handdator

Visa fullständig version : Nedåtlutande bänkpress - Bra eller skräp?


X-Change
2004-04-28, 19:17
Äter för fullt just nu så jag är inte så intresserad av att se konjukturerna på musklerna, men jag kom ändå på att tänka på en sak jag hörde länge sen vad att negativ hantel/bänkpress bara gör att man får hängbröst, är det bara en myt eller?

Mitt bröst ser ut som så att jag börjar få hylla, men nedre bröst går inte tvärt inåt, Utan lutar svagt mot magen (Svårt att förklara). Så jag undrar om man kan framhäva bröstet mer om man även kör nedåtlutande bänkpress? Eller kommer konjukturerna när man deffar?

Brukar annars köra så här på bröstpassen:

Bänkpress: 5 set
Sneda hantelpressar: 4-5 set

Någon som tycker att jag borde lägga till en negativ pressövning?

Zodd
2004-04-28, 19:55
Dips tar också på nedre bröst :bpump:

randig
2004-04-28, 20:04
skräp tycker jag.

Andyh
2004-04-28, 20:18
konjukturerna ????

X-Change
2004-04-28, 20:19
Vad jag menade var om negativ bänkpress bara bygger hängtuttar! ..Dips funkar väl för hela bröstet + triceps om man vill så!

Randig: Någon motivering?

lauria
2004-04-28, 20:26
Ja kör den bara ibland, men den tar vel rätt bra...




/Tobbe

randig
2004-04-28, 20:28
alltså me negativ bänkpress menar du väl att bänken e nedåt lutande?

min motevering e att jag tror att det e helt onödigt att sitta o träna ur massa olika vinklar. antingen så tränar man muskeln eller inte alls. ja e inte någe insat i anatomi o sånt men va ja har förståt så e det inte nödvändligt att köra bröst från massa olika vinklar. eller någon annan muskel från massa olika vinklar

växer...
2004-04-29, 15:10
Originally posted by X-Change
Någon som tycker att jag borde lägga till en negativ pressövning?
Randig: "alltså me negativ bänkpress menar du väl att bänken e nedåt lutande?"
Randig, tror att x-change menade den övning där man bara håller mot på nedåtväg med en vikt som är tyngre än man klarar av att lyfta, visst X-change?

Jag ska förhoppningsvis testa detta idag, kan då givetvis inte säga om det är bra eller inte men enligt en som jag känner som är sjukgymnast och kan jag tillägga, STOOR, så är negativ bänkpress grymt när det gäller att öka styrka i den övningen. Man blir mer "viktvan" och pallar trycket bättre. Sen huruvida det bygger hängisar nämnde han inte. Jag ska se till och testa negativ bänk ett tag framöver, som sagt förhoppningsvis redan idag men det kräver 2 träningskompisar och det vet jag inte om jag har idag. Resultat från dagens pass samt ev. utvärdering av denna övning kommer i min träningsdagbok senare ikväll.

Sen kan jag ju använda mig av ett gammalt uttryck, "Omväxling förnöjer." Vilket jag tycker stämmer in bra på träning, variation är viktigt så man inte fastnar i ett träningssätt. Då testar man inget nytt och går således garanterat miste om grejer.

Det var mina tankar, kör hårt och brutalt X-Change! :bpump:

Hoj!

stybb
2004-04-29, 15:49
Originally posted by randig
alltså me negativ bänkpress menar du väl att bänken e nedåt lutande?

min motevering e att jag tror att det e helt onödigt att sitta o träna ur massa olika vinklar. antingen så tränar man muskeln eller inte alls. ja e inte någe insat i anatomi o sånt men va ja har förståt så e det inte nödvändligt att köra bröst från massa olika vinklar. eller någon annan muskel från massa olika vinklar

Då räcker det med att köra en enda övning per muskel.. fan vad skönt..

