017.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2017/06/07/ajcn.117.156877.full.pdf+html

Wain
2017-06-08, 14:19
"Noncow milk", så jäkla dumt uttryck för en vätska som innehåller vatten och växtextrakt. Vag sägs om riktig noncow milk som tex get- och fårmjölk? Irriterande.

Beemel
2017-06-08, 14:33
"Noncow milk", så jäkla dumt uttryck för en vätska som innehåller vatten och växtextrakt. Vag sägs om riktig noncow milk som tex get- och fårmjölk? Irriterande.

Kokosmjölk =)

I övrigt kan jag till viss del hålla med i din kritik (även om det inte "irriterar" mig)
Nonanimal milk eller något dylikt kanske vore ett bättre ord (om det är det dom menar)

Bob90
2017-06-08, 15:17
Kokosmjölk =)

I övrigt kan jag till viss del hålla med i din kritik (även om det inte "irriterar" mig)
Nonanimal milk eller något dylikt kanske vore ett bättre ord (om det är det dom menar)

Finns ju så jävla många olika vegetabiliska "mjölker" nu. Mjölk gjord på kokos, ris, soja, havre, mandel, fan och hans moster. Och så finns det dem som går steget längre och kallar dessa för "dryck" istället för mjölk eftersom mjölk är animaliskt/satans påfund.

Beemel
2017-06-09, 04:33
Finns ju så jävla många olika vegetabiliska "mjölker" nu. Mjölk gjord på kokos, ris, soja, havre, mandel, fan och hans moster. Och så finns det dem som går steget längre och kallar dessa för "dryck" istället för mjölk eftersom mjölk är animaliskt/satans påfund.

Svårt att förstå varför låter du så negativt inställd till att det finns ett större utbud? Du behöver ju inte köpa produkterna om du inte vill, hur många det än finns.

Majoriteten av tillverkarna har redan från början valt att kalla sina produkter för "dryck". Kan inte minnas att det (i Sverige) stått mjölk på dem någonsin.
Du sätter ju själv, i ditt inlägg, ordet mjölker inom citattecken. Så der verkar som även du är tveksam till användandet av det ordet. Gissar på att det inte beror på att du tycker mjölk är satans påfund?!?

Hur som helst så syftade jag på kokosmjölk som kommer i en kokosnöt och inte en som kommer i pappförpackning

Beemel
2017-06-09, 04:50
Säger man sojamjölk så finns det alltid någon som berättar att det faktiskt inte är mjölk.
Säger man sojadryck så är det löjliga veganideer att inte ens kunna kalla det mjölk.

Sohlsken
2017-06-09, 05:27
Vegetable based milk product? Kanske? Alla däggdjur producerar väl sin egen mjölk så vill man vara petig är 'non-cow milk" ett ganska luddigt uttryck.

Grahn
2017-06-09, 07:21
Mjölk är väl egentligen bara ngt däggdjur producerar, växtmjölk av olika slag är ju något som halkat in för att den är mjölkliknande och att det inte direkt rullar av tungan lätt.

"Noncow milk" hade iaf jag tolkat som mjölk från däggdjur som inte är kor vilket uppenbarligen inte är vad som avses i studien. Ett oprecist språk i vanlig konversation är ju en sak men i en vetenskaplig studie är det rätt illa.

Angående studiens resultat så är väl ordvalet det enda förvånande.

Grahn
2017-06-09, 07:32
Förvisso om studien verkligen var på alla tänkbara substanser som någon kunde kalla mjölk och av dem var det endast just komjölk som resulterade i att man blev lång, DET hade faktiskt varit rätt förvånande.

Bob90
2017-06-09, 12:03
Svårt att förstå varför låter du så negativt inställd till att det finns ett större utbud? Du behöver ju inte köpa produkterna om du inte vill, hur många det än finns.

Majoriteten av tillverkarna har redan från början valt att kalla sina produkter för "dryck". Kan inte minnas att det (i Sverige) stått mjölk på dem någonsin.
Du sätter ju själv, i ditt inlägg, ordet mjölker inom citattecken. Så der verkar som även du är tveksam till användandet av det ordet. Gissar på att det inte beror på att du tycker mjölk är satans påfund?!?

Hur som helst så syftade jag på kokosmjölk som kommer i en kokosnöt och inte en som kommer i pappförpackning

Haha det var många onödiga kraftuttryck från min sida :d
Jag har inget emot produkterna förutom att jag själv inte gillar bismakerna från soja/havre och ris smakar för sött :p
Var ett onödigt inlägg från mina sida.

