handdator

Visa fullständig version : Vi som har eller har haft sömnproblem.


DudX
2017-05-11, 17:17
Är det flera på brädan som har sömnproblem?

Jag har stora problem.
Har cpapmaskin pga. sömnapné. Ej pga vikt och går ej att operera i varken hals eller näsa. Obefintlig polyp och minimala halsmandlar.

Har inget stort problem att somna in men många dagar tar det ett par timmar.

Största problemet är att min kropp inte blir utvilad. Är "död" på morgonen och ut till ca 15.00. Spelar noll roll om jag sover 2timmar eller 20timmar eller något emellan.

Preparat/Hjälpmedel jag testat och andra prövat ut från läkare.
Imovane - noll effekt.
Stilnoct - tagit dubbel maxdos. ingen effekt.
Cirkadin - (melatonin) liten effekt vid runt 6mg
Cpap - mindre snarkningar och mindre andningsuppehåll.
Bettskena - noll effekt
Snarkspray - liten effekt

Försover mig iprincip alltid. Frugan har stora problem att väcka mig. Hör inte klockor (prövat de flesta). Vaknar flera gånger på natten.
Det är tur att jag har flextid, annars hade sparken vart ett faktum.

Vad ska man ta sig till?
Hur har ni andra fått bukt på problemen?
Frågar läkare och sömnlabb. Ingen vet...

ApexProcyon
2017-05-11, 17:25
Jag använder mig av melatonin för att kunna sova och hästmängder koffein för att fungera dagtid.

Sömnproblem med få uppehåll i 12 års tid nu, melatonin och koffein är det enda som fungerar för mig.

Korvryttaren
2017-05-11, 17:27
Grym tråd jag är i samma sits har registrerat 45 andningsuppehåll per timme sk OSA.

Eftersom du har sömnapné så kommer jag med dåliga nyheter, ALLT som är lugnande förvärrar din apné och imovane/stilnoct är värst.

Cpap funkade inte för jag kunde inte stå ut med oljudet då jag är överkänslig.
Bettskena funkar att sova med men resultatet var för dåligt ~25 AHI
UPPP operation februari ska in för ny registrering om 2 veckor.
Bettskena #2 mjuk ska in för ny registrering om 2 veckor.

Mitt största problem är att somna men jag är aldrig utvilad och det har förvärrat min ADHD såklart.

Sverige/Norden verkar ha begränsat med alternativ för operation, enbart gomplastik samt rör i halsen erbjuds. Vill man vidare så måste man söka genom landstinget och då tänkte jag främst på Maxillomandibular advancement som flyttar fram käkpartiet så du får bra med utrymme i luftvägarna. Bästa operationen och nästan alla blir av med sin apne, enda nackdelen verkar vara att man kan få ett annorlunda ansikte särskilt om man har en markerad haka. Risk för ett sk "monkeyface" kan vara värt att tänka på.

crille
2017-05-11, 17:34
Låg dos av Mirtazapin har hjälp mig att sova bättre.

DudX
2017-05-11, 17:40
Låg dos av Mirtazapin har hjälp mig att sova bättre.

Mirtazapin vet jag är ett alternativ.
Men det är inget läkarna hör i Norge vill skriva ut för sömn utan depression.

caelus
2017-05-11, 17:42
Jag har haft sömnproblem sedan lång tid tillbaka pga kronisk depression. Har både insomningssvårigheter och hypersomni (behöver onormalt mycket sömn för att bli utvilad).

Har testat följande mediciner: Propavan, Circadin, Imovane, Zopiklon, Mirtazapin, Melatonin AGB och Valdoxan (som jag tar nu).

Av ovanstående är det i princip bara Mirtazapin och Valdoxan som haft någon märkbar effekt på mig. Mirtazapin fungerade bra för insomningen men gjorde samtidigt att jag blev zombie på morgonen/dagen. Behövde sova betydligt längre för att bli utvilad (kunde utan problem sova 12 timmar i sträck om jag hade möjlighet), vilket blev ohållbart att försöka kombinera med ett jobb där jag behöver gå upp vid sju på morgonen. Den ökade också hungern och suget efter skräpmat väldigt mycket.

Nu tar jag Valdoxan (50 mg) sedan ungefär två år tillbaka. Det är en medicin som reglerar dygnsrytmen, ungefär som melatonin. Fungerar helt ok, även om den inte har någon knockout-effekt. Brukar ta medicinen vid 21-22 på kvällen och brukar då kunna somna innan 00.

DudX
2017-05-11, 17:42
Jag använder mig av melatonin för att kunna sova och hästmängder koffein för att fungera dagtid.

Sömnproblem med få uppehåll i 12 års tid nu, melatonin och koffein är det enda som fungerar för mig.

