handdator

Visa fullständig version : Större risk att dö i förtid med syrabildande kost


King Grub
2017-05-24, 17:28
Background:

Diet-induced metabolic acidosis has been linked to cardiometabolic abnormalities including hypertension and type 2 diabetes. However, there are limited data on its association with other chronic diseases and mortality.

Objective:

The present study aimed to examine the association between dietary acid load and total and cause-specific mortality.

Design:

This study was a large-scale, population-based, prospective cohort study in Japan involving 42,736 men and 49,742 women, aged 45–75 y, who had no history of cancer, stroke, ischemic heart disease (IHD), or chronic liver disease at baseline. Dietary intake was assessed by using a validated 147-item food-frequency questionnaire. Potential renal acid load (PRAL) and net endogenous acid production (NEAP) scores were derived from nutrient intake. Death and cause of death were identified by using the residential registry and death certificates. Cox proportional hazards regression was used to estimate HRs and 95% CIs for total and cause-specific mortality with adjustment for potential confounding variables.

Results:

During a median follow-up of 16.9 y, 12,993 total deaths occurred. A higher PRAL score was associated with higher total mortality: the multivariable-adjusted HR for total mortality for the highest compared with the lowest quartiles of PRAL scores was 1.13 (95% CI: 1.07, 1.18; P-trend < 0.001). This score was positively associated with mortality from cardiovascular disease (CVD) and particularly from IHD; the HRs (95% CIs) for the highest compared with the lowest quartile of PRAL score were 1.16 (1.06, 1.28) and 1.16 (1.02, 1.33) for CVD and IHD mortality, respectively. There was no association between PRAL score and cancer mortality. Similar associations were observed between NEAP score and total and cause-specific mortality.

Conclusion:

A high dietary acid load score was associated with a higher risk of total mortality and mortality from CVD, particularly from IHD, in Japanese adults.

Dietary acid load and mortality among Japanese men and women: the Japan Public Health Center–based Prospective Study. Am J Clin Nutr May 24, 2017.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2017/05/24/ajcn.117.152876.full.pdf+html

ApexProcyon
2017-05-24, 17:36
Det ska bli spännande att se om folk kommer att sörpla bikarbonat till maten istället för äppelcidervinäger.

MAGlC
2017-05-24, 17:54
Jag måste vara någon typ av framtidsprofet.

Alla pratar om sötningsmedlen i läsken men (...) kolsyran i läsken flera hundra gånger farligare. Hela magen blir uppfuckad på det (...)

Det tror jag fan man kommer upptäcka inom några år också dvs. att kolsyra är ren skräp.

:hbang:

tomten1
2017-05-24, 18:27
Vad är "syrabildande kost"?

Enligt google:


Kött, fisk, ägg.

Kost som innehåller mycket socker. Även sockrad frukt (sylt m.fl.) är sur.

Ost, pastöriserad mjölk (den som finns i butikerna). Mjölkprodukter anses även vara slembildande och kan därför hjälpa till att göra kroppen än mer igenslaggad och toxisk.

Vita mjölprodukter, pasta, spannmål som råg, vete, havre, ris.

Margarin, olivolja.

Kaffe, svart te (de flesta örteer är dock basiska), saft, läsk, alkohol, tobak, läkemedel.

Baljväxter som ärtor och linser är neutrala till svagt syrabildande. Nötter och frön, Kakao, peppar likaså.

Yes?

Konradsson
2017-05-24, 18:45
Vad är "syrabildande kost"?

http://2.bp.blogspot.com/-hxIwQmGYfp4/UKNMjLGVPGI/AAAAAAAAAQE/TTgrYzpRfDg/s1600/30dayalkalinity-food-chart.jpg

Anders The Peak
2017-05-24, 19:16
En studie utförd på asiater är inte representativ för Européer som har sina rötter i Europa och vice versa.

Konradsson
2017-05-24, 19:24
En studie utförd på asiater är inte representativ för Européer som har sina rötter i Europa och vice versa.

Det finns också några studier (från Europa) där man hittar ett möjligt samband mellan syrabildande kost och benskörhet. Exempelvis: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11446566

kaspen
2017-05-24, 19:31
Det är inte bra att äta för lite grönsaker.

