handdator

Visa fullständig version : Vita ränder i kycklingfiléer


King Grub
2017-05-19, 12:16
Bara lite allmän information.

Om ni köper och äter kycklingfiléer med vita ränder i, så får ni kött med mycket mer fett och mindre protein i än kycklingfiléer med rent kött.

http://i.imgur.com/79HV75O.png

Ser köttet ut som i exempel C innebär det 225 % mer fett än angivet och motsvarande mängd mindre protein. Dessutom är en större del av proteinet i C av mycket sämre kvalitet och utgörs av kollagen i stället för kycklingproteiner (1,2).

En ny studie visar att fenomenet med vita ränder i filéerna har ökat dramatiskt på senare år och återfinns nu i större eller mindre utsträckning i 96 % av testade exemplar (3).

1. Italian Journal Of Animal Science Vol. 13 , Iss. 1,2014

2. Poult Sci (2013) 92 (2): 331-338

3. 2016 Poultry Science 0:1–7

Tree Fiddy
2017-05-19, 12:20
Vad beror ränderna på? Foder? Eller ålder på kycklingen? Mer bindväv osv ju äldre djuret blir.

King Grub
2017-05-19, 12:27
Det vet man inte. Men fenomenet är observerat ända tillbaka till 1950-talet, så det är inget nytt, även om det blivit mycket vanligare på senare år. Man spekulerar i att över årtiondena kan kycklingarna blivit framavlade för att bli större än sina släktingar på 1900-talet, och den tillväxten av muskulaturen kanske skapar sämre kvalitet på den. Kanske lägre kapillärdensitet i den större muskulaturen som ger mindre syre och försämrar muskelkvaliteten. Eller ärrvävnad i muskulaturen av tillväxten som ger kollagenbildning och lipidansamlingar.

Jag minns i alla fall att kycklingfiléer när jag var liten var mycket mindre än vad dom är i dag. Ibland kan man tro att det är en kalkon som slunkit med i slaktmaskinen.

upperkatt
2017-05-19, 14:33
King Grub: För Gains - i tiden

Wain
2017-05-19, 14:46
Det vet man inte. Men fenomenet är observerat ända tillbaka till 1950-talet, så det är inget nytt, även om det blivit mycket vanligare på senare år. Man spekulerar i att över årtiondena kan kycklingarna blivit framavlade för att bli större än sina släktingar på 1900-talet, och den tillväxten av muskulaturen kanske skapar sämre kvalitet på den. Kanske lägre kapillärdensitet i den större muskulaturen som ger mindre syre och försämrar muskelkvaliteten. Eller ärrvävnad i muskulaturen av tillväxten som ger kollagenbildning och lipidansamlingar.

Jag minns i alla fall att kycklingfiléer när jag var liten var mycket mindre än vad dom är i dag. Ibland kan man tro att det är en kalkon som slunkit med i slaktmaskinen.

Större kycklingar som rör på sig mycket mindre.
:(

ApexProcyon
2017-05-19, 16:41
Större kycklingar som rör på sig mycket mindre.
:(

Det är inte utan att man har svårt att rättfärdiga varför man äter industrikött från ett moraliskt perspektiv.

Diomedea exulans
2017-05-19, 19:00
Skaffa egna höns, enda rätta.

exevision
2017-05-19, 20:55
Detta var intressant. Ska titta lite närmare på kycklingen efter detta.
Tack för informationen Grub!

Shqypnia
2017-05-20, 09:32
Jag förmodar det inte spelar någon roll beroende på pris/märke eller?

1x0
2017-05-20, 09:45
Så 'C' innehåller 3.375g fett istället för 1.5g fett. Smakar bättre för insprängda fettet (?) - marmorering!

Fast har för mig jag sett det skrivas, att kycklingfett är vidrigt? Är bara fettet från skinnet som är gott?
Det sitter fett i klumpar på filéerna. Inte insprängt i köttet, utan separerat. Får man med det så får man en munfull med vidrigt fågelfett.

tomten1
2017-06-24, 12:41
Alltså.... det är ju omöjligt att hitta kyckling utan vita ränder?

Bulta
2017-06-24, 13:47
Är återhållsam med nöt/grisfett, men kyckling har väl en ganska bra fettsammansättning?

tomten1
2017-06-24, 14:30
Dessutom är en större del av proteinet i C av mycket sämre kvalitet och utgörs av kollagen i stället för kycklingproteiner

Som jag ser det är detta ---^, det stora problemet.

MrMuggelSnuggel
2017-06-24, 17:08
Alltså.... det är ju omöjligt att hitta kyckling utan vita ränder?