Förresten, menar du kokosmjölk (dvs den vätska man får när man pressar/mixar fruktköttet och tillsätter lite vatten) eller menar du kokosvatten (den redan befintliga "fria" vätskan som finns i kokosnöten)?

Minikubik
2017-06-09, 12:36
LÖGN! Jag har druckit mjölk hela mitt liv men är snudd på dvärg (175cm)

ApexProcyon
2017-06-09, 12:49
LÖGN! Jag har druckit mjölk hela mitt liv men är snudd på dvärg (175cm)

Jag ogillade mjölk under min barndom och snuddar vid 190 cm. Mjölkbondemaffian har oss i sitt grepp av lögner.

Minikubik
2017-06-09, 12:51
Jag ogillade mjölk under min barndom och snuddar vid 190 cm. Mjölkbondemaffian har oss i sitt grepp av lögner.

Jag ska stämma dom eller något, känner mig smutsig och bedragen

Grahn
2017-06-09, 12:52
Är väl helt enkelt bara en rätt bra sammansättning, går fint att täcka alla baser med annat men kanske inte lika lätt.

muddler
2017-06-09, 12:56
LÖGN! Jag har druckit mjölk hela mitt liv men är snudd på dvärg (175cm)

För mig funkade det, blev 190cm tillslut :d

Minikubik
2017-06-09, 13:01
För mig funkade det, blev 190cm tillslut :d

Fusk! Det är alltså en konspiration

Bob90
2017-06-09, 13:21
Fusk! Det är alltså en konspiration

Ja, jag har också vuxit upp på mjölk och stannade vid 171 cm. Undra om konspirationen sträcker sig till global nivå.

Minikubik
2017-06-09, 15:36
Ja, jag har också vuxit upp på mjölk och stannade vid 171 cm. Undra om konspirationen sträcker sig till global nivå.

*foliehatt på*

xan
2017-06-09, 15:43
LÖGN! Jag har druckit mjölk hela mitt liv men är snudd på dvärg (175cm)

http://i1.kym-cdn.com/photos/images/original/000/132/754/ILIED_KNOWTHATFEELBRO.png

Beemel
2017-06-09, 17:20
LÖGN! Jag har druckit mjölk hela mitt liv men är snudd på dvärg (175cm)

Hade kanske varit 1,70 annars

Beemel
2017-06-09, 17:21
Haha det var många onödiga kraftuttryck från min sida :d
Jag har inget emot produkterna förutom att jag själv inte gillar bismakerna från soja/havre och ris smakar för sött :p
Var ett onödigt inlägg från mina sida.

Förresten, menar du kokosmjölk (dvs den vätska man får när man pressar/mixar fruktköttet och tillsätter lite vatten) eller menar du kokosvatten (den redan befintliga "fria" vätskan som finns i kokosnöten)?

Damn... är det så den heter... jag syftar på den senare. Trodde den kallades kokosmjölk... i fail ;-)

Bob90
2017-06-09, 19:11
Damn... är det så den heter... jag syftar på den senare. Trodde den kallades kokosmjölk... i fail ;-)

Japp, den klara vätskan kallas för kokosvatten och den mjölkiga vita vätskan kallas kokosmjölk (och fås fram av att blanda fruktköttet med vatten). Som sagt, det är inte helt lätt att hålla alla termer korrekta ;)

Jag blev själv varse om det för några år sen när jag såg typ "kokosvatten" i ett tetra pak, provade att köpa en och såg liksom att det var helt genomskinligt. Sen så funderade jag på att om det i nöten är vatten, vad fasen kommer mjölken ifrån? Så jag grottade ner mig i begreppen då och halva min värld slogs i spillror :d

*foliehatt på*
:d

Minikubik
2017-06-09, 19:33
Hade kanske varit 1,70 annars

Eller 2 meter!

Bjorneman
2017-06-09, 23:36
Jag är 2 m. Om jag inte hade druckit mjölk så kanske jag hade varit 1,70 som alla coola brutala alfahannar. Fan också. :(

Bob90
2017-06-09, 23:49
Jag är 2 m. Om jag inte hade druckit mjölk så kanske jag hade varit 1,70 som alla coola brutala alfahannar. Fan också. :(

Passa dig så vi inte hoppar upp och biter dig i knäna!

xan
2017-06-10, 00:30
Jag är 2 m. Om jag inte hade druckit mjölk så kanske jag hade varit 1,70 som alla coola brutala alfahannar. Fan också. :(

Du måste börja spela basket, annars får du inga tjejer.

http://i.imgur.com/Jqq4A.jpg

Bjorneman
2017-06-10, 17:46
Det har jag aldrig upplevt. Däremot att semidvärgarna ständigt ljuger eller åtminstone starkt överdriver sina fruntimmerseskapader.