handdator

Visa fullständig version : Diskussionstråd, ordningsföljd på övningar vid inlärning:


ATJL
2017-05-20, 10:22
Utifrån ett rent hypotetiskt perspektiv, hur hade ni ni gjrot och varför?

Utgångsläge:
En individ utan erfarenhet av styrketräning, fullvuxen, utan skador eller rörelsebegränsningar etc.

Du ska lära ut följanade övningar:
Frivändning, knäböj (bakböj), bänkpress, marklyft, militärpress, pullups, stångrodd.

En- två övningar lärs ut per träningstillfälle, 2-3 senare tillfällen att följa upp resp inlärd övning.

Hur hade ni lagt ordningsföljden på övningarna, hur hade ni delat upp momenten i de komplexare övningarna?

Kul att få ta del av olika ideer och förslag på lösning...

ceejay
2017-05-20, 11:28
Spelar nog mindre roll.
Beror nog mest på hur bra/dålig man är på att lära ut.

Jag kör böj bänk mark varje pass med de jag tränar. Det kan jag lära ut någorlunda på 1-1,5h.
Press tar några minuter.
Pullups är ingen fara.
Stångrodd kan du göra olika varianter av och är inte svårt att lära ut.
Vändningar är helt klart svårast, måste nöta många reps.

Loke
2017-05-20, 13:03
Har nästan alltid marklyft som första grej att lära ut. Folk måste kunna lyfta bra innan jag vill släppa dem lösa på gymmet. I övrigt beror det mycket på vad det är för person och så. Stångrodd är lustigt nog ofta den svåraste grejen att få till - väldigt många har svårt för att hänga i höften och dra med armarna.

Sen, eftersom jag oftast är på friskis, så försöker jag alltid tänka på att det kan vara sista gången jag ser varje person jag instruerar. Antingen att de väljer pass istället för gym eller att de bara slutar gå till friskis. Därför försöker jag ta det i den ordningen som har bäst överföring till deras liv och som de skulle kunna göra även utanför gymmet. Så det är inte ovanligt att jag föredrar utfall framför knäböj och armhävningar framför bänkpress, tex. Så även om målet är de listade övningarna så kanske jag börjar med andra, mer "lättillgängliga" övningar. Tittar man på hur det brukar se ut inom idrott är det ju ofta vanligt att man använder sig av förövningar där också, så jag tänker att det kanske generellt är en smart strategi. Dvs, inte ha så bråttom till målet. Men det beror lite på vad man tror motiverar personen.

z_bumbi
2017-05-22, 10:00
Testa några övningar och fortsätt med de som redan ser hyggliga ut. Ingen kan lära sig nya övningar på så få tillfällen så det handlar om att försöka styra bort dem från sådant som de bör vänta med samtidigt som de känner att de faktiskt kan något.