Micke Persson
2017-05-24, 20:48
http://2.bp.blogspot.com/-hxIwQmGYfp4/UKNMjLGVPGI/AAAAAAAAAQE/TTgrYzpRfDg/s1600/30dayalkalinity-food-chart.jpg

lemon limes är alkaline och fruit juices sura??? shit vilken bluff bild

King Grub
2017-05-24, 20:54
Nej, det stämmer.

xan
2017-05-24, 21:16
Det finns också några studier (från Europa) där man hittar ett möjligt samband mellan syrabildande kost och benskörhet. Exempelvis: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11446566

Den risken kan man nog leva med haha. Något annat samband?

kaspen
2017-05-24, 21:25
Nej, det stämmer.


Ja konstigt nog. Även glutamin är som jag minns det basisk medan de andra aminosyrorna är sura.

Anders The Peak
2017-05-24, 21:30
Det finns också några studier (från Europa) där man hittar ett möjligt samband mellan syrabildande kost och benskörhet. Exempelvis: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11446566

Den kan nog stämma då det handlar om buffring. Men jag kanske bör lägga till att första studien inte behöver vara representativ för européer.

kaspen
2017-05-24, 22:27
Här är en sjukt bra review som går igenom bevisläget för alkaline diets.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/

Konradsson
2017-05-24, 22:32
Den risken kan man nog leva med haha. Något annat samband?

Sambandet med cancer. Sist jag kollade var det rent spekulativt, då man såg att cancertumörer växer snabbare och metastaserar oftare i sur miljö. Det hänger ihop med "Warburg hypotesen" som har diskuterats tidigare här på forumet. Men det är bara spekulation.

kaspen
2017-05-24, 22:37
Sambandet med cancer. Sist jag kollade var det rent spekulativt, då man såg att cancertumörer växer snabbare och metastaserar oftare i sur miljö. Det hänger ihop med "Warburg hypotesen" som har diskuterats tidigare här på forumet. Men det är bara spekulation.

Det här har varit uppe på forumet tidigare och är trams. Tumörer skapar själv sin sura miljö och det är inte ett resultat av en speciell kost. Däremot verkar det ju inte bra att äta mycket rött kött.

Konradsson
2017-05-24, 22:50
Det här har varit uppe på forumet tidigare och är trams. Tumörer skapar själv sin sura miljö och det är inte ett resultat av en speciell kost. Däremot verkar det ju inte bra att äta mycket rött kött.

Sant, men det betyder inte att andra faktorer som påverkar pH är irrelevant. Att motverka den sura miljön som tumörerna skapar är ju ett potentiellt terapeutiskt mål. Jag är dock tveksam om kosten kan påverka detta. Men jag är inte direkt påläst i ämnet.

kaspen
2017-05-24, 22:51
Sant, men det betyder inte att andra faktorer som påverkar pH är irrelevant. Att motverka denna sura miljön som tumörerna skapar är ju ett potentiellt terapeutiskt mål. Jag är dock tveksam om kosten kan påverka detta. Men jag är inte direkt påläst i ämnet.

Om du vill läsa mer om det här finns det bra material i artikeln jag länkade på förra sidan.

Konradsson
2017-05-24, 22:57
Om du vill läsa mer om det här finns det bra material i artikeln jag länkade på förra sidan.

Jo jag läste den för några år sedan, men underlaget är ganska torftigt. Hittade en nyare review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4916623/.

Kopplingen syrebildande kost -> cancer verkar inte finnas. Men kopplingen mellan pH -> cancer finns definitivt, och den forskningen är intressant.

kaspen
2017-05-24, 23:03
Jo jag läste den för några år sedan, men underlaget är ganska torftigt. Hittade en nyare review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4916623/.

Kopplingen syrebildande kost -> cancer verkar inte finnas. Men kopplingen mellan pH -> cancer finns definitivt, och den forskningen är intressant.

Coolt. Den här artikeln har jag missat. Tack så jättemycket för länken! Och jag håller med. Kanske kan PH vara en nyckel till behandling av cancer i framtiden

Micke Persson
2017-05-24, 23:16
Nej, det stämmer.

Men va? LEMON och LIME är ju fruktjuicer., om man äter dem så hur kan det vara både och?

Äpplen är ju också frukt med fruktjuice i?? hur är det möjligt?

Bob90
2017-05-24, 23:49
Men va? LEMON och LIME är ju fruktjuicer., om man äter dem så hur kan det vara både och?

Äpplen är ju också frukt med fruktjuice i?? hur är det möjligt?

