handdator

Visa fullständig version : Skurup folkhögskolas Standup comedy-kurs


Diomedea exulans
2017-05-30, 13:31
Jag vill ge stå-upp-komik en chans och funderar på att gå en kurs i ämnet. Den som verkar ligga närmast mig geografiskt är på Skurups folkhögskola under några dagar i juli. Det kostar dock rätt mycket, och vill inte köpa grisen i säcken, så jag undrar om någon här vet något om kvalitén på den kursen (eftersom det finns nån som kan nåt om allt på Kolo).

Länk med mer info: http://sommar.skurupsfolkhogskola.se/Kursutbud/Standup-comedy

aryaa
2017-05-30, 13:57
Spontant känner jag att det är något man blir bra på genom träning främst och inget man kan läsa sig till. Försök sök dig till öppna standup-klubbar där man kan köra och försök köra så ofta du kan för att få in vanan och lära dig.

Utbildningen är säkert ok och ett bra sätt för att se om det verkligen är något för dig. Så speciellt dyrt var det väl inte? Enligt din länk är det väl drygt 1100kr per dag inkl helpension och boende. Det är ju vad en hotellnatt kostar annars. :)

ApexProcyon
2017-05-30, 14:17
Antingen så är man rolig eller så är man det inte. Har man anlag för att få folk att skratta så är nog scenrutin det mest effektiva, inte teori.

Är man inte rolig så hjälper ingen teori eller scen i hela världen.

Jag föreställer mig att folk som dras till kurser för standup främst är självutnämnda "roliga" och "sköna" typer.

Rikard Jansson
2017-05-30, 14:22
Vad får er att tro att utbildningen bara är teori?

ApexProcyon
2017-05-30, 14:24
Vad får er att tro att utbildningen bara är teori?

Vad får dig att tro att vi tror att utbildningen bara är teori? Det lär vara den beståndsdelen man kan få ut mest av från en utbildning som man inte kan få från annat håll. Finns gott om klubbar att öva på annars.

Diomedea exulans
2017-05-30, 14:31
Så speciellt dyrt var det väl inte? Enligt din länk är det väl drygt 1100kr per dag inkl helpension och boende. Det är ju vad en hotellnatt kostar annars. :)

Inte så farligt dyrt, nej. Väl inom min budget. :)

Antingen så är man rolig eller så är man det inte. Har man anlag för att få folk att skratta så är nog scenrutin det mest effektiva, inte teori.

Är man inte rolig så hjälper ingen teori eller scen i hela världen.

Jag föreställer mig att folk som dras till kurser för standup främst är självutnämnda "roliga" och "sköna" typer.

Jag är självutnämnt jätterolig! :) Många andra har kallat mig sjukt rolig också. Men jag vet inte hur man skriver stand-up-skämt. Jag föreställer mig att en sådan här kurs ger en tips på hur man ska strukturera upp sitt arbete, hitta inspiration, komma i rätt sinnesstämning, osv. Dessutom kan den ge kontakter.

Även om jag inte har talang nog för att bli ståuppkomiker så gissar jag att en sån här kurs gör mig lite roligare i vardagslivet, och det är inte fy skam!

MasterChief
2017-05-30, 14:33
Det här med humor är knepigt. När man varit på Norra Brunn så har det ju varit en del som är så fruktansvärt pinsamt dåliga. Sist så var det någon medelålders kvinna som drog massa lama skämt om sociala medier och kukar och det var helt jävla tyst i publiken. Sedan kom Glans upp och han behövde bara lyfta på ögonbrynen så började folk skratta. Hans känsla för tajming, kroppsspråk och närvaro var så fullständigt överlägset. Och då är han väl egentligen en ganska ordinär komiker. Men i kontrasten mot odågan innan så blev känslan av lättnad enorm.

Det är väl som med allting. Har man inte en medfödd talang så kan man som bäst bli medioker. Och jag är tämligen säker på att man vet om man har talang eller inte.

Men detta har inget med utbildningen att göra. Besitter man talang så är jag övertygad om att en utbildning av en erfaren och duktig scenartist kan höja ens nivå betydligt. Man får ju även möjligheten att se om det är något som är värt att kanske satsa på.

