handdator

Visa fullständig version : Push press bakom nacke --- farligt ta ner långsamt utan benen?


Micke Persson
2017-05-31, 00:41
4hColgbAjSM

FjWDyFfWe8o

O_bfezrhgH4

0uczqvFc4Jw ...börjar vid 02:30

Alla dessa och de allra flesta verkar parera kraften nedåt genom att böja sig ner och flytta belastningen från axlarna till låren/höften.

Är detta för att det är skadligt för axlarna att ta ned vikten utan att böja i höft o knä led?

Annars skulle man ju kunna få bra excentrisk träning eftersom man får upp så pass mkt vikt i push press bakom nacke.



Vad säger ni experter t ex Sheogorath och Arne Persson? Är det säkert att pushpressa upp vikten och sedan ta tillbaka den enbart med axlarna?

Agitator
2017-05-31, 00:54
Jag kör BTNPP då och då, fångar alltid stången på varje repp. Kör övningen för att skjuta upp tyngre vikter med andra ord.

Att ta emot en stång helt stumt är nog inget jag skulle vilja göra och påverkar nog diskarna onödigt mycket.
Min stång landar bra varje rep på high bar position sedan en lätt push och upp igen.

Micke Persson
2017-05-31, 01:14
Borde tillagt att jag menar att man skulle tjäna axel-TUT om man tog ner vikten långsamt, även tjäna deltoidmusklernas hypertrofi eftersom de får arbeta mycket hårdare

Annars blir ju övningen mest bara en ren explosivitets/teknik övning snarare än massa byggande övning:confused:

Jag kör BTNPP då och då, fångar alltid stången på varje repp. Kör övningen för att skjuta upp tyngre vikter med andra ord.

Att ta emot en stång helt stumt är nog inget jag skulle vilja göra och påverkar nog diskarna onödigt mycket.
Min stång landar bra varje rep på high bar position sedan en lätt push och upp igen.

J.V
2017-05-31, 03:11
Borde tillagt att jag menar att man skulle tjäna axel-TUT om man tog ner vikten långsamt, även tjäna deltoidmusklernas hypertrofi eftersom de får arbeta mycket hårdare

Annars blir ju övningen mest bara en ren explosivitets/teknik övning snarare än massa byggande övningKolla pa helt vanlig press bakom nacke istallet for pushpress. Dina tre klipp kommer fran tva Crossfit-kanaler och en for ett lag som tavlar i tyngdlyftning, dar ar (oftast) explosivitet viktigare an TuT.

Micke Persson
2017-06-01, 17:36
Kolla pa helt vanlig press bakom nacke istallet for pushpress. Dina tre klipp kommer fran tva Crossfit-kanaler och en for ett lag som tavlar i tyngdlyftning, dar ar (oftast) explosivitet viktigare an TuT.

Men jag gillar push press bakom nacke!!!!!!!!! Vill bara veta om det är SKADLIGT att ta ner tunga vikter bakom nacken - vikter en hel del tyngre än det man "egentligen" klarar.

Lipservice
2017-06-01, 21:31
Men jag gillar push press bakom nacke!!!!!!!!! Vill bara veta om det är SKADLIGT att ta ner tunga vikter bakom nacken - vikter en hel del tyngre än det man "egentligen" klarar.

Böjer du på benen tar du ju imot "stöten" bättre, istället för att handleder och armbågar ska behöva jobba till 100%.

Micke Persson
2017-06-02, 00:16
Böjer du på benen tar du ju imot "stöten" bättre, istället för att handleder och armbågar ska behöva jobba till 100%.

Jag vill att axlar trapz och triceps ska jobba 100 %.

Pepparspray
2017-06-02, 07:36
Bygger du upp i lagom tempo, låter kroppen anpassa sig, inte får ont under/efter passen så lär det ju inte vara skadligt?

:)