handdator

Visa fullständig version : Min idrottlärare??


Jon2
2004-04-28, 21:50
Hej vi hade teori på idrotten i dag då sa min idrottslärare att Kolhydrater omöjligt kan bli till fett och hela klassen trodde på honom. vad säger ni om det ska man skratta lr gråta?:)

Sallae
2004-04-28, 22:13
min idrottslärare säjer att man inte ska träna tills man får mjölksyra, för det är ett gift. om man gör det får man motsatt effekt och istället för att bygga muskler så bryter det ner?! är det så?!:em:

z_bumbi
2004-04-28, 22:37
Mjölksyra är inget gift utan en energirik biprodukt när musklerna jobbar utan tillgång till syre. Stiger halten i musklerna tillräckligt högt så slutar musklerna att arbeta, på så sätt kommer man aldrig upp i sådana nivåer att det kan vara skadligt.
Kroppen reglerar det själv helt enkelt.

Det låter lite som om läraren har varit inne och läst på ast då de driver samma tes men det finns fler som tänker likadant.

Fors
2004-04-28, 22:51
Ett tips är att ta både idrottslärare och idrottsböcker med en nypa salt :)

Min lärare hävdade att det här med proteintillskott nog inte är så bra och att många av dessa tillskott inte innehåller fullvärdigt protein.

I samma andetag klargjorde hon att aspartam är farligt och att hennes barn, 6-7 år, redan har lärt sig att kontrollera så att tuggummin inte innehåller aspartam.

På vårt idrottsprov (vilket jag för övrigt spikade) ville hon att man skulle inkludera kolhydrater i essentiella näringsämnen.

Så det finns väl en del tveksamheter i skolidrotten kan man tänka.

Jan
2004-04-29, 16:29
Originally posted by Sallae
min idrottslärare säjer att man inte ska träna tills man får mjölksyra, för det är ett gift. om man gör det får man motsatt effekt och istället för att bygga muskler så bryter det ner?! är det så?!:em:

Min idrottslärare säger att kosttilskott bara är onödigt, och kallar det för doping.

Spectral
2004-04-29, 16:34
Originally posted by Jan


Min idrottslärare säger att kosttilskott bara är onödigt, och kallar det för doping.
samma här :D

Crystal
2004-04-29, 16:47
bara för att de inte är lika starka och grova som ni :D :hbang:

Sparrisen
2004-04-29, 17:45
Originally posted by Jon2
Hej vi hade teori på idrotten i dag då sa min idrottslärare att Kolhydrater omöjligt kan bli till fett och hela klassen trodde på honom. vad säger ni om det ska man skratta lr gråta?:)

Jag gråter redan ;)

Trance
2004-04-29, 17:48
Fråga han varför inte kolhydrater inte kan bli fett och fråga sedan om du då kan äta 1 kilo socker utan problem eller vad som händer?

ensammast
2004-04-29, 18:42
Idrottslärarna kan väl det grundläggande och sedan är det inte så mycket mer.

Däremot är biologilärarna rätt duktiga på sånt här. Biologi och kemi kan vara nyttigt ibland. :smash:

scudmissile
2004-04-29, 18:50
Min idrottslärare skrev med stora bokstäver något i stil med: MAN BEHÖVER INTE PROTEINPULVER OCH LIKNANDE PRODUKTER DET ÄR HELT ONÖDIGT! och lite mer om att det bara är företag som försöker lura en, det var också med på ett prov vi hade... :MrT:

Sverker
2004-04-29, 19:00
Diskussionen om gympalärarna vill jag inte deltaga i.
Deras uppgift är att lära oss att motion+kost=hälsa och att vi själva har ett ansvar för vår egen hälsa.
Inte ge oss nördar information från spjutspetsforskningen.


Däremot finns detta om frågan om kolhydrater kan bli till fett:


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22409

King Grub
2004-04-29, 19:00
Man behöver faktiskt inte proteinpulver. Det är praktisk, enkelt och underlättar, men visst kan man bli stor och stark utan pulver.

dude
2004-04-29, 19:00
Har funderar på detta, varför är alla idrottslärare inne på att kosttillskott är dåligt? Att det är onödigt osv. Tycker det verkar som alla idrotts lärare tycker det... Förövrigt tror idrottsläraren på skolan samt skolsyster att jag har dopat mig typ. Jag tok bulkade förut och gick upp runt 13kg på 2-3månader:D sa ju till dem att det är en viss fettmängd osv men de fattar inte det.

Även om de kan tro på mig att jag inte medvetet har dopat mig tror de att jag kan ha fått i mig något från kosttillskott.

