handdator

Visa fullständig version : Nedre bicepsruptur


Henky
2017-06-05, 09:35
Hej.

Nu är det såhär att jag troligtvis har åkt på en nedre bicepsruptur av något slag. Det ser ut som muskeln åkt upp ungefär 1-2 cm från det ursprungliga. Det känns nu två dagar efter som den träningsvärk man kan få längst ner i bicepsfästet/armvecket.

Ska man kontakta sjukgymnast eller går det över av sig själv? Man kanske kan fixa det med egna övningar på gymmet?

King Grub
2017-06-05, 09:38
Om det är en bicepsruptur kan du aldrig flytta tillbaka muskeln utan ett kirurgiskt ingrepp. Det är dock inte alltid nödvändigt med kirurgi ändå; men behåller ofta en majoritet av sin styrka och rörlighet. Men för en idrottare brukar det vara av intresse att ha 100 % av sin förmåga, och då krävs det operatation.

Henky
2017-06-05, 09:43
Om det är en bicepsruptur kan du aldrig flytta tillbaka muskeln utan ett kirurgiskt ingrepp. Det är dock inte alltid nödvändigt med kirurgi ändå; men behåller ofta en majoritet av sin styrka och rörlighet. Men för en idrottare brukar det vara av intresse att ha 100 % av sin förmåga, och då krävs det operatation.

Ok. Det finns ingen annan förklaring än bicepsruptur att muskeln har förlorat lite volym längst ner? Det är inget som märks ifall man inte håller båda armarna bredvid varandra, då ser man lite skillnad. Det enda rörlighetsproblem jag har för tillfället är att det stramar lite när jag har armen helt utsträckt.

Joe Hardgainer
2017-06-05, 10:01
Sök vård. Få ett ultraljud. Få en diagnos

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Joe Hardgainer
2017-06-05, 10:04
Om du har en distal bicepsruptur det oftast operation. Om inte så vet du det först efter att du har kontaktat vården :)

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

CoKEmaN
2017-06-05, 10:55
Finns flera muskler som hjälper till att böja i armbågen, skulle eventuellt kunna vara en skada på någon annan också, om det är en mindre muskel som är skadad och inte en distal muskelruptur i biceps så är det inte säkert att man behöver operera, men är det en distal muskelruptur i biceps så brukar man operera.
Vad jag har förstått är det alltid lättare att operera en sena eller muskel som är nyskadad, så sök vård.

Henky
2017-06-05, 12:39
OK, tack för alla svar. Har läkartid idag klockan 15:00.

Henky
2017-06-05, 14:40
OK, tack för alla svar. Har läkartid idag klockan 15:00.

Läkaren sa att det var en partiell ruptur och det inte finns mycket att göra åt det. Skulle kanske kontakta en sjukgymnast för att få svar på hur mycket man kan belasta armen.

King Grub
2017-06-05, 15:07
Det går att fixa med kirurgi, fast man kanske får bekosta det själv.

leee
2017-06-05, 15:38
Rich Piana har ju samma på vänsterarmen och fyllde ut det med något vad det nu heter,blev ju ganska bra.

Bob90
2017-06-05, 16:15
Rich Piana har ju samma på vänsterarmen och fyllde ut det med något vad det nu heter,blev ju ganska bra.

Första och förhoppningsvis sista gången jag ser "Rich Piana" och "bra" i samma mening.

leee
2017-06-05, 16:57
Första och förhoppningsvis sista gången jag ser "Rich Piana" och "bra" i samma mening.

:d

Scratch89
2017-06-05, 21:02
Det beror såklart på vad man ska göra med sin arm; är man tyngdlyftare på elitnivå kanske man behöver operera dit den, men inte för vanligt folk med vanliga aktiviteter.

Är det bara en partiell ruptur ser man till att rehabilitera axeln och lär sig att röra sig på rätt sätt. Evidensen för operation i axlarna är inte särskilt övertygande.

- Smärta och funktion korrelerar inte med rupturens storlek (Curry et al 2015)
- Symptomens varaktighet korrelerar inte med ”more advanced RC disease”.
greater tear size, more pain, less function, decreased range of motion, less strength (Unruh et al 2014)
- Inte nödvändigt att reparera rupturerna för att minska symptomen (Kukkonen 2014)
- Signifikant höga tal av reruptur efter operation utan återkommande symptom (Jost et al 2000; Thomazeau 1997)

Ang. fysioterapi/sjukgymnastik:

- ”Equally effective as surgery plus physiotherapy” (Brox et al 1993 & 1999, Haahr et al 2005 & 2006, Ketola et al 2009 & 2013, Saltychev et al 2015, Haik et al 2016, Kukkonen et al 2014)
- ”reduces ”need” for surgery” (Holmgren et al 2012, Kuhn et al 2013)