handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska man använda låren vid marklyft?


exevision
2017-05-25, 14:29
Såg den här videon och undrar om man bör använda låren så mycket som han anser? Har ju pratats här på brädan tidigare om att man inte bör gå för långt ner med höften. Går man lite högre med höften så minskar ju belastningen på låren. Om målet är styrka, hur tänker du då?
Från 5:30
0QnLwHduG8g

Ozziking
2017-05-25, 14:53
Grejen med marklyft är ju att du inte börjar dra upp stången förrän kroppen hamnar i sin starkaste position / det läget som man börjar dra. Det är mycket beroende på genetik och om hur ens kropp ser ut (lång, kort, långa lårben, korta armar etc).

Här är en bra video som går igenom det:

T3EMnj-9Ky0

edit*

Sen eftersom våra kroppar skiljer sig så mycket så är/blir man mer/mindre dominant med olika muskler. Så att generellt ge råd om att använda låren mer vid t.ex. marklyft är nog inte helt genomtänkt då det är så relativt till ens egen kropp. Sen att säga att utgångsläget är densamma vid marklyft och bottenpositionen i knäböj är bara fel..

Jag tänker att man vill marklyfta med de positioner där man är som starkast, självklart kan man öva in någon annan teknik, hur fördelaktigt det nu är, där låren används mer. Vid t.ex. tyngdlyftnings ryck/stötdrag skiljer det sig p.g.a. man ska sätta sig under stången.

rooz
2017-05-25, 15:56
Rätt underliga resonemang han för där. Undrar om det är tatueringarna eller Pwo'n som spökar?

Rikard Jansson
2017-05-25, 16:25
I allmänhet så är det en bra riktlinje att stå så att vinkeln i höften är samma som vinkeln i knäna. (helst runt 90 grader, då har man lagom vinklar för marklyft :) )

exevision
2017-05-25, 18:03
Är detta bra?
https://vimeo.com/218975283

Rikard Jansson
2017-05-25, 18:44
Ja. Går inte att säga bara beroende på att titta men om du är starkare i röv och rygg än ben så är det där antagligen optimalt. Om du är mer jämnstark så ska du nog ner med röven lite mer, benen är ganska uträtade och benen blir inte värst belastade.

Bob90
2017-05-25, 18:47
Jag skulle nästan snarare säga lite mer upp med arslet. Tycker arslet rycker upp lite innan stången rör sig, så varför inte starta där rumpan vill vara liksom? :d

Rikard Jansson
2017-05-25, 18:52
Jag skulle nästan snarare säga lite mer upp med arslet. Tycker arslet rycker upp lite innan stången rör sig, så varför inte starta där rumpan vill vara liksom? :d

Min rygg vill helst vika sig dubbel när jag markar, betyder det att jag ska låta den göra det? :)

I praktiken har du rätt men nu tror jag exevision menar vad för stil som är optimal att sikta på. Mitt svar är iallafall: bli starkare i benen, ner med röven lite. Det är ju lättare sagt än gjort men det går ju över åren.

Bob90
2017-05-25, 19:22
Min rygg vill helst vika sig dubbel när jag markar, betyder det att jag ska låta den göra det? :)

I praktiken har du rätt men nu tror jag exevision menar vad för stil som är optimal att sikta på. Mitt svar är iallafall: bli starkare i benen, ner med röven lite. Det är ju lättare sagt än gjort men det går ju över åren.

Det som sker det sker :naughty:
Jag gillar personligen att starta ganska långt ner med rumpan, Mitt "ap-index" är 1.058 (vilket med lite önsketänkande kanske kan förklara min kassa presstyrka *rolleyes*) så i teorin så borde jag nog starta högre med röfva men tror också att mina ben är ganska långa för min längd (typ 81-82 cm till grenen på ståtliga 171 cm), så det kanske beror på den kombinationen. Vem vet.

ceejay
2017-05-25, 19:31
Beror helt på hur man är byggd. Har man lårben som en kines så använder man benen mer. Är man byggd som mig använder man ryggen mer. Videon känns väldigt flummig och ogenomtänkt. Hur mycket markar han? Han försöker ta någon sorts auktoritetsställning utan att ha något att backa upp det med förutom "logiska" resonemang.

exevision
2017-05-27, 20:27
Ja. Går inte att säga bara beroende på att titta men om du är starkare i röv och rygg än ben så är det där antagligen optimalt. Om du är mer jämnstark så ska du nog ner med röven lite mer, benen är ganska uträtade och benen blir inte värst belastade.

Så, detta kanske skulle vara att föredra?
I alla fall repetition 2?
https://vimeo.com/183097468

Rikard Jansson
2017-05-27, 20:38
Så, detta kanske skulle vara att föredra?
I alla fall repetition 2?
https://vimeo.com/183097468

Ja är benen starka nog ska det vara bättre, eftersom man är närmare 90 grader både i knä och höft. Finns ju dock vissa som lyfter hur mycket som helst med hög höft men i teorin ska man vara starkast så som i klippet.

koncept
2017-05-27, 20:50
Om man ska peta i detaljer i din teknik så kan man anmärka på att du inte fortsätter räta ut benen direkt när stången passerar knäna. Istället fortsätter du hålla samma vinkel i knäleden upp till utlåsningen då du rätar ut benen helt. Knäna hamnar under stången vilket kan skapa problem på maxtunga vikter. En mer effektiv teknik borde vara att räta ut benen i en enda jämn rörelse. I ditt fall hade det nog lett till att knäna låses ut lite tidigare.

