handdator

Visa fullständig version : Bygga bröst/Axlar utan pressövningar?


Uyates
2017-05-31, 12:40
Nu är det så att jag har varit och gjort mig en titthålsoperation efter många år av problematik med axeln.

Olika läkare har sagt olika svar, från A till Ö.
Datortomografi och magnetröntgen. Till slut titthålsoperation.

Det som visades var att min axels skelettbyggnad har bytt form genom åren.
Här har jag gjort en snabb bild av "anatomin" hur själva konkavet i axeln och fästet av armen.

http://i.imgur.com/tTwFE5k.png


Den gröna är normal och den röda är så det ser ut för mig. Ingen konkav och själva armen är rörlig och sitter inte still som i konkavet vid pressövningar. Det är inte så att jag känner att det rör sig men jag har alltid ont. Dessutom har jag fått sagt att jag har "kronisk inflammation" i axeln med det har jag haft så många år nu så det har blivit helt orelevant i mitt liv.

Så nu tänkte jag försöka ta upp träning som faktiskt var mitt liv för några år sedan. Går det att bygga dessa muskelgrupper utan press?


Tack på förhand!

leee
2017-05-31, 12:50
Allt du gör sätter ju press på axelleden men lätt träning är nog bättre än ingen träning så axeln stärks.

Uyates
2017-05-31, 13:02
Allt du gör sätter ju press på axelleden men lätt träning är nog bättre än ingen träning så axeln stärks.

Jo det är förståligt såklart. Men hypotetiskt sätt om jag nu har stärkt min axel märkvärdigt. Kommer det någonsin gå att bygga massa?

Anders The Peak
2017-05-31, 14:06
Det går utmärkt och troligen bättre att bygga massiva axlar utan pressövningar.

Men tyvärr är de här pressövningarna väldigt manliga och måste bara köras !!

svag74
2017-06-01, 10:55
Skulle inte förvåna mig om mina trasiga axlar också ser ut sådär :d
Minns att en sjukgymnast för massa år sedan blev lite förvånad över hur lätt det var att flytta min (främst högra) axel ur led.

Hela min kropp är dock mer eller mindre trasig, så jag lägger inte massa tid och pengar på att utreda axlarna nu.
Jag skippar allt vad pressar/bröst/triceps/anterior-delts heter sedan länge.
Är nog ändå bra för min hållning att hålla träningen till baksidan.

Maximal
2017-06-01, 11:54
Ett korrekt utfört lyft framåt för framsida axlar kan ge en jävulsk pump och kontakt. Det kan jag iof få med pressar också men det är inte jämförbart!

Uyates
2017-06-01, 12:13
Tacksam för alla svar, är det någon som kan övningarna som bygger bröst och axlar?

Ej press såklart.

CalleP
2017-06-01, 13:34
Olika lyft för axlarna typ framåt, sidan , framålutade och flyes i kabel?

smerk
2017-06-01, 15:20
Att köra typ 12 set för mellersta axlar i veckan har gjort axlarna snyggare på ett halvår än vad pressar gjorde i 4 år

Uyates
2017-06-01, 23:02
Tacksam för alla svar!

Ska stärka axeln under ett tag sen får vi se. Ska absolut testa dedär med mellersta om du fick sådana resultat (y)

Decepticon
2017-06-02, 13:14
Funkar alldeles utmärk, tunga pressar är mer av en styrkeprestation än massabyggare ..

Waimea
2017-06-02, 13:17
Vilka övningar bygger massa på axlarna?

Diomedea exulans
2017-06-02, 13:28
Vilka övningar bygger massa på axlarna?

Massa övningar.

Waimea
2017-06-02, 14:45
Massa övningar.

Förslag på övningar som bara kräver skivstång? (jag har inte tillgång till hantlar)

Fey
2017-06-02, 15:33
Att köra typ 12 set för mellersta axlar i veckan har gjort axlarna snyggare på ett halvår än vad pressar gjorde i 4 år

Vilka övningar gjorde du då?

ATJL
2017-06-02, 17:59
Det går utmärkt och troligen bättre att bygga massiva axlar utan pressövningar.

Men tyvärr är de här pressövningarna väldigt manliga och måste bara köras !!

Sugen på att utveckla resonemanget?

I första stycket alltså, det sista fattar tom jag... :-)