handdator

Visa fullständig version : Träning = Hungrig


myggan74
2017-05-19, 09:58
Rubriken är ju inte särskilt revolutionerande i sig men jag måste säga att för mig har träningen en helt otrolig påverkan på min hungernivå:

Lite bakgrund: Jag är träningsperiodare då jag arbetar väldigt mycket i perioder och träningen blir lidande. När jag arbetar mycket försvinner min aptit ordentligt och kroppen "parerar" en lägre energiförbrukning med lägre hunger. På så vis hålls mina fettnivåer relativt jämna (jag lägger alltså inte på mig så mycket under perioder med mindre träning även om kroppskompositionen naturligtvis förändras).

När jag däremot kickar igång träningen igen svara min kropp något otroligt och jag är nästan konstant hungrig trots att jag trycker i mig jävligt stora portioner vid regelbundna måltider. Jag får ofta gå och lägga mig "hungrig" för att kroppen verkar vilja ha mer energi.

Någon som har liknande erfarenheter och hur har ni i så fall löst hunger"nöden"? Rent estetiskt vinner jag knappt någonting på att börja träna då energiintaget på grund av hungern ökar så pass mycket.

Tack för att du orkade läsa!

AlexGBG
2017-05-19, 10:33
Nej, tvärt om. När jag tränar försvinner hungern, så perioden innan träningen på dagen är mycket värre än efter jag har tränat.

myggan74
2017-05-19, 10:43
Kroppen äro märklig:d

Beemel
2017-05-19, 11:06
Känns fullt naturligt att hungern ökar om man göra av med mer energi.

JP Morgan
2017-05-19, 13:29
Kör jag cardio känner jag ingen hunger, men efter mina styrketräningspass är jag helt slut i kroppen och hungrig som fasen - tills jag då får fylla på med mat.

Vilket kanske kan tänkas lite konstigt då jag gör av med minst 4ggr så mycket energi under mina cardiopass.

myggan74
2017-05-19, 13:45
Beemel:

Jag håller givetvis med. Men hur handskas man med de extrema hungerkänslorna? Jag kan omöjligt förbruka så mycket energi som min kropp "säger till mig" att sukta efter.


JP Morgan:

Jag känner på samma sätt vilket ju är jäkligt lustigt.

Beemel
2017-05-19, 14:10
Beemel:

Jag håller givetvis med. Men hur handskas man med de extrema hungerkänslorna? Jag kan omöjligt förbruka så mycket energi som min kropp "säger till mig" att sukta efter.

Självdisciplin?

xan
2017-05-19, 14:27
Självdisciplin?

Jag kan inte leva ett produktivt liv om jag går runt och är "extremt hungrig". Det enda som fungerar för mig när hungern tar över är att fylla ut rejält med grönsaker.

Beemel
2017-05-19, 15:03
Jag kan inte leva ett produktivt liv om jag går runt och är "extremt hungrig".

Och andra kan det.

Det var ett förslag på en lösning som fungerar för vissa.
Var inte menat som en allmänt applicerbar absolut sanning

Har även svårt att tro att en fullt frisk människa blir så "extremt hungrig" om man äter hyfsat tillräckligt.

Prost
2017-05-20, 07:42
Kör jag cardio känner jag ingen hunger, men efter mina styrketräningspass är jag helt slut i kroppen och hungrig som fasen - tills jag då får fylla på med mat.

Vilket kanske kan tänkas lite konstigt då jag gör av med minst 4ggr så mycket energi under mina cardiopass.

Håller med 100%, kunde själv ha skrivit detta hehe.

myggan74
2017-05-22, 14:35
Jag kan inte leva ett produktivt liv om jag går runt och är "extremt hungrig". Det enda som fungerar för mig när hungern tar över är att fylla ut rejält med grönsaker.

yes! är väl den enda sunda lösningen! Får försöka med lätta soppor eller dyligt för att "fylla ut".

Tack!

LunaSpice
2017-05-22, 15:34
Cardio drar ju igång andra hormonella processer i kroppen vilket gör att många känner av hunger vid cardioträning jämfört med samma mängd kcalförbrukning av annan träning. Kanske tillhör du den gruppen? Jag vet att jag gör det iaf.