handdator

Visa fullständig version : Dags att sätta igång igen!


frågvis
2017-05-15, 09:26
Hej!

För cirka 4 år sedan var jag relativt aktiv på detta forum under annat användarnamn som jag tyvärr inte kommer ihåg inloggningen till. Sedan dess har dessvärre träningen blivit lidande, men jag har äntligen bestämt mig för att köra igång igen.

Tidigare har jag kört mycket Stronglifts 5x5 och jag såg stora framsteg både i styrka och volym. Som sagt har jag dock inte tränat på 4 år och mycket har gått förlorat. Tack och lov har jag fortfarande en "base", och förhoppningsvis kommer muskelminnet vara till min fördel.

När jag tränade tidigare var mitt mål att bli stark och få en snygg kropp. Idag är mina mål lite annorlunda, och det är därför jag skriver detta inlägg.

Jag har blivit inspirerad av diverse personer som kör s.k. Calisthenics, dvs träning med kroppsvikt på bars mm. Mycket chin-ups, pull-ups mm. Det som fångat min uppmärksamhet är hur dessa individer lyckas bygga ordentliga muskler, samtidigt som de har en beundransvärd akrobatik och flexibilitet.

Med andra ord är jag inte längre intresserad av att enbart bygga muskler, utan vill även bygga upp en mer funktionell kropp. Min tidigare styrka har varit knäböj samt marklyft samtidigt som chins, armhävningar mm varit en svaghet. Detta även då jag varit ordentligt deffad med 8-pack osv.

Min ambition är även att börja träna thaiboxning så småningom, och därmed tror jag att den typen av träning kan vara fördelaktig.

Det jag är ute efter med detta inlägg är egentligen lite vägledning och tips. Vore riktigt schysst om någon även kunde komma med lite råd om övningar, reps mm.

Tack så jättemycket på förhand!

Mvh,
frågvis

frågvis
2017-05-17, 15:14
Bump :naughty:

vicarious
2017-05-17, 16:16
De som utför calisthenics och "har lyckats bygga ordentliga muskler" har troligtvis utfört traditionell styrketräning också.

Kort och gott: träna det du vill bli bra på. Att styrketräna några gånger i veckan och utföra basövningar kommer ge dig en bra grund. Sen är det bara att inrikta dig specifikt på det du vill bli bra på.

Förresten, kika i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226165