Skulle jag tippa på någon som har talang utifrån vad man snappat upp på kolo så skulle nog Dio vara mitt förstahandsval. Utöver själva scennärvaron och "det" så måste man ju ha ett bra manus också och Dio har ju uppenbarligen talang för lustiga reflektioner.

Jag tycker du ska testa mest för att få en känsla för formatet och om du har den talang som behövs, för det lär du få mer klarhet i efter en sådan här utbildning.

Diomedea exulans
2017-05-30, 14:35
Skulle jag tippa på någon som har talang utifrån vad man snappat upp på kolo så skulle nog Dio vara mitt förstahandsval.

Okej, nu älskar jag dig.

ApexProcyon
2017-05-30, 14:36
Inte så farligt dyrt, nej. Väl inom min budget. :)



Jag är självutnämnt jätterolig! :) Många andra har kallat mig sjukt rolig också. Men jag vet inte hur man skriver stand-up-skämt. Jag föreställer mig att en sådan här kurs ger en tips på hur man ska strukturera upp sitt arbete, hitta inspiration, komma i rätt sinnesstämning, osv. Dessutom kan den ge kontakter.

Även om jag inte har talang nog för att bli ståuppkomiker så gissar jag att en sån här kurs gör mig lite roligare i vardagslivet, och det är inte fy skam!


Jag syftade inte på dig bara så att det inte framstod som tyket, utan mer att majoriteten av alla som ser sig själva som roliga brukar vara oerhört irriterande och tråkiga i omgivningens ögon. Desto mer man försöker vara rolig desto sämre tenderar det att bli.

Du visar på förmåga att vara fyndig i både bild och text så bara ditt kroppsspråk är dugligt så kan du säkert vara underhållande IRL också. :)

p.s

Är ditt kroppsspråk odugligt (likt mitt) så kan du köra deadpan istället.

Diomedea exulans
2017-05-30, 14:40
Jag syftade inte på dig bara så att det inte framstod som tyket, utan mer att majoriteten av alla som ser sig själva som roliga brukar vara oerhört irriterande och tråkiga i omgivningens ögon. Desto mer man försöker vara rolig desto sämre tenderar det att bli.

Du visar på förmåga att vara fyndig i både bild och text så bara ditt kroppsspråk är dugligt så kan du säkert vara underhållande IRL också. :)

p.s

Är ditt kroppsspråk odugligt (likt mitt) så kan du köra deadpan istället.

Min syrra sa att jag har "perfekt komisk timing" när hon såg en av mina videor från plugget. Kan ju uppträda på släktkalas om inte annat. :laugh:

eternallord
2017-05-30, 14:45
Jag lyssnar mycket på podcasts med komiker, och jag har aldrig hört någon säga något positivt om kurser, bara motsatsen. Kolla mycket komiker (live!), skriv hela tiden, och uppträd så mycket det går. Det är den bild av "vägen till framgång" som jag sett åtminstone.

Diomedea exulans
2017-05-30, 14:47
Jag lyssnar mycket på podcasts med komiker, och jag har aldrig hört någon säga något positivt om kurser, bara motsatsen. Kolla mycket komiker (live!), skriv hela tiden, och uppträd så mycket det går. Det är den bild av "vägen till framgång" som jag sett åtminstone.

D'oh!

MasterChief
2017-05-30, 14:51
Okej, nu älskar jag dig.

:)

Även de bilder man sett av dig tyder på att du har ett "talande ansikte". Ett lysande exempel tycker jag är Louis CK. Han behöver inte ens säga något. Man ser var han tänker bara genom att titta på karln.

Jag vill inte säga att "du ser rolig ut" för det kan ju misstolkas åt det grövsta. Men man förväntar sig att något kul ska komma ur din mun helt enkelt.

Nu räcker det nog med slick i röven för idag.

Diomedea exulans
2017-05-31, 16:22
Så, nu är jag anmäld.

Rahf
2017-05-31, 16:29
Erfarenhet.

aryaa
2017-05-31, 16:32
Så, nu är jag anmäld.

