handdator

Visa fullständig version : Varierar du stångplaceringen för din knäböj?


exevision
2017-06-02, 16:40
..

Chorizo
2017-06-02, 17:56
Ska du göra något speciellt med statistiken?

Bob90
2017-06-02, 19:13
Hög, framför och ovanför :d

exevision
2017-06-02, 19:25
Ska du göra något speciellt med statistiken?

Nej. Bara intresserad av hur folk gör och vill resonera om det.

1x0
2017-06-02, 19:29
Blivit tvungen att köra highbar för lowbar sliter för mycket med nuvarande frekvens och volym. Allt grepprelaterat börjar göra ont. Ländryggen hög slitage (mer framåtlutad/ryggfäll). Lite mer höftslitage inbillar jag mig också.

Har läst att highbar prickar tear-drop-muskeln bättre. Den ovanför knät. Jag har bara lowbarböjt och all min massa sitter på övre lår. :)

Edit #23123. Tycker att lowbarböj känns mer som en helkroppsövning. Samma typ av ansträngning som marklyft. Highbar känns inte lika ansträngande. :P Som att mindre muskler används, vilket det gör (?).

Ozziking
2017-06-02, 19:45
Blivit tvungen att köra highbar för lowbar sliter för mycket med nuvarande frekvens och volym. Allt grepprelaterat börjar göra ont. Ländryggen hög slitage (mer framåtlutad/ryggfäll). Lite mer höftslitage inbillar jag mig också.

Har läst att highbar prickar tear-drop-muskeln bättre. Den ovanför knät. Jag har bara lowbarböjt och all min massa sitter på övre lår. :)

Edit #23123. Tycker att lowbarböj känns mer som en helkroppsövning. Samma typ av ansträngning som marklyft. Highbar känns inte lika ansträngande. :P Som att mindre muskler används, vilket det gör (?).

Hurdå?

exevision
2017-06-02, 19:53
Blivit tvungen att köra highbar för lowbar sliter för mycket med nuvarande frekvens och volym. Allt grepprelaterat börjar göra ont. Ländryggen hög slitage (mer framåtlutad/ryggfäll). Lite mer höftslitage inbillar jag mig också.

Har läst att highbar prickar tear-drop-muskeln bättre. Den ovanför knät. Jag har bara lowbarböjt och all min massa sitter på övre lår. :)

Edit #23123. Tycker att lowbarböj känns mer som en helkroppsövning. Samma typ av ansträngning som marklyft. Highbar känns inte lika ansträngande. :P Som att mindre muskler används, vilket det gör (?).

Funderar själv på att minska lowbar till kanske en eller max två gång i veckan för att köra highbar och kanske frontböj övriga pass. Rimligen borde det vara mindre slitigt. Men vill heller inte tappa tekniken för lowbar.

1x0
2017-06-02, 19:56
Hurdå?
Att låg stångplacering gör att man använder ryggen mer. Framförallt ländryggen. Mer "posterior chain". Mer muskler används = kan lyfta mer vikt, därför man är starkare med låg stångplacering?

Enligt denna videon tar lowbar mer på hamstrings också (3:03). I videon säger han dock att man använder/utvecklar mindre quads vid lowbar för man inte kan/brukar gå lika djupt som highbar. Mindre knee flexion.

Haha nu börjar jag skriva allt han säger i videon. :D

yQuCi2h_kNI

_________________

Funderar själv på att minska lowbar till kanske en eller max två gång i veckan för att köra highbar och kanske frontböj övriga pass. Rimligen borde det vara mindre slitigt. Men vill heller inte tappa tekniken för lowbar.
Jag kör min highbar i ett annat rack (annat ställe alltså). Känns som det hjälper. Att kroppen associerar de olika böjstilarna med olika racksen. :)

När jag gick från daglig lowbar till highbar, kändes det som jag inte använde min ländrygg ett skit haha. En highbarmaxning känns som ~80% x1-2 lowbar för mig. :x Vetifan om jag typ stryper mig själv under lowbar och håller på att svimma. :Virro

koncept
2017-06-02, 22:14
@ 1x0

Du lyfter inte vikten med ländryggen. Även om den bakre kedjan belastas mer med låg stångplacering så är det fortfarande framsida lår som gör den största delen av arbetet, så länge du inte har en extrem good morning-liknande stil.

