handdator

Visa fullständig version : Vad är mest mättande? Protein eller Fett?


FrankNewton
2017-05-26, 22:36
Vad är mest mättande? Protein eller Fett?

kaspen
2017-05-26, 23:02
Vad är mest mättande? Protein eller Fett?

Protein

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10403587/

AlexGBG
2017-05-27, 03:22
Vad är mest mättande? Protein eller Fett?


Protein

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10403587/


Per gram? Per kcal? Är det per kcal håller jag med kaspen, är det per gram är jag mer tveksam.

kaspen
2017-05-27, 11:33
Per gram? Per kcal? Är det per kcal håller jag med kaspen, är det per gram är jag mer tveksam.

Som jag minns det så vinner protein på båda även om skillnaden är extremt liten när man ser på gram. Men nu blir jag osäker. Kan någon bekräfta eller dementera?

gyros
2017-05-27, 12:28
Mättnad är ju ganska relativt. Du behöver nog ta in ett tidsperspektiv också antar jag?

FrankNewton
2017-05-27, 12:44
Mättnad är ju ganska relativt. Du behöver nog ta in ett tidsperspektiv också antar jag?
Under 9 timmar, 500 kalorier.

EnergiÖverskott
2017-05-28, 16:01
För min del är det såhär vad gäller mättnad: Protein < Kolhydrat < Fett.

Tveklös ett på protein. Fett tycker jag mättar värdelöst.

vicarious
2017-05-28, 16:55
För min del är det såhär vad gäller mättnad: Protein > Kolhydrat > Fett.

Tveklös ett på protein. Fett tycker jag mättar värdelöst.

Pilen ska åt andra hållet :)

Protein och fett tillsammans brukar mätta bra, t ex ägg, lax. Gärna med fiberrika grönsaker.

MaxTheMarketer
2017-05-29, 11:01
Protein i form av kasein mättar bäst tycker jag.

T.ex. 500g kvarg vs 2 dl whey-80 så vinner kvargen
stenhårt om vi räknar in flera timmars mättnad nu.

Om jag lärt mig rätt så ska även VOLYM av fodret ha
en inverkan på mättnaden med. Dvs. soppa med vätska
fyller upp magsäcken som då signalerar att "jag är full/mätt".

Detta kanske är en gammal myt som jag inte har
uppdaterat mig inom. Det kanske är falskt så säg.

Oh, btw: 500g kvarg = stor voylm, 60g protein, 325-350 kcal.

Isseman
2017-05-29, 11:44
Mat som innehåller fett skulle enligt vissa påståenden bara trigga aptiten mer (Jeukendrup 2014). Protein är svaret. Upplever samma sak själv, ät stor fet måltid och du kan äta kopiösa mängder men ät en kalorisnål men rik på protein -måltid och du är mätt längre.

gyros
2017-05-29, 13:30
Upplever samma sak själv, ät stor fet måltid och du kan äta kopiösa mängder men ät en kalorisnål men rik på protein -måltid och du är mätt längre.

Har du provat nolla fettet genom att äta typ torsk, potatis och morötter?
Du kan äta dig proppmätt på det men du kommer bli hungrig så det kurrar i magen inom ca 1h.

Kischen
2017-05-29, 14:19
Har du provat nolla fettet genom att äta typ torsk, potatis och morötter?
Du kan äta dig proppmätt på det men du kommer bli hungrig så det kurrar i magen inom ca 1h.

Nollar fettet varje helg, mätt hela tiden då.

Nu ligger jag dock på en 1000 kcal + då.

Isseman
2017-05-29, 22:06
Har du provat nolla fettet genom att äta typ torsk, potatis och morötter?
Du kan äta dig proppmätt på det men du kommer bli hungrig så det kurrar i magen inom ca 1h.

Låter som dietmat och då blir man hungrig.. ;)

Nej jag får experimentera och testa!

EnergiÖverskott
2017-05-30, 08:53
Pilen ska åt andra hållet :)

Protein och fett tillsammans brukar mätta bra, t ex ägg, lax. Gärna med fiberrika grönsaker.

Är jag dum nu men, jag tänker att den stora "munnen" ska vara åt hållet på det som mättar mest iom att pilen som blir liten menar att det mättar mindre. Tänker jag helt fel eller har jag bara förträngt allt utom bokstäver efter alldeles för mycket matte i min utbildning?

sweet tooth
2017-05-30, 09:48
Är jag dum nu men, jag tänker att den stora "munnen" ska vara åt hållet på det som mättar mest iom att pilen som blir liten menar att det mättar mindre. Tänker jag helt fel eller har jag bara förträngt allt utom bokstäver efter alldeles för mycket matte i min utbildning?

Jo, pilen ska riktas mot det som anses vara mindre än gapet. Du har gjort tvärt om. När vicarious citerade dig ändrade han pilarnas riktning, kolla på ditt originalinlägg.