Lycka till! :hbang:

Rahf
2017-05-31, 16:37
Det här med humor är knepigt. När man varit på Norra Brunn så har det ju varit en del som är så fruktansvärt pinsamt dåliga. Sist så var det någon medelålders kvinna som drog massa lama skämt om sociala medier och kukar och det var helt jävla tyst i publiken. Sedan kom Glans upp och han behövde bara lyfta på ögonbrynen så började folk skratta. Hans känsla för tajming, kroppsspråk och närvaro var så fullständigt överlägset. Och då är han väl egentligen en ganska ordinär komiker. Men i kontrasten mot odågan innan så blev känslan av lättnad enorm.

Det är väl som med allting. Har man inte en medfödd talang så kan man som bäst bli medioker. Och jag är tämligen säker på att man vet om man har talang eller inte.

Men detta har inget med utbildningen att göra. Besitter man talang så är jag övertygad om att en utbildning av en erfaren och duktig scenartist kan höja ens nivå betydligt. Man får ju även möjligheten att se om det är något som är värt att kanske satsa på.

Skulle jag tippa på någon som har talang utifrån vad man snappat upp på kolo så skulle nog Dio vara mitt förstahandsval. Utöver själva scennärvaron och "det" så måste man ju ha ett bra manus också och Dio har ju uppenbarligen talang för lustiga reflektioner.

Jag tycker du ska testa mest för att få en känsla för formatet och om du har den talang som behövs, för det lär du få mer klarhet i efter en sådan här utbildning.

Samtidigt är din jämförelse lite orättvis. Johan Glans är ett känt namn och ansedd som en bra komiker. Han har stora pluspoäng redan innan första ordet uttalats.

Många komiker är inte särskilt bra i början. Det tar flera år innan de listat ut sin egen stil, alltså i princip hittat sig själva och var deras humor är trygg och stabil.

svenbanan
2017-05-31, 16:49
Jag tror också att det allra viktigaste är att faktiskt stå på scenen och förska en jäkla massa.

Med det sagt så tror jag man kan ha stor nytta av nån typ av utbildning också. Beror såklart på ifall de som håller i kursen faktiskt har nåt att komma med också. Men ifall man aldrig sysslat med standup så kan det nog vara vettigt med ett par pointers kring hur man faktiskt kan gå tillväga för att få ut så mycket som möjligt av de gånger man står på scenen.

Blaine
2017-05-31, 17:46
Skulle jag tippa på någon som har talang utifrån vad man snappat upp på kolo så skulle nog Dio vara mitt förstahandsval.

Det har han, samtidigt är Dio dock en av ytterst få som delar med sig av saker och ting här på forumet (skämtbilder, höns, ankor osv.) vilket gör att man snappar upp det. Jag tror det finns betydligt många fler med talang här som inte visar det.

Diomedea exulans
2017-07-10, 21:22
Dag 1. Fick i läxa tills i morgon att hitta på 5 skämt om oss själva. Mitt bidrag:

1. Skälet till min frisyr: Jag märkte att jag med åren får mer och mer skägg och mindre och mindre hår. Till slut fattade jag vinken. (Förklaring för läsare: Jag har alltså rakat skallen med hyvel och börjat odla skägg.)

2. Jag är drabbad av en bokstavskombination som kallas för DUM.

3. Jag har haft många förhållanden, både korta – ett par timmar – halvlånga – ett par dagar – och ett par som varit riktigt långa – över en vecka.

4. Jag är inte glömsk, jag har ett så öppet sinne att saker och ting ofta faller ut.

5. Jag är inte ytlig, men jag har sinne för estetik, vilket gör mig extra känslig för fysisk fulhet.

xan
2017-07-10, 21:30
Kan vi inte få lite stand up när du är klar med utbildningen?

Exclusive on Kolo!

Diomedea exulans
2017-07-10, 21:40
Kan vi inte få lite stand up när du är klar med utbildningen?

Exclusive on Kolo!

Sure, om den blir bra. :)

Aurim
2017-07-10, 23:01
Dag 1. Fick i läxa tills i morgon att hitta på 5 skämt om oss själva. Mitt bidrag:

1. Skälet till min frisyr: Jag märkte att jag med åren får mer och mer skägg och mindre och mindre hår. Till slut fattade jag vinken. (Förklaring för läsare: Jag har alltså rakat skallen med hyvel och börjat odla skägg.)

2. Jag är drabbad av en bokstavskombination som kallas för DUM.

3. Jag har haft många förhållanden, både korta – ett par timmar – halvlånga – ett par dagar – och ett par som varit riktigt långa – över en vecka.