Sa till och med vid ett tillfälle att om hon pröjsar 1500spänn ställer jag upp på ett dopingtest, så hon skulle kolla upp detta och återkomma får se om jag får göra det;)

Fartman
2004-04-29, 19:05
Originally posted by King Grub
Man behöver faktiskt inte proteinpulver. Det är praktisk, enkelt och underlättar, men visst kan man bli stor och stark utan pulver.

japp, och på ett sätt är det bra att idrottslärarna säger det också (även om dom ofta uttrycker sig klantigt så inihelvete).. lite väl många ungdomar verkar tro att tillskotten är någon sorts laglig doping

z_bumbi
2004-04-29, 19:18
Kolla vad riksidrottsförbundet säger om kosttillskott och de borde veta mer som den organisation de är än de flesta lärare.
Tänk sen på var lärare helst skulle leta information i ämnet, hos ett idrottsförbund eller hos en återförsäljare av kosttillskott?

Det rätta sättet är inte att käfta emot utan plocka fram information från sakliga källor, visa att många kosttillskott är testade osv och sen presentera det i en bunt papper med källförteckning som man vänligt överlämnar.
Självklart ska man nämna att det oftast går lika bra med mat men ibland är det svårt.

Så nu har ju alla som klagat på sina lärare något att göra i helgen. :D

När det gäller mjölksyran så vet jag inte om det känns som någon större idé men det skadar säkert inte och alltid lär man sig något själv på kuppen och det är väl det som är meningen med skolan..

Dude: Jobbig situation men jag tvivlar på att de hostar upp några pengar, något liknande hände en jag känner men då påstog någon lärare att hon knarkade istället men hon fick inte chansen att testa sig och visa att hon var ren.

Nils
2004-04-29, 19:54
Originally posted by dude
Har funderar på detta, varför är alla idrottslärare inne på att kosttillskott är dåligt? Att det är onödigt osv. Tycker det verkar som alla idrotts lärare tycker det...
Det är ju onödigt! Det går alldeles utmärkt att bygga upp en hälsosam kropp utan.
Det går till och med bra att bygga upp en onödigt stor kropp utan kosttillskotten, men om man vill ha en kropp med onödigt mycket muskler och onödigt stor förbränning så finns det poänger med kosttillskotten.

När det gäller hälsa så är nog de flesta på kolosseum antingen redan onödigt stora eller har som mål att bli onödigt stora.

yxmannen
2004-04-29, 19:57
Originally posted by Nils

Det är ju onödigt! Det går alldeles utmärkt att bygga upp en hälsosam kropp utan.
Det går till och med bra att bygga upp en onödigt stor kropp utan kosttillskotten, men om man vill ha en kropp med onödigt mycket muskler och onödigt stor förbränning så finns det poänger med kosttillskotten.

När det gäller hälsa så är nog de flesta på kolosseum antingen redan onödigt stora eller har som mål att bli onödigt stora.

Det låter som om du är en stabil bit själv med den inställningen. :thumbup:

dude
2004-04-29, 20:17
Originally posted by Nils

Det är ju onödigt! Det går alldeles utmärkt att bygga upp en hälsosam kropp utan.
Det går till och med bra att bygga upp en onödigt stor kropp utan kosttillskotten, men om man vill ha en kropp med onödigt mycket muskler och onödigt stor förbränning så finns det poänger med kosttillskotten.

När det gäller hälsa så är nog de flesta på kolosseum antingen redan onödigt stora eller har som mål att bli onödigt stora.

yep men det gäller inte bara kosttillskott utan kosten i övrigt med, proteinmängden osv... Går det att bli onödigt stor?

Hoffa
2004-04-29, 20:22
Det är väl såklart kolhydrater kan omvandlas till fett...?

Även dom som inte är pålästa i ämnet kost och hälsa så kan man ju alltid ställa frågan:

om du förbränner 2500 kcal en dag
och äter 3500 kcal och ALLA kalorier kommer från kolhydrater...

vad tror du händer?
Såklart överskottet lagras in i fettdepåerna..:smash:

Hur gjorde man förut föresten?'

Jag menar på 60-talet fanns ju det muskelbyggare men väldigt få..
Det fanns inga gainers what so ever..

snabbt protein efter träning?

På 70-talet när GI och II inte var så känt alls så måste ju alla ätit fel kolhydrater utan att veta om det..
men dom växte väll ändå??

King Grub
2004-04-29, 20:23
Originally posted by Hoffa
Hur gjorde man förut föresten?'

Jag menar på 60-talet fanns ju det muskelbyggare men väldigt få..
Det fanns inga gainers what so ever..

snabbt protein efter träning?