Hur stor dos med melatonin behöver du för go sömn?

Usch 12år. Det är länge!

Jag har vaknat utvilad ca 3-5ggr de senaste 6åren.

An Iron Soul
2017-05-11, 17:43
Lyssna på kroppens signaler och se över ens levnadsvanor kan vara en bra idé istället för att trycka i sig en massa läkemedel. Spontan reaktion. *popcorn*

Korvryttaren
2017-05-11, 17:44
Lyssna på kroppens signaler och se över ens levnadsvanor kan vara en bra idé istället för att trycka i sig en massa läkemedel. Spontan reaktion. *popcorn*

Om det inte funkar så....?

DudX
2017-05-11, 17:48
Lyssna på kroppens signaler och se över ens levnadsvanor kan vara en bra idé istället för att trycka i sig en massa läkemedel. Spontan reaktion. *popcorn*

Det har jag gjort i ca 4år. försökt hitta alla möjliga alternativ till medicin. Min kropps signaler är att jag får för lite sömn.

Har du haft sömnproblem?

Har som mest sovit 38timmar i sträck. Hjälpte föga. Kroppen blir inte utvilad. Gå och lägga sig mätt eller hungrig gör ingen skillnad. Dricka alkohol eller inte dricka alkohol ingen skillnad.

Korvryttaren
2017-05-11, 17:49
Om du har cpap och fortfarande har problem så bör du ta upp det med din sömnläkare.

leo1
2017-05-11, 17:50
Lider med er.

Jag brukar tänka att om jag får min sömn och har bra aptit så mår jag bra.

DudX
2017-05-11, 17:50
Om du har cpap och fortfarande har problem så bör du ta upp det med din sömnläkare.

Har gjort det. Maskinen funkar som den ska. Dem säger att de inte kan göra något åt det då.

ApexProcyon
2017-05-11, 17:52
Hur stor dos med melatonin behöver du för go sömn?

Usch 12år. Det är länge!

Jag har vaknat utvilad ca 3-5ggr de senaste 6åren.

Jag använder mig av 3 mg melatonin för att kunna sova, Circadin fungerar dåligt för mig. ZMA kan hjälpa lite om magen är hyfsat tom vid sänggående, om det är placebo eller ej kan jag inte svara på.

Även om sömnen har strulat i 12 års tid så har den aldrig varit så ihärdigt dålig som din har varit dom senaste 6 åren. Låter väldigt jobbigt att vakna utvilad färre än 1 gång om året.

Korvryttaren
2017-05-11, 17:53
Har gjort det. Maskinen funkar som den ska. Dem säger att de inte kan göra något åt det då.

Vad har du för AHI? Antar att du har justerat trycket osv...

DudX
2017-05-11, 17:55
Jag använder mig av 3 mg melatonin för att kunna sova, Circadin fungerar dåligt för mig. ZMA kan hjälpa lite om magen är hyfsat tom vid sänggående, om det är placebo eller ej kan jag inte svara på.

Även om sömnen har strulat i 12 års tid så har den aldrig varit så ihärdigt dålig som din har varit dom senaste 6 åren. Låter väldigt jobbigt att vakna utvilad färre än 1 gång om året.

Såpass liten dos alltså.

Circadin ska ju vara "ren" melatonin. Zma har jag provat med ingen direkt skillnad.

Det enda som hjälpt för sömn var när jag var i utlandet och rökte ett par bloss cannabis före sängdags sov som ett barn. Detta var ca 8år sedan.

DudX
2017-05-11, 17:57
Vad har du för AHI? Antar att du har justerat trycket osv...

Tror det var ca 25-27 eller nått sådant.

Har justerat trycket. Men justerar jag för högt så pyser det utanför. Precis som att halsen är stängd.

Korvryttaren
2017-05-11, 17:59
Tror det var ca 25-27 eller nått sådant.

Har justerat trycket. Men justerar jag för högt så pyser det utanför. Precis som att halsen är stängd.

Har du 25-27 med cpap? Då förstår jag att du är döende.

DudX
2017-05-11, 18:02
Har du 25-27 med cpap? Då förstår jag att du är döende.

Med maskinen vet jag inte riktigt. Runt 15 tror jag historiken sa.

Korvryttaren
2017-05-11, 18:04
Med maskinen vet jag inte riktigt. Runt 15 tror jag historiken sa.

Lider med dig broder. Skulle gärna byta kulor och hår mot att få kunna sova, det förstör livet helt och hållet.

DudX
2017-05-11, 18:10
Lider med dig broder. Skulle gärna byta kulor och hår mot att få kunna sova, det förstör livet helt och hållet.

Det skulle jag inte ens tveka en minut på. :hbang:

Korvryttaren
2017-05-11, 18:22
Det skulle jag inte ens tveka en minut på. :hbang:

Har du inte funderat på UPPP gomplastik?