Citron och lime är frukter. Med "Fruit juice" i det här sammanhanget menas nog juice där man tillsätter socker skulle jag tro. Typ fruktjuice =/= juice av frukt.

AlexGBG
2017-05-25, 05:30
Det ska bli spännande att se om folk kommer att sörpla bikarbonat till maten istället för äppelcidervinäger.

Var kan man se information om äppelcidervinäger?

Sverker
2017-05-25, 05:42
Det är inte hur sura i munnen något livsmedel är utan ifall det bryts ned till sura eller basiska metaboliter/nedbrytningsprodukter. Proteinrikt kött ger sura nedbrytningsprodukter medan grönsaker och frukt som är naturligt sura bryts ned till alkaliska produkter.

Cykelcykel
2017-05-25, 05:49
Tack sverker

AlexGBG
2017-05-25, 05:54
Det är inte hur sura i munnen något livsmedel är utan ifall det bryts ned till sura eller basiska metaboliter/nedbrytningsprodukter. Proteinrikt kött ger sura nedbrytningsprodukter medan grönsaker och frukt som är naturligt sura bryts ned till alkaliska produkter.

Och äppelcidervinäger bryts förhoppningsvis ner till något alkaliskt då? Skulle äppelcidervinäger vara negativt ligger jag risigt till :/

Och det vore trist med tanke på dess goda egenskaper också...

kaspen
2017-05-25, 06:52
Jo jag läste den för några år sedan, men underlaget är ganska torftigt. Hittade en nyare review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4916623/.

Kopplingen syrebildande kost -> cancer verkar inte finnas. Men kopplingen mellan pH -> cancer finns definitivt, och den forskningen är intressant.

Nu har jag läst. Den här var faktiskt sämre; tro det eller ej :)

Micke Persson
2017-05-25, 06:57
Det är inte hur sura i munnen något livsmedel är utan ifall det bryts ned till sura eller basiska metaboliter/nedbrytningsprodukter. Proteinrikt kött ger sura nedbrytningsprodukter medan grönsaker och frukt som är naturligt sura bryts ned till alkaliska produkter.

Okej Sverker du som är kemisk expert hhur viktig tär denna balans för de alra allra flesta äter ju betydligt mer sura skapande mat än alkalisk skapande mat????

vilka problem får man av för mkt resp för lite surhet/alkaliskhet i kroppen :confused:

Max
2017-05-25, 09:36
Om man tar ett steg tillbaka och inte tittar så mycket på mekanismen och det faktum att kosten är basisk eller syrabildande, så är mat som är syrabildande förefallande ofta "skitmat", och mat som är basbildande "bra" mat.
Detta är ju en observationsstudie och jag tror de som äter basiskt äter bättre överlag, mer grönsaker o.s.v.

Baskagge
2017-05-25, 10:33
Det säljs ju "pH-kalk" som kosttillskott som ska göra kroppen mindre sur. Kan man ta reda på sitt pH-värde? :D

Konradsson
2017-05-25, 12:55
Det säljs ju "pH-kalk" som kosttillskott som ska göra kroppen mindre sur. Kan man ta reda på sitt pH-värde? :D

Du kan ta reda på pH-värdet för urin. Köp pH-papper på apoteket.

Sverker
2017-05-25, 13:18
Okej Sverker du som är kemisk expert hhur viktig tär denna balans för de alra allra flesta äter ju betydligt mer sura skapande mat än alkalisk skapande mat????

vilka problem får man av för mkt resp för lite surhet/alkaliskhet i kroppen :confused:

Det kan jag ingenting om. Tankar kring sur och basisk kost blommar upp med jämna mellanrum. Men jag har aldrig läst något speciellt om det. Nu har King Grub en länk om kortare liv med sur kost.

Sneaky
2017-05-26, 02:43
Hehe jag har läst en del kemi men blev ändå chockad av att se lemon och lime som alkaline.

Intressant studie.

Baskagge
2017-05-26, 15:40
Borde inte en alltför sur kost vara negativ för tarmfloran och alla hälsosamma bakteriestammar som bor där? Det påverkar ju i så fall immunförsvar och allergier.

mulliy
2017-05-26, 16:05
Borde inte en alltför sur kost vara negativ för tarmfloran och alla hälsosamma bakteriestammar som bor där? Det påverkar ju i så fall immunförsvar och allergier.

Kosten är väl inte så sur att den påverkar pH:t i magsaften skulle jag tro