Som jag förstår det är den främsta anledningen till att du kan lyfta mer low bar att hävarmen från höft till stång är kortare. Många personer är relativt starka i ryggen gentemot låren så om de kan fälla mer för att flytta belastningen till ryggen så blir det enklare att klara lyftet. Den kortare hävarmen i low-bar tillåter det. Testa att böja med samma vinklar fast high bar så ska du se att det känns i ryggen.

Du kan inte dra någon slutsats om hur stångplaceringen i sig påverkar belastningen på olika muskler och leder om du inte hållet vinklarna/tekniken konstant. Att tekniken skiljer sig åt kan vara det som gör att ryggen/låren belastas mer/mindre, inte stångplaceringen.

micke81
2017-06-02, 22:17
Låg stångplacering,stången ligger stadigast där övrigt har fått sekundär betydelse.

Chorizo
2017-06-02, 23:16
Provat lite olika men brukar ofta bli att jag pillar ner stången lite när det är tunga lyft/set.

Roligast att träna när man kan plocka på mer vikter tycker jag, iaf just nu.

Chorizo
2017-06-02, 23:18
Sen variera jag lite utifrån hur stel jag råkar vara...

Lipservice
2017-06-02, 23:52
På Gymmet: Low Bar
På Boxen: High Bar
På Lyftarklubben: Front Bar

Diomedea exulans
2017-06-03, 03:54
Kör low bar, har testat high bar men min rygg gör ont av att ha en belastning i just den vinkeln. Sen lyfter man ju mer vikter i low bar, och kan vila stången bekvämt på bakdeltoiderna, så det är helt klart mysigare.

Periodvis kör jag även frontböj. Också en mysig övning. Svår att fuska i, lätt att gå djupt i och känns gött i magen.

Agitator
2017-06-03, 04:06
Har provat low bar kanske 3 gånger.

High bar alla dagar i veckan!

exevision
2017-06-03, 05:37
På Gymmet: Low Bar
På Boxen: High Bar
På Lyftarklubben: Front Bar

Tycker du att variationen i sig ger dig något som du annars skulle gå miste om?

Niklassson
2017-06-03, 09:28
Bara lowbar här , körde highbar förut men hade problem med vobblade knän.

trädgårdsmöbel
2017-06-03, 10:02
Jag vill placera stången lite lägre än jag gör, men jag är för stel för att ha den annat än så gott som på nacken. Så ofrivillig highbar för min del.

Lipservice
2017-06-03, 21:18
Tycker du att variationen i sig ger dig något som du annars skulle gå miste om?

Just variation jag är ute efter, får ont i axlar och armbågar av för mycket lowbar.
Samtidigt som jag försöker bli starkare i Snatch och Clean försöker jag öka träningen med highbar och frontsquat. Men just nu kör jag bara tunga squats/frontsquats och max 80% på Snatch och Clean, just för hälsan på axlar, handleder och armbågar inte är på top just nu.

ceejay
2017-06-03, 21:47
jag kommer testa på en träningsperiod med low-bar senare. Så ja, jag kommer att variera lite. Frontböj händer ibland också.

baktung
2017-06-03, 23:13
Lowbar och frontböj här. Får svinont av att lägga stången highbar och måste minst ha kärringkudde. Tror även det är dumt att försöka då det lär påfresta nacke och bröstrygg mer än normalt på mig som har vingscapula och inte får tillräcklig stabilitet av skulderbladen. Kände av detta när jag testade. Sen känns lowbar mest naturligt också. Stången ligger mest stabilt där helt enkelt.

ceejay
2017-06-04, 09:27
Lowbar och frontböj här. Får svinont av att lägga stången highbar och måste minst ha kärringkudde. Tror även det är dumt att försöka då det lär påfresta nacke och bröstrygg mer än normalt på mig som har vingscapula och inte får tillräcklig stabilitet av skulderbladen. Kände av detta när jag testade. Sen känns lowbar mest naturligt också. Stången ligger mest stabilt där helt enkelt.

Du kanske lägger stången fel vid hög placering.

baktung
2017-06-04, 10:34
Du kanske lägger stången fel vid hög placering.

Tror inte det. Har testat ett flertal positioner. Det här har vi för övrigt pratat om en gång innan. :d

ceejay
2017-06-04, 10:39
Tror inte det. Har testat ett flertal positioner. Det här har vi för övrigt pratat om en gång innan. :d

Haha. :) aight

1x0
2017-06-04, 10:52
Semi-offtopic: Kör Kim Gustafsson high- eller lowbar? https://www.instagram.com/p/BUUVVrdASg9/?taken-by=kim_lsk&hl=sv
Ser ut som något mellanting?

