handdator

Visa fullständig version : Bulkmat om man missat ett mål


fecca
2017-05-28, 17:32
Mors.

Jag ligger i bulk(den där berömda sommar-bulken etc), och tänker göra det året ut. Går ganska bra. 184cm, 85kg~. Började 78kg. 3k~ kcal/dag. 4-5 pass i veckan.

Jag har alltid haft problem med att äta mycket mat, tycker det är jobbigt och jag ogillar känslan att vara sprängmätt hela tiden, vilket jag typ är när jag bulkar. Alltid svullen och mätt.
I och med att jag inte gillar att äta 8 ggr per dag och att jag inte står ut psykiskt med att trycka i mig kilovis med nyttig mat blir det lite fetare och onyttigare mat än det jag egentligen hade velat. Men det gör inget. Har inga problem med att deffa, så bör gå ganska smidigt när det är dags.

Problemet ligger i om jag missar en måltid, t.ex. under helgen i fall man sover lite extra och missar frullen eller lunchen etc. Då hamnar jag i ett läge där jag måste trycka i mig mat och ibland tar det bara stopp(som i skrivande stund). Jag är propp och har knappt kommit upp i 2k kcal idag.

Vad är eran go-to högkalori-mat för såna tillfällen? Jag brukar trycka cashews, men även det sätter sig i halsen till slut. Det beror förstås lite på om jag har ätit tillräckligt med protein, men det brukar jag oftast ha gjort. I värsta fall kan man ju trycka godis och chips och skit för att hamna rätt, men det kanske finns nåt bra knep jag missat.

All vätska jag dricker bidrar till mättnadskänslan, men svårt att inte dricka under träningspass och efteråt.

Tips?

Magnus N
2017-05-28, 17:42
Vad äter du för mat i dagsläget?

pepplez
2017-05-28, 17:44
Nån form av smulpaj, blanda smör havregryn och lite socker, häll i en ugnsfast form, häll på frukt/bär, kör i ugnen nån halvtimme. Ät nygräddad med glass, kanel och honung eller jordnötssmör. Blir gott som en efterrätt men ger även lite vettig energi från havregrynen istället för bara socker (om man skulle äta godis eller vanlig paj eller bullar typ).

100g havregryn och 50g smör och nån matsked socker så har du ju 700 kcal bara där. Inklusive tillbehör kommer man snabbt upp i det dubbla och det där slukar man på några minuter.

fecca
2017-05-28, 17:52
Bra tänk där! Paj går ju alltid ner. Får kila iväg och köpa ingredienser så jag har hemma :).

Dagliga maten varierar väldigt mycket. Jag har ingen riktig på förutom frukost, shakes och eftermiddag. Annars höftar jag en del och äter det jag känner för. Har oftast en ganska bra hum om kalorinivåer när jag väl äter ute.
Gröt på 50g havegryn, 40g jordnätssmör, 30g vassleprotein, 1dl mjölk till frulle. 500g kvarg med ett par hundra gram bär/banan till eftermiddagen.

Idag var det jobbigt att få sig nåt överhuvudtaget. Blev grötlunch, sen ett benpass på det med ett par liter vätska(vatten, protein och lite återhämntning) samt en proteinbar efteråt. På eftermiddagen blev det 3 rågbröd med en burk keso och 200g rostbiff.

Försöker trycka pasta så ofta jag kan, det brukar vara det som går ner lättast av kolisarna. Lite kyckling eller lax på det och en créme fraiche brukar funka.

Ska poängteras igen att jag aldrig under hela dagen är hungrig. Konstant mätt eller nära på.

pepplez
2017-05-28, 18:09
Kvarg är ju rätt dumt att äta under bulk. Yoghurt är ju mer lättslukat t.ex.

Shqypnia
2017-05-28, 18:15
Gröt på 50g havegryn, 40g jordnätssmör, 30g vassleprotein, 1dl mjölk till frulle. 500g kvarg med ett par hundra gram bär/banan till eftermiddagen.


Låter som dietmat.

kaspen
2017-05-28, 18:29
Låter som dietmat.

Ja precis. Ät mer energität mat. Spagetti och köttfärssås, lasagne etc etc

LillisJ
2017-05-28, 18:30
En matsked olivolja på varje måltid gör susen.

Shakes med instant oats, fet mjölk, jordnötssmör, vassle, glass.

