handdator

Visa fullständig version : Anledning å köra stopp bänk om man inte ska tävla?


Micke Persson
2017-06-01, 00:07
Hej om syftet bara är att bli stark i bänk och bygga muskler i bröst axlar tricep, finns det då ngn anledning att köra stoppbänk också och inte bara vanlig tng bänk?


so long!!

Bob90
2017-06-01, 00:25
Stora frågan är väl om du vill bli stark i stoppbänk eller studsbänk. Kör du bara tng så kommer du nog bli bra på det, kör du bara stoppbänk så kommer du nog bli bra på just det.

Micke Persson
2017-06-01, 00:34
Stora frågan är väl om du vill bli stark i stoppbänk eller studsbänk. Kör du bara tng så kommer du nog bli bra på det, kör du bara stoppbänk så kommer du nog bli bra på just det.

Okej så stopp bänk e bara bra om man vill bli stark i just stopp bänk?

Hemi
2017-06-01, 00:48
Eller "bottom up", start från bröstet, om bänken tillåter det. Stången skall kunna ligga på någonting. Lite säkrare om man tränar ensam. Samt att man antagligen sänker vikterna en aning.

ARMSTARK
2017-06-01, 05:16
Det är skonsammare för axlarna, bra för en som mig som börjar känna av många års gymande. Sen tycker jag att är direkt överförbart till "vanligt" bänkande, du tränar med stop men kör tng när du toppar. Då känns vikterna mycket lättare.

Illustrerade mannen
2017-06-01, 07:29
I mitt fall endast pga smärtande axlar.

dodie
2017-06-01, 09:31
Det skiljer sig nog från person till person. Jag såg en video med josef eriksson (2a i bänk VM), där han sa att han tränade i princip bara tng bänk, för att han får ont i axlarna av stoppbänk. Och att tng vad direkt överförbart till hans stoppbänk.

Så träna det du tycker känns bäst.

smerk
2017-06-01, 09:33
Känns mycket bättre än vanlig bänk, lättare att hålla sig tight och få kontroll på rörelsen. Sen tycker jag att det tar bättre i bröst också

exevision
2017-06-04, 19:46
Lättare att göra tekniskt korrekta lyft med stopp. Få in en korrekt rörelse.

1x0
2017-06-05, 09:37
Tror en väldigt stor anledning att min bänkpress suger, är för jag inte kört med stopp utan studs. Har gjort mig brutalt svag över bröstet. Har världens sticking-point där. Studsat mig förbi bröstet och 5-10 cm över.
Kör jag med 15 cm kloss kan jag göra ~10 reps på 100 kilo men får knappt upp 100 utan klossen.

Är min "TNG"-teknik som varit/är värdelös. För slafsig och studsig. Försöker säga, att har du för ostrikt (slapp/slarvig/studsig) TNG-teknik: gå över till stopp. Typ.

Jag stoppbänkar 95 och har lyft i 3½ år (inga uppehåll, inga skador som hindrat mig från att bänka), väger 99 kilo. xD :)

Adama
2017-06-05, 10:17
Enbart pausbänk gjorde att jag länge stod stilla. Såg då ingen anledning att köra tng. Men när jag väl började köra tng högreps så började även pausbänken röra på sig. Jag studsar inte, kontrollerad hastighet ned till bröst. Numera försöker jag blanda upp mina pass, låga reps blir med stopp, höga reps (6-20) då blir det i princip alltid tng.

Bjorneman
2017-06-05, 10:46
Stoppbänk ökade min touch and go markant.

Har bara bänkat 150 kg (allt är relativt), så jag vet inte om jag har rätt att uttala mig.

MackeJuve
2017-06-05, 10:57
Skaderisken minskar markant enligt min amatörmässiga erfarenhet. Hade problem i tid och otid med axlarna när jag körde tng(ganska fula tng ska sägas). Det är helt borta nu. Sedan så tycker jag att det känns bättre med ett kort stopp jämfört med utan. Slutligen så är det lite roligare att träna på ett sätt som påminner mer om hur "proffsen" tävlar. Blir aningen mer jämförbart.

