handdator

Visa fullständig version : Problem med marklyft - hur rätta till?


Väsen
2017-05-14, 20:30
Jag har problem med att höften flyger upp samtidigt som ryggen "sackar efter"/faller framåt precis i lyftögonblicket. Vad är det jag gör fel?

https://youtu.be/RFJN4bMc9zs

Jocke67
2017-05-14, 20:44
Jag skulle säga att huvudprblemet är att du börjar lytet med krummad rygg. Och alla andra problem följer av detta.

ceejay
2017-05-14, 20:46
Upp med bröstet
Räta ut ländryggen
Vrid armarna utåt
Dra ned axlarna i sidorna av höften

Tree Fiddy
2017-05-14, 20:48
Du måste "get tight".

Väsen
2017-05-14, 20:49
Okej, tack för svaret. Har försökt rätta till ryggen genom att fokusera på att knipa ihop skulderbladen och brösta upp mig. Har ganska säckig hållning i vardagen så det kanske spelar in...

Väsen
2017-05-14, 21:01
Du måste "get tight".

Ja, kanske är det som orsakar "pendelrörelsen".

Därtill behöver jag lära mig hur man bröstar upp sig korrekt (när jag står där känns det inte som att det går att göra det, att få upp bröstet, men det kanske är en följd av att jag inte har förstått innebörden ordentligt). Ska tänka mer på ländryggen också.

(Jag är nybörjare, bara tränat i några månader och nyligen inlett marklyft.)

Jocke67
2017-05-14, 21:09
Om su har problem att få till bra uthångsposition pga sopig rörlighet kan du testa att köra lite grundare marklyft genom att tex ställa stången på bumpervikter.

Tree Fiddy
2017-05-14, 21:39
Ja, kanske är det som orsakar "pendelrörelsen".

Därtill behöver jag lära mig hur man bröstar upp sig korrekt (när jag står där känns det inte som att det går att göra det, att få upp bröstet, men det kanske är en följd av att jag inte har förstått innebörden ordentligt). Ska tänka mer på ländryggen också.

(Jag är nybörjare, bara tränat i några månader och nyligen inlett marklyft.)

Man bröstar upp sig automatiskt när man blir tight, genom stegen ceejay beskrev i princip.

Väsen
2017-05-14, 21:53
Om su har problem att få till bra uthångsposition pga sopig rörlighet kan du testa att köra lite grundare marklyft genom att tex ställa stången på bumpervikter.

Det som kallas "rack pulls", typ? Är inte främmande att testa.

Jocke67
2017-05-14, 22:02
Det som kallas "rack pulls", typ? Är inte främmande att testa.

Fast rackpulls kör man ofta ganska mycket högre, typ halva lyft från strax under knäna eller till och med över. Det kan du också testa, men jag tänkte typ 5-10 cm från golvet för att få lite snällare vinklar i uthångspositionen.

Väsen
2017-05-14, 22:50
Alright. Ska testa. Tack för tipset!