handdator

Visa fullständig version : Hur många mil/vecka kan man cykla i 25 km/h som nybörjare?


FrankNewton
2017-06-02, 20:34
Hur många mil/vecka kan man cykla i 25 km/h som nybörjare långsiktigt? Utan att skada sig, generellt vad tror ni?

Konradsson
2017-06-02, 20:40
Det beror på omständigheterna. Om du cyklar på en touringcykel med packning skulle jag uppskatta 70-80 mil per vecka. Jag brukar ligga i det intervallet när jag långfärdscyklar. Om du däremot har en racercykel utan packning kan du definitivt komma över 100 mil per vecka. Cykling är generellt en ganska skadebefriad sport.

FrankNewton
2017-06-02, 21:00
Det beror på omständigheterna. Om du cyklar på en touringcykel med packning skulle jag uppskatta 70-80 mil per vecka. Jag brukar ligga i det intervallet när jag långfärdscyklar. Om du däremot har en racercykel utan packning kan du definitivt komma över 100 mil per vecka. Cykling är generellt en ganska skadebefriad sport.
Är du säker att man kan cykla 70-80 mil/vecka långsiktigt på en sån träningscykel på gym? Den ser proffsig ut i alla fall, vet inte vad den heter dock.

Stort tack om detta stämmer!

Konradsson
2017-06-02, 21:09
Är du säker att man kan cykla 70-80 mil/vecka långsiktigt på en sån träningscykel på gym? Den ser proffsig ut i alla fall, vet inte vad den heter dock.

Stort tack om detta stämmer!

Det beror på hur många timmar du lägger ner. Generellt krävs flera timmar per dag. Jag pratar dessutom om landsvägscykling, vet inte hur det förhåller sig till stationära motionscyklar. Men som sagt, cykling medför sällan skador. Den största skaderisken är väl att du ramlar av cykeln.

FrankNewton
2017-06-02, 21:10
Det beror på hur många timmar du lägger ner. Generellt krävs flera timmar per dag. Jag pratar dessutom om landsvägscykling, vet inte hur det förhåller sig till stationära motionscyklar. Men som sagt, cykling medför sällan skador. Den största skaderisken är väl att du ramlar av cykeln.
Ja, landsväg, ingen uppförs eller nedförsbacke.

FrankNewton
2017-06-02, 21:20
Förresten Konradsson, får du inte Mortons sjukdom av att cykla så mycket per vecka?

Konradsson
2017-06-02, 21:24
Förresten Konradsson, får du inte Mortons sjukdom av att cykla så mycket per vecka?

Jag har aldrig haft problem med fötterna, nej. Det längsta jag har cyklat är 130 mil på 2 veckor. Så länge du har bra skor behöver du nog inte oroa dig.

MasterChief
2017-06-02, 22:02
Hur många mil/vecka kan man cykla i 25 km/h som nybörjare långsiktigt? Utan att skada sig, generellt vad tror ni?

Menar du nybörjare "inom träning" eller "inom cykel"? Om du tränar, har du regelbundet tränat konditionen? Har du övervikt?

Mycket nötande kan bli besvärande för knäna för somliga, främst om man ökar mängden för snabbt. Även rygg och nacke tar mycket stryk om man är överviktig och svag.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att från 0 gå till 100 mil i veckan, även om de är vältränade. Gradvis upptrappning är alltid att rekommendera.

FrankNewton
2017-06-02, 22:05
Menar du nybörjare "inom träning" eller "inom cykel"? Om du tränar, har du regelbundet tränat konditionen? Har du övervikt?

Mycket nötande kan bli besvärande för knäna för somliga, främst om man ökar mängden för snabbt. Även rygg och nacke tar mycket stryk om man är överviktig och svag.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att från 0 gå till 100 mil i veckan, även om de är vältränade. Gradvis upptrappning är alltid att rekommendera.
Nybörjare inom cykel, jag är i en ganska normal vikt just nu, ca 180 cm & väger 80 kg... Har inte tränat konditionen på ca 1 år.

MasterChief
2017-06-02, 22:06
Nybörjare inom cykel, jag är i en ganska normal vikt just nu, ca 180 cm & väger 80 kg... Har inte tränat konditionen på ca 1 år.

Då har du antagligen större möjlighet att mata på mer från början. Jag skulle dock inte rekommendera att gå på elitnivå-mängder från vecka 1. Eller är det en cykelsemester som planeras?

FrankNewton
2017-06-02, 22:10
Då har du antagligen större möjlighet att mata på mer från början. Jag skulle dock inte rekommendera att gå på elitnivå-mängder från vecka 1. Eller är det en cykelsemester som planeras?
Nja, jag blev skadad av löpning tidigare (milda skador), därför vill jag börja med cykling... OCH ifall jag skulle gå upp ca 5 kg så vill jag gärna tappa dem snabbt igen, med förändrad kost såklart... Jag vill ha det som ett bra alternativ.

Vill kunna sova bättre också, få bättre minne osv.

svenbanan
2017-06-02, 22:20
Jag tycker mig minnas att exakt denna frågeställningen dök upp för några veckor sedan i en annan tråd. Eller var det kanske löpning det handlade om i den tråden?

FrankNewton
2017-06-02, 22:20
Jag tycker mig minnas att exakt denna frågeställningen dök upp för några veckor sedan i en annan tråd. Eller var det kanske löpning det handlade om i den tråden?
Vet inte.

svenbanan
2017-06-02, 22:24
Vad var det för fel på den första tråden du skapade?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231520

Hur många timmar kan man träna per vecka som nybörjare 20 km/h konditionscykling? Utan att skada sig långsiktigt.

Går det att träna 1 timma varje dag långsiktigt i 25 km/h?

Jag håller på att rehabilitera mig själv efter skadan från promenad/löpningen, därför ska jag cykla.

VoDaresVins
2017-06-03, 09:45
Blir det inte jobbigt att hålla reda på alla konton?

FrankNewton
2017-06-03, 16:13
Ingen mer?

svenbanan
2017-06-03, 17:09
Svara på frågan istället, varför du håller på och larvar med flera konton och startar massor av trådar om samma sak?

Är du enbart är ute efter att trolla eller är du faktiskt intresserad av att få nåt slags svar du har nytta av också?