DudX
2017-05-11, 18:26
Har du inte funderat på UPPP gomplastik?

Har inte blivit erbjuden något sånt här i norge. :confused:

Korvryttaren
2017-05-11, 18:30
Har inte blivit erbjuden något sånt här i norge. :confused:

Inkompetens förmodligen, i Sverige måste man be/tvinga vården att utföra. Vet inte hur era lagar ser ut men i Sverige har man iaf rätt sålänge man har höga värden och inte får cpap m.m. att fungera.

TomTom72
2017-05-11, 18:36
Theralen ihop med melatonin funkar för mig. (i mitt fall snurrar tankarna lätt i timtal annars)

DudX
2017-05-11, 18:36
Inkompetens förmodligen, i Sverige måste man be/tvinga vården att utföra. Vet inte hur era lagar ser ut men i Sverige har man iaf rätt sålänge man har höga värden och inte får cpap m.m. att fungera.

Ska fråga om det nästa gång jag ska inom läkaren.

DudX
2017-05-11, 18:44
Theralen ihop med melatonin funkar för mig. (i mitt fall snurrar tankarna lätt i timtal annars)

Theralen har jag inte provat.
Till 99% av tiden är insomning inget problem. Det är sömnkvalitet som fattas.

Korvryttaren
2017-05-11, 20:43
Theralen har jag inte provat.
Till 99% av tiden är insomning inget problem. Det är sömnkvalitet som fattas.

Som jag skrev först på sidan så ska du akta dig för alla lugnande läkemedel för det försämrar din sömn/ökar antalet andningsuppehåll.

Finns apnéforum i USA som håller hög kvalitet, regga dig där och beskriv din situation det var så jag lärde mig allt.

r3mpuh
2017-05-11, 20:57
Mirtazapin rekommenderas som tidigare personer också tipsade om.
Byt läkare eller vårdcentral? Fejka depression i nödfall. ;)

Själv har jag övergett sömn & försöker anamma Uberman Sleep.
Går sådär! :D

Slartibartfast
2017-05-12, 09:24
Mirtazapin rekommenderas som tidigare personer också tipsade om.


Låg dos av Mirtazapin har hjälp mig att sova bättre.

+1 Skriver under på Mirta.

Jag har aldrig varit med om nåt som suger livet ur en som kronisk sömnbrist, så ta tag i det direkt.

BelowAverage
2017-05-12, 09:28
Ni som föraktar "pillertrillare" kanske vill veta att mirtazapin används som antidepressivt läkemedel.
Theralen har en rätt lång halveringstid mig veterligt, kan ge lite "baksmälla" under dagen ifall man använder det på kvällen för att sova. Får väl väga för & nackdelar.

Korvryttaren
2017-05-12, 13:49
Får inte glömma bort att en bra säng hjälper mycket så ni som har erfarenhet får gärna dela med er.

PelleStark
2017-05-12, 19:53
Såpass liten dos alltså.

Circadin ska ju vara "ren" melatonin. Zma har jag provat med ingen direkt skillnad.

Det enda som hjälpt för sömn var när jag var i utlandet och rökte ett par bloss cannabis före sängdags sov som ett barn. Detta var ca 8år sedan.

Jag lyckades sova bra när jag tränade mycket, men efter ett tag blev det också sämre, jag vaknade mitt i natten och tankarna snurrade i timmar... Det är skit att inte kunna sova!!:smash:*gah!*

Jag har också provat lite olika sömnmediciner, men gillar det absolut inte, jag blir alltid så trög dagen efter. Däremot köpte min fru ett sömntäcke åt mig för ett tag sedan och det är helt underbart!!! Somnar numera på några minuter och lyckas för det mesta att sova hela natten utan att vakna.

Längtar numer hem så jag krypa ner under mitt täcke :).

- Pelle

DudX
2017-05-12, 20:27
Jag lyckades sova bra när jag tränade mycket, men efter ett tag blev det också sämre, jag vaknade mitt i natten och tankarna snurrade i timmar... Det är skit att inte kunna sova!!:smash:*gah!*

Jag har också provat lite olika sömnmediciner, men gillar det absolut inte, jag blir alltid så trög dagen efter. Däremot köpte min fru ett sömntäcke åt mig för ett tag sedan och det är helt underbart!!! Somnar numera på några minuter och lyckas för det mesta att sova hela natten utan att vakna.

Längtar numer hem så jag krypa ner under mitt täcke :).

- Pelle

Det täcketlät härligt.

Jag vaknat dock aldrig under natten och är vaken mer än 1minut, somnar direkt igen och sover 5-10min och vaknar en minut igen. Helt fruktansvärt jobbigt.

