handdator

Visa fullständig version : Är mitt upplägg komplett/effektivt?


Jo83
2017-06-01, 11:42
Hej hej!

Jag är tjej, 33 år gammal och har gymmat i 2 månader. I början körde jag 4 ggr/vecka och då överkropp x 2 samt underkropp x 2. Nu kör jag tre helkroppspass per vecka istället, med fokus på basövningar. Jag springer också 2 dagar/vecka och vilar 2 dagar.

Jag vill mest kolla om jag tränar effektivt.

När jag gymmar så kör jag i regel 2 pass per vecka som jag kallar volym och ett pass som jag kallar styrka. Övningarna är dock desamma, även om volympassen får några extra övningar. Jag spenderar ca. 1,5 timme på gymmet per pass, inklusive 10 min uppvärmning. Såhär kan det se ut:

Måndag: volym

3xså länge jag orkar plankan
6x12 benlyft
3x12 knäböj
3x12 hantelpress (lutad bänk)
3x12 raka marklyft
3x12 stångrodd
3x12 butterfly
2x25 vadresningar
3x12 latsdrag
3x12 triceps extensions

Onsdag: Styrka

6x12 benlyft
5x5 knäböj
5x5 raka marklyft
5x5 hantelpress (lutad bänk)
5x5 stångrodd
5x5 militärpress med hantlar
3x5 tricps extensions
3x5 butterfly

Fredag/lördag: Volym, samma som måndagen ungefär

Målet är att bygga både styrka och volym (och gå ner i fettmassa). Äter med kalorirestriktion ca. 2000 kcal per vecka och med ett proteinintag på mellan 2-2,4 g/kilo kroppsvikt. Är mitt upplägg komplett? Saknas något? Är något onödigt?

Tacksam för synpunkter!

Rickard
2017-06-01, 11:45
Du måste älska att träna mage?
Blir inte resterande träning lidande när du kört så mycket mage innan, speciellt på första passet?

King Grub
2017-06-01, 11:49
Börja aldrig passen med en massa mage som tröttar ut coremuskulaturen och nervsystemet.

Jo83
2017-06-01, 13:31
Ibland lägger jag magövningar sist men då går det inte lika bta, så kanske det omvända också gäller som ni skriver. Det är mest för att det är tråkigt med dem som jag läger dem först och för att det är bra uppvärmning.

Tar till mig råden och testar ändå att köra dem sist ett tag.