handdator

Visa fullständig version : Komplikationer av fördröjt intag av kolhydrater efter pass?


Muezzolo
2017-05-31, 12:01
Om man tränar morgonpass, säg mellan klockan 08-10, äter en måltid bestående av kött och wookgrönsaker kl 11-12, en till liknande måltid omkring 17-18, och sen en måltid till kl 22-23 men som består av mestadels kolhydrater, har detta någon negativ effekt på passet/muskeluppbyggnaden/återhämtningen m.m?

Jämfört med att äta alla tre måltider med kolhydrater?
Nu består ju grönsakerna av kolhydrater, men det är ju inte mycket jämfört med 100g ris eller liknande.

Att glykogeninlagringen är sämre är väl ganska logiskt, men om man inte ska träna samma muskler inom flera dagar hinner man väl fylla på dessa?

Skrollovicz
2017-06-01, 07:33
Det finns mängder med trådar om det här om du använder sökfunktionen.

Shqypnia
2017-06-01, 09:34
Min spontana tanke är nej. Tvärtom ser det ut som att det lär gynna din träning morgonen efter.

1x0
2017-06-01, 10:58
Gäller det styrketräning eller konditionsträning? Konditionsträning är mer glykogenkrävande/tömmande än styrketräning, därav värre med dålig kolhydratstajming (?). Edit. Jag är rätt säker på du menar styrketräning när jag läser texten, men ändå relevant. :)

Maximal
2017-06-01, 12:01
Gäller det styrketräning eller konditionsträning? Konditionsträning är mer glykogenkrävande/tömmande än styrketräning, därav värre med dålig kolhydratstajming (?). Edit. Jag är rätt säker på du menar styrketräning när jag läser texten, men ändå relevant. :)

Styrketräning! Ganska så volymbaserat. Tycker mig inte märka skillnad så mycket, mer än att jag känner mig lite "platt" fram tills kvällen, eller jämfört med helgerna där jag äter "normalt"