handdator

Visa fullständig version : Bara flytande föda?


JustinCredible
2004-04-28, 20:55
Skulle man kunna leva på enbart flytande föda som proteindrinkar MRP drinkar osv? Borde det inte bli nå vajsing med tarmarna då dom inte får arbeta ordentligt lr nåt? Fick just svar från en viss herre som hävdade att han enbart intar just flytande föda.:MrT:

Fan tarmarna borde väl längta efter att knåda en kotlett lr nåt?

JAM
2004-04-28, 21:15
Originally posted by JustinCredible
Skulle man kunna leva på enbart flytande föda som proteindrinkar MRP drinkar osv? Borde det inte bli nå vajsing med tarmarna då dom inte får arbeta ordentligt lr nåt? Fick just svar från en viss herre som hävdade att han enbart intar just flytande föda.:MrT:

Fan tarmarna borde väl längta efter att knåda en kotlett lr nåt? Ja, jag tror inte att kroppen skulle må speciellt bra av det även om du på något sätt skulle lyckas få i dig all näring.

Sparrisen
2004-04-28, 21:18
Är nog ingen hit direkt. Men men... snart sitter vi alla där med ett piller om dagen ;)

JustinCredible
2004-04-28, 21:24
Men om man mixar frukter och havregryn och allt man kan mixa.... är ju typ som att vara vegetarian fast man dricker allt. :)

skulle va ganska skönt ändå att bara mixa och dricka. och alltid ha en drink i kylen & ta när man behöver. :thumbup:

illuminaughty
2004-04-28, 21:28
Originally posted by JustinCredible

skulle va ganska skönt ändå att bara mixa och dricka. och alltid ha en drink i kylen & ta när man behöver. :thumbup:

Och tappa allt det roliga med att svänga ihop en schysst middag? Nää...

Danne
2004-04-28, 21:28
Originally posted by JustinCredible
Men om man mixar frukter och havregryn och allt man kan mixa.... är ju typ som att vara vegetarian fast man dricker allt. :)

skulle va ganska skönt ändå att bara mixa och dricka. och alltid ha en drink i kylen & ta när man behöver. :thumbup:

om man mixar typ hamburgare och oxfile är det typ att vara köttätare ? :smokin:

JustinCredible
2004-04-28, 21:34
Originally posted by Danne


om man mixar typ hamburgare och oxfile är det typ att vara köttätare ? :smokin:

För att fortsätta skämt orgien skriver jag: nä det är att vara köttdrickare...

ska prova en vecka & se vad som händer:love:

Hades
2004-04-28, 21:38
Originally posted by SwedeForce
Är nog ingen hit direkt. Men men... snart sitter vi alla där med ett piller om dagen ;)

Ja, ett piller som är en kubikcentimeter stort och väger ett kilo :D

Skämt åsido, inte nog med att man förlorar nöjet med att laga mat och äta lagad mat, tror att magen och tarmarna måste få jobba lite med maten för att kunna fungera ordentligt i längden.

JustinCredible
2004-04-28, 21:44
Men såna som får dropp och ligger i koma och håller på... deras tarmar kan ju inte ha så kul isf...

Man kanske mår som en prins av det... då lär jag ju skriva en bok om det :thumbup: rik som ett troll skulle jag bli:eek:

Bokrea
2004-04-28, 22:20
Originally posted by JustinCredible


För att fortsätta skämt orgien skriver jag: nä det är att vara köttdrickare...

ska prova en vecka & se vad som händer:love:

Hehe. fint rebound du fick :D
Jag tror du skulle bli knäpp. man mår bra av att tuga.

Plus att allt blir så överjävligt mastigt o äta. under min stress-relaterade Bulk så drog jag ihop denna drink:
Två tallrikar grött
3msk rent havregryn (dont ask why)
1 ägg
1 dl mjölk
en banan.
näve vetekli (horse food!:eating: )

detta mixade jag. o hällde ner i en flaska, som jag drack på bussen på väg till skolan. 3 klunkar och man var proppis typ :D
fick ävenotroliga gaser.:booty:

z_bumbi
2004-04-28, 22:31
Originally posted by JustinCredible
Men såna som får dropp och ligger i koma och håller på... deras tarmar kan ju inte ha så kul isf...

Man kanske mår som en prins av det... då lär jag ju skriva en bok om det :thumbup: rik som ett troll skulle jag bli:eek:

Tarmarna vilar om du äter mat som är väldigt flytande och bara innehåller ren näring, dropp vilar tarmen ännu mer.

Lever man bara på kosttillskott och dessa inte innehåller några fibrer så får man förstoppning, iofs kan man få andra magbesvär om man har otur.

Man får se till att äta försiktigt tiden efter att man utsatt kroppen för en kur med enbart flytande föda då det tar ett tag för kroppen att ställa om sig.

Snubben
2004-04-28, 22:59
Originally posted by z_bumbi


Lever man bara på kosttillskott och dessa inte innehåller några fibrer så får man förstoppning, iofs kan man få andra magbesvär om man har otur.


Varför får man förstoppning av att inte få fiber?
Borde de inte vara så om man bara får flytande.. så tja blir de flytande där bak? :em:

Vad har fiber för sorts funktion för kroppen/magen

(sorry om jag hijacka tråden lite, nyfiken bara.)

aliquis
2004-04-29, 00:20
På tal om mixa och enkel kost.

