handdator

Visa fullständig version : Låna pengar. Vart är bäst?


KOLOTROLLET
2017-06-08, 11:36
Hej!

Skulle behöva låna 40 000kr. Var ska man vända sig till bäst förmåner?

Tänkte låna 40k på BankNorwegian. Men då kostar det 70 000kr att ta lånet, på en återbetalningstid på 15 år.

The_RobRoy
2017-06-08, 11:44
15 år att betala tillbaka 40k?

ceejay
2017-06-08, 11:49
Första sökning på låna pengar genom googla var freedom finance. Skulle kosta 44k om du lånade 40k och betalade tillbaka på 2 år.

Magnus N
2017-06-08, 11:52
Hade lånat av familjen
0 ränta och betala tillbaka när det är möjligt

Om man nu har en familj som klarar detta dock, pengar brukar böka till det

saigon
2017-06-08, 11:52
Kolla annars om du har möjlighet till medlemslån genom din bank. Brukar vara bäst vilkor, utan konstiga avgifter och så tror jag det brukar medfölja en försäkring.

feyin
2017-06-08, 12:10
Använd dig utav en låneförmedlare (Lendo t.ex), så får du svar från flera banker på bara 1 st kreditupplysning.

Snobbe
2017-06-08, 12:28
Hade lånat av familjen
0 ränta och betala tillbaka när det är möjligt

Om man nu har en familj som klarar detta dock, pengar brukar böka till det

Någon som kollat upp att låna 40k över 15år hade jag nog inte lånat pengar till oavsett om dom var familj eller inte.

kaer
2017-06-08, 12:32
Använd dig utav en låneförmedlare (Lendo t.ex), så får du svar från flera banker på bara 1 st kreditupplysning.

Om man använder sig av t ex Lendo så är det värt att vänta in ganska många svar, de som svarar snabbast behöver på inget vis vara de som ger bäst villkor.

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 12:32
Måste du verkligen låna? Är det en semesterresa som hägrar, "dyr-i-drift" tjej du dejtar eller "låna för att hjälpa henne med skulder" så skulle jag önska att du avstod för dådant tenderar att växa och 40K blir 100K osv.

lanzal
2017-06-08, 12:41
Måste du verkligen låna? Är det en semesterresa som hägrar, "dyr-i-drift" tjej du dejtar eller "låna för att hjälpa henne med skulder" så skulle jag önska att du avstod för dådant tenderar att växa och 40K blir 100K osv.

Bara för att ni sitter ensamma och är arga på kvinnor i feminismtråden behöver ni väl inte försöka veva här med? =/

Bob90
2017-06-08, 12:44
Hej!

Skulle behöva låna 40 000kr. Var ska man vända sig till bäst förmåner?

Tänkte låna 40k på BankNorwegian. Men då kostar det 70 000kr att ta lånet, på en återbetalningstid på 15 år.

Familjen i första hand. Jag har både lånat till och från mina föräldrar. Men givetvis skriver man också ett kontrakt med tydlig betalningsplan.

Bara för att ni sitter ensamma och är arga på kvinnor i feminismtråden behöver ni väl inte försöka veva här med? =/
:d

Yes
2017-06-08, 12:45
Första sökning på låna pengar genom googla var freedom finance. Skulle kosta 44k om du lånade 40k och betalade tillbaka på 2 år.
Det är med deras exempelränta för att locka kunder. Bankerna som svarar behöver inte alls ge så bra erbjudanden.

Är du medlem i någon fackförening kan det finnas möjlighet att teckna medlemslån hos vissa banker. Det är det mest förmånliga jag känner till vad gäller blanco-lån.

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 12:50
Bara för att ni sitter ensamma och är arga på kvinnor i feminismtråden behöver ni väl inte försöka veva här med? =/

Vad behöver man snabbt 40k till? Det är inga lägenhetslånspengar utan gissningsvis nånform av lyxkonsumtion, "unna sig"-peng eller skuld man behöver betala asap.

ApexProcyon
2017-06-08, 13:00
Vad behöver man snabbt 40k till? Det är inga lägenhetslånspengar utan gissningsvis nånform av lyxkonsumtion, "unna sig"-peng eller skuld man behöver betala asap.

Det beror på vart man bor, om personen inte har något på kontot sedan tidigare och precis har fått sitt första jobb hos en mindre ort så är det rimligt.

Men med tanke på önskan att betala av det i 15 så skulle jag gissa på att det inte är det enda lånet.

Bara för att ni sitter ensamma och är arga på kvinnor i feminismtråden behöver ni väl inte försöka veva här med? =/

Kvinnor är kapitalförstörare, det vet alla män som inte är ensamma. :d

feyin
2017-06-08, 13:16
Han frågade väl inte OM han ska låna pengar, utan HUR? *facepalm*

r3mpuh
2017-06-08, 15:24
Hade lånat av familjen
0 ränta och betala tillbaka när det är möjligt

Om man nu har en familj som klarar detta dock, pengar brukar böka till detDetta.^

Min äldsta storebror lånade 15k av mig & betalade tillbaka inom 5 år med månadsbetalningar.