Går ej att misslyckas att gå upp i vikt med dessa två. :D

fecca
2017-05-28, 18:39
För det första har jag alltid haft svårt att äta frukost, så den 50grams-havregröten jag får i mig är nära gränsen av vad jag fysiskt kan få i mig :).

Sen känns lite motigt att äta lasagne eller pasta som frukost eller eftermiddagsmål. Det är det lunchen är till för. Försöker som sagt trycka pasta så ofta jag kan(dvs lunch och/eller middag).

Jag har inte tänkt på det tidigare(autopilot osv), men jag borde byta ut kvargen till nåt mer kaloririkt. Tack för tipsen.

Ska definitivt börja kolla upp bättre bulk-recept. Har ett par kunskapsluckor där.

StarkaUlf
2017-05-28, 18:44
Byt ut kvargen mot fullfet smaksatt sockrad kvarg (Arlas Kesella). Bara där skulle du ju trippla kalorierna i mellanmålet. (Om du nu tycker att kvarg är gott och smidigt)

T.ex den här *drool*

https://www.arla.se/contentassets/815885235c544a3481201aea88652014/arla-koket-kesella-dulce-de-leche-250-g_1704050115.png?preset=product-desktop

Maximal
2017-05-28, 18:47
Fan vilket lyxproblem att bli mätt på 2k kcal och att knappt kunna äta 50g havregryn...

Blir inte nöjd på 3.500kcal i en måltid jag äter varje kväll...

Du får äta fetare måltider helt enkelt.

Sheikah
2017-05-28, 19:14
Fan vilket lyxproblem att bli mätt på 2k kcal och att knappt kunna äta 50g havregryn...

Blir inte nöjd på 3.500kcal i en måltid jag äter varje kväll...

Du får äta fetare måltider helt enkelt.

Om du äter 3500 kcal i en måltid vad äter du då? Jag förstår inte hur man kan äta så mycket, även av skitmat. Kan du få i dig 3500 kcal av kyckling och potatis? Jag prövade precis och fick i mig max 1000 kcal kyckling, potatis och kvarg. Är dödsmätt.

fecca
2017-05-28, 19:50
Fan vilket lyxproblem att bli mätt på 2k kcal och att knappt kunna äta 50g havregryn...

Blir inte nöjd på 3.500kcal i en måltid jag äter varje kväll...

Du får äta fetare måltider helt enkelt.

För- och nackdelar med båda. Jag har ganska lätt för att deffa, och jag kan(om jag nu måste) gå utan mat ganska långa perioder utan dippar.
Jag visste från början att det skulle bli jobbigt att bulka, enbart för att jag har svårt att äta mycket mat. Men som ni säger, det är bara att byta ut det mesta mot en fetare variant.
Även om jag klarar mina 3k varje dag så är det oftare än sällan med nöd och näppe, och då nästan spyfärdig.

Jag får helt enkelt hitta mat som jag klarar av att få i mig utan problem. En pizza drar man ju(på gränsen) och det är ju uppåt 2k kcal, i många fall, bara det. Så jag får landa nånstans mittemellan kvargen och pizzan.

leee
2017-05-28, 21:02
Gör lite chokladbollar.

Maximal
2017-05-28, 21:59
Om du äter 3500 kcal i en måltid vad äter du då? Jag förstår inte hur man kan äta så mycket, även av skitmat. Kan du få i dig 3500 kcal av kyckling och potatis? Jag prövade precis och fick i mig max 1000 kcal kyckling, potatis och kvarg. Är dödsmätt.

Exempel vad jag brukar variera mellan:


680g liba bröd = 1660kcal,
800g kycklingfärs = 1000kcal,
240g kidneybönor = 240kcal,
150g ris = 533 kcal.
Total ca 3.5k kcal


2kg potatismos = 1520kcal
800g kycklingfärs = 1000kcal
400g Rostat bröd = 1000kcal
Toalt ca 3.5k kcal


Hemmagjord pizzadeg(700g mjöl,vatten, jäst) = 2450kcal
400g kycklingfärs = 500kcal
250g skinka = 250kcal
240g majs = 240kcal
Total ca 3.5k kcal

