handdator

Visa fullständig version : Dags att börja deffa? (Bilder)


Cruceuz
2017-06-04, 15:53
Hej! Har nu bulkat i ca ett år och gått upp 15kg. Väger inte jättemycket,väger runt 75kg. Känner dock att jag börjat få en hel del fett framförallt i ansiktet och magen sista 3-4 månaderna. Känns dock inte som att jag har i närheten tillräckligt med massa för att börja deffa. Vill endast få bort lite fett för att sedan börja bulka igen. Vad tror ni om att börja deffa mitten av sommaren och gå ner 3-5kg för att sedan börja bulka igen i början av hösten? Är det för tidigt att börja deffa vid endast 75kg?

Och viktigaste frågan av allt. Hur deffar man? Minskar man succesivt kalorierna till ett underskott? Hur mycket skall jag minska till? Bulkar på ca 4000-4200 idag. Bör jag minska volymen i träningen vid en deff? Vad jag förstått kan man inte räkna med några markanta styrkeökningar under en deff.

Tobbey
2017-06-04, 16:15
Ser inte osmakligt fet ut på något sätt än så fortsätta mot 80kg skulle säkert fungera.

Om du bulkar på 4000-4200 kcal och du vill deffa, börja med att klippa bort 800-1000 från vad du äter nu (cirka 3000-3500) och ät så i en vecka eller två, kolla vikten. Har vikten rört sig ner? Inte, ta bort lite kalorier ytterligare. Gått ner? Bra. Dåligt med energi och jobbiga pass? Gymprestationen går sämre? Öka lite.

Välj kalorimängd > Ät enligt vald mängd en period > utvärdera.

Fokusera på att bibehålla styrka under deff. Behåll nuvarande volym, om det blir för tungt börja skala ner den lite. Behåll gärna intensiteten åt det högre hållet.

Cruceuz
2017-06-04, 16:31
faktiskt funderat på att gå upp till 80. Bör gå på 2-3 månader om man ligger i lite och sedan börja deffa till hösten. Men känns ändå tråkigt då man blir fulare i ansiktet för varje dag som går. Käk och kindben är som bortblåsta och börjar likna en hamster i ansiktet :/ Magen spelar inte så jättestor roll då den sällan syns,så länge det inte blir så illa att man får ölkagge. Tackar för tipsen angående hur man övergår till en deff. Vad bör man sikta på att gå ner i veckan/månaden när man deffar? Vad jag har hört så förlorar man mer muskler om man deffar intensivt under en kort period jämfört med om man deffar lite långsammare över en längre period.

leee
2017-06-04, 16:34
Det du kan göra är att äta som nu men öka förbränningen genom promenader cykling eller liknande inte allt för krävande och fortsätta träna som vanligt.

Cruceuz
2017-06-04, 17:21
Det du kan göra är att äta som nu men öka förbränningen genom promenader cykling eller liknande inte allt för krävande och fortsätta träna som vanligt.

Vad är fördelen med det? Isåfall lär jag ju bara få en långsamare uppgång,hamna på underhåll eller tillochmed gå ner.

Jämfört med om jag endast skulle minska intaget.

exevision
2017-06-04, 17:27
faktiskt funderat på att gå upp till 80. Bör gå på 2-3 månader om man ligger i lite och sedan börja deffa till hösten.

Varför vill du lägga på dig fett i onödan för?

leee
2017-06-04, 17:29
Vad är fördelen med det? Isåfall lär jag ju bara få en långsamare uppgång,hamna på underhåll eller tillochmed gå ner.

Jämfört med om jag endast skulle minska intaget.

Fördelen är väl att reglerar energiåtgången genom aktivitet istället för att strypa maten som du behöver till träningen.

ITK
2017-06-04, 18:24
4000+ kcal låter mycket för din storlek. Skulle börja med att dra ner till 3000kcal under 2 veckor och se om du går upp eller ner på den mängden. Sen ligga -500kcal och skala bort 5kg för att sedan bulka mycket mer försiktigt, bara precis över kaloribalans. Träna som vanligt, om du är nöjd med det.

Du är inte fet, men det finns ingen anledning till att bli fetare. Du har en del muskler där under, så skala bort och fortsätt sedan med en mer "lean bulk"

knooox
2017-06-04, 18:41
Här har du lite läsning om deff.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

AlexGBG
2017-06-06, 11:36
Fördelen är väl att reglerar energiåtgången genom aktivitet istället för att strypa maten som du behöver till träningen.

Fast,

Om han nu äter 4000 kcal och drar bort 500 kcal. Då finns 3500 kcal kvar för träning och livsuppehållande processer, samt det vardagliga livet.

Om han istället fortsätter äta 4000 kcal, men genom aktivitet gör av med 500kcal. Då finns 3500 kcal kvar för träning och livsuppehållande processer, samt det vardagliga livet.

Det blir alltså samma sak.

leee
2017-06-06, 11:57
Fast,

Om han nu äter 4000 kcal och drar bort 500 kcal. Då finns 3500 kcal kvar för träning och livsuppehållande processer, samt det vardagliga livet.

