handdator

Visa fullständig version : Press bakom nacken - skillnad i muskelaktivering vid smalt respektive brett grepp?


Frågenarkomanen
2017-06-05, 18:17
Vad blir skillnaden i vilka muskler som används för att pressa upp vikten bakom nacken, vid smalt respektive riktigt brett (typ ryckgrepp eller vad vissa kallar "Klokov-press")?

Mindre ROM så klart, men utöver det? Antar mindre triceps och mer trapz, men vet inte.

Vad säger ni?


med vänlig hälsning,

Frågenarkomanen

Ozziking
2017-06-05, 20:22
Inte nödvändigtvis mindre ROM.

Har för mig att det blir mer direkt mellersta delta som får arbeta. Men någon expert får uttala sig mer korrekt om det.

pezrulezhaakon
2017-06-07, 22:09
Vad blir skillnaden i vilka muskler som används för att pressa upp vikten bakom nacken, vid smalt respektive riktigt brett (typ ryckgrepp eller vad vissa kallar "Klokov-press")?

Mindre ROM så klart, men utöver det? Antar mindre triceps och mer trapz, men vet inte.

Vad säger ni?


med vänlig hälsning,

Frågenarkomanen

Det är alldeles för komplext att beskriva skillnaderna i text. Det beror på många olika saker vad som händer i muskelaktiveringen. Hur brett?, Hur smalt? Vilket utförande? Hur stor rörlighet har du, mm..?

Det går att laborera med ROM vid båda valen, och även laborera med hur mycket belastning de givna musklerna/muskelgrupperna får jobba med.
Så man kan inte rakt av bara säga bu eller bä om ROM, belastning eller muskelarbetet.

Det är enklare att vända på frågeställningen. Vad vill du fokusera på, vilket mål och vilken tanke har du med vad du vill ha?

Frågenarkomanen
2017-06-12, 23:55
Det är alldeles för komplext att beskriva skillnaderna i text. Det beror på många olika saker vad som händer i muskelaktiveringen. Hur brett?, Hur smalt? Vilket utförande? Hur stor rörlighet har du, mm..?


Som detta, fast med full ROM d v s ner till trapzen:

QOrIAbGFjx8

vs detta:

Oqr4GnICbvE


Vad vill du fokusera på, vilket mål och vilken tanke har du med vad du vill ha?

Jag tycker att press bakom nacken med brett grepp är skönt och roligt att köra/träna. Vill veta vad jag förlorar respektive vinner i muskelaktivering vs smalare grepp.

pezrulezhaakon
2017-06-13, 23:54
Som detta, fast med full ROM d v s ner till trapzen:

QOrIAbGFjx8

vs detta:

Oqr4GnICbvE




Jag tycker att press bakom nacken med brett grepp är skönt och roligt att köra/träna. Vill veta vad jag förlorar respektive vinner i muskelaktivering vs smalare grepp.

En förenkling av de båda är att i det första exemplet får du längre ROM för triceps, delta och bröst, och tränar nämnda muskler mer, men det stressar axelleden klart mer, om du går hela vägen ner bakom nacken.
Det andra exemplet är kortare ROM än i det första. Musklerna tränas mindre, pga att något mindre av stångens belastning påverkar musklerna, jämfört med första exemplet. Men andra exemplet är något mer skonsam mellan de två.

Frågenarkomanen
2017-06-14, 00:15
En förenkling av de båda är att i det första exemplet får du längre ROM för triceps, delta och bröst, och tränar nämnda muskler mer, men det stressar axelleden klart mer, om du går hela vägen ner bakom nacken.
Det andra exemplet är kortare ROM än i det första. Musklerna tränas mindre, pga att något mindre av stångens belastning påverkar musklerna, jämfört med första exemplet. Men andra exemplet är något mer skonsam mellan de två.

Men om man kör push press då, så tänkte jag att man lyfter mer i push press bak nacke, och då kan använda mer vikt i långsam negativ, än vad man kan i push press framför nacke? Om man låter bli att "fånga" vikten genom att böja i knäleden som de allra flesta gör.

DÅ borde man få saftig EMG aktivering i den negativa fasen eller?

Hur skulle DU, som är expert, gjort för att få maximal belastning i axlar, traps och triceps?

pezrulezhaakon
2017-06-14, 00:55
Men om man kör push press då, så tänkte jag att man lyfter mer i push press bak nacke, och då kan använda mer vikt i långsam negativ, än vad man kan i push press framför nacke? Om man låter bli att "fånga" vikten genom att böja i knäleden som de allra flesta gör.

DÅ borde man få saftig EMG aktivering i den negativa fasen eller?

Hur skulle DU, som är expert, gjort för att få maximal belastning i axlar, traps och triceps?

Jo, du skulle få mer ökad EMG av att bromsa stången än att släppa den på axlarna och ta emot med benen. MEN du ökar även riskerna för axelleden på det sättet. Supraspinatus ligger illa till. Dessutom skulle du få ännu mer muskelträning om du inte kör pushpress. Fokus på negativ fas är/kan vara en krydda att slänga in i passet emellanåt.

Fast även om du har en högre siffra på stångens belastning bakom nacken, så är det inte per automatik att musklerna får mer belastning, jämfört med om du hade kört med något lägre belastning framför.
Anledningen till att du kan ta mer vikt bakom är inte solklar. Det kan bero på flera faktorer.

Om jag ville ha maximal belastning i axlar, traps och triceps, så skulle jag välja andra övningar än press över huvudet med stång. Pressar är inte speciellt effektiva tricepsövningar, eller traps heller för den delen.
Men av dessa val, så skulle jag definitivt välja pressar framför med grepp strax utanför axelbrett, hellre än bakom nacken. Just för att göra det så effektivt som möjligt för musklerna, till en så låg onödig axelrisk som möjligt.