handdator

Visa fullständig version : protec??


emmzan
2002-05-01, 19:56
fick hem en hink med 1.5kg protec+ som jag köpt via en släkting (som har en B&F affär nära sig).

På hinken står det att man ska ta det som mellanmål... Trodde att det var menat att ta i samband med träning eller har jag missuppfattat alltihop?

Nån som har koll på hur mkt en deciliter pulver väger? förhoppningsvis finns skopa i förpackningen dock!

/emma

Loco 2
2002-05-01, 20:06
Jag brukar ta Protec innan jag går & lägger mig för det e kasein. Skopan ligger i hinken, det tog en jävla tid för mig att hitta den :)

Det står på hinken att en skopa är 10 gram pulver. iaf på 750 grams burken.

King Grub
2002-05-01, 20:12
Jag brukar också ta det som mellanmål eller innan det är sängdags, eftersom jag tycker det är för långsamt protein för att passa direkt efter träningen. I och för sig kan det kännas kämpigt med flera olika pulverburkar, men, men...

Rah
2002-05-01, 20:36
Det är väl en blandning av Kasein och Vassle?

mane
2002-05-01, 20:58
finns det en skopa på gamla protec???????
jag har i iaf inte hittad den den är 1,5kg

Carro
2002-05-01, 21:06
Emmzan, har sovit hela dagen, är krasslig och har därför inte svarat på din sms fråga,sorry.
Precis som övriga redan skrivit så tar även jag protec utöver "mellanmål". Funderar på att köpa något rent vassle protein som typ triple whay och använda direkt efter träning, nu har ju lönen kommit *L*.

Hade du tänkt kombinera dessa du mè?

Carro
2002-05-01, 21:07
Vad handlar det igentligen om, i tid när det gäller kroppens upptagningsförmånga av kassein vs vassle? Hur stor skillnad är det?

daja
2002-05-01, 21:29
--------------------------------------------
finns det en skopa på gamla protec???????
jag har i iaf inte hittad den den är 1,5kg
--------------------------------------------

Nix, i Protec finns ingen skopa, däremot finns det med i Protec+.
:cool:

-xR-
2002-05-02, 15:38
I den gammla protecen fanns ingen som någon redan sade. Man får ta med ett deciliter mått och jag hade för mig att det motsvarade 30g pulver. Dock inte 100% säker.

muskelbyggarn
2002-05-02, 17:49
> -xR-

Stämmer ganska bra, ett dl-mått är ca:30g rent protein och ca:35 g pulver.

Vänl,,,
Tobbe

Lella
2002-05-02, 18:05
Efter träning tar jag Protec + och har i lite druvsocker (å så nån banan, typ en timme senare blir det käk) är den ok som "efterträningsdrink" då?

Eller bör man kanske ta nåt annat? Jag tar Protec + på morgonen före morgonprommisen och ibland på kvällen (alt äggvitor, torsk, kyckling, tonfisk).

Oj, inte en enda "gubbe" fick jag med.. :cool:

(ajdå..)

-xR-
2002-05-02, 19:21
Jodå, ta 1dl pulver, blande det i vatten eller mjölk. Lägg sedan till ca 1g dextrosol per kg kroppsvikt. Nu kan du också strunta i bananen. Sedan när du kommer hem så går det utmärkt att käka en "riktig" middag sådär 1h efter att passet är slut...

vänligen -xR-

spinkoo
2002-05-02, 19:39
Rent tekninskt sätt så är det ju bättre med vassle pulver efter träning då kasien inte går i musklerna omedelbart..? : :D :)

MVH/spinkoo

rob
2002-05-02, 19:46
Var hittar man detta vassle pulver då?

AnderssoN
2002-05-02, 19:56
Kör med Hi-Whey efter träning och protec som mellanmål och innan läggdags.

Hi-Whey hittar man där man köper Protec...

rob
2002-05-02, 19:58
Inte billigt o träna.. :(

spinkoo
2002-05-02, 20:12
"Muskler bygger man på banken"

jaja det har jag skrivit innan, men det passade här...

MVH/spinkoo

emmzan
2002-05-02, 21:28
då får det bli protec som mellanmål och innan sängdags då, och triple whey efter träningen!

Egentligen spelar det väl inte så stor roll vad man tar innan morgonpromenaden, eller? Jag menar, tar man koffeintabletter också hindrar man ju ändå musklerna att ta upp proteinet så då är det väl av mindre betydelse hur "snabbt" proteinet är..

muskelbyggarn
2002-05-02, 21:38
Varför skulle koffein försämra upptaget av protein? Ser ingen anledning till det :D

Annars är du helt rätt ute med din "timing" av tillskotten.

Jag personligen skulle rekommendera tripplewheyen innan morgonpromenaden, då det proteinet kommer ut i kroppen snabbare. Annars väntar du bara någon halvtimme extra.


Lycka till!!!


Vänl,,,
Tobbe

emmzan
2002-05-02, 22:23
Koffeinet ger ju adrenalinpåslag. Adrenalin fungerar ju så (precis som glukagon) att det hämmar insulinet, och det är trots allt insulin som underlättar för kolhydrat och aminosyror att komma in i musklerna...

muskelbyggarn
2002-05-02, 22:43
Snarare är det så att koffein påverkar insulinkurvan "positivt".

Tror inte du skall oroa dig för att proteinupptaget blir sämre av lite koffein.


Vänl,,,
Tobbe

The Dwag
2002-05-02, 23:15
Ursprungligen skickat av emmzan:
<STRONG>Koffeinet ger ju adrenalinpåslag. Adrenalin fungerar ju så (precis som glukagon) att det hämmar insulinet, och det är trots allt insulin som underlättar för kolhydrat och aminosyror att komma in i musklerna...</STRONG>

intressant teori du har ialla fall

Carro
2002-05-03, 06:06
&lt;&lt;&lt;&lt;&lt;Vad handlar det igentligen om, i tid när det gäller kroppens upptagningsförmånga av kassein vs vassle? Hur stor skillnad är det? &gt;&gt;&gt;&gt;&gt;

ingen som kunde svara på detta???

The Dwag
2002-05-03, 06:44
Ursprungligen skickat av Carro:
<STRONG>&lt;&lt;&lt;&lt;&lt;Vad handlar det igentligen om, i tid när det gäller kroppens upptagningsförmånga av kassein vs vassle? Hur stor skillnad är det? &gt;&gt;&gt;&gt;&gt;

ingen som kunde svara på detta???</STRONG>

Man brukar säga

- Vassle
Efter intag når det blodomloppet på ca 30minuter för att sedan höja kroppens nivå av aminosyror i en spik av ca 2timmar för att sedan snabbat avta. Vassle kallas ett anabolt protein då det i första hand stimulerar anabolismen i kroppen

- Kasein
Är ett långsammare protein som kan ta upp till 5-7 timmar för kroppen att förbränna. Det leder till att du får en jämnare nivå av aminosyror i kroppen under en längre tid. Det gör att det har till största delen antikatabola egenskaper.

Som jag ser det är bägge proteinerna bra… men en kombination av dem är bättre. Det finns vissa typer av helmjölksproteiner som innehåller bägge. Eller så kan man blanda själv en skopa av varje!

Hoppas det gav lite klarhet år dig Carro!

ekim
2002-05-03, 06:45
"tyvärr" så har koffein konstigt nog förmågan att få kroppen att dra på med insulin har dock ingen koll på hur mycket kanske tobbe eller någon annan vet??

The Dwag
2002-05-03, 07:04
Tror ingen av er behöver oroa sig för koffeinets egenskaper förutom att det höjer ämnesomsättningen med 5%.

Carro
2002-05-03, 07:17
TACK The Dwag!
Men hur skiljer det sig då ifrån vanligt kött? Hur snabbt tar kroppen upp proteinet från köttet?

Får tanken på att kassein nästan endast är effektivt att ta innan sängdax, vad säger du?

The Dwag
2002-05-03, 07:40
Jag skulle nog vilja säga att kött har samma egenskaper som Kaseinet då det gäller utsöndrings tid. Så en animalisk proteinkälla kombinerad med t.ex. vassle protein borde ge en ganska kombination.

Jo kasein är bra att inta innan läggdags då man är intresserad av att få en långsam utsöndring av aminosyror i kroppen under så lång tid som möjligt. Keso är ett utmärkt alternativ till pulver. Men man kan ju äta en animalisk proteinkälla eller keso innan läggdags med kombinerat med vassle kanske så får man det man eftersträvar.

emmzan
2002-05-03, 15:08
The Dwag&gt; så säger PT:n på gymet samt vår föreläsare på metabolismavsnittet vi läst inom biomedicinsk baskurs.

The Dwag
2002-05-03, 20:05
emmzan&gt; Jag repeterar -Tror ingen av er behöver oroa sig för koffeinets egenskaper förutom att det höjer ämnesomsättningen med 3-5%.

emmzan
2002-05-03, 21:09
okido!