handdator

Visa fullständig version : Ett friskare liv


Harospex
2017-05-15, 06:23
Jag har de senaste åren gått upp i vikt, successivt från ca 85 till ca 100. Det är fel utveckling och måste vända. Jag skriver här för att ha en koll på min utveckling och kunna gå bakåt för referenser. Metoden är enkel; följa deffguiden. Träningen kommer bedrivas på enklast möjliga sätt; helkroppspass två gånger i veckan. 3-5 set ā 5-10 repetitioner i basövningar.

Jag förbrukar enligt guiden ca 2500 kcal per dag. Har dock mer fettmassa än snittet så jag tror det är lite lägre. Jag siktar på att snitta 1500-1700 kcal per dag, möjligen någon sorts vilodag från det på lördagar. Kosten kommer i huvudsak bestå av fräscha råvaror, men så länge jag inte går över budget är det bra.

Så, då är det bara att börja. Eller sluta äta, kanske är en bättre beskrivning.

Harospex
2017-05-15, 07:31
Övningarna jag brukar göra: Bänkpress, hantelpress över huvudet, liggande tricepsextension, latsdrag i maskin (är för tung för att orka träna ordentligt med kroppsvikt), knäböj (lätta vikter men många repetitioner, cirka 20-30, pga en ryggskada), marklyft (samma grej som i knäböj), ryggresningar.

Harospex
2017-05-15, 07:37
Eftersom jag tror att jag har svårt att leva fullkomligt opti kommer jag försöka mig på att kombinera mina cravings med maträtter som är mer opti. T ex kanske jag äter ett kilo kokt broccoli för mättnad och näring, och sen ett paket Ben&Jerry för cravings. Med planering kan jag hålla mig inom mina energirestriktioner på det sättet.

Harospex
2017-05-17, 11:23
Jag har hållit igång några dagar nu och hittills går det smidigt. Jag avser göra veckoinvägningar för att se hur utvecklingen går. Det är ett långsiktigt projekt som är tänkt att ändra min livsstil snarare än en akut deff som sedan återgår till ruta noll. För då hamnar jag förstås i ruta X igen.