handdator

Visa fullständig version : Köra dropsets istället för vanliga i tresplit, mängd?


FearIsTheWeaknes
2017-05-18, 10:51
Kör just nu en tresplit där en vanlig dag ser ut ungefär såhär:

Hantelpress
Flyes
Axelpress
Sidolyft
Pushdowns
Tricepsextension

Kör tre set på alla övningar just nu, skulle det funka att bara kör ett dropset på varje övning istället där jag går ner i vikt två gånger. Exempel 40kg - > 32,5kg->25kg i ett dropset är allt jag skulle köra i hantelpress då.

Upplever dropset som mycket mer slitsamt men är ändå lite bekymrad att det blir för lite volym, vad tror ni?

paropirat
2017-05-18, 11:01
Annars kan du testa rest-pause tills du uppnår en viss förutbestämd volym per övning. Som i Doggcrap.

Skrollovicz
2017-05-18, 11:27
Jag skulle inte använda dropset för att få in mer volym. Lägger till det uppepå de traditionella arbetsseten.

CalleP
2017-05-18, 13:06
Hade lagt det i sista övningen på sista setet för att kräma ut det sista typ.

FearIsTheWeaknes
2017-05-18, 15:54
Tanken är alltså att bara köra dropsets i alla övningar för att spara tid. Om jag avslutar med dropsets efter de vanliga seten kommer jag inte spara någon tid. Kanske skulle skrivit detta i första inlägget..

Så hur många vanliga sets tror ni ett dropset motsvarar ifall man ser till behov av vila efter passen och hypertrofi utveckling? Kan man räkna att ett dropset motsvarar cirka tre vanliga? Eller är det bättre att räkna på att ett dropset motsvarar två vanliga?
Vill alltså ha något ungefärligt värde att räkna på när jag planerar mina pass till en början, sen får man givetvis ändra efter ett tag när man känt av läget lite.
Förstår ni min fråga bättre nu?

Ett Orm
2017-05-18, 16:22
Beror på hur många steg dropsetet är på mm.
Jag har kört enbart dropset under en period och svarade mycket bra på det. Ett set, en övning, 5-6 steg på varje grupp i tresplit sänkning runt 10%, 3-4 övningar, passen tog 30-40 min.
Men ja, det blir slitsamt.

StarkaUlf
2017-05-18, 18:16
Den här tråden passar ju utmärkt här :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231252