4. Jag är inte glömsk, jag har ett så öppet sinne att saker och ting ofta faller ut.

5. Jag är inte ytlig, men jag har sinne för estetik, vilket gör mig extra känslig för fysisk fulhet.

nr 4 är genial

Diomedea exulans
2017-07-11, 06:53
nr 4 är genial

Thanks, bro!

Diomedea exulans
2017-07-14, 00:34
Standup för hela skolan, sista kvällen!

drIKX2xsjUw

svenbanan
2017-07-14, 01:13
Strongt Dio!

Bra skämt och du verkade mycket mindre nervös än vad jag skulle tro att de flesta som debuterar med något sådant är.

Hyfsat levererade punchlines. Jag antar att detta rimligtvis blir vassare och vassare ju mer man håller på. Det verkar som om du har nåt slags komisk ådra i dig tycker jag, så det kan mycket väl vara så att du blir väldigt mycket bättre på detta.

En enda sak störde mig. Du sade "Öh" vid ett flertal tillfällen. Det lät som att du ville vinna tid för att komma ihåg vad nästa grej du skulle säga var. Detta gjorde att det inte kändes äkta eller spontant. Jag antar det var en såndär grej som kommer av ovana/nervositet. När du väl pratade så lät det hur äkta som helst.

Jag tycker du ska forsätta med standup. Som jag såg det så har du potential. Särskilt om du skriver ihop en jävla massa material och testar fram vad som är roligast. Jag tror din största fördel är att du är kreativ och kan komma på en drös olika skämt. Lite filande på presentationen bara så borde du kunna ställa dig på scenen på allvar.

Jag var helt inställd på att du skulle vara kass och stå som ett rådjur i strålkastarljuset och vänta på nådaskottet (vilket jag antar är det vanligaste utfallet). Du var dock mycket bättre än så.

Diomedea exulans
2017-07-14, 06:47
Strongt Dio!

Bra skämt och du verkade mycket mindre nervös än vad jag skulle tro att de flesta som debuterar med något sådant är.

Hyfsat levererade punchlines. Jag antar att detta rimligtvis blir vassare och vassare ju mer man håller på. Det verkar som om du har nåt slags komisk ådra i dig tycker jag, så det kan mycket väl vara så att du blir väldigt mycket bättre på detta.

En enda sak störde mig. Du sade "Öh" vid ett flertal tillfällen. Det lät som att du ville vinna tid för att komma ihåg vad nästa grej du skulle säga var. Detta gjorde att det inte kändes äkta eller spontant. Jag antar det var en såndär grej som kommer av ovana/nervositet. När du väl pratade så lät det hur äkta som helst.

Jag tycker du ska forsätta med standup. Som jag såg det så har du potential. Särskilt om du skriver ihop en jävla massa material och testar fram vad som är roligast. Jag tror din största fördel är att du är kreativ och kan komma på en drös olika skämt. Lite filande på presentationen bara så borde du kunna ställa dig på scenen på allvar.

Jag var helt inställd på att du skulle vara kass och stå som ett rådjur i strålkastarljuset och vänta på nådaskottet (vilket jag antar är det vanligaste utfallet). Du var dock mycket bättre än så.

Tack för den trevliga och utförliga feedbacken!

Din analys om varför jag sa "öh" stämmer nog. Det kändes svårt att på ett naturligt sätt gå från ett skämt till ett annat, det var ju liksom ingen sammanhängande historia.

Vår lärare sa visserligen att det inte gör så mycket om man har med en del "öh", "eh", "ehm" osv, men jag tror ändå det är bra att minimera dem. Liksom du tror jag det är en fråga om vana; jag kände mig mer obekväm däruppe än jag uppenbarligen verkade.

Tricklew
2017-07-14, 06:56
Ge det ett försök, jag tänker inte säga att standup kurser är skit, men standup är definitivt något du inte kan öva på "ensam", det tar år av träning för att bli duktig och detta måste göras live. Nästintill alla de stor höll på i år före de blev duktiga, det tar tid.

Oj, såg nu din video, att öhm, ehm, eller liknande är du långtifrån ensam om att göra, även många av de stora håller på med något liknande från och till, Doug Stanhope till exempel har en liknande vana, fast de är istället kamouflerade under svordomar.

