handdator

Visa fullständig version : Är min polare hjärnskadad eller är jag hjärnskadad om denna "styrketräningshypotes"?


MaxTheMarketer
2017-05-22, 00:04
Tjena!

Jag har en polare som är smal (typ 35 cm bred bara) å muskulös (väger 78 kg och är 1,73m
lång), som menar på att "bygga muskler handlar om att få hjärnan att säga åt musklerna
att bli större så om man stimulerar det så räcker det. Därför räcker det med att bara
träna 7 minuter per dag om man tränar jättetungt så att man blir slut fort i musklerna
för då kommer musklerna förstå att dem måste bli större och därmed börjar bli större".

Han anser alltså att det är jag som "slösar tid" med att träna t.ex. 10-12 reps x 10 sets
per övning per muskelgrupp och att jag bara borde "träna mig slut så fort som fan". Han
vill köra på denna "7 minuters styrketräning per dag"-grej för att "optimera" mer i sitt liv.

Nu vet jag inte om han menar 7 minuter per muskelgrupp eller bara 7 minuter
totalt vilket låter rätt befängt oavsett imho. Jag tkr det låter önsketänkande
och "magic bullet seeking" och inget annat. Han ska tydligen få ett tränings-
schema av en PT så det ska bli spännande å höra vad PT tycker om 7 min.

Vad anser ni? Låter det inte bara som någon form av önsketänkande pseudoscience?
Observera att han vägrar lyssna på mig eftersom jag ändå inte ser lika vältränad ut
som honom så han kan ju alltid peka på sin egen kropp å sedan på min och så vidare.

Därför vänder jag mig till Er vältränade med konkreta resultat som vet vad som funkar
och inte funkar för ni har redan testat er fram genom åren och sedan fått resultat efter
ni "upptäckt sanningen med styrketräning". Personligen tränar jag 10-12 reps x 8-10 sets
per övning per muskelgrupp (överkropp ena dagen, sedan underkropp andra och sedan vila)
och har rätt kost (deff-kost just nu) och sömn och vad jag förstått så tar det tid och man
måste ha tålamod å disciplin annars borde stora delar av världen varit i toppform redan?

Tack för svar på förhand & om Du läser detta "polarn" så fårú ta andras ord för vad som
funkar å inte funkar angående styrketräning för att bygga muskler å bränna fett! / Max.

Sneaky
2017-05-22, 00:20
Tjena!

Jag har en polare som är smal (typ 35 cm bred bara) å muskulös (väger 78 kg och är 1,73m
lång), som menar på att "bygga muskler handlar om att få hjärnan att säga åt musklerna
att bli större så om man stimulerar det så räcker det. Därför räcker det med att bara
träna 7 minuter per dag om man tränar jättetungt så att man blir slut fort i musklerna
för då kommer musklerna förstå att dem måste bli större och därmed börjar bli större".

Han anser alltså att det är jag som "slösar tid" med att träna t.ex. 10-12 reps x 10 sets
per övning per muskelgrupp och att jag bara borde "träna mig slut så fort som fan". Han
vill köra på denna "7 minuters styrketräning per dag"-grej för att "optimera" mer i sitt liv.

Nu vet jag inte om han menar 7 minuter per muskelgrupp eller bara 7 minuter
totalt vilket låter rätt befängt oavsett imho. Jag tkr det låter önsketänkande
och "magic bullet seeking" och inget annat. Han ska tydligen få ett tränings-
schema av en PT så det ska bli spännande å höra vad PT tycker om 7 min.

Vad anser ni? Låter det inte bara som någon form av önsketänkande pseudoscience?
Observera att han vägrar lyssna på mig eftersom jag ändå inte ser lika vältränad ut
som honom så han kan ju alltid peka på sin egen kropp å sedan på min och så vidare.

Därför vänder jag mig till Er vältränade med konkreta resultat som vet vad som funkar
och inte funkar för ni har redan testat er fram genom åren och sedan fått resultat efter
ni "upptäckt sanningen med styrketräning". Personligen tränar jag 10-12 reps x 8-10 sets
per övning per muskelgrupp (överkropp ena dagen, sedan underkropp andra och sedan vila)
och har rätt kost (deff-kost just nu) och sömn och vad jag förstått så tar det tid och man
måste ha tålamod å disciplin annars borde stora delar av världen varit i toppform redan?

