handdator

Visa fullständig version : Äta efter mättnad?


Sheikah
2017-06-06, 19:50
Har funderat på mättnad och kaloriintaget. Om man äter, i väldigt stor utsträckning, icke raffinerad mat så som potatis, havregryn, grönsaker, fettsnåla proteinkällor så som fisk och kyckling och måttligt med fett från ägg och fet fisk: Hur väl kommer hungern/mättnaden överensstämma med ens dagliga kaloribehov?

Jag har ibland svårt att få i mig tillräckligt för att hålla min vikt, och funderar på om jag äter för "bra" mat för mitt eget bästa. Har ändrat kosten en del det senaste för att få mig fler kolhydrater och mer kalorier totalt sett. En typsik dag kan se ut som följer:

Frukost: 100 gram havrergyn, 50 gram proteinpulver, 200 gram hallon

Lunch: 300 gram potatis, 250 gram kycklingfilé, 200 gran broccoli, lite spenat, 1msk rapsolja

Mellanmål: 40 gram havregryn, 40 gram proteinpulver, 200 gram blåbär

Middag: 300 gram sötpotatis, 200 gram lax, 400 gram blandade frysta grönsaker, 250 gram lättkvarg

Ev. kvällsmål: 1 ägg, 40 gram kasein, lite mer lättkvarg, något äpple

Tränar roddträning (30-40 min) dagligen och styrketränar 1-2 h dagligen. Ibland på två pass, ibland på ett. Jobbar medelaktivt och går ungefär 1 mil om dagen på jobbet.

Några tankar? Har mer energi nu än innan, men beror främst på att jag åt som en fågelunge innan. Har inget specifikt mål vad gäller kroppsvikt, vill mest bli starkare och bättre på roddmaskin.

Hoppas någon vill dela någon tanke.

DudX
2017-06-06, 20:39
för mig så stämmer mättnad och kaloriintag inte överens om jag äter mer än 1 gång per dag. Enkelt förklarat är hungern framme konstant om jag äter frukost lunch middag plus mellanmål på samma kaloribudget som om jag äter en gigantisk lunch innehållande alla kalorier.

Äter jag en gång per dag är jag aldrig hungrig.

Sohlsken
2017-06-06, 21:12
Min hunger verkar stamma overens med den vikt min kropp garna skulle halla om jag lat den. Om jag ater ett stort mal pa kvallen och sma mal innan dess sa stammer det battre overens, for da blir jag ordentligt matt en gang om dagen.

ispåse
2017-06-09, 07:39
Upp till 90kg är jag konstant hungrig, därefter försvinner hungern. Runt 90kg är dessutom den vikt där jag mår bäst.

LunaSpice
2017-06-09, 09:01
Jag kan inte skilja på hunger och sug vilket för mig innebär att jag inte litar på dessa signaler för fem öre. Om jag behöver förlora fettvikt t.ex. måste jag vara tokdisciplinerad med att väga och räkna. Äter jag mer normalt känns det ok att "lita" på signalerna men jag måste ändå ha ganska bra kontroll även om jag inte väger allt jag äter. Jag menar... ett paket musli med mjölk till är förbannat gott.

Shqypnia
2017-06-09, 10:18
Är det gott så är mättnad aldrig ett hinder.

Pepz
2017-06-09, 11:14
jag upplever att fettsnål mat mättar sämre i längden.

jag upplever också långt större hunger över dagen om jag äter frukost.

för mig funkar vanlig husmanskost bäst (utan frukost), då funkar det att äta efter mättnad

vicarious
2017-06-09, 12:23
Det här är väldigt individuellt. Som tidigare överviktig upplever jag det svårare att äta efter mättnad än många normalviktiga bekanta till mig.

Äta mycket grönsaker hjälper, ligger oftast runt 1kg om dagen nuförtiden. Många av de livsmedel du räknar upp är inte särskilt energitäta. Det kan vara både bra och dåligt beroende på vad man har för mål.

Minikubik
2017-06-09, 12:26
Jag kan inte lita på mättnad. Sköter jag kosten är jag aldrig hungrig, slarvar jag är jag konstant hungrig