handdator

Visa fullständig version : Ägg och fettlever


King Grub
2017-05-30, 12:00
AIM:

To evaluate the association between egg consumption and risk of non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) development.

METHODS:


This case-control study was conducted on individuals who were referred to two hepatology clinics in Tehran, Iran in 2015. The study included 169 patients with NAFLD and 782 controls. Egg consumption was estimated using a validated food frequency questionnaire. The participants were categorized according to the frequency of their egg consumption during the previous year: Less than two eggs per week, two to three eggs per week, and four or more eggs per week.

RESULTS:

In the crude model, participants who consumed 2 to 3 eggs per week, were 3.56 times more likely to have NAFLD in comparison to those who consumed less than 2 eggs per week (OR: 3.56; 95%CI: 2.35-5.31). Adjustment for known risk factors of NAFLD strengthened this significant association so that individuals have consumed two to three eggs per week had 3.71 times higher risk of NAFLD than those who have eaten less than two eggs per week (OR: 3.71; 95%CI: 1.91, 7.75).

CONCLUSION:

Our data indicate that higher egg consumption in common amount of usage is associated with higher risk of NAFLD.

World J Hepatol. 2017 Apr 8;9(10):503-509. Egg consumption and risk of non-alcoholic fatty liver disease.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387362/

MasterChief
2017-05-30, 14:08
Få se nu. De samlade ihop ett gäng som hade NAFLD (fettlever) och de fick besvara frågor hur många ägg de åt året innan (hmm...).

Sedan delades de upp i tre grupper efter äggkonsumtion. Endast de som åt 2-3 ägg fick ökad risk för NAFLD och de som åt fler ägg fick det inte. De nämner att den gruppen som åt mer "kanske åt mer fibrer" men enligt tabell 2 så åt de mindre fibrer. Man ser även i tabellen att 2-3 ägg gruppen hade procentuell flest rökare, var minst aktiva och hade högst BMI.

Så hur de kan komma till slutsatsen "Our data indicate that higher egg consumption in common amount of usage is associated with higher risk of NAFLD" är ju helt efterblivet.

Så först säger de att kolesterolet i moderat äggkonsumtion ger fettlever på grund av kolesterolet men äter du mer kolesterol (och gruppen så åt fyra ägg eller mer fick i sig 35% mer kolesterol) så får du inte fettlever. Låter ju inte så troligt.

Jävla skitstudie.

timryden88
2017-05-31, 07:07
Tycker det är många skitstudier du postar Grubb. Några är bra men dom flesta är skit.

När du endå tar dig tid att posta dom och förhoppningsvis läst dom och förstått dom själv så kan du väl göra en kort sammanställning på Svenska? Alla kanske inte förstår Engelska så bra som oss andra.

King Grub
2017-05-31, 07:11
Jag är inte din engelskalärare och har noll intresse av att agera översättare. Alternativet är att jag slutar posta studier, om det inte är önskvärt. Det går bra det också för min del. Jag kan ta del av dom ändå.

Pepz
2017-05-31, 07:15
När du endå tar dig tid att posta dom och förhoppningsvis läst dom och förstått dom själv så kan du väl göra en kort sammanställning på Svenska? Alla kanske inte förstår Engelska så bra som oss andra.

det kan väl du göra om du tycker att det är viktigt.

upperkatt
2017-05-31, 07:19
Jag är inte din engelskalärare och har noll intresse av att agera översättare. Alternativet är att jag slutar posta studier, om det inte är önskvärt. Det går bra det också för min del. Jag kan ta del av dom ändå.

Sluta inte. Det är uppskattat. :)

Termy
2017-05-31, 07:46
Tycker det är många skitstudier du postar Grubb. Några är bra men dom flesta är skit.

När du endå tar dig tid att posta dom och förhoppningsvis läst dom och förstått dom själv så kan du väl göra en kort sammanställning på Svenska? Alla kanske inte förstår Engelska så bra som oss andra.

Lös problemet då. Skaffa dig mer kunskaper i:
-Engelska
-Att ta till och/eller kritiskt kunna granska studier (de finns många bra kurser i detta)
-Om du är för lat för ovanstående, hyr King Grub som konsulent så kan du fråga allt möjligt.

Hobbes
2017-05-31, 07:51
Tycker det är många skitstudier du postar Grubb. Några är bra men dom flesta är skit.

När du endå tar dig tid att posta dom och förhoppningsvis läst dom och förstått dom själv så kan du väl göra en kort sammanställning på Svenska? Alla kanske inte förstår Engelska så bra som oss andra.

Låt mig gissa. Du gillar inte vad de säger eller pekar åt.

Lär dig engelska såsom alla andra - hur svårt kan det vara?

Anders The Peak
2017-05-31, 08:07
Grub borde skriva att han inte har faktagranskat studierna som postas och att han tar inget ansvar på riktigheten av denna eller några andra studier som han postar.

King Grub
2017-05-31, 08:20
Nej, det borde jag inte.

AlexGBG
2017-05-31, 08:42
Tycker det är många skitstudier du postar Grubb. Några är bra men dom flesta är skit.

När du endå tar dig tid att posta dom och förhoppningsvis läst dom och förstått dom själv så kan du väl göra en kort sammanställning på Svenska? Alla kanske inte förstår Engelska så bra som oss andra.

"Som oss andra" torde ju innebära att du är duktig på engelska? Då är det väl bara för dig att du börjar översätta till svenska?

Anders The Peak
2017-05-31, 08:43
Nej, det borde jag inte.
Ok :)

Förslag Jag tar inget som helst ansvar för hur dessa studier eller artiklar tolkas ;)

King Grub
2017-05-31, 08:45
Det stämmer, det gör jag inte. Men jag tänker inte skriva det varje gång jag postar något. Jag förutsätter att den överväldigande majoriteten av läsarna inte är idioter. ;)

Wain
2017-05-31, 10:08
Det stämmer, det gör jag inte. Men jag tänker inte skriva det varje gång jag postar något. Jag förutsätter att den överväldigande majoriteten av läsarna inte är idioter. ;)

Jag förutsätter motsatsen, men anser ändå att det är bra att du postar som du gör.
:thumbup:

LillisJ
2017-05-31, 10:16
Tycker det är många skitstudier du postar Grubb. Några är bra men dom flesta är skit.

När du endå tar dig tid att posta dom och förhoppningsvis läst dom och förstått dom själv så kan du väl göra en kort sammanställning på Svenska? Alla kanske inte förstår Engelska så bra som oss andra.

Herregud vilken speciell personlighet du måste ha. Var glad att han ens tar sig tiden att posta dom på forumet till oss som inte har tillgång till dom.

wesaft
2017-05-31, 10:39
Tack för alla abstracts King Grub!

Bulkperiod
2017-05-31, 12:16
Det stämmer, det gör jag inte. Men jag tänker inte skriva det varje gång jag postar något. Jag förutsätter att den överväldigande majoriteten av läsarna inte är idioter. ;)

Då förutsätter du samtidigt att majoriteten av användarna (eller i alla fall dom som läser studierna du postar) tillhör dessa 1%? :d

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7585026&postcount=47

King Grub
2017-05-31, 12:20
Där syftade jag inte på läsförståelse utan åsikter.

Bulkperiod
2017-05-31, 12:25
Där syftade jag inte på läsförståelse utan åsikter.

Som du skrev verkade det som att du menade folk generellt hehe.