MasterChief
2017-07-14, 08:27
Tack för den trevliga och utförliga feedbacken!

Din analys om varför jag sa "öh" stämmer nog. Det kändes svårt att på ett naturligt sätt gå från ett skämt till ett annat, det var ju liksom ingen sammanhängande historia.

Vår lärare sa visserligen att det inte gör så mycket om man har med en del "öh", "eh", "ehm" osv, men jag tror ändå det är bra att minimera dem. Liksom du tror jag det är en fråga om vana; jag kände mig mer obekväm däruppe än jag uppenbarligen verkade.

Stabilt, många skämt fanns ju där och det fanns en känsla av att du ville stå där; vilket såklart är extremt viktigt för känslan. Tempot är för snabbt och istället för att bara köra massa oneliners där du stressar genom skämten så försök berätta mer en historia där skämten ingår. Lätt att säga, svårt att få till såklart.

När det gäller pausen mellan skämten så tycker jag Louis CK är kungen. Det gäller ju att hitta en "personlighettyp" som man håller fast vid för att det ska bli trovärdigt och han får pauserna till små komiska höjdpunkter bara genom att arbeta med minerna på ett fantastiskt sätt. Han kan ju vara tyst ganska långa stunder och sedan hur han växlar mellan olika ämnen skapar en härlig dramatik som är fantastisk.

https://media1.fdncms.com/sfweekly/imager/u/original/4742577/louis-ck-hed-2014.png

Som "figur" så framställer du dig som en ganska misslyckad person. Det kan ju bli väldigt kul men då måste nog mimiken och tempot anpassas. Nu var hela framträdandet "samma ton", "samma uttryck" hela tiden. Det du säger måste avspeglas mer i kroppsspråket och tonläget.

Men du har definitivt en talang och med hårt arbete tror jag definitivt du skulle få det att funka riktigt bra!

Bob90
2017-07-14, 08:37
Standup för hela skolan, sista kvällen!


Riktigt bra för att vara "debuten"!
Framförallt har jag nog aldrig hört liknande skämt tidigare, att använda cancer på det sättet är ju väldigt fyndigt tex, så det blir ju originellt. Det kommer ta tid att hitta din egen stil, känna av vilka skämt som passar dig och vilka som får bäst gensvar från publiken. Sen så finns det ju svåra och lätta publiker också.

Snyggt jobbat i alla fall!

Du har ju en hel del kreativa skämt i din skämttråd också. Vissa kanske går att utveckla till standupskämt. Men jag tänker också att med lite bra tajming om du går vidare med standup och känner att du är "redo att slå igenom", så kan du släppa en bok med teckningar som också hör ihop med din standupstil.

Blomkål
2017-07-14, 09:45
Standup för hela skolan, sista kvällen!

drIKX2xsjUw

Satan vad positivt överraskad man blev. Svinbra!

upperkatt
2017-07-14, 10:09
Bra där!

Diomedea exulans
2017-07-14, 11:52
Tack för svaren!

Jag pratade med min lärare om kritiken, han trodde det var bättre att inte tänka på de grejerna och bara låts det komma av sig själv när man känner sig mer van. Angående att jag pratade för snabbt trodde han att det hade att göra med att det är svårt att filma standup, och att det kanske lät sämre på mobilen än IRL.

Jockefoten
2017-07-14, 12:05
Du hade en beydligt finare röst än vad jag föreställt mig (sexig?).

Jobba med övergångarna och vänta inte på publikens reaktion så blir nog redo som programledare på p3 snart. :D

Woodrow
2017-07-14, 12:06
Ja, vet inte men kan man inte bara satsa på skämten och ha roligt ett tag innan, börja direkt på med massa teknik direkt och vad man ska tänka på kanske kan vänta lite. Fast nu är det ju en skola så...

Snyggt jobbat iallafall! Verkligen! Hur var de andra?

delta_mats
2017-07-14, 12:09
Det är väl dock extremt vanligt att man pratar snabbare om man är nervös. Korta pauser känns mycket längre osv.

Yes
2017-07-14, 12:13
Standup för hela skolan, sista kvällen!