Klassas kanske inte som direkt näringsrik mat förutom att det är högt protein. Men det är i princip proteinet och kolhydraterna jag vill åt. Har inga onödiga såser eller något fettrikt till

fecca
2017-05-28, 22:03
Exempel vad jag brukar variera mellan:


680g liba bröd = 1660kcal,
800g kycklingfärs = 1000kcal,
240g kidneybönor = 240kcal,
150g ris = 533 kcal.
Total ca 3.5k kcal


2kg potatismos = 1520kcal
800g kycklingfärs = 1000kcal
400g Rostat bröd = 1000kcal
Toalt ca 3.5k kcal


Hemmagjord pizzadeg(700g mjöl,vatten, jäst) = 2450kcal
400g kycklingfärs = 500kcal
250g skinka = 250kcal
240g majs = 240kcal
Total ca 3.5k kcal

Klassas kanske inte som direkt näringsrik mat förutom att det är högt protein. Men det är i princip proteinet och kolhydraterna jag vill åt. Har inga onödiga såser eller något fettrikt till

Fy fan vad mycket mat... :o

smerk
2017-05-28, 22:09
Om du äter 3500 kcal i en måltid vad äter du då? Jag förstår inte hur man kan äta så mycket, även av skitmat. Kan du få i dig 3500 kcal av kyckling och potatis? Jag prövade precis och fick i mig max 1000 kcal kyckling, potatis och kvarg. Är dödsmätt.

350g ris, 300g lax, lätt att få i sig. ca 1700kcal. Inga feta såser inkluderade. Ska dra i mig det nu.

Tricket med ris t.ex. är att inte använda mer vatten än vad som är absolut nödvändigt. 100g ris kan få riktigt stor volym om mycket vatten används

Maximal
2017-05-29, 06:38
Fy fan vad mycket mat... :o

Och ändå är jag inte nöjd efter en sån måltid:/

Dricker också 700ml vatten innan, 500ml under och 500ml efter för att fylla ut mer..

1x0
2017-05-29, 10:09
Exempel vad jag brukar variera mellan:


680g liba bröd = 1660kcal,
800g kycklingfärs = 1000kcal,
240g kidneybönor = 240kcal,
150g ris = 533 kcal.
Total ca 3.5k kcal


2kg potatismos = 1520kcal
800g kycklingfärs = 1000kcal
400g Rostat bröd = 1000kcal
Toalt ca 3.5k kcal


Hemmagjord pizzadeg(700g mjöl,vatten, jäst) = 2450kcal
400g kycklingfärs = 500kcal
250g skinka = 250kcal
240g majs = 240kcal
Total ca 3.5k kcal

Klassas kanske inte som direkt näringsrik mat förutom att det är högt protein. Men det är i princip proteinet och kolhydraterna jag vill åt. Har inga onödiga såser eller något fettrikt till
Lär dig äta grönsaker och mer fett (din exempeldagskost är ingen fett).
Ät en sådan måltid innan din huvudmåltid, så kommer du bli mätt på hälften eller mindre. Sen kan du lägga in cravings från insparade kalorierna som efterrätt.

Min fastebrytarmåltid är LCHF-ish. Protein och grönsaker. Plockar mer än 50% av min mättnad för dagen därifrån, men kalorierna är <25% av mitt dagsintag. (Oftast är det 1-1.5kg grönsaker rostade ihop med ett paket bacon i ugnen.) Äter LCHF-måltiden vid 17:00, resterande kalorier vid 20:00. Bukfyllamättnaden från 17-måltiden kombineras med döda-cravings/äta-vad-fan-jag-vill/comfort food vid 20:00 måltiden och gör mig nöjd/mätt.
Jag hade lätt kunnat äta dina exempeldagskoster vid 17, sedan ätit frukostmat för samma mängd kcal vid 20. Landat på 6000-7000kcal för dagen. :P

Visst hade jag kunnat äta mig mätt på kvarg, kycklingfilé och grönsaker. För under 2500kcal. Men hur hållbart är det? Hade fått sjuka cravings dagen/timmarna efteråt och börjat hetsäta (överdriver lite).

z_bumbi
2017-05-29, 10:33
Enkla tips för att äta mer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Maximal
2017-05-29, 10:50
Lär dig äta grönsaker och mer fett (din exempeldagskost är ingen fett).
Ät en sådan måltid innan din huvudmåltid, så kommer du bli mätt på hälften eller mindre. Sen kan du lägga in cravings från insparade kalorierna som efterrätt.