Finns det någon styrkelyftare som har stången väldigt lågt? Jesse Norris har nämts för det i Mark Bell's PowerCast minns jag.
https://www.instagram.com/p/BP1I7x-hmnd/?taken-by=jessenorr&hl=sv


När jag tittar på mina egna böjfilmer tycker jag det ser ut som jag har stången långt nedanför rear delts. Har filmat mig bakifrån och då ser det inte lika extremt ut - så säkert kameravinkeln.
@ 1x0

Du lyfter inte vikten med ländryggen. Även om den bakre kedjan belastas mer med låg stångplacering så är det fortfarande framsida lår som gör den största delen av arbetet, så länge du inte har en extrem good morning-liknande stil.

Som jag förstår det är den främsta anledningen till att du kan lyfta mer low bar att hävarmen från höft till stång är kortare. Många personer är relativt starka i ryggen gentemot låren så om de kan fälla mer för att flytta belastningen till ryggen så blir det enklare att klara lyftet. Den kortare hävarmen i low-bar tillåter det. Testa att böja med samma vinklar fast high bar så ska du se att det känns i ryggen.

Du kan inte dra någon slutsats om hur stångplaceringen i sig påverkar belastningen på olika muskler och leder om du inte hållet vinklarna/tekniken konstant. Att tekniken skiljer sig åt kan vara det som gör att ryggen/låren belastas mer/mindre, inte stångplaceringen.
Jag hänger med och har också läst det med kortare hävarm! Men jag tycker fortfarande man kan säga att man kan lyfta mer i lowbar, för man kan använda/utnyttja/involvera mer muskler (?). Framförallt ryggen mer, än highbar. (För man blir mer framåtlutad, av kortare hävarm? :D)

Tror inte jag kan böja med samma vinklar med highbar som lowbar. Hade nog ramlat framåt? Nu är jag highbar-noob men som sagt, känns knappt som jag använder min rygg alls i highbar. I lowbar känns det som jag använder ryggen (ffa. ländryggen) skitmycket haha.

Jag vill placera stången lite lägre än jag gör, men jag är för stel för att ha den annat än så gott som på nacken. Så ofrivillig highbar för min del.
Prova håll bredare, vik handlederna (handledslindor krävs vid tunga vikter) och släpp upp lillfingret från stången (eagle-grip) (armen får en mindre krävande vinkel).
jag kommer testa på en träningsperiod med low-bar senare. Så ja, jag kommer att variera lite. Frontböj händer ibland också.
Jag må ha fel - men du borde kunna lowbarböja mycket mer än highbar? Du som är stark i marklyft, ryggstark = mer rygginvolvering i lowbar, mer vikt på stången. Eller?
Jag blir exalterad, vill se hur du böjer med låg stång!
Lowbar och frontböj här. Får svinont av att lägga stången highbar och måste minst ha kärringkudde. Tror även det är dumt att försöka då det lär påfresta nacke och bröstrygg mer än normalt på mig som har vingscapula och inte får tillräcklig stabilitet av skulderbladen. Kände av detta när jag testade. Sen känns lowbar mest naturligt också. Stången ligger mest stabilt där helt enkelt.
Det med vingscapula märkte jag av igår vid highbar när jag höll maxbrett (ute vid vikterna). Kändes som mina skulderblad ploppade ur i bottenläget av böjen. När jag håller smalare har jag inte märkt av något.

Tobbey
2017-06-04, 13:10
Alltid hög stångplacering för då kan jag gå till maximalt djup, och så frontböj ibland.

ceejay
2017-06-04, 13:17
Borde vara starkare i low bar med träning. Men jag har ingen aning om hur man gör. Hur jag ska stå, hur djupt jag ska gå, om jag ska köra skor med klack eller utan.

Tobbey
2017-06-04, 13:22
Borde vara starkare i low bar med träning. Men jag har ingen aning om hur man gör. Hur jag ska stå, hur djupt jag ska gå, om jag ska köra skor med klack eller utan.

Skulle gärna vilja prova low-bar en period. Tror också jag kan vara starkare där. Tråkigt att lära sig något nytt bara :P Tror du ska skita i klackskon och ta på dig ett par Converse, om de finns i din storlek.

ceejay
2017-06-04, 13:24
Mina reebok lite tr är till för att böja i :) Samma skor som jag markar i.

Smklnn
2017-06-04, 18:37
Low-Bar för det mesta. Stabiliteten och styrkan blir bättre för mig.