[.Yt]drIKX2xsjUw[/YT]
Riktigt bra - jag skrattade iaf! :)

aryaa
2017-07-14, 12:38
Riktigt nice! :D

MasterChief
2017-07-14, 13:01
Tack för svaren!

Jag pratade med min lärare om kritiken, han trodde det var bättre att inte tänka på de grejerna och bara låts det komma av sig själv när man känner sig mer van.

Jag tror du är mycket smartare och talangfull än att köra den tekniken. Jag tror du rätt snabbt kan analysera hur du kan förbättra dig med enkla medel och sedan verkställa detta snabbt i ett skarpt läge. "Att inte tänka" och "låta det komma av sig självt" låter som rätt platta förslag som mycket väl kan leda till ingenting. Man kanske inte ska överanalysera allting som nybörjare men aktivt arbeta med tempot och kroppsspråket är ju inte direkt överkurs.

Jag har inte hållit på med stand-up däremot har jag haft en del föreläsningar och utbildningar och även där är ju saker som tempo och kroppsspråk oerhört viktigt. Med enkla och medvetna förändringar så gick jag från tämligen usel (vilket man lätt kunde läsa i åhörarnas ansikten) till att få en hel del beröm. Inget jag kanske uppnått om jag bara "kört vidare".

Diomedea exulans
2017-07-14, 15:52
Du hade en beydligt finare röst än vad jag föreställt mig (sexig?).

Haha, jag brukar grymta på gymmet och därför gå runt konstant småhes = sexig röst. :D

Snyggt jobbat iallafall! Verkligen! Hur var de andra?

Rätt bra! Åtminstone en var lika bra eller bättre än mig, tyckte jag.

Jag tror du är mycket smartare och talangfull än att köra den tekniken. Jag tror du rätt snabbt kan analysera hur du kan förbättra dig med enkla medel och sedan verkställa detta snabbt i ett skarpt läge. "Att inte tänka" och "låta det komma av sig självt" låter som rätt platta förslag som mycket väl kan leda till ingenting. Man kanske inte ska överanalysera allting som nybörjare men aktivt arbeta med tempot och kroppsspråket är ju inte direkt överkurs.

Jag har inte hållit på med stand-up däremot har jag haft en del föreläsningar och utbildningar och även där är ju saker som tempo och kroppsspråk oerhört viktigt. Med enkla och medvetna förändringar så gick jag från tämligen usel (vilket man lätt kunde läsa i åhörarnas ansikten) till att få en hel del beröm. Inget jag kanske uppnått om jag bara "kört vidare".

Kanske det!

Jag har inte ens vågat kolla på videon än, har bara lagt upp den här och på Facebook och låtit andra kommentera. :D

svenbanan
2017-07-14, 16:31
Jag är övertygad om att det viktigaste är att fortsätta stå på scenen gång efter gång och bli van med det. Detta kommer nästan säkert göra dig bättre på lite sikt utan att du behöver tänka till på nåt särskilt. Dock är jag på mästerchefens linje, och tror du kan utvecklas bra mycket snabbare om du jobbar medvetet med några grejer.

Diomedea exulans
2017-07-14, 16:34
Jag är övertygad om att det viktigaste är att fortsätta stå på scenen gång efter gång och bli van med det.

Jag gör gärna det. Drygt att närmaste open-mic-scen är i Malmö 2,5 timme bort bara. :smash:

svenbanan
2017-07-14, 16:35
Jag gör gärna det. Drygt att närmaste open-mic-scen är i Malmö 2,5 timme bort bara. :smash:

Du får sluta träna och odla ett nytt intresse. :D

xan
2017-07-14, 16:42
Standup för hela skolan, sista kvällen!

drIKX2xsjUw

A star in the making!

Du ser riktigt badass ut med rakat huvud.

Diomedea exulans
2017-07-14, 16:50
A star in the making!

Du ser riktigt badass ut med rakat huvud.

Tack!

Inte så badass så man inte vågar skratta, hoppas jag. :D

Bob90
2017-07-14, 17:32
Jag gör gärna det. Drygt att närmaste open-mic-scen är i Malmö 2,5 timme bort bara. :smash:

Snacka med folk som driver krogar/klubbar i ditt närområde. Det kan ju också vara en variant att öva i.