handdator

Visa fullständig version : Frågor om statistiska tester


Lallle
2017-05-16, 09:34
Hejsan. Jag har några frågor angående vilka statistiska test som ska användas i dessa givna situationer:

Vi har 2 grupper av patienter. Grupp uni undergår kirurgisk behandling 1, och sedan inget mera. Grupp bi undergår kirurgisk behandling 1, och sedan kirurgisk behandling 2.

Sedan svarar de på frågescheman om diverse outcomes, vissa är på en ratio-skala, andra ordinala och en outcome är binomial.
-> ratiovariabeln: skala 0-100 där 0 är ingen huvudvärk och 100 maximal huvudvärk, t.ex.
-> ordinalskalan: t.ex. "känner mig lycklig hela tiden, ibland, aldrig"
-> binomialvariabeln: har ändrat livsstil: ja/nej



Jag vill jämföra skillnader i diverse situationer, för att se om det är signifikant skillnad:

-> 1) grupp uni innan operation vs efter operation gällande ratioskalan (interval), gällande de ordinala värdena och binomiala värdet
-> 2) samma sak för grupp bi innan vs efter första operation samt efter första operation vs efter andra operation
-> 3) grupp uni vs grupp bi gällande utgångslägen innan någon operation, samt efter första operationen för alla outcomes

Min egna uppfattning är att binomialvariabeln ska jämföras inom samma grupp samt mellan gruppen m.h.a. Chi^2-test. Att ordinalvariabeln ska jämföras m.h.a. Wilcoxon signed rank test för inom samma grupp och Mann-Whitney test mellan grupperna. Slutligen för ratiovariabeln, är jag mer osäker.

Ratiovariabelns outcome är oftast inte normalfördelad, oftast höger/vänster-skewed. Ibland ska data jämföras mellan grupperna där den hos ena gruppen är normalfördelad och hos andra inte är. N = ca 150 i unigruppen och > 30 i bigruppen.

Vore tacksam för (hyfsat pedagogiska) inlägg i saken!