Tack för svar på förhand & om Du läser detta "polarn" så fårú ta andras ord för vad som
funkar å inte funkar angående styrketräning för att bygga muskler å bränna fett! / Max.

Varför just 7 min? Något tidtagarur vi har i musklerna som jag inte vet om?

Rikard Jansson
2017-05-22, 05:00
Bränner man av ett rest-pause-set på totalt 7 minuter (4 min först, sen vila 20 sek, kör 1 min, vila 20 sek, kör 1 min, vila 20 sek, kör 1 min) på sitt 20RM i t.ex. frontböj är det ju ett "tillräckligt" pass för frontböj. Problemet blir att täcka upp alla muskelgrupper ordentligt.

Ahlnold
2017-05-22, 08:39
7 minuter kan omöjligt vara optimalt. Tar längre tid för mig att värma upp :d

Mats J
2017-05-22, 10:07
Om vi bortser från tiden 7 min utan bara att med så få set som möjligt ge muskeln en signal att bygga upp sig så skulle jag säga att han har en poäng. Du kan nog komma en bra bit med den metoden, men funkar sämre för mer avancerade personer. Finns ju en del sådana upplägg tex DC. Du bränner av ett rest paus set per muskelgrupp.

vicarious
2017-05-22, 11:01
Det finns en gräns där man efter x antal set och reps når maximal stimulering av muskeln man tränar. Att träna mer efter det är onödigt och kan till och med vara kontraproduktivt då det troligtvis förlänger återhämtningsperioden. Det svåra är att veta var denna gräns går och det verkar finnas individuella skillnader.

Vill man att träningen ska vara så effektiv som möjligt bör man sträva efter att nå denna gräns varje pass, nöja sig - och sedan träna samma muskel igen så snart man kan.

Anders The Peak
2017-05-22, 12:00
Mike Mentzer high intensity training (http://www.musclemag.com/article/mike-mentzer-in-the-modern-world-6383)

WHITEFOLKS
2017-05-22, 13:04
Mycket handlar ju om nivån av ansträngning man lägger in, kan mycket väl att något sorts optimerat helkroppspass (med superset/cirkelträning) på 20 minuter där man verkligen tar ut sig ger bättre resultat än standardlallande byggarsplit som många pysslar med.

MasterChief
2017-05-22, 13:06
Tjena!

Jag har en polare som är smal (typ 35 cm bred bara) å muskulös (väger 78 kg och är 1,73m
lång), som menar på att "bygga muskler handlar om att få hjärnan att säga åt musklerna
att bli större så om man stimulerar det så räcker det. Därför räcker det med att bara
träna 7 minuter per dag om man tränar jättetungt så att man blir slut fort i musklerna
för då kommer musklerna förstå att dem måste bli större och därmed börjar bli större".

Han anser alltså att det är jag som "slösar tid" med att träna t.ex. 10-12 reps x 10 sets
per övning per muskelgrupp och att jag bara borde "träna mig slut så fort som fan". Han
vill köra på denna "7 minuters styrketräning per dag"-grej för att "optimera" mer i sitt liv.



Det finns många sätt att träna som ger ökad muskelmassa. Det finns "system" som menar att de hittat den perfekta formeln. Hans tankar är inte nya utan är grundtanken i HIT (High Intensity Training) där principen är just attt ett set taget till failure räcker för att stimulera maximalt (jag har själv tränat mycket HIT).

Han gör dock samma gamla misstag som alla HIT-förespråkare och förenklar allt för mycket och tar den felaktiga slutsatsen att en maximal stimulans kommer från ett maximalt intensivt set. Det är helt enkelt inte så det funkar. Den metaboliska stress som skapas av ett maximalt utfört set är visserligen stor men det finns många fler faktorer som påverkar resultatet och mycket tyder på att stimulansen blir större av en större volym träning. Det har även visat sig att träna ofta är viktigare än att träna hårt och sällan. Säg att en person endast tränar biceps. Kör man ett maximalt utmattande set taget till failure (och HIT förespråkar ofta drop set och negativa reps för att öka utmattningen) så behöver man vila längre till nästa pass. Kör man istället submaximalt så kan man istället köra mycket oftare. Så även om HIT-varianten skulle motsvara 1 (maximal stimulans) så blir summan bara 2 om man kör biceps två gånger i veckan. Säg istället att ansträngningen motsvarar 75 % av maximal stimulans och man kör 3 gånger i veckan så blir det 0,75+0,75+0,75 =2,25.