Min andra storebror lånade 15k av mig, fick tillbaka 5k i kontanter en vacker dag & resterande 10k skrev jag av då jag anser att han har det dåligt ställt(fru).

Bob90
2017-06-08, 15:27
Vad behöver man snabbt 40k till? Det är inga lägenhetslånspengar utan gissningsvis nånform av lyxkonsumtion, "unna sig"-peng eller skuld man behöver betala asap.

Kan väl absolut vara lån till handpenning för bostadsköp eller stödsumma till annat stort inköp eller renovering?

leee
2017-06-08, 15:33
Spelskuld?

Starke75an
2017-06-08, 16:30
Ett hemmagym?

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 17:55
Kan väl absolut vara lån till handpenning för bostadsköp eller stödsumma till annat stort inköp eller renovering?

Kalla mig gärna för torr, men sånt skall man spara ihop till. Det är väldigt dumt att låna pengar. Något säger mig att TS vill låna till något dumt, därför är jag intresserad av vad han skall med pengarna till.

r3mpuh
2017-06-08, 18:11
Spelskuld?Man förlorar inte pengar när man bettar though. Då gör man fel. Mvh aldrig förlorat pengar när jag bettat på sport & har inte blivit tvingad till att kolla på sport på över 10 år. :Virro

Jag tror det rör sig om att TS har börjat nalla från sina egna varor & nu inte kan betala personen högre upp i kedjan som han köpte varorna av.

leee
2017-06-08, 19:08
Man förlorar inte pengar när man bettar though. Då gör man fel. Mvh aldrig förlorat pengar när jag bettat på sport & har inte blivit tvingad till att kolla på sport på över 10 år. :Virro

Jag tror det rör sig om att TS har börjat nalla från sina egna varor & nu inte kan betala personen högre upp i kedjan som han köpte varorna av.

Inte dåligt om man aldrig förlorar och det finns olika spelformer och när speldjävulen har satt klorna i en så är man fast.

KOLOTROLLET
2017-06-08, 19:53
Har ett välbetalt jobb. Hamnat lite efter med utgifterna bara. Jag lånade 40 k, löste ut SMS lån på 10k, och löste även ut 8 tusen på kreditkortet. Sedan har jag en klarna skuld på 11 k som jag löste ut.

Sen fick jag lite fickpengar på det övers. Tänkte betala av telefonen (kanske 2 tusen kvar) , ska även gå ned i bredbandshastighet.

Nu har man iaf lite pengar på fickan igen och slipper belåna sig varje månad.

Betalar 600 i ränta varje månad och typ 100 kr i amortering på 40k lånet.

700 kr är inget som märks på lönen, så det får bli att ligga på is ett tag nu sen betala av det efter hel del övertids-stök. Får bli till hösten!

Känns som om jag har spenderat lånet väl. Klarna-skuld har jag haft i flera år! Den har alltid pendlat mellan 1-15 k. Nu är den borta. Och nu ska telefonen betalas också.
Känns som om jag kommer ner i fasta kostnader och äntligen har gott om pengar igen. 700 per månad är inget som syns. Siktar in mig på en hel del övertidstimmar i höst och bränner av lånet inom ett år iaf!

Bob90
2017-06-08, 20:58
Har ett välbetalt jobb. Hamnat lite efter med utgifterna bara. Jag lånade 40 k, löste ut SMS lån på 10k, och löste även ut 8 tusen på kreditkortet. Sedan har jag en klarna skuld på 11 k som jag löste ut.

Sen fick jag lite fickpengar på det övers. Tänkte betala av telefonen (kanske 2 tusen kvar) , ska även gå ned i bredbandshastighet.

Nu har man iaf lite pengar på fickan igen och slipper belåna sig varje månad.

Betalar 600 i ränta varje månad och typ 100 kr i amortering på 40k lånet.

700 kr är inget som märks på lönen, så det får bli att ligga på is ett tag nu sen betala av det efter hel del övertids-stök. Får bli till hösten!

Känns som om jag har spenderat lånet väl. Klarna-skuld har jag haft i flera år! Den har alltid pendlat mellan 1-15 k. Nu är den borta. Och nu ska telefonen betalas också.
Känns som om jag kommer ner i fasta kostnader och äntligen har gott om pengar igen. 700 per månad är inget som syns. Siktar in mig på en hel del övertidstimmar i höst och bränner av lånet inom ett år iaf!