Agitator
2017-06-05, 13:07
Skaderisken minskar markant enligt min amatörmässiga erfarenhet. Hade problem i tid och otid med axlarna när jag körde tng(ganska fula tng ska sägas). Det är helt borta nu. Sedan så tycker jag att det känns bättre med ett kort stopp jämfört med utan. Slutligen så är det lite roligare att träna på ett sätt som påminner mer om hur "proffsen" tävlar. Blir aningen mer jämförbart.

Hur många år till behöver du för att nå den magiska 4-8 centimetern tror du? För jag antar du vill lyckas bättre än tävlandes.

MackeJuve
2017-06-05, 13:22
Hur många år till behöver du för att nå den magiska 4-8 centimetern tror du? För jag antar du vill lyckas bättre än tävlandes.

Du överskattar min ambitionsnivå. I den här kroppen har vi inga ambitioner, här handlar det bara om att rädda det som räddas kan!

oscarovegren
2017-06-05, 13:57
Aldrig haft någon smärta i axeln sedan jag började göra mer kontrollerade utföranden med paus. Sen så tycker jag det tar mer muskulärt genom hela utföranden då man inte börjar med någon fart

Agitator
2017-06-05, 17:14
Har provat bänka helt platt med fötterna raklångt ut på annan bänk med pausereps. Plattfisk på bänken med andra ord.

Känns rätt ok och kändes inget speciellt i axlarna. Men så tränar jag med lite smalare grepp. Eller ja smalt är väl definitionsfråga. Lillfingrarna knappt nuddandes ringarna.

Gick även utmärkt träna tunga axlar direkt efter.

Tycker man känner att bröst får arbeta bra ordentligt platt bänk FU.

Kul med variation om inte annat.

Scratch89
2017-06-05, 17:43
Jag har bänkpressat med fötterna upp och med stopp i botten senaste månaderna. Visst får man gå ner en hel del i belastning, men jösses vad bra det känns i hela kroppen efteråt och det sliter betydligt mindre på både armbågar och axlar, men ger fortfarande bra träningseffekt i bröstet. Å andra sidan är jag inte särskilt intresserad av att lyfta tungt längre.

Bob90
2017-06-05, 17:47
Jag har bänkpressat med fötterna upp och med stopp i botten senaste månaderna. Visst får man gå ner en hel del i belastning, men jösses vad bra det känns i hela kroppen efteråt och det sliter betydligt mindre på både armbågar och axlar, men ger fortfarande bra träningseffekt i bröstet. Å andra sidan är jag inte särskilt intresserad av att lyfta tungt längre.

Frågan är väl då om anledningen är att det är mindre vikt på stången pga att man inte kan spjärna emot med benen eller om det är just med stoppet i botten som minskar det upplevda slitaget för dig?

ziggekatten
2017-06-05, 18:11
Upplever att när jag började med stopp försvann mina(ytterst minimala) axelproblem. Nu är jag ingalunda en monsterbänkare, men med lite brygga, fötterna i marken och "legdrive" har jag funnit kontroll över rörelsen och kan fokusera på mind-muscle på ett annat sätt. Tog ett bra tag innan jag hittade rätt, men att sänka farten i den negativa fasen och ett stopp har gjort att jag känner kontroll på tekniken i bänken. Personligen tror jag leg-drive är viktigare än rejäl brygga, men samtidigt tror jag det är omöjligt att få till en leg-drive utan brygga. Mina amatör "fem cent".

Ett Orm
2017-06-05, 18:50
Hej om syftet bara är att bli stark i bänk och bygga muskler i bröst axlar tricep, finns det då ngn anledning att köra stoppbänk också och inte bara vanlig tng bänk?


so long!!

I ditt fall finns det snarare ingen anledning att köra något annat än med stopp.