Fruktarian lär ju vara drag, frukt och nötter, ingen disk.

Men jag är tveksam till hur nyttigt det är, sädeslagen kan jag väl förstå om man struntar i, men grönsaker och baljväxter. Iofs kanske de kan äta baljväxter med, det dödar ju inte växten i fråga, och isf är det nog schysst, men då blir det ju disk!! :D

z_bumbi
2004-04-29, 09:28
Originally posted by Snubben


Varför får man förstoppning av att inte få fiber?
Borde de inte vara så om man bara får flytande.. så tja blir de flytande där bak? :em:

Vad har fiber för sorts funktion för kroppen/magen

(sorry om jag hijacka tråden lite, nyfiken bara.)

Fibrerna ger volym till det som kroppen inte tar upp, dricker du bara proteinpulver och sockerlösning så blir det så lite restprodukter att kroppen inte behöver tömma tarmen.

Sen får någon annan förklara mer exakt vad som händer.


aliquis: Du har ju de där galningarna som bara äter levande växter också, dvs inget torkat utan bara färska grönsaker och frukt. Finns en klick i Finnland vilket torde ställa till problem på vintern. :)

obesogen
2004-04-30, 01:12
Originally posted by z_bumbi


Fibrerna ger volym till det som kroppen inte tar upp, dricker du bara proteinpulver och sockerlösning så blir det så lite restprodukter att kroppen inte behöver tömma tarmen.

Sen får någon annan förklara mer exakt vad som händer.


nja det funkar egentligen såhär:
När födan kommer ner till tjocktarmen består den till stor del av vatten tjocktarmen suger upp vätska ur födan vilket gör att avföringen får en hårdare konsistens. Det tar mellan 3-10 timmar för maten att transporteras genom tjocktarmen.
Om det inte finns tillräckligt med fibrer som skyndar på transporten genom tjocktarmen så sugs det upp för mycket vätska från avförningen och du får förstoppning.

Sverker
2004-04-30, 05:11
Jag fyller på lite.

Födan vi äter har ju en volym och trycks hela tiden fråmåt i tarmarna, precis som att trycka på en tandkrämstub.

Tarmarna, längre ned, reagerar på att de sträcks ut när något kommer ned till dem. Det är denna sträckning som är signalen till tarmen att spänna åt och dra ihop sig.
Sker detta i en vågrörelse så blir det ett jämt flöde ned mot ändtarmen.

Finns det inget som sträcker i tarmväggen förslappas den och det lilla som är kvar i tarmen ligger still.

Nu till det viktiga !
När vi äter fett produceras en stor mängd gallsalter som gör att vi kan ta upp fettet från maten. Fett finns i alla föda ( inte i rent socker man annars )!
Gallsalterna angrips av tarmbakterierna och omvandlas till ett stort antal nya föreningar, mer eller mindre giftiga.
Förs inte dessa ut med avföringen ligger det kvar i tjocktarmen och utgör risk för tjocktarmscancer.

Sverker
2004-04-30, 05:15
Lite till.

Många olika kostfibrer, främst de lösliga, binder till sig gallsalterna och för med dem i avföringen.
Detta minskar risken för tarmbesvär, oavsett om födan är " normal " eller rent flytande.

Att kostfibrer binder till sig gallsalter är positivt för blodets kolesterolvärde.....men det är en längre historia.

Snubben
2004-04-30, 10:12
Tackar för förklaringarna. :bow:

aidee
2004-04-30, 11:31
Då undrar jag vart fördelen ligger i att mixa saker.
Är det inte bara dumt. Jag trodde man mixade för att saker skulle bli godare typ torrahavregryn och banan går antagligen bättre mixat än var för sig. När folk dock börjat mixa saker som smakar bättre för sig tror jag de går för långt.

Typ kokt hel potatis är väl nyttigare än mos för att de inte är så sönderhuggda eller nåt sånt?

What say you?

z_bumbi
2004-04-30, 13:21
Mixar du havregryn så blir inte fiber mängden så mycket mindre än om du äter dem råa på något annat sätt.

Det är bekvämt och går snabbt att få i sig, man får i sig mer energi på kortare tid om man mixar drinkar då och då.

aidee
2004-05-01, 08:48
Så mixade saker är till mest nytta säg direkt efter träning och sånt? Annars är det mest för att spara tid?

King Grub
2004-05-01, 08:51
Originally posted by aidee
Så mixade saker är till mest nytta säg direkt efter träning och sånt? Annars är det mest för att spara tid?

Ja. Ju mer arbete för lilla maggen, desto bättre, i regel.

Barbastark
2011-11-03, 09:18
Återupplivar gammal tråd.

Så kontentan av diskussionen är att fast föda gör att tarmen får jobba mer vilket behövs för att den inte ska bli förslappad. Men att det går bra att enbart leva på flytande föda så länge den innehåller fibrer och så länge man långsamt går över till fast föda igen, när man nu vill det?

Nutrid
2011-11-03, 11:03
Varför skulle man göra en sådan sak? Det är som att ignorera faktumet att vi har tänder av en anledning