Allt det här med sms-lån (vilken rätt funtad människa tar ens sms-lån?), skulder och krediter ringer lite varningsklockor hos mig. Om du har ett välbetalt jobb så kan det ju vara läge att avvakta tills nästa löning. Att ta lån för att betala av skulder och andra lån brukar vara sånt man får se i lyxfällan.

delta_mats
2017-06-08, 21:35
Tycker du ska lägga de pengar som blev över till en buffert, eller kriskassa. Ifall bilen pajar, eller annan kris som du inte kan täcka upp. Dvs inte känna att du har pengar på fickan och spendera upp dem.

Först en buffert som du aldrig rör annat än i nödfall. Sedan sparar du till det du vill köpa och betalar av dina lån!

I all välmening.

leee
2017-06-08, 22:15
Om 700 kr inte märks så borde du amortera mera när du har så mycket ränta för räntan är bortkastade pengar.

shadowfire
2017-06-08, 23:33
Kalla mig gärna för torr, men sånt skall man spara ihop till. Det är väldigt dumt att låna pengar. Något säger mig att TS vill låna till något dumt, därför är jag intresserad av vad han skall med pengarna till.

Hatar att spara ihop till något, då måste man ju vänta innan man kan göra det man vill eller köpa det man vill. Innan dess kan man bli blind, invalid, feminist, styrkelyftare eller något annat.

shadowfire
2017-06-08, 23:36
Allt det här med sms-lån (vilken rätt funtad människa tar ens sms-lån?), skulder och krediter ringer lite varningsklockor hos mig. Om du har ett välbetalt jobb så kan det ju vara läge att avvakta tills nästa löning. Att ta lån för att betala av skulder och andra lån brukar vara sånt man får se i lyxfällan.

Om man nu har flera krediter, så kan det dock vara rätt klokt att lösa dem och baka in dem i ett enda lån. Mest fördelaktigt iofs om man tar det via sin vanliga bank och ser till att få en bra ränta och en bra amorteringsplan. Inte minst om man har dyra krediter. SMS-lån är ett exempel, men även delbetalningsplaner på elektronik, inredning etc kan ramla över i riktigt dyr räntebärande kredit om man betalar för lite en månad etc.

Annars håller jag med om att det så klart är klokt att välja sina lån och krediter noga och inte dra på sig mer än vad man klarar, men även jag som har järnkoll på min ekonomi har gjort en del impulsköp genom åren och senare "städat upp" det hela, amorterat bort det och landat på plus igen.

Bob90
2017-06-08, 23:44
Om man nu har flera krediter, så kan det dock vara rätt klokt att lösa dem och baka in dem i ett enda lån. Mest fördelaktigt iofs om man tar det via sin vanliga bank och ser till att få en bra ränta och en bra amorteringsplan. Inte minst om man har dyra krediter. SMS-lån är ett exempel, men även delbetalningsplaner på elektronik, inredning etc kan ramla över i riktigt dyr räntebärande kredit om man betalar för lite en månad etc.

Annars håller jag med om att det så klart är klokt att välja sina lån och krediter noga och inte dra på sig mer än vad man klarar, men även jag som har järnkoll på min ekonomi har gjort en del impulsköp genom åren och senare "städat upp" det hela, amorterat bort det och landat på plus igen.

Jo absolut, men då ska man ju veta vad man gör också. Jag personligen hade typ inte orkat läsa på eller räkna ihop den kalkylen om jag hade flera olika typer av lån, osv :d

Starke75an
2017-06-09, 04:30
Kalla mig gärna för torr, men sånt skall man spara ihop till. Det är väldigt dumt att låna pengar. Något säger mig att TS vill låna till något dumt, därför är jag intresserad av vad han skall med pengarna till.


Varför är det dumt att låna pengar?

Ett lån är att investera sin framtida inkomster.

feyin
2017-06-09, 05:04
Sök ett blancolån för att lösa de där krediterna. Dels är SMS-lån, kreditkort, klarna jävligt dyra (10 - 30% ränta + diverse övriga avgifter på varje kredit) men även förödande för din kreditvärdighet. Bara ett råd :)

xan
2017-08-10, 19:43
Han frågade väl inte OM han ska låna pengar, utan HUR? *facepalm*

Kolo vet alltid bäst!

Määng
2017-08-15, 21:36
Använd dig utav en låneförmedlare (Lendo t.ex), så får du svar från flera banker på bara 1 st kreditupplysning.

En banksnubbe sa en gång åt mig att det var dåligt att göra sökningar via lendo då det sänkte kreditvärdigheten. Jag minns inte riktigt om jag fick någon motivering till varför.

Stämmer det? Frågan är inte riktat specifikt till dig utan till alla.

mattilainen
2017-08-15, 22:31
Hur kan man ta ett lån och välja att betala 600 kr i ränta och amortera 100 kr i månaden? Gött skevt. Sen att de pengarna som är över på lånet räknar du som "fickpengar", inte konstigt att du har skulder från början. Är det några pengar över på lånet, så betala tillbaka det på just LÅNET. Du tog ju lånet för att bli av med de värsta skulderna, vilket du blivit. Räntan är 15 %, vilket är lika som ett annat sms-lån?