Det största problemet med HIT är faktiskt den personliga stress man upplever av upplägget. Varje träningspass får en "nu eller aldrig"-känsla där "allt allt allt" måste ske under ett set. Om man då känner sig lite allmänt trött och hängig och till exempel inte lyckas öka antal repetitioner på en övning så kommer det tvivel och irritaion; det känns som passet är förstört. Till nästa pass är man ännu mer stressad. Upplägget förtar en hel del av nöjet av att träna.

Fey
2017-05-22, 14:45
Han gör dock samma gamla misstag som alla HIT-förespråkare och förenklar allt för mycket och tar den felaktiga slutsatsen att en maximal stimulans kommer från ett maximalt intensivt set. Det är helt enkelt inte så det funkar. Den metaboliska stress som skapas av ett maximalt utfört set är visserligen stor men det finns många fler faktorer som påverkar resultatet och mycket tyder på att stimulansen blir större av en större volym träning.

Kan du expandera på det här? Jag skulle gärna höra lite om vilka faktorer som spelar in för att anpassa mitt eget schema till nånting lite mer HIIT-aktigt.


Det har även visat sig att träna ofta är viktigare än att träna hårt och sällan.

Har du en källa eller bra förklarande länk på detta? jag funderar mycket just nu på att göra motsatsen (gå från 5 till 3 träningsdagar med hårdare pass) då jag hört att det är bättre med färre hårda pass än fler korta. Skulle gärna ha lite information då jag gillar korta pass med drop-sets där det går (oftast 3-4 vanliga set följt av 1 drop-set ner till lägsta möjliga vikt som avslutning).

MasterChief
2017-05-22, 15:36
Kan du expandera på det här? Jag skulle gärna höra lite om vilka faktorer som spelar in för att anpassa mitt eget schema till nånting lite mer HIIT-aktigt.

Har du en källa eller bra förklarande länk på detta? jag funderar mycket just nu på att göra motsatsen (gå från 5 till 3 träningsdagar med hårdare pass) då jag hört att det är bättre med färre hårda pass än fler korta. Skulle gärna ha lite information då jag gillar korta pass med drop-sets där det går (oftast 3-4 vanliga set följt av 1 drop-set ner till lägsta möjliga vikt som avslutning).

Träningslära har en del välskrivna artiklar, tex denna:

http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-dina-muskler-att-vaexa/

leo1
2017-05-22, 17:18
Träningslära har en del välskrivna artiklar, tex denna:

http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-dina-muskler-att-vaexa/

Det är nu det börjar bli intressant med samma sitaution i konditionssporter:d

Dvs frekvens och volym. Om det fungerar på samma sätt inom tex löpning. Jag har många gånger känt i kroppen att en 5km runda skulle räcka för dagen men det har känts futtigt.

Nu när jag börjat springa mycket i skogen är det jäkligt nice att bara springa en skön 5km slinga.

Vad är då bäst? 5km två gånger eller en mil en gång?:)

Anders The Peak
2017-05-22, 17:37
Träningslära har en del välskrivna artiklar, tex denna:

http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-dina-muskler-att-vaexa/

Den enda komponenten som Guddi tar som kan vara avgörande är frekvensen.

upperkatt
2017-05-22, 17:57
Den enda komponenten som Guddi tar som kan vara avgörande är frekvensen.

Har vi läst samma artikel?

Han beskriver ju tydligt de tre faktorerna som får ens muskel att växa: 1) mekanisk spänning i muskeln, 2) skada på muskelfibrerna och 3) metabol stress/syrebrist.
Det han säger om frekvensen är att det är minst lika viktigt som de 3 övriga faktorerna:
En sista faktor som egentligen inte har så mycket med de andra att göra men som är minst lika viktig är att du tränar tillräckligt ofta. Det spelar givetvis ingen roll hur optimalt din träningspass är om du sen inte kommer träna igenom på 10 dagar. Effekten från träningspasset är då borta och du börjar om från början igen.