Om han istället fortsätter äta 4000 kcal, men genom aktivitet gör av med 500kcal. Då finns 3500 kcal kvar för träning och livsuppehållande processer, samt det vardagliga livet.

Det blir alltså samma sak.

Sant men om han gillar att äta så kanske det inte är så roligt att dra ner på maten och mat behövs om han ska bygga på sig muskler.

Ozziking
2017-06-06, 13:28
Jag har för mig att du är ganska ung? 99-00 right?

Jag skulle nog inte satsa på deff då. Om tålamod finns så skulle jag i detta utgångsläge ligga på balans +-0 i ett år och försöka förbättra kroppskomposition genom mer aktivitet/hårdare träning och förbättrad kost (obs! broscience, men jag har upplevt bättre kroppskomposition av att käka bättre mat, mer näringsrikt etc.). Sen efter ett år där utvärdera igen om det kan behövas skalas av/ändras något.

Detta av anledning att jag inte vill riskera att fucka upp hormonsystemet i en ung växande kropp.

Jamescon
2017-06-08, 06:57
Om du har bulkat så länge så skulle jag provat att bryta det och gå över till balans en period. Det beror på vad ditt mål är. En kort nedgång för att ta bort några kg fett gör att du ser lenare ut såklart och kan utvärdera dina resultat lättare.

Hur mycket har du gått upp i vikt med dessa 4000kal? Per vecka eller månad.

Cruceuz
2017-06-08, 19:50
Om du har bulkat så länge så skulle jag provat att bryta det och gå över till balans en period. Det beror på vad ditt mål är. En kort nedgång för att ta bort några kg fett gör att du ser lenare ut såklart och kan utvärdera dina resultat lättare.

Hur mycket har du gått upp i vikt med dessa 4000kal? Per vecka eller månad.

På dessa 4000kal har jag gått upp ganska stabilt på 1-1.5kg/månad. Börjat tappa fokus dock och känner att det börjar bli dags att avsluta bulken. Vägde in på 76.9 idag så tänker att det är lika bra att köra 2 månader till upp till 79-80 för att sedan gå ner till 73-75 och därefter bulka upp till 85-90.

Ozziking
2017-06-08, 21:21
Försiktig med jojo-bulk/deffandet bara. Skulle definitivt dragit ut på första bulken för att förbättra förutsättningarna framöver då de efter en deff inte blir lika optimala, alltid.

An Iron Soul
2017-06-08, 21:45
Du ser ut att ha muskelmassan för att kunna göra en lyckad deff utan att bli besviken.
Det är iallafall min personliga uppfattning, att många unga väljer att börja deffa tidigt utan att riktigt ha grundfysiken bakom.
Sen blir dom bara ledsna när dom får se slutresultatet. Men i ditt fall tror jag att det bli riktigt bra.

Känner du dig motiverad till att göra en deff så gör det men kom ihåg att allting behöver inte ske över en natt.
Låt det ta tid. Starta försiktigt. Det behöver inte vara "diet-mode" från dag 1 med bara 1 torskblock och ris.

Fortsätt träna det du tycker är kul. Börja långsamt plocka bort alla onödiga kalorier så har du 3-4 kilon redan där.

Du behöver inte tacka nej till en grillkväll med familj/vänner t.e.x.
Låt dieten ske i bakgrunden och börja med att ta bort alla lätta kalorier som är enkla att sortera ut eller plocka bort från tallriken.

Att bara genom att utesluta socker alkohol och onödigt feta såser så har du kommit en bra bit på vägen.

Cruceuz
2017-06-11, 18:02
Du ser ut att ha muskelmassan för att kunna göra en lyckad deff utan att bli besviken.
Det är iallafall min personliga uppfattning, att många unga väljer att börja deffa tidigt utan att riktigt ha grundfysiken bakom.
Sen blir dom bara ledsna när dom får se slutresultatet. Men i ditt fall tror jag att det bli riktigt bra.

Känner du dig motiverad till att göra en deff så gör det men kom ihåg att allting behöver inte ske över en natt.
Låt det ta tid. Starta försiktigt. Det behöver inte vara "diet-mode" från dag 1 med bara 1 torskblock och ris.

Fortsätt träna det du tycker är kul. Börja långsamt plocka bort alla onödiga kalorier så har du 3-4 kilon redan där.

Du behöver inte tacka nej till en grillkväll med familj/vänner t.e.x.
Låt dieten ske i bakgrunden och börja med att ta bort alla lätta kalorier som är enkla att sortera ut eller plocka bort från tallriken.

Att bara genom att utesluta socker alkohol och onödigt feta såser så har du kommit en bra bit på vägen.

Tackar för tipsen! Har dock inga problem med att deffa. Var väldigt smal från början och är naturligt en "underätare". när jag ligger på 4-4200 kcal känns det för mycket. Om jag bara skulle äta efter ren hunger/känsla så skulle jag hamna runt 3000 kcal. Lär väl få gå ner mot 2500-2700 mot slutet av min deff dock antar jag. Vill inte bli super rippad, vill bara komma ner till 10-12% kroppsfett för att sedan börja bulka igen.