Vissa har betydligt mer än andra.

Sheikah
2017-06-24, 17:27
Jag köper den här. Den har ett "skinnlager" som man tar bort innan tillagning. Filéen i sig ser ut som bild A i Grubs inlägg.

Sheikah
2017-06-24, 17:39
Jag köper den här. Den har ett "skinnlager" som man tar bort innan tillagning. Filéen i sig ser ut som bild A i Grubs inlägg.

Edit* Den är såklart svindyr.

Depzon
2017-06-25, 09:50
Har nån lyckats utröna vilka märken som är bra/dåliga på den här fronten? Själv tycker jag det är svårt att se; köper frysta filéer och det är ju som ett frostlager på dem. Brukar inte tina dem till fullo innan jag lagar.

Hur fan ser förresten en matkyckling av i dag ut när den lever. Måste ju vara en riktig broiler. Ser de ut som hönor eller? Inte gula?

Bärsärk
2017-06-25, 09:55
Har nån lyckats utröna vilka märken som är bra/dåliga på den här fronten? Själv tycker jag det är svårt att se; köper frysta filéer och det är ju som ett frostlager på dem. Brukar inte tina dem till fullo innan jag lagar.

Hur fan ser förresten en matkyckling av i dag ut när den lever. Måste ju vara en riktig broiler. Ser de ut som hönor eller? Inte gula?

Jag köpte mycket fryst kyckling förr men kvalitén på den har ju blivit vansinnigt dålig, det är så uppenbart att den kycklingen som inte ser tillräckligt fin ut för att läggas i deras färska sortiment hamnar i fryspåsen.

Alltså på riktigt om man tinar upp frysta filéerna och kollar så är skillnaden natt och dag mot samma märke fast färsk.

Depzon
2017-06-25, 10:06
Jag köpte mycket fryst kyckling förr men kvalitén på den har ju blivit vansinnigt dålig, det är så uppenbart att den kycklingen som inte ser tillräckligt fin ut för att läggas i deras färska sortiment hamnar i fryspåsen.

Alltså på riktigt om man tinar upp frysta filéerna och kollar så är skillnaden natt och dag mot samma märke fast färsk.

Tyvärr vantrivs jag med att köpa mitt basfödekött om kilopriset ska vara såsom färska filéer brukar ha :/ Känns viktigt för sinnesfriden att känna att man gör en insats för att hålla nere matkostnaderna. Därav intresserad av att veta eventuella skillnader mellan märken eftersom det ju finns många olika med okej pris.

Förut var ju Eldorados frysta kycklingbröstfilé utsökt, vann även nån jämförelse mellan alla märken i godhet osv. Men den försämrades drastiskt. Willys har ibland rea på Garants innerfilé, som känns som att den håller hög kvalité.

Luddsson
2023-05-09, 21:53
Usch för det här.

Vågar man äta kyckling i matlådor fortsatt enligt er? Känns ju nästan hälsovådligt som den ser ut.

MasterChief
2023-05-10, 07:20
Usch för det här.

Vågar man äta kyckling i matlådor fortsatt enligt er? Känns ju nästan hälsovådligt som den ser ut.

Varför skulle det vara hälsovådligt? Och det går ju att köpa kyckling av bra kvalitet om man är nojig eller extra petig när det gäller smaken och/eller att man värderar bra omvårdnad av djuren.

Luddsson
2023-05-10, 07:40
Varför skulle det vara hälsovådligt? Och det går ju att köpa kyckling av bra kvalitet om man är nojig eller extra petig när det gäller smaken och/eller att man värderar bra omvårdnad av djuren.

Min ekonomi och mina gains går före omvårdnaden :P

Jag tänker att om en större av kycklingproteinet är kollagen är det väl inte så bra? Kyckling köper man ju för proteinets skull.

MasterChief
2023-05-10, 09:19
Min ekonomi och mina gains går före omvårdnaden :P

Jag tänker att om en större av kycklingproteinet är kollagen är det väl inte så bra? Kyckling köper man ju för proteinets skull.

Samtidigt köper folk även kollagenpulver eftersom allt handlar inte om maximal muskeluppbyggnad. Kollagen är också protein och bidrar till bättre ledhälsa.

Det är ju heller ingen kamp om varje gram. Det är ju bara att ta en matsked extra vasslepulver så har du kompenserat för det lägre innehållet i kycklingen.

(Du nojar lite nu)

https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Har-hud-och-naglar/kollagen/xlnt-sports-kollagenpulver.html

Luddsson
2023-05-10, 09:43
Samtidigt köper folk även kollagenpulver eftersom allt handlar inte om maximal muskeluppbyggnad. Kollagen är också protein och bidrar till bättre ledhälsa.

Det är ju heller ingen kamp om varje gram. Det är ju bara att ta en matsked extra vasslepulver så har du kompenserat för det lägre innehållet i kycklingen.

(Du nojar lite nu)

https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Har-hud-och-naglar/kollagen/xlnt-sports-kollagenpulver.html

Det gör jag säkert. Men det är lite oroväckande hur kycklingen jag köper ser ut. Är det bara några gram kollagen extra?

Kyckling är dock väldigt gott tycker jag, så har inga problem med det. Men jag lägga pengar på det vill jag gärna ha proteinet också.

Magrauta
2023-05-10, 09:48
Räknade på det så om siffrorna stämmer tappar man ca 18,7g protein per kilo filé i exempel C. Dessa 18.7 gram består alltså av en blandning av fett och kollagen istället som jag förstår det.

EnergiÖverskott
2023-05-10, 10:33
Det gör jag säkert. Men det är lite oroväckande hur kycklingen jag köper ser ut. Är det bara några gram kollagen extra?

Kyckling är dock väldigt gott tycker jag, så har inga problem med det. Men jag lägga pengar på det vill jag gärna ha proteinet också.

Det handlar om sådana marginella skillnader att det garanterat inte spelar någon roll. Speciellt inte i en kosthållning där man äter tillräckligt med protein. Du kan släppa det helt och hållet.

MasterChief
2023-05-10, 12:46
Räknade på det så om siffrorna stämmer tappar man ca 18,7g protein per kilo filé i exempel C. Dessa 18.7 gram består alltså av en blandning av fett och kollagen istället som jag förstår det.

Så en portion är cirka 3,5 gram protein vilket då motsvarar typ 1 dl mjölk eller 25 gram pasta. Inte mycket att fundera på som sagt.

Luddsson
2023-05-10, 19:04
Nej, det var inte mycket.

Någonstans borde jag lära mig att det är helt okej att äta "dyr" mat. Jag kan inte leva hela livet på kvarg och ägg. Jag äter liksom aldrig ute eller dricker, men ändå känns mat väldigt dyrt och jag tänker att jag borde leva mer asketiskt.

Tänker ni mycket på matkostnader?

MasterChief
2023-05-10, 19:09
Nej, det var inte mycket.

Någonstans borde jag lära mig att det är helt okej att äta "dyr" mat. Jag kan inte leva hela livet på kvarg och ägg. Jag äter liksom aldrig ute eller dricker, men ändå känns mat väldigt dyrt och jag tänker att jag borde leva mer asketiskt.

Tänker ni mycket på matkostnader?

Inte ett skvatt.

Luddsson
2023-05-12, 14:39
Känner du aldrig att det är "onödigt" att äta typ kyckling, när du hade kunnat äta något billigare? Som kvarg eller ägg?

Fet fisk lägger jag pengar på, för det känns unikt i sitt värde.

kvarnis
2023-05-12, 15:21
Hur påverkas din hud av kvarg?

MasterChief
2023-05-12, 19:38
Känner du aldrig att det är "onödigt" att äta typ kyckling, när du hade kunnat äta något billigare? Som kvarg eller ägg?

Fet fisk lägger jag pengar på, för det känns unikt i sitt värde.

För mig är god mat viktigt. Att äta asketiskt och avskalat är för mig helt otänkbart. Varför skulle jag ersätta en god, nyttig rätt med kyckling med kvarg? Låter otroligt tråkigt och jag har råd att köpa kyckling.

exevision
2023-05-13, 12:31
Känner du aldrig att det är "onödigt" att äta typ kyckling, när du hade kunnat äta något billigare? Som kvarg eller ägg?

Fet fisk lägger jag pengar på, för det känns unikt i sitt värde.

Jag köper oftast Kronfågels kyckling. Tycker den är bättre än många andra. Byter ogärna ut en måltid med kyckling eller annat kött mot kvarg.

Luddsson
2023-05-13, 15:12
Det är något konstigt jag har fått för mig. Vet inte varför egentligen. Kyckling är väldigt mycket trevligare än kvarg.

Svårt att mota bort invanda tankesätt. Tack för era perspektiv:)

EnergiÖverskott
2023-05-21, 04:40
Inte ett skvatt.

Samma här.

Lägger oerhört mycket pengar på mat men, jag tycker det är värt det. Mat är gott.