DudX
2017-05-12, 20:28
Ni som föraktar "pillertrillare" kanske vill veta att mirtazapin används som antidepressivt läkemedel.
Theralen har en rätt lång halveringstid mig veterligt, kan ge lite "baksmälla" under dagen ifall man använder det på kvällen för att sova. Får väl väga för & nackdelar.

Tycker dock att biverkningarna på mirtazapin är skräckinjagande.

Baksmälla har jag känt av Stilnoct när jag tog dubbel dos. Sjukskrev mig den dagen efter, Var inte körbar på mils avstånd.

DudX
2017-05-12, 20:29
Får inte glömma bort att en bra säng hjälper mycket så ni som har erfarenhet får gärna dela med er.

Har en väldigt bra säng. ganska ny ca 1år. Avlastar kroppen bra. har även en schysst kudde för nacken och ett tungt täcke.

PelleStark
2017-05-14, 07:19
Det täcketlät härligt.

Jag vaknat dock aldrig under natten och är vaken mer än 1minut, somnar direkt igen och sover 5-10min och vaknar en minut igen. Helt fruktansvärt jobbigt.

Ett sånt täcke får mig att sova djupare och jag känner att jsg inte vaknar lika ofta, kanske nåt att kolla upp. Läste på lite och fick reda på att i vissa läkare föreslår det före sömnpiller.

Korvryttaren
2017-05-14, 12:02
Har en väldigt bra säng. ganska ny ca 1år. Avlastar kroppen bra. har även en schysst kudde för nacken och ett tungt täcke.

Dyr? Opererade ryggen i november så det är aldrig bekvämt att sova längre. vet inte om en svindyr säng hjälper.

Kanske en futon löser allt :D



https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cc/87/3d/cc873df5c907d6d62251a377e4b47d71.jpg

DudX
2017-05-14, 12:20
Dyr? Opererade ryggen i november så det är aldrig bekvämt att sova längre. vet inte om en svindyr säng hjälper.

Kanske en futon löser allt :D



https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cc/87/3d/cc873df5c907d6d62251a377e4b47d71.jpg

Kan inte du köpa den och utvärdera så ska jag köpa en likadan om den är bra 👍

DudX
2017-06-26, 10:24
Nu är sömnproblemen tillbaka på riktigt igen. 3e veckan som jag inte sovit ordentligt alls. Helt död hela dagen, kan inte vakna på morgonen, försover mig varje dag.

Är helt slut psykiskt pga detta.
Melatonin hjälper mig inte genom natten längre. provat högre doser på 4,6och8mg. lika illa.

ceejay
2017-06-26, 10:28
Hur är det med cannabisolja och få det utskrivet i norge? Nordiska länder är ju så jävla appappapp när det gäller det.

Konradsson
2017-06-26, 11:19
Hur är det med cannabisolja och få det utskrivet i norge? Nordiska länder är ju så jävla appappapp när det gäller det.

CBD-olja är "lagligt" i Sverige på en teknikalitet, så länge THC-nivån är <0,2%. Du kan dock inte få det utskrivet. Cannabis skrivs bara ut till MS. Jag tror CBD godkändes för Dravets syndrom nyligen men det verkar inte finnas i FASS. CBD är dock vakenhetsstimulerande, så det hjälper knappast mot sömnproblem.

Tobbey
2017-06-26, 11:33
Hur är det med cannabisolja och få det utskrivet i norge? Nordiska länder är ju så jävla appappapp när det gäller det.

+1 på alla punkter.

Nu gäller det här nog inte TS men generella tips jag implementerat som gör det lättare att somna och förbättrar sömnkvaliten för min del (vissa saker rätt självklara):

Lägg undan all elektronik 1h innan säng. Funkade inte för mig, jag gillar att läsa innan jag somnar och min lösning var appen Twilight plus lägsta ljusstyrka på telefonen. Då läser jag böcker på telefonen i sängen med mycket svag ljusstyrka på skärmen samt rött ljus vilket inte rubbar melatoninbildningen lika mycket som det blåa ljuset elektroniska devices annars ger ifrån sig.

Inget koffein 5h innan säng. Tar 400mg klockan 17:00 och lägger mig 23, funkar utan problem.

Drick inte mer än max 3-400ml 1h innan sängdags.

Meditera 5-10min innan sängen. Sitt på golvet eller sängkanten och blunda, andas in djupt, andas ut långsamt och bara räkna andetagen till 50-100. Tappar du räkningen, börja om. Du ska alltså inte fokusera på något annat än andningen. Oerhört effektivt, det som inte mediterar, börja. Behöver inte sitta i en orange rock med rakad skalle uppe på ett berg för att meditera som en munk.

Börs säng som tidigare nämnt.

Experimentera