På 70-talet när GI och II inte var så känt alls så måste ju alla ätit fel kolhydrater utan att veta om det..
men dom växte väll ändå??

Man åt ett rejält mål mat efter träning. Kött och potatis. ;) Och man växte då också.

Tricklev
2004-04-29, 20:24
TYcker inte att gympa lärere behöver veta så mycket men tycker ändå att dom ska ha grundläggande kunskaper, annars kan vi lika gärna släppa in vilken 14 årig tjej som helst o lära oss hälsa och kost tips från frida.

Arnesson
2004-04-29, 20:25
Det är ju även stor skillnad på att inte kunna, och att säga fel saker :D

dude
2004-04-29, 21:08
Originally posted by Hoffa
Det är väl såklart kolhydrater kan omvandlas till fett...?

Även dom som inte är pålästa i ämnet kost och hälsa så kan man ju alltid ställa frågan:

om du förbränner 2500 kcal en dag
och äter 3500 kcal och ALLA kalorier kommer från kolhydrater...

vad tror du händer?
Såklart överskottet lagras in i fettdepåerna..:smash:

Hur gjorde man förut föresten?'

Jag menar på 60-talet fanns ju det muskelbyggare men väldigt få..
Det fanns inga gainers what so ever..

snabbt protein efter träning?

På 70-talet när GI och II inte var så känt alls så måste ju alla ätit fel kolhydrater utan att veta om det..
men dom växte väll ändå??

Ja där har du skillnaden mellan coleman och arnold :D Coleman kan sina GI värden dricker sin gainer!:thumbup:

Hoffa
2004-04-29, 21:36
Originally posted by dude


Ja där har du skillnaden mellan coleman och arnold :D Coleman kan sina GI värden dricker sin gainer!:thumbup:

Eller så har Coleman lite bättre piller och tabletter som han stoppar i sig...

Även fast Arnold är en "cyber robot orgranizm with living tissue"

:thumbup:

dude
2004-04-29, 22:02
Originally posted by Hoffa


Eller så har Coleman lite bättre piller och tabletter som han stoppar i sig...

Även fast Arnold är en "cyber robot orgranizm with living tissue"

:thumbup:

Hoppas du fatta att jag var ironisk...;)

Megatuttarna
2004-04-29, 23:38
Min lärare blev skitsur när jag hävdade att de flesta toppatleter är dopade, och att speciellt inom 100m sprint så är detta som mest påtagligt, hahaha han blev typ lessen och sedan skitsur.

Till skillnad från er har jag dock en kunnig skolsyrra som bl a jobbat med dopingtesting under ett tag, vi satt och snackade träning och hon hajade till om en massa grejer.

Hade en fransk lärare i bild som tyckte att jag sprack: "Dét ér ingeut fint! Jeg vét att du tár anabula!"

Hahaha söt liten lärare, sket i att ta upp det med rektorn, sålänge man själv vet hur det ligger till så spelar det ingen roll om en lönnfet fransman kommer och anklagar en.

Herkulez
2004-04-30, 08:53
Originally posted by Megatuttarna

Till skillnad från er har jag dock en kunnig skolsyrra som bl a jobbat med dopingtesting under ett tag, vi satt och snackade träning och hon hajade till om en massa grejer.

. satte du henne?

nä men fan va jobbigt det är med alla självutnämnda experter:smash:

SleDgeHammeR
2004-04-30, 09:02
Haha jag utbildar mig snart till idrottslärare på gymnasiet...
Målet är att få alla mina elever att börja med BB och såklart ska jag förespråka kolozzeum ; D

Hoffa
2004-04-30, 12:03
Originally posted by dude


Hoppas du fatta att jag var ironisk...;)

Jaa...självklart...:D

Coleman har nog 50 olika tränare som fixar allt vad kost heter så han kan koncentrera sig på att lyfta...:bpump:

Det är dock lite kul att folk kunde växa minst lika mycket för i tiden som nu fast det inte fanns några "super mega recovery gainer pro x-tra mega power muscles" :smokin:

Visst är lättare för amatörer och sätta sig in i näringslära och styrketräning idag när det finns en sådan stor marknad av kunskap och produkter..

Hoffa
2004-04-30, 12:04
Originally posted by SleDgeHammeR
Haha jag utbildar mig snart till idrottslärare på gymnasiet...
Målet är att få alla mina elever att börja med BB och såklart ska jag förespråka kolozzeum ; D

Dela ut GI-tabeller på lektionerna då...:eating:

King Grub
2004-04-30, 12:11
Originally posted by Hoffa


Dela ut GI-tabeller på lektionerna då...:eating:

Ja, det är ju det första man måste ha järnkoll på, när man vill lära geneme man vad som är hälsosam och bra mat...

