handdator

Visa fullständig version : Hur förbereda inför Ätardag/Tävling


Orkla
2017-06-03, 19:16
Jag är sugen på att göra en av dessa så kallade "10.000 Calorie Challenge" som har blivit väldigt poppis på youtube.

Skulle dock inte göra det under en hel dag, utan bara i en eller två måltider på kvällen.

Hur kan man lägga upp kost före och efter för att undvika att en större fettinlagring sker? Att ligga på underskott några dagar innan, samt efter så att det i slutändan blir +-0 fungerar väl? Glykogentömma? Men hur kan man lägga upp det så att inte det påverkar träningen?

De går väldigt bra just nu, styrke och byggmässigt, samt att jag håller mig i perfekt form utseende och välmående mässigt. Ska jag bara strunta i att ändra något och bara köra på 10.000 kcal en random kväll?

Tristan1
2017-06-03, 19:52
Du kommer inte att bli fet av att käka 10k kalorier en dag, men du kommer nog temporärt i gå upp 5-10kg och sedan tappa det

pepplez
2017-06-03, 20:08
Du kommer inte att bli fet av att käka 10k kalorier en dag, men du kommer nog temporärt i gå upp 5-10kg och sedan tappa det

Haha 5-10 kg... "ok".

Magnus N
2017-06-03, 20:10
Haha 5-10 kg... "ok".

5g är väl inte helt orimligt att man går upp i faktiskt vikt om man äter 10kkcal i en sittning , såklart beroende på vilka livsmedel man väljer

Men kan lätt tänka mig det blir 3-4kg mat och sedan vätska på det.


Att det inte är 5-10kg fett man lägger på sig är en helt annan femma

Tristan1
2017-06-03, 20:13
Haha 5-10 kg... "ok".

Kanske överdrivde lite :p lol

Ozziking
2017-06-03, 20:27
Fast i 10k challenge får man inte dricka sina kalorier!

Magnus N
2017-06-03, 20:29
Han skrev väl inte han skulle dricka sina kalorier?

Ozziking
2017-06-03, 20:30
Han skrev väl inte han skulle dricka sina kalorier?

syftade på

5g är väl inte helt orimligt att man går upp i faktiskt vikt om man äter 10kkcal i en sittning , såklart beroende på vilka livsmedel man väljer

Men kan lätt tänka mig det blir 3-4kg mat och sedan vätska på det.


Att det inte är 5-10kg fett man lägger på sig är en helt annan femma

Men såg nu att jag läste för snabbt. Sry!

Orkla
2017-06-03, 22:07
Du kommer inte att bli fet av att käka 10k kalorier en dag, men du kommer nog temporärt i gå upp 5-10kg och sedan tappa det

Nej det såklart man inte blir, men tittar man på denna video: https://youtu.be/j6cIbIvEGJM med massor av tester innan och efter en sådan Challenge, så blev det en hel del faktiskt inlagring av fettmassa.

LunaSpice
2017-06-03, 22:31
Nej det såklart man inte blir, men tittar man på denna video: https://youtu.be/j6cIbIvEGJM med massor av tester innan och efter en sådan Challenge, så blev det en hel del faktiskt inlagring av fettmassa.

Det är väl 5x hennes dagsbehov så det lär påverka henne mer än det påverkar än tyngre man skulle jag tro.

Orkla
2017-06-04, 08:55
Så, skulle det vara onödigt att "förbereda" inför en sådan dag? Tänker nog inte ens begränsa mig till 10k kcal utan bara låta det hamna på det som det blir.

Varför jag vill göra detta är för att jag aldrig haft en dag där jag bara ätit vad jag vill, när jag vill och hur mycket jag velat.

Om man skulle köra PSMF, ala Lyle Mcdonald två dagar innan och två dagar efter, högvolyms träning samt lite intensiv cardio för att bli tom på glykogen, skulle det vara onödigt eller kan det hindra att man spränger in större mängd fettmassa?

Max
2017-06-04, 09:11
Varför jag vill göra detta är för att jag aldrig haft en dag där jag bara ätit vad jag vill, när jag vill och hur mycket jag velat.
Gör det då. Räkna inte kalorierna och "förbered" dig inte på något speciellt sätt. Träna och ät sedan fritt under dagen, och varför sätta en restriktion på 2 måltider om du vill äta fritt?

1x0
2017-06-04, 10:22
Nej det såklart man inte blir, men tittar man på denna video: https://youtu.be/j6cIbIvEGJM med massor av tester innan och efter en sådan Challenge, så blev det en hel del faktiskt inlagring av fettmassa.
Ja det är klart. Nämns av alla tävlingsätare att de behöver kompensera dagarna innan och efter. Jag hade gärna ätit min vanliga mat och samma energiintag (vi säger balans) alla dagar förutom lördag - där svulla i mig 10000-15000kcal. Klart detta överskottet kommer bidra till viktuppgång. Oklart om det bidragit till samma viktuppgångstakt, om jag fördelat det på alla veckodagar istället: typ överäta med 1500-2000kcal varje dag.
___

Hade jag velat prova en extrem-ätardag/utmaning hade jag kört 1000kcalunderskott mån-fre med lågkolhydratkost. Ätit en eller två gånger om dagen. Massa volymmat.
På lördagsförmiddagen hade jag kört glykogentömmande konditionsträning och styrketräning, helt fastande. Sedan startat ätutmaningen. Hade nöjt mig med en sittning, inte en hel dag. :P Mina dagar är redan såhär haha men hade tagit bort all volymmat och ätit lättäten, omättande mat. Tror jag hade velat cykla mellan varmrätt- och efterrättsmat också!