Seriöst så ere väl klart tex uppåtlutande bänk eller flyes tar på ett annat sätt än vanlig bänkpress..upplever du ingen skillnad så kan du ju inte ta i :D

X-Change
2004-04-29, 21:28
Menade negativ=nedåtlutande, har hört att övningen har kallats så (negativ bänkpress), fast det kanske är en tolkningsfråga..
Isf fortsätter jag med vanlig bänk och sneda hantelpressar och hoppar över nedåtlutande bänk, eftersom det inte verkar ge så mycket!
Tack för svaren

Andyh: Konjukturerna, så att bröstet ser "avskiljt" ut från magen..

Pressarn
2004-04-29, 21:29
Originally posted by stybb


Då räcker det med att köra en enda övning per muskel.. fan vad skönt..

Seriöst så ere väl klart tex uppåtlutande bänk eller flyes tar på ett annat sätt än vanlig bänkpress..upplever du ingen skillnad så kan du ju inte ta i :D
Du gör samma rörelse i överarmarna, om du sen snurrar på händerna, ligger med benen i kors eller något annat spelar ingen roll.
Uppåtlutande bänk är en annan sak, då siktar man in sig på det klavikulära huvudet (övre bröst).
Angående konturerna så är det mer muskelmassa och lägre bf som gäller.

randig
2004-04-29, 22:05
jag vet hur man tar i ja vågar till o med påstå att ja e bra på det

stybb
2004-04-29, 22:12
Originally posted by Pressarn

Du gör samma rörelse i överarmarna, om du sen snurrar på händerna, ligger med benen i kors eller något annat spelar ingen roll.
Uppåtlutande bänk är en annan sak, då siktar man in sig på det klavikulära huvudet (övre bröst).
Angående konturerna så är det mer muskelmassa och lägre bf som gäller.

Alltså..jag svarade på detta nedanför och i det står de inget om det är uppåt eller neråt..står endast om vinklar.. vinkl-ar.. det är många..alltså nedåtlutande samt nån annan..

Originally posted by randig

min motevering e att jag tror att det e helt onödigt att sitta o träna ur massa olika vinklar. antingen så tränar man muskeln eller inte alls. ja e inte någe insat i anatomi o sånt men va ja har förståt så e det inte nödvändligt att köra bröst från massa olika vinklar. eller någon annan muskel från massa olika vinklar

drkrupp
2004-04-29, 23:09
Originally posted by X-Change
Konjukturerna, så att bröstet ser "avskiljt" ut från magen..

Konjuktur, t.ex lågkonjuktur, är när grannen står utan jobb. Kontur är det yttre av en form.

JAM
2004-04-29, 23:23
Originally posted by Andyh
konjukturerna ???? Ja? Om alla börjar köra decline-bänkpress får de fina konturer, blir glada, går ut och handlar mycket och vips så är det högkonjunktur! :)

EDIT: Lillgrabben - Ursäkta min okunskap. Jag ändrar till "decline".

Lillgrabben
2004-04-29, 23:40
Negativ bänk = inbromsningar som man kör på övertunga vikter, kräver 2 st vana passare.........

Nedåtlutande bänk = declinebänk = man kör med huvudet längre ner än vid platt bänk. "Simulerar brygga" vid bänkandet, många tar större vikter då de kör declinebänk. (Man ställer in en lutande bänk så att man ligger med huvudet på den lägsta punkten.)

Los
2004-05-02, 11:52
Bra eller anus heter det f.ö.















:D

mr ruhl
2004-05-02, 12:04
tror knappast att du behöver oroa dig för att få hängtissar av att köra decline..kör den nästan aldrig själv för att jag anser att som någon redan skrivit så aktiveras den delen oxå när du kör planbänk och även med dips så aktiveras den..men det kan ju vara kul att köra den imellanåt för att få lite variation på gymet..mvh

Jense
2004-05-02, 12:09
muskelfiber som muskelfiber, alla aktiveras i vilket fall, så får du häntuttar av decline får du hängtuttar av flyes