Hoffa
2004-04-30, 12:24
Originally posted by King Grub


Ja, det är ju det första man måste ha järnkoll på, när man vill lära geneme man vad som är hälsosam och bra mat...

Var du ironisk eller?

GI är viktigt för att se till att energin hamnar i musklerna och inte i fett depåerna...men bra mat är mer än GI-tabeller om det var det du ville säga?

Eller så håller du med bara...:thumbup:

King Grub
2004-04-30, 12:31
Originally posted by Hoffa
Var du ironisk eller?

Ja. Äter man bra, oraffinerad och naturlig mat behöver man inte bekymra sig om GI eller II för att må bra.

Hoffa
2004-04-30, 12:36
Originally posted by King Grub

Ja. Äter man bra, oraffinerad och naturlig mat behöver man inte bekymra sig om GI eller II för att må bra.

Nej det är helt sant...

Men det känns inte som vi här på kolozzeum forumet ligger på den nivån när vi pratar om mat...

Det är mycket spjutspets forskning och glukagon peptider...:smash:

Men jag förstår dig...
Folk på 50-60-talet mådde mycket bättre än människor idag för att dom just åt oraffinerad och naturlig mat UTAN att det fanns något GI-index...

Det som är lite kul är dock att då så var mycket av maten sådan som inte höjer blodsockret så mycket..idag finns det en uppsjö av skräp mat som gör att ett GI-index hjälper oss att skilja på det dåliga och bra...

King Grub
2004-04-30, 12:40
Originally posted by Hoffa
Det som är lite kul är dock att då så var mycket av maten sådan som inte höjer blodsockret så mycket..idag finns det en uppsjö av skräp mat som gör att ett GI-index hjälper oss att skilja på det dåliga och bra...

Japp. Äter man naturliga, oraffinerade råvaror så blir det bra, även GI:t, utan att man behöver ägna en tanke åt det. Raffinerad skräpmat kan ha både lågt och högt GI, men är lik förbaskat skräp för det, och vad spelar då GI 42 för roll, när det inte finns någon näring i det man stoppar i sig?

Hoffa
2004-04-30, 12:45
Originally posted by King Grub
Vad spelar då GI 42 för roll, när det inte finns någon näring i det man stoppar i sig?

Precis...

Bättre med 50 kcal juice än 10 kcal läsk om det är samma mängd...

Karelin
2004-05-01, 07:52
... jag tror nog lite av att en del idrottslärare kanske försöker indoktrinera småungarna i att man inte behöver kostillkskott för att på så sätt inte ge dem en extra pusch att kanske ta det för långt... för tror man inte på vanliga tillskott kanske man är mindre benägen att ta till de mer olagliga sorterna...

Kebab-Arne
2004-05-01, 12:59
Att dagens BB är mycket större än gårdagens är ju ingen konstigt. Allt utvecklas ju för helvete.

Man springer fortare idag än vad man gjorde på 70-talet som ex.

Jag har då aldrig haft kostkunskap med idrottslärarn. Däremot litegrann med hemkunskapsläraren. Usch...

Jompi
2004-06-02, 19:26
Min Hk lärare tyckte det räckte med 0.8 g protein per kg/kroppsvikt när jag styrketränar:laugh:

King Grub
2004-06-02, 19:40
Originally posted by Jompi
Min Hk lärare tyckte det räckte med 0.8 g protein per kg/kroppsvikt när jag styrketränar:laugh:

Gör det inte det? Definiera "räckte".

-=(WatchTower)=-
2004-06-02, 19:49
Originally posted by scudmissile
Min idrottslärare skrev med stora bokstäver något i stil med: MAN BEHÖVER INTE PROTEINPULVER OCH LIKNANDE PRODUKTER DET ÄR HELT ONÖDIGT! och lite mer om att det bara är företag som försöker lura en, det var också med på ett prov vi hade... :MrT:

Det stämmer! Precis så är det!

Sverker
2004-06-02, 19:53
Skolan har mål att sträva mot för eleverna.

Målet med idrott är att eleven skall få kunskap om kost och motion för att uppnå god hälsa:

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=23&skolform=11&id=3872&extraId=2087

Det finns inget på skolverkets hemsida att idrottslärarna skall undervisa om kostens betydelsa för maximal prestation:nono:

Sverker
2004-06-02, 19:58
Jag tycker själv att idrottslärarens främsta uppgift är att locka våra försoffade klasskamrater till att röra på sig.


Vi andra kan göra egenstudier på Kolozzeum:thumbup: