handdator

Visa fullständig version : Viktminskning/måltidsersättning


Mozilla
2004-04-28, 09:36
Hej!
Jag tänkte höra om ni kan hjälpa mig i djungeln av kosttillskott. Eftersom jag slarvar med tex lunchen skulle jag vilja byta ut den mot någon måltidsersättare. Förslag?

Behöver gå ned i vikt ca 4-5kg. Ju snabbare desto bättre. Helst
på 4-6 veckor. Har lagt på mig några extrakilon sedan förra sommaren...
Tjej, tränar aerobics 2ggr/vecka, bodypump 2ggr/vecka + löpning/konditionsträning efter varje pass ca 30min. Ibland blir det lite styrketräning i gymmet oxå.
Förr gick jag alltid morgonpromenader, återupptar det nu också. Promenerar även
ca 40-45 min på lunchen. Mycket aerob träning blir det.

FRUKOST
Slarvar med frukosten eftersom jag inte vill äta innan morgonpromenaderna...
Äter havregrynsgröt på helgerna oftast.
Blir fika på jobbet kl 09.30 istället.

FIKA 9.30
1 Gyllene Grova (bröd)
1 rökt skinka
Ibland 1 Ryvita (hårdbröd) + ½ banan

LUNCH
Varma koppen eller MellanFil (ibland med lite sylt...eller russin)
1 Gyllene Grova
1 rökt skinka
Ibland 1 Ryvita + 1 rökt skinka

FIKA 14.30
Frukt

MIDDAG
Varierande
Men stoppar väl inte direkt i mig en halv korvring...
Skinkpastasås, kyckling, ris, lax, potatis, köttförs mm

Och en massa annat mellan målen och på kvällen....
Tex kaffe, mera frukt, lättglass, ibland åker det ned någon kaka och jag har ett enorm sockerberoende så när jag inte har motivation och lust vilket har inträffat under ett år, så har jag ätit mycket godis... och andra sötsaker. Vilket jag inte vet är bra för mig, ju mer socker jag äter desto mer socker skriker min kropp efter. Det gäller bara att minska det, så känns/går det bättre. Jag mår bäst av en så sockerfri kost som möjligt, men det är som ett beroende.

En anledning till detta slarv med sötsaker kan bottna i att jag inte äter ordentligt. Middagen är ok, men angående lunchen så vet jag att det borde vara något bättre/mer, men jag vill så gärna komma ut och få lite luft och komma ut ur bygget... hämta lite ny inspiration...

Har ni något tips hur jag skall minska i vikt?
Kan inte öka träningen, vilket för övrigt bara är dumt...
Skulle vilja byta ut lunchen mot måltidsersättning, så får jag ännu mera tid utomhus.
Jag skulle tro att jag får i mig ca 1300-1600 kcal om jag inte slarvar med en massa sötsaker vilket gör att kaloriintaget oftast slutar på uppemot 2500 kcal...

Vill inte tappa muskler, vill få fram dem...

Ska inte sticka under stolen med att jag gärna tar MaHuang (Lepigen) i samband med träning för att få extra energi. I början kanske det brände fett, men inte nu längre...

:eek:

z_bumbi
2004-04-28, 10:24
[QUOTE]Originally posted by Mozilla
[B]Har ni något tips hur jag skall minska i vikt?

Ja. Sluta slarva med maten.
Det så kallade sockersuget beror på att du äter för lite vid måltiderna och måste kompensera för det.

Skulle vilja byta ut lunchen mot måltidsersättning, så får jag ännu mera tid utomhus.

Lägg en måltidsersättare vid mellanmålet på eftermiddagen istället eller varför inte ett eller två ägg till frukten?

Jag skulle tro att jag får i mig ca 1300-1600 kcal om jag inte slarvar med en massa sötsaker vilket gör att kaloriintaget oftast slutar på uppemot 2500 kcal...

Tro räcker inte så långt.

1300-1600 kcal är antagligen för lite i alla fall, iofs står det ingenstand vad du väger men en kvalificerad gissning är att det är för lite mat.

Vill inte tappa muskler, vill få fram dem...

Styrketräna och ät bättre.

paranoid
2004-04-29, 18:30
Du slarvar alldeles för mycket med maten. De mål du äter är heller inte kompletta. Strunta i morgonpromenaderna om det innebär att du inte hinner äta en ordentlig frukost. Eller gå upp tidigare! Det är heller ingen god idé att byta ut lunchen mot måltidsersättning. Om du absolut vill ut i solen så ta med en matlåda! Det finns inga genvägar. Om du vill gå ned i vikt måste du börja med att lägga om kosten. Ät minst fem mål om dagen, samtliga skall innehålla såväl kolhydrater och protein som fett.

Som din kost ser ut nu ser det inte ut som du får i dig tillräckligt med energi, särskilt inte med alla dina promenader och aerobicspass. Då är det heller inte möjligt att gå ned i vikt. Kroppen kommer att vara inställd på att spara all energi den kan. Börja med att ge kroppen vad den behöver och låt den vänja sig vid det, sedan kan du börja tänka på att deffa. Räkna med att det tar ett par veckor för kroppen att vänja sig. En sund viktnedgång är max 0.5 - 1kg/vecka. Dvs, på 4 veckor bör man inte gå ned mer än 2-4kg. Går du ned snabbare än så har du snart lagt på dig det igen när du börjar äta normalt igen.

AndersHermansson
2004-04-29, 19:15
Ät mer nyttigt fett. 1 gram per kg kroppsvikt och dag. Om du äter för lite fett känner kroppen det och gör allt för att spara på det.

paranoid
2004-04-29, 19:40
Men vänta nu. Fyra dagar i veckan tränar du aerobics + 30 min förbränning. Varje dag morgonpromenad + 45 min lunchpromenad. Du äter ingen frukost. Du äter en macka på morgonen, en macka + fil/soppa till lunch. Du äter frukt till mellanmål. Du äter en OK middag (förhoppningsvis). Hur jag än räknar på detta så bränner du mer än samtliga kalorier du stoppar i dig. Hur går detta ihop? Nu står det visserligen inte hur lång du är eller hur mycket du väger, men oavsett dessa utelämnade fakta måste man ju dra slutsatsen att du äter på tok för lite! Särskilt om du dessutom är aerobicsinstruktör(!!) Nu är det allt bäst att du tar dig i kragen, flicka lilla! =)

King Grub
2004-04-29, 19:43
Det låter som en ren svältsituation, där muskelprocenten kryper nedåt samtidigt som fettprocenten blir allt högre.

Dock verkar du ju veta att det är fel, så det är bara att, som sagt, ta dig i kragen och styra upp saker och ting. :thumbup:

paranoid
2004-04-29, 19:48
Förtydligande exempel:
Jag tippar på att jag är kortare än vad du är (1.62). Jag tränar INGEN förbränningsträning alls. För tillfället deffar jag. Ändå äter jag mer än 1000kcal mer än vad du gör per dag!

Mozilla
2004-04-30, 08:57
Tack för alla svar!

Javisst, jag tokslarvar. Har kommit i en ond cirkel... Älskar sötsaker, som ett beroende..., så jag äter hellre det än mat...
Räknade kalorier ett tag och insåg hur mycket det är i tex godis...så då skippade jag nästan ibland maten för att istället kunna äta godis...och det mättar ju inte så bra. Det blir så j¤#%"&a fel.... Men som sagt så har det blivit ett dåligt mönster.
Slutade äta godis helt under ca 1½ år och det var jätteskönt, då slapp jag känna suget. Men det är tufft att sluta, helst första veckorna. Varför jag börjat äta godis igen? Svar: Jag trodde att jag skulle kunna hålla det på en "normal" nivå, men där misstog jag mig. Tror jag skulle må bättre med en kost med så lite socker som möjligt.

Men om jag nu får bukt på allt och äter ordentligt så ska jag nog inte behöva småäta och känna suget efter sötsaker hela tiden heller...det är alltså en ond cirkel.

Precis, min kropp torde spara på rubbet som det bara kommer över...

Men jag äter bra vissa dagar/veckor också. Det finns både bra och dåliga dagar. Äter oftast nån dag i veckan ute på krogen eller blir bortbjuden på mat. Äter allt som det bjuds på. (Inkl fika och efterrätter), så det handlar nog inte om anorexi/bullemi direkt....

Jag älskar egentligen mat och skulle kunna äta hur mycket som helst... Men lever rätt stressigt och det är väl en anledning till slarv också.

Det är svårt att få den perfekta underfettsnivån när man är som man är...

Till PARANOID: Hmmm, du tippade att du var kortare än mig (162)...jag är bara 155....
Det är en av anledningarna till att jag tycker att det är så fruktansvärt fult att vara rultig....

Ha en trevlig Sista April!

paranoid
2004-04-30, 11:53
Om du väl börjar att äta ordentligt så blir det mycket lättare att stå emot (och så småningom bli av med) sötsuget. Alla har väl varit där någon gång...

Jag vet inte hur bra koll du har, men bifogar iallafall en länk till en sida där du kan räkna ut hur mycket energi du behöver varje dag:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html