handdator

Visa fullständig version : 1 liter vatten/100 gram protein... eller?


upperkatt
2017-05-31, 11:01
Jag har inte riktigt blivit övertygad om att det skulle krävas 1 liter vatten för att njurarna ska hantera 100 gram protein. Började skriva i "dumma frågor"-tråden, tänkte att diskussionen kan fortsätta här... förhoppningsvis är det inte en dum fråga.

Var hittar man källa till sifforna att man ska få i sig 1 liter vatten/100 g protein?

Sök på obligatory water.

100 gram protein innehåller 16 g kväve. Till det krävs ca 7 dl vatten. Fast med proteinet kommer också kreatinin, salter, urinsyra mm som också måste ut.

Tack så mycket. Bra att vi har ureacykeln också :)

Hittar fortfarande inte källa till detta (1 liter vatten/100 gram protein). Mejlade en läkare jag haft som föreläsare som länkade vidare mig till:
RSL was higher when subjects consumed diets in excess of the Recommended Dietary Allowance for protein. Because the kidneys con-
centrate urine to 1,200 to 1,400 mOsm/kg (mmol/L) (7), the obligatory fluid necessary to excrete the RSL across protein intakes in this study appeared adequate (1.32-1.14 L [high protein], 0.86-0.73 L [moderate protein], and
0.56-0.48 L [low protein]), because average fluid intake for low protein, moderate protein, and high protein was 3.55, 4.21, and 3.73 L, respectively.[1]

Högproteingruppen låg på 3.6 kg protein/kg kroppsvikt. Läkaren ansåg att friska personer bör kunna lösa det högre proteinintaget genom att koncentrera urinen.

Together, these data suggest that consumption of protein at levels in excess of the upper range of the Dietary Reference Intakes is not as-
sociated with negative effects on hydration status in healthy, fit males.
[1]

[1] Martin, W. F., Cerundolo, L. H., Pikosky, M. A., Gaine, P. C., Maresh, C. M., Armstrong, L. E., ... & Rodriguez, N. R. (2006). Effects of dietary protein intake on indexes of hydration. Journal of the American Dietetic Association, 106(4), 587-589.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002822306000113

Visserligen en liten studie, men finns det då någon större/bättre studie som visar på något annat? Gärna en studie där vattnet är isotopmärkt, som de nämner i denna är den bästa metoden.
Jag är fortfarande något benägen att tro på siffran då både Sverker och om jag minns även King Grub skrivit det, men lite fundersam blir jag. Det kanske mer är om man ska vara "på den säkra sidan" som man ändå bör höja vattenintaget med höjt proteinintag? Dom fann ju trots allt i studien en ökad "renal solute load" med ökat proteinintag, så något händer ju...

Tacksam för svar. :)

kaspen
2017-05-31, 15:13
Jag har aldrig hört den där siffran i hela mitt liv.

Sverker
2017-05-31, 17:08
Har du inte hittat något om eliminering av urea och koncentrationen i mOsm/kg (mmol/L) när du sökt i medicinsk litteratur på obligatory water?

upperkatt
2017-05-31, 17:47
Har du inte hittat något om eliminering av urea och koncentrationen i mOsm/kg (mmol/L) när du sökt i medicinsk litteratur på obligatory water?

Då sökte jag på fel saker. Tack för förtydligandet. :)

Det jag hittar är:
Osmolalitet [mmol/L] = 2 Na + glukos + urea
Om proteinintaget ökar så ökar ureaomsättningen, dvs urea i formeln ovan, => ökad osmolalitet och att det krävs mer vatten för att "neutralisera" urean.

Hittade även:
Urea [mmol/L] = BUN [mg/dL of nitrogen] x 10 [dL/L] / 14x2 [mg N/mmol urea]

här kan man även se att ureakoncentrationen ökar med ökad proteinomsättning, då 6.25 g protein innehåller 1 g kväve.

Urea verkar ha extremt bra löslighet i vatten, men det är inte bra att ha för mycket urea i blodet - det finns referensvärden för detta.

Alltså får man räkna om kväveinnehållet till urea genom att multiplicera med 0.028 och sedan jämföra med referensvärdet på 2,5-6,7 mmol/liter?

Är jag på rätt spår, eller helt ute och cyklar? :p

Sverker
2017-05-31, 18:49
Du är på rätt väg.

Det är 30 år sedan jag tentade det där och jag är helt körd i matte. Kan och vågar inte slänga upp någon snyggt uträkning. Men jag vet att det finns massor med snygga uppställningar med mängden vatten som någon behöver för att utsöndra urea, natrium, urinsyra, kreatinin mm.

Sedan förstår jag inte problemet. Äter man 100 gram protein så kommer det med vatten också. Behöver man mycket protein dricker man också mycket under dagen, spontant eller inte.

Dreas
2017-05-31, 19:23
Jag har aldrig hört den där siffran i hela mitt liv.Det är ändå ganska imponerande då du varit medlem här rätt länge.

Känner igen 1 liter per 100g protein men vette tusan från vart.

Ozziking
2017-05-31, 19:39
Det är ändå ganska imponerande då du varit medlem här rätt länge.

Känner igen 1 liter per 100g protein men vette tusan från vart.

Också hört/sett i någon/några trådar här på brädan

Sneaky
2017-05-31, 19:52
Jag kan inte bidra så mycket till tråden men jag är ändå nyfiken på vad syftet är med att ta reda på detta? Kroppen reglerar detta rätt bra. Du borde inte tvinga i dig vatten då överflödet bara kommer ut igen. Drick när du är törstig.

upperkatt
2017-06-01, 04:50
Tack Sverker. Det är inget problem utan jag vill bara veta hur det ligger till med saker och ting. Jag får läsa/leta/räkna vidare och se om jag hittar the holy grail of njurformel. One urea elimination equation to rule them all, etc

Jag kan inte bidra så mycket till tråden men jag är ändå nyfiken på vad syftet är med att ta reda på detta? Kroppen reglerar detta rätt bra. Du borde inte tvinga i dig vatten då överflödet bara kommer ut igen. Drick när du är törstig.

Du sa det - nyfikenhet. :)