Det är tydligast på andra repen i ditt senaste klipp. Det är inte lika tydligt i filmen i inlägg 5 som jag tycker ser bättre ut. Där startar dessutom lyftet direkt från din bottenposition medan du i det senaste klippet har ett "glapp" där höften stiger innan lyftet påbörjas.

exevision
2017-05-27, 20:57
Ja är benen starka nog ska det vara bättre, eftersom man är närmare 90 grader både i knä och höft. Finns ju dock vissa som lyfter hur mycket som helst med hög höft men i teorin ska man vara starkast så som i klippet.
Tack för svaret!
Om man ska peta i detaljer i din teknik så kan man anmärka på att du inte fortsätter räta ut benen direkt när stången passerar knäna. Istället fortsätter du hålla samma vinkel i knäleden upp till utlåsningen då du rätar ut benen helt. Knäna hamnar under stången vilket kan skapa problem på maxtunga vikter. Detta är tydligast på andra repen i ditt senaste klipp. Det är inte lika tydligt i filmen i inlägg 5 som jag tycker ser betydligt bättre ut. Där startar dessutom lyftet direkt från din bottenposition medan du i det senaste klippet har ett "glapp" där höften stiger innan lyftet påbörjas.

En mer effektiv teknik borde vara att räta ut benen i en enda jämn rörelse. I ditt fall hade det nog lett till att knäna låses ut lite tidigare.

Intressant iaktagelse. Dock är det som du skriver, mindre påtagligt i första filmen, som även är lite nyare. Men ska ta och tänka lite mer på det i fortsättningen, om jag nu ska prova att hålla ner höften.

ceejay
2017-05-27, 21:47
Du markar okej. Känns som att du tänker för mycket? Lyft bara.

Micke Persson
2017-05-28, 18:20
Så, detta kanske skulle vara att föredra?
I alla fall repetition 2?
https://vimeo.com/183097468

ser ingen skillnlad alls rep 1 o rep 2 kanske att höften är något högre vid rep 2?

Micke Persson
2017-05-28, 18:22
Ja är benen starka nog ska det vara bättre, eftersom man är närmare 90 grader både i knä och höft. Finns ju dock vissa som lyfter hur mycket som helst med hög höft men i teorin ska man vara starkast så som i klippet.

Är du säker? Många som drar supermycket använder inte framsida lår alls mkt utan har rakare ben och får in mer baksida lår

exempelvis Benny Magnusson, Eddie Hall, Brian shaw har alla relativt raka ben när de lyfter

Rikard Jansson
2017-05-28, 18:23
Är du säker? Många som drar supermycket använder inte framsida lår alls mkt utan har rakare ben och får in mer baksida lår

exempelvis Benny Magnusson, Eddie Hall, Brian shaw har alla relativt raka ben när de lyfter

Men vad fan står det i citatet?

Ozziking
2017-05-29, 11:55
T.ex på mig själv. Här är mina positioner i mark. Väldigt mycket baksida/rygg för min del:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/03ab4fe4658788e4a4587e7596f338f6.png

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/d5019c03f060bb717bf548eea1e4a8c2.png

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/20bf7b6ab8dd9283a8a3d0f08420397d.png

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/da0fb1fb726eba83ebf65a2b27d4e0a3.png

Här är min bottenposition i knäböj:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/7a312a2856a7e0b93a4f7b2d54f782e9.png

Likhet? None.

Strävan har mycket erfarenhet, men ibland så snackar han så mycket skit.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

llnc
2017-05-29, 15:37
Baksida lår och ländrygg är agonist i korrekt utfört marklyft - drag av vikten från marken. Det går ju också att låsa ryggen och använda framsida lår för att resa sig, det gjorde jag länge och jag är glad att jag lyckats lista ut att det suger innan ryggen gick av.

Vid benböj pressas vikten uppåt, framsida lår utför det mesta av jobbet.

Jag kan förstås ha missuppfattat allting, men baserat på vad jag förstått ovan förstår inte riktigt hur han tänker.

Korvryttaren
2017-05-29, 15:57
Titta hur du är byggd utifrån din längd men är du dvärg så spelar det ingen roll för lyftvägen blir minimal.

MaxTheMarketer
2017-05-30, 10:54
Handlar inte marklyft om att träna ryggen främst? Om så, varför skulle man vilja använda
benen då mer för det? Vore ju lite som att använda ryggen mer vid benböj än benen?...

King Grub
2017-05-30, 10:57
Marklyft handlar om att lyfta så mycket som möjligt.

ceejay
2017-05-30, 10:57
Marklyft handlar om att lyfta så mycket vikt från backen som möjligt.

trädgårdsmöbel
2017-05-30, 11:05
Det beror på hur mycket träningsvärk man har i benen tycker jag, det faller sig naturligt i lyftet, mycket träningsvärk i låren och det blir väldigt lite, men är benen fräscha kan man få till nästan en slags knäböjskänsla (fast kortare då) i marklyft och ta i ordentligt med låren.

Ahlnold
2017-05-30, 11:14
Det som känns mest naturligt för en själv. Att säga till någon med långa ben och gå ner i knäböj sits i mark är efterblivet.

Stoltz
2017-05-30, 11:51
Marklyft handlar om att lyfta så mycket som möjligt.

Marklyft handlar om att lyfta så mycket vikt från backen som möjligt.

Incoming ryggar böjda som penisfrakturer.

ceejay
2017-05-30, 13:33
Incoming ryggar böjda som penisfrakturer.

Jag markar då inte mer om jag skulle tappa vinklarna och komma ur position. :)

Micke Persson
2017-05-30, 15:19
Marklyft handlar om att lyfta så mycket som möjligt.

Vadå gäller inte kontakt pump tryck TUT i marklyft tycker du King Grub :confused:

King Grub
2017-05-30, 15:44
Vill man bygga en bra rygg kroppsbyggarmässigt finns det bättre övningar.