"Minst lika viktig" betyder inte "den enda avgörande komponenten".

Men visst... om man bara kör ett überoptimalt pass i livet jämfört med att träna halvdant några gånger i veckan kan man ju tänka sig vad de olika resultaten blir.

Jocke67
2017-05-22, 21:51
Det är nu det börjar bli intressant med samma sitaution i konditionssporter:d

Dvs frekvens och volym. Om det fungerar på samma sätt inom tex löpning. Jag har många gånger känt i kroppen att en 5km runda skulle räcka för dagen men det har känts futtigt.

Nu när jag börjat springa mycket i skogen är det jäkligt nice att bara springa en skön 5km slinga.

Vad är då bäst? 5km två gånger eller en mil en gång?:)

Vad som är "bäst" beror ju helt på.vad du vill uppnå med din träning.

leo1
2017-05-22, 22:34
Vad som är "bäst" beror ju helt på.vad du vill uppnå med din träning.

För att göra det simpelt och något att ta på. En bra prestation på halvmaraton.

MaxTheMarketer
2017-05-22, 22:47
Tack för alla svar!

Jag hittade http://traningslara.se/nautilusmetoden-hit-och-super-slow-fungerar-dem/ och
där går Jacob Gudiol igenom hänvisade vetenskapliga artiklar från boken "Body by Science"
och där framgår det tydligt (tycker jag) att författarna är partiska till HIT-metoden genom
att strunta att inkludera artiklar som motsäger deras frälsande hypotes om HIT-metoden.

Samtidigt läser jag oxå folk i kommentarerna som säger sig ha fått resultat med HIT-metoden.

Uppenbarligen är någon form av träning bättre än ingen träning alls. Vad jag läst så uppfattar
jag det som att det är bättre med att köra fler sets (jag kör 8-10 sets per övning, en övning
per muskelgrupp med 10-12 reps per set) flera pass i veckan (jag kör 4 pass). Jag har "redan"
ökat några kilo i vikterna för alla muskelgrupper (t.ex. 10 -> 14 kg i biceps curl hantlar, 25 ->
32,5 kg i stång vid ben utfall, 30 -> 40 kg i triceps pushdown) på ett par veckor nu i deff så
något måste jag göra rätt med min egen träning. Jag är btw "nybörjare" så troligen "newbgainz".

WHITEFOLKS
2017-05-22, 23:02
Det är för mycket variabler och för lite information för att man ska kunna säga något egentligen.

Hur många gånger i veckan tränar du, vilka kroppsdelar per pass, en övning per kroppsdel? Det verkar för mig som du antagligen skulle kunna göra färre set per övning och göra fler övningar och/eller träna varje kroppsdel oftare.

MaxTheMarketer
2017-05-22, 23:36
Det är för mycket variabler och för lite information för att man ska kunna säga något egentligen.

Hur många gånger i veckan tränar du, vilka kroppsdelar per pass, en övning per kroppsdel? Det verkar för mig som du antagligen skulle kunna göra färre set per övning och göra fler övningar och/eller träna varje kroppsdel oftare.

Jag tränar 2 "överkropp" och "underkropp" i veckan. Först 1 överkropp,
sen 1 underkropp, sen 1 dag vila, sen överkropp å sen underkropp igen.

Överkropp: ryggbänk 3x12 egen vikt, 3x12 egen vikt+10 kg, 3x12 egen vikt+20kg;
3x12 bänkpress 2x12 20 kg, 2x10 30 kg, 2x10 40 kg, 3x7 45 kg; 8x8 per arm 14 kg
hantlar biceps curl sittandes med ryggstöd; 10x10 40 kg triceps push downs;
10x10 per arm samtidigt 10 kg axelpress sittandes med ryggstöd; 10x12 mage
i benlyft i luft (man hänger i luften och tränar magen genom å dra upp benen);

Underkropp: benböj 90 grader 1x12 20 kg, 10x10 55 kg; 10x8 per ben utfall 32,5
kg totalt; 5x9 120 kg prone leg curl; 5x20 90 kg vader i lutande benböjsmaskin;
10x12 mage i benlyft; Vad e syftet att köra olika övningar för samma muskelgrupp?