handdator

Visa fullständig version : Hur lägga upp tre halvtimmes löprundor per vecka?


Slartibartfast
2017-06-01, 08:44
Jag tränar för tillfället fyra halvkroppspass i veckan.

Utöver det springer jag på "vilodagarna". vanligen tre pass i veckan 20-30 minuter. Mitt mål är inte att bli en bra löpare, utan mest att fylla aktivitetsbehovet, och få upp pulsen lite.

Adults aged 18–64 years should do at least 150 minutes of moderate-intensity aerobic physical activity throughout the week, or do at least 75 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity throughout the week, or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity.
-WHO

Hur lägger jag upp dessa löppass så optimalt som möjligt (så att det stör styrketräningen så lite som möjligt, och får ut maximal nytta) inom ramarna jag lagt upp?

Är det bara att fara ut å kuta en halvtimme utan större planering? Lite intervaller när man känner för det etc?

King Grub
2017-06-01, 08:49
Är det bara att fara ut å kuta en halvtimme utan större planering? Lite intervaller när man känner för det etc?

Har du inte prestationsmål med löpningen, så ja, absolut. Gör det på roligaste (eller minst motbjudande) sätt. Det behövs inga speciella planeringar eller upplägg för att få hälsoeffekterna. Upp med pulsen och håll den där planerad tid.

Slartibartfast
2017-06-01, 09:07
Perfekt :thumbup:

Shqypnia
2017-06-01, 09:31
Har du inte prestationsmål med löpningen, så ja, absolut. Gör det på roligaste (eller minst motbjudande) sätt. Det behövs inga speciella planeringar eller upplägg för att få hälsoeffekterna. Upp med pulsen och håll den där planerad tid.

Så rätt. Så länge man har hög puls så spelar det inte någon roll vad man för, förutsatt att det är hälsofördelarna man är ute efter.

svenbanan
2017-06-01, 11:24
Det är bar å åk! :D

Lillleif
2017-06-02, 15:00
200-metersintervaller tycker jag personligen är de roligaste passen. Kan göras på ett lekfullt sätt.

10 min uppv + 10 min så-många-intervaller+vila-man-hinner-med-god-form + 10 min nedv.