handdator

Visa fullständig version : Kort fråga om drivrutiner till grafikkort


Lallle
2017-05-15, 20:53
Hejsan. Jag har precis installerat windows 10, på en gammal dator med gammalt grafikkort. Grafikkortet är ATI Radeon HD 4770, som det tydligen inte finns drivrutiner till på win 10.

Har hittat nåt sätt att lösa det hela:

https://www.tenforums.com/graphic-cards/11630-ati-radeon-hd-4200-driver-64-bit-windows-10-a.html#post324523

Men vad fan menar personen med "...click on have disk, and browse to your driver directory and select the driver inf file"? Ens driver directory är väl i filerepository i system32? Men vad ska man välja där liksom?

Extremt tacksam för hjälp.

svenbanan
2017-05-15, 21:10
Det betyder väl att man har laddat ner en drivrutin (eller har en CD där den finns), och ska ange var drivrutinen ligger för att den ska kunna kopieras till system32 (eller var den nu hamnar då den är installerad).

svenbanan
2017-05-15, 21:29
Först ska du avistallera catalyst control centre.

Sen ska du installera "windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver)" som jag antar finns att ladda ner nånstans ifrån, vilket du måste göra först. Det är alltså drivrutinen till windows 8 du ak använda även till windows 10. Det verkar som om det du laddar ner är nån slags setup.exe (eller nåt liknande), som du ska högerklicka på, innan du kör den och installerar drivrutinerna, och ange att den ska köras i "windows 8 legacy mode".

Efter att du installerat detta nya control centre ska du manuellt ändra grafikdrivrutinen via Device Manager, eftersom dessa drivrutiner tydligen inte används automatiskt eftersom du körde installationsprogrammet i "legacy mode". Exakt var det där control centre lägger drivrutinerna vet jag inte. Kanske hamnar de i system32, eller så kanske de ligger i nån underkatalog där själva control centre programmet ligger (under Program Files nånstans). Men du måste alltså hitta .inf filen nånstans på din hårddisk (det är vad det du citerade ovan betyder).

Detta är bara mina gissningar utifrån det som stod på sidan du länkade till.

Lallle
2017-05-15, 21:42
Först ska du avistallera catalyst control centre.

Sen ska du installera "windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver)" som jag antar finns att ladda ner nånstans ifrån, vilket du måste göra först. Det är alltså drivrutinen till windows 8 du ak använda även till windows 10. Det verkar som om det du laddar ner är nån slags setup.exe (eller nåt liknande), som du ska högerklicka på, innan du kör den och installerar drivrutinerna, och ange att den ska köras i "windows 8 legacy mode".

Efter att du installerat detta nya control centre ska du manuellt ändra grafikdrivrutinen via Device Manager, eftersom dessa drivrutiner tydligen inte används automatiskt eftersom du körde installationsprogrammet i "legacy mode". Exakt var det där control centre lägger drivrutinerna vet jag inte. Kanske hamnar de i system32, eller så kanske de ligger i nån underkatalog där själva control centre programmet ligger (under Program Files nånstans). Men du måste alltså hitta .inf filen nånstans på din hårddisk (det är vad det du citerade ovan betyder).

Detta är bara mina gissningar utifrån det som stod på sidan du länkade till.

Tack för hjälp. Ja, det är det steget jag har kommit till som jag citerade ovan. Har ingen aning om vilken slags .inf fil det är jag ska välja, så kan inte komma vidare. Tror inte det är själva "windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver)" filen, som ju finns i nedladdningar, då den inte är en .inf fil utan en installationsfil.

svenbanan
2017-05-16, 04:02
Det här är vad jag hittar i tråden du länkade till:

You need to uninstall your previous AMD Control centre (Remove everything) and restart your computer, and then install the windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver) under compatibility mode windows 8 with administrative rights (Right click on setup and select compatibility mode Windows 8, place tick in Administrative rights), this will then give you partial Catalyst control centre. You then need to go to Device manager and manually force install the legacy display driver which did not install using setup. Double click on Ati display driver choose driver tab, select update driver, select 'browse my computer' for driver, then select 'Let me pick from list' click on have disk, and browse to your driver directory and select the driver inf file, this will then install the legacy driver correctly, and give you full functionality of the Legacy driver. This driver works fine with no issues detected so far, even the app market works fine.

Hope this helps, all the best.


Phill

Några sidor senare i samma tråd har någon förtydligat lite:

I just wanted to elaborate on this installation a bit. It did work. However for a semi unsavvy tech person it took me a difficult amount of time to get it to work. I have the AMD HD 4770 running dual monitors on Windows 10.

The first step in the process is to download AMD CC 13.4 from the website located here:
http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=legacy2&os=Windows%208%20-%2064


Once it is downloaded, you can just install the .exe file by the usual process without any compatibility mode process. It'll tell you that there is an error in the log at the end of installation. And the driver failed to install. That is completely OKAY.

Next step is to proceed to your device manager. Look for "Display Adapter" and your graphics card model under it. Right click on the model and select update driver. Then you will select the options where you pick your own disk file (Browse my computer > Let me pick a list of devices... > Have Disk > Browse for the following folder: X:/AMD/AMD_catalyst_13.4 file/Packages/drivers/display/(This is where it gets tricky) .

Tricky part: There should be approximately six .INF files in the two folders after .../display/. You will follow the process above and try all six files until you are able to change the resolution to the best setting (or when it automatically fixes the resolution).

This completes the installation.

Furthermore: I had issues getting both my monitors to display at 1920x1200. Only one monitor was able to do that. The other would only display it's highest at 1600x1200. Luckily, I've encountered this issue in the past and knew it had to do with my DVI to VGA adapter. I have a few spare so I tried them each out until one adapter gave me the 1920x1200 resolution. They cost a few bucks for a pack on Ebay. Make sure you're buying the right one.

Hope this helps.

Så man ska tydligen inte behöva köra i det där bakåtkompatibla läget.
Men kolla efter katalogen AMD i roten på din hårddisk (troligen C:\ istället för X:\) och hitta underkatalogerna enligt det fetade ovan, och testa alla sex .inf filerna som ska finnas där...

Men det finns några ytterligare svar på detta också, som verkar ha problem med att få det att funka. Så läs igenom hela tråden skulle jag säga.