Min fastebrytarmåltid är LCHF-ish. Protein och grönsaker. Plockar mer än 50% av min mättnad för dagen därifrån, men kalorierna är <25% av mitt dagsintag. (Oftast är det 1-1.5kg grönsaker rostade ihop med ett paket bacon i ugnen.) Äter LCHF-måltiden vid 17:00, resterande kalorier vid 20:00. Bukfyllamättnaden från 17-måltiden kombineras med döda-cravings/äta-vad-fan-jag-vill/comfort food vid 20:00 måltiden och gör mig nöjd/mätt.
Jag hade lätt kunnat äta dina exempeldagskoster vid 17, sedan ätit frukostmat för samma mängd kcal vid 20. Landat på 6000-7000kcal för dagen. :P

Visst hade jag kunnat äta mig mätt på kvarg, kycklingfilé och grönsaker. För under 2500kcal. Men hur hållbart är det? Hade fått sjuka cravings dagen/timmarna efteråt och börjat hetsäta (överdriver lite).

Under dagen äter jag 800g torsk och 1kg grönsaker fördelat under två måltider. Äter omega fetter till varje måltid.

Saken är att jag äter såhär pga jobb och träningstider

Ikväll tänkte jag koka gröt på 850g havregryn, 75g choklad vassle och lite mjölk!

1x0
2017-05-29, 10:57
Under dagen äter jag 800g torsk och 1kg grönsaker fördelat under två måltider. Äter omega fetter till varje måltid.

Saken är att jag äter såhär pga jobb och träningstider

Ikväll tänkte jag koka gröt på 850g havregryn, 75g choklad vassle och lite mjölk!
Aha. Damn.

Nu går vi offtopic. Hur ser situationen ut med vikthistorik, deff och kroppssammansättning ut? Tänker att du kanske är ex-tjockis som deffat ner dig till skitlåg fettprocent, därav fått helt rubbade hunger- och mättnadskänslor? Om ja - har du provat att långsambulka upp till högre kroppsfettprocent (set-point -babblet), se om det 'blir bättre'?

Var själv jävligt hungrig, svårt att bli mätt, nära hetsätningar, när jag vägde 88kg i höstas. Nu är jag uppe på 98kg (ca 15% fett) och det har blivit mycket bättre! :)

Vetifan hur hållbart det är att äta 5-7kg volymmat och 100g + fibrer i resten av sitt liv. Är hellre tjock och mätt, än smal och hungrig. Just nu iallafall.

AlexGBG
2017-05-29, 12:12
Ja precis. Ät mer energität mat. Spagetti och köttfärssås, lasagne etc etc

Det äter jag nu under min deff ;(

Maximal
2017-05-29, 12:58
Aha. Damn.

Nu går vi offtopic. Hur ser situationen ut med vikthistorik, deff och kroppssammansättning ut? Tänker att du kanske är ex-tjockis som deffat ner dig till skitlåg fettprocent, därav fått helt rubbade hunger- och mättnadskänslor? Om ja - har du provat att långsambulka upp till högre kroppsfettprocent (set-point -babblet), se om det 'blir bättre'?

Var själv jävligt hungrig, svårt att bli mätt, nära hetsätningar, när jag vägde 88kg i höstas. Nu är jag uppe på 98kg (ca 15% fett) och det har blivit mycket bättre! :)

Vetifan hur hållbart det är att äta 5-7kg volymmat och 100g + fibrer i resten av sitt liv. Är hellre tjock och mätt, än smal och hungrig. Just nu iallafall.

Aldrig varit fet, haft bra form senaste 3 åren i alla fall!

För mig är problemet mest att jag saknar den där mättnaden, och belåtenheten man borde känna och som de flesta känner efter en måltid.
Det är därför jag väljer att spara såpass många kalorier till en måltid på kvällen.

Men det är inte ett så jättestort problem egentligen, bestämmer jag mig bara för att äta flera normala måltider, så gör jag det bara. Även om det suger...

Sen äter jag ganska snabbt jämfört med andra, men det är i den takt som är naturligt för mig. Måste liksom anstränga mig om jag ska äta långsamt...

Cykelcykel
2017-05-29, 13:01
Asså köp en god granola.
En rejäl näve innehåller typ 500kcal.

ChristianMan
2017-05-30, 09:20
Mors.

Jag ligger i bulk(den där berömda sommar-bulken etc), och tänker göra det året ut. Går ganska bra. 184cm, 85kg~. Började 78kg. 3k~ kcal/dag. 4-5 pass i veckan.

Jag har alltid haft problem med att äta mycket mat, tycker det är jobbigt och jag ogillar känslan att vara sprängmätt hela tiden, vilket jag typ är när jag bulkar. Alltid svullen och mätt.
I och med att jag inte gillar att äta 8 ggr per dag och att jag inte står ut psykiskt med att trycka i mig kilovis med nyttig mat blir det lite fetare och onyttigare mat än det jag egentligen hade velat. Men det gör inget. Har inga problem med att deffa, så bör gå ganska smidigt när det är dags.

Problemet ligger i om jag missar en måltid, t.ex. under helgen i fall man sover lite extra och missar frullen eller lunchen etc. Då hamnar jag i ett läge där jag måste trycka i mig mat och ibland tar det bara stopp(som i skrivande stund). Jag är propp och har knappt kommit upp i 2k kcal idag.

Vad är eran go-to högkalori-mat för såna tillfällen? Jag brukar trycka cashews, men även det sätter sig i halsen till slut. Det beror förstås lite på om jag har ätit tillräckligt med protein, men det brukar jag oftast ha gjort. I värsta fall kan man ju trycka godis och chips och skit för att hamna rätt, men det kanske finns nåt bra knep jag missat.

All vätska jag dricker bidrar till mättnadskänslan, men svårt att inte dricka under träningspass och efteråt.

Tips?

Hej Mecca.

Jag tror det är bra att du äter sunt så mycket du orkar sedan kan du äta vad du än gillar för att komma upp till de kalorier du behöver. Du kan dricka vatten efter måltiderna och långt innan måltiderna.

Att inta kostillskott är bara bra och nödvändigt för maten vi äter har inte alla de näringsämnen vi behöver fast man äter tillräckligt.

LunaSpice
2017-05-30, 09:29
Seriöst.... vad håller du på med Christian? Flera trådar så hävt ur dig skit och att tillskott är ett måste. Lägg ner.

Man and Machine
2017-05-30, 09:50
Ikväll tänkte jag koka gröt på 850g havregryn, 75g choklad vassle och lite mjölk!

Tänkte bara kolla om du blev mätt? 24 portioner gröt är lite snålt.

J.V
2017-05-30, 10:05
Seriöst.... vad håller du på med Christian? Flera trådar så hävt ur dig skit och att tillskott är ett måste. Lägg ner.Formodligen nagot troll som fatt ett annat konto bannat.

Eller sa ar det bara for att han ar kristen och nagon sagofigur ar i vagen for logik och vett.

Maximal
2017-05-30, 11:05
Tänkte bara kolla om du blev mätt? 24 portioner gröt är lite snålt.

Kokade gröt med 350g havregyn, 1 portion med vassle i och en med kanel. Insåg hur tradigt det skulle bli att äta gröt...

Gjorde kakor av resterande 500g i ugnen, bara mixa med vatten tills konsistensen bli bra, sötningsmedel och kanel, kakao. Klicka ut på en plåt.

Det satte sig hyfsat bra, men väldigt trist att äta....

Man and Machine
2017-05-30, 15:23
Kokade gröt med 350g havregyn, 1 portion med vassle i och en med kanel. Insåg hur tradigt det skulle bli att äta gröt...

Gjorde kakor av resterande 500g i ugnen, bara mixa med vatten tills konsistensen bli bra, sötningsmedel och kanel, kakao. Klicka ut på en plåt.

Det satte sig hyfsat bra, men väldigt trist att äta....

Fortfarande imponerande att äta 350 g gryn med bara kanel. Sjukt högt fiberintag hur som helst (850 g gryn + 1 kg grönsaker). Du borde nog kolla upp det, förvånad att din mage överlever.

Maximal
2017-05-30, 16:32
Fortfarande imponerande att äta 350 g gryn med bara kanel. Sjukt högt fiberintag hur som helst (850 g gryn + 1 kg grönsaker). Du borde nog kolla upp det, förvånad att din mage överlever.

Fiber från havregryn osv har jag aldrig problem med, men bönor har jag svårt för.

Sheikah
2017-05-30, 20:28
Lär dig äta grönsaker och mer fett (din exempeldagskost är ingen fett).
Ät en sådan måltid innan din huvudmåltid, så kommer du bli mätt på hälften eller mindre. Sen kan du lägga in cravings från insparade kalorierna som efterrätt.

Min fastebrytarmåltid är LCHF-ish. Protein och grönsaker. Plockar mer än 50% av min mättnad för dagen därifrån, men kalorierna är <25% av mitt dagsintag. (Oftast är det 1-1.5kg grönsaker rostade ihop med ett paket bacon i ugnen.) Äter LCHF-måltiden vid 17:00, resterande kalorier vid 20:00. Bukfyllamättnaden från 17-måltiden kombineras med döda-cravings/äta-vad-fan-jag-vill/comfort food vid 20:00 måltiden och gör mig nöjd/mätt.
Jag hade lätt kunnat äta dina exempeldagskoster vid 17, sedan ätit frukostmat för samma mängd kcal vid 20. Landat på 6000-7000kcal för dagen. :P

Visst hade jag kunnat äta mig mätt på kvarg, kycklingfilé och grönsaker. För under 2500kcal. Men hur hållbart är det? Hade fått sjuka cravings dagen/timmarna efteråt och börjat hetsäta (överdriver lite).


Av intresse för denna typ av kostvanor: Hur påverkar det livet i övrigt att äta på detta sätt? Att äta ute med vänner en lunch, eller gå ut på kvällarna och äta, måste bli ganska svårt om man aldrig blir mätt eller nöjd efter maten så till vida man inte äter otroliga mängder. Hela dagen måste ju gå åt att planera kosten för att kunna äta sig mätt.

För det handlar väl knappast om optinoja? Isåfall hade kosten sett annorlunda ut, och mer jämt fördelad över dagen, än i nuläget?

LunaSpice
2017-05-30, 20:35
Fiber från havregryn osv har jag aldrig problem med, men bönor har jag svårt för.

Sköljer du bönorna ordentligt innan du använder dem?

1x0
2017-05-30, 21:10
Av intresse för denna typ av kostvanor: Hur påverkar det livet i övrigt att äta på detta sätt? Att äta ute med vänner en lunch, eller gå ut på kvällarna och äta, måste bli ganska svårt om man aldrig blir mätt eller nöjd efter maten så till vida man inte äter otroliga mängder. Hela dagen måste ju gå åt att planera kosten för att kunna äta sig mätt.

För det handlar väl knappast om optinoja? Isåfall hade kosten sett annorlunda ut, och mer jämt fördelad över dagen, än i nuläget?
Ska jag iväg på kvällen kan jag äta en stor måltid hemma innan. Då blir jag nöjd på en normal måltid.
Blir jag inte det kan jag äta när jag kommer hem. Behöver faktiskt inte bli proppmätt när jag äter ute. Blir bara seg och får ballongmage. :P Har inte varit på semester men skulle tro jag hade gått upp mycket i vikt om jag ätit fritt med normal måltidsfrekvens i över en vecka.

Kan inte påstå det går åt någon planering. Äter mina 2 kilo grönsaker och proteinkälla för bukfylla som måltid #1. Resterande 3000-4000kcal innan läggdags vad jag vill äta. Verkligen ingen volymmat i måltid #2.

Nej, det är ingen optinoja. Hade kunnat plocka några procents förbättrad återhämtning och gains genom sprida ut maten. Men det hade bidragit till mer stress och för snabb viktuppgång så det går jämnt ut skulle jag tro. Sen presterar jag bäst fastande så där 'tar jag också igen'. Periodisk fasta är väl skapad för folk som har svårt att hålla vikten / folk som deffar (?). Hade jag kunnat hålla mig mätt, nöjd och i form av normal måltidsfrekvens hade jag självklart ätit så.


Jag svamlar på. Vet inte riktigt hur jag ska svara på din fråga. Någon annan som lever supersocialt liv och PFar kan dela med sig. :) De flesta har väl sitt ätarfönster på eftermiddagen och kvällen så jag ser inga jättestora problem. Finns en del på leangains, skadeförebyggande tips vid högtider och utgång om en PFar och är van vid stora måltider. T.ex http://www.leangains.com/2010/11/cheat-day-strategies-for-hedonist.html

Tobbey
2017-05-30, 21:22
Tricket att äta nyttig och äcklig mat som havregryn är sötma :) Jag äter mina havregryn med blåbär, banan och sirap oftast. Kanel på det. Ibland lite färska dadlar direkt från frysen som jag bryter på mitten och kastar på. Mycket lättare att få i sig om det smakar sött. Brukar ibland blanda ut naturellt proteinpulver i en skål med vatten och äta med sked, bara ätbart om man häller på typ sirap.

1x0
2017-05-30, 21:38
Tricket att äta nyttig och äcklig mat som havregryn är sötma :) Jag äter mina havregryn med blåbär, banan och sirap oftast. Kanel på det. Ibland lite färska dadlar direkt från frysen som jag bryter på mitten och kastar på. Mycket lättare att få i sig om det smakar sött. Brukar ibland blanda ut naturellt proteinpulver i en skål med vatten och äta med sked, bara ätbart om man häller på typ sirap.
Yep! Det är ungefär som en god sås till varmrättsmat. Eller ketchup om man ska äta massa pommes. Många gånger jag gått in i väggen, mättnad, sedan hämtat kolasåstuben och saggat ner maten med. Då har jag kunnat fortsätta äta. :)
Glass funkar också väldigt bra.

Isanningensnamn
2017-05-30, 23:27
Fan vilket lyxproblem att bli mätt på 2k kcal och att knappt kunna äta 50g havregryn...

Blir inte nöjd på 3.500kcal i en måltid jag äter varje kväll...

Du får äta fetare måltider helt enkelt.

Hur mycket vägeru? Hur ofta äter du om dagen?

Maximal
2017-05-31, 07:44
Hur mycket vägeru? Hur ofta äter du om dagen?

~105kg, äter ca 3ggr per dag. Två små, en stor måltid.

Maximal
2017-05-31, 07:44
Sköljer du bönorna ordentligt innan du använder dem?

Sköljer och värmer dem alltid. Vi pratar om kidneybönor.

Snowflakez
2017-06-02, 05:54
Är färvånad att ingen nämnt flytande föda. En stabil gainer brukar ju gå ner ganska lätt och ger lätt 400-500 kcal :)

Rikard Jansson
2017-06-02, 08:08
2x paket med 1.5 liter röd mjölk utspritt under dagen är smidigt för mig som också hatar mat under bulk :) 1800 kcal och 102 g protein, utan att bidra värst till mättnadskänslan.

King Grub
2017-06-02, 08:10
2x paket med 1.5 liter röd mjölk utspritt under dagen är smidigt för mig som också hatar mat under bulk :) 1800 kcal och 102 g protein, utan att bidra värst till mättnadskänslan.

https://youtu.be/7I3tdS9P8ls?t=144

skattefusk
2017-06-02, 08:27
Borde inte kidneybönor heta njurbönor på svenska? Njurbeens

King Grub
2017-06-02, 08:43
Borde inte kidneybönor heta njurbönor på svenska? Njurbeens

https://books.google.se/books?id=qAE8CwAAQBAJ&pg=PT214&lpg=PT214&dq=kidney+bean+njurb%C3%B6nor&source=bl&ots=NqysxTCsLe&sig=OdPKb8XsRBsDyiGEwq94G-lsnoM&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiWmKHr1J7UAhXpIJoKHcQfDSIQ6AEIKzAA#v=on epage&q=kidney%20bean%20njurb%C3%B6nor&f=false

Beemel
2017-06-02, 08:45
Låter som dietmat.

Bulk är ju också en diet. =P

Beemel
2017-06-02, 08:48
https://books.google.se/books?id=qAE8CwAAQBAJ&pg=PT214&lpg=PT214&dq=kidney+bean+njurb%C3%B6nor&source=bl&ots=NqysxTCsLe&sig=OdPKb8XsRBsDyiGEwq94G-lsnoM&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiWmKHr1J7UAhXpIJoKHcQfDSIQ6AEIKzAA#v=on epage&q=kidney%20bean%20njurb%C3%B6nor&f=false

Undrar om definitionen på kidneybönor verkligen är:
"Vackert röda"....

Känns en smula subjektivt.

=)

Rikard Jansson
2017-06-02, 14:42
https://youtu.be/7I3tdS9P8ls?t=144

Så sant som det är sagt!