handdator

Visa fullständig version : Att undvika solen kan förkorta livet


caelus
2017-05-26, 10:23
Att undvika att vistas i solen kan vara en lika stor riskfaktor som rökning, stillasittande och övervikt när det gäller hjärt-kärlsjukdom och död. Det framkommer i en ny svensk studie som publiceras i aprilnumret av tidskriften Journal of Internal Medicine.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6393312

Länk till studien:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joim.12496/full

shut teh face
2017-05-26, 10:55
Undrar om man tagit hänsyn till andra faktorer. Folk som solar mycket är kanske oftare mer normalviktiga.

När jag vägde 140 kg i min ungdom ville jag aldrig vara ute i solen, dels för jag inte var bekväm med t-shirt eller utan tröja helt.

trädgårdsmöbel
2017-05-26, 11:08
Jag gillar att det blir ett moment 22 med solande. Gör du det så dör du i hudcancer, gör du det inte så dör du av hjärtattack.

caelus
2017-05-26, 11:22
Jag gillar att det blir ett moment 22 med solande. Gör du det så dör du i hudcancer, gör du det inte så dör du av hjärtattack.


Som så ofta verkar lagom vara bäst även i detta fall.

micke81
2017-05-26, 11:30
Undrar om man tagit hänsyn till andra faktorer. Folk som solar mycket är kanske oftare mer normalviktiga.

När jag vägde 140 kg i min ungdom ville jag aldrig vara ute i solen, dels för jag inte var bekväm med t-shirt eller utan tröja helt.

Det där är frågor jag ställer mig om de flesta hälsofrågor som kommer upp i olika medier.

ducedo
2017-05-26, 11:35
Studien ovan är från 2016 men de publicerade samma resultat 2014 där fulltext är tillgänglig (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joim.12251/full). Borde finnas någon tråd om det redan på forumet?

Personer som solar verkar även röka och dricka mer men i övrigt så lever icke-solande markant sämre. Det mest slående var väl utbildningsnivån (≤9 år 43.1% vs 17.4%), BMI och hur icke-solande genomgående har lägre svarsfrekvens (unknown). De justerar för några variabler (comorbidity, age, smoking habits, education level, marital status and disposable income) i resultatet.

Känns vanskligt att dra allt för säkra slutsatser från den här typen av enkätundersökning men det skadar väl inte att rekommendera människor att kliva ut ur föräldrarnas källare och få lite sol på sig så länge man inte går till överdrift. Finns ju mängder av studier om D-vitamin som pekar i liknande riktning.

Bob90
2017-05-26, 13:48
Som så ofta verkar lagom vara bäst även i detta fall.

Just så :thumbup:

Bärsärk
2017-05-26, 14:46
Som så ofta verkar lagom vara bäst även i detta fall.

Problemet är ju att ingen jävel verkar ha något bra svar på vad "lagom" är när det gäller nått.

J.V
2017-05-26, 14:54
Problemet är ju att ingen jävel verkar ha något bra svar på vad "lagom" är när det gäller nått.Anvand sunt fornuft bara! Tank efter, fore!

leee
2017-05-26, 15:04
Soldoktorn på tv4 säger att det är ofarligt så länge man inte bränner sig,och jag förstår inte varför folk vill undvika solen och bara sitter inne när det är fint väder när vi har så lång vinter.

trädgårdsmöbel
2017-05-26, 15:09
Att vara ute i solen kanske 2-3 timmar/dag under sommaren i t-shirt, men kanske enbart sola "aktivt" i badkläder max 30minuter av den tiden, och övriga året vara likblek tror jag är en lagom nivå:)

baktung
2017-05-26, 15:23
Jag undvek solen helt i flera år pga hudbesvär. Skärmmössa och kortast möjliga exponeringstid för att förflytta mig mellan platser var det som gällde. Senaste tre åren har jag dock kunnat njuta mer av att vara utomhus även om jag undviker att sola aktivt och undviker att vara för länge vid vatten när det är riktigt stark sol. Man mår så mycket bättre av att vistas en timme i solen de dagar det finns möjlighet. Hypofysen behöver det. Jag kände stor skillnad i min depression när jag började vara ute mer på sommaren. En promenad räcker, fast då var det nog mest dagsljuset jag behövde och inte direkt solstrålar på huden. Återstår att se hur mycket livstid jag förlorade.

caelus
2017-05-27, 13:38
Jag försöker vistas utomhus iaf en timme om dagen året runt, oavsett väder. Om det är soligt brukar jag också försöka sola aktivt en kort stund, ca 20-30 min. Dock undviker jag den starkaste solen mitt på dagen under sommarmånaderna.

Tycker också detta med ljus och sol har stor påverkan på mitt psykiska välbefinnande. Mår mycket bättre under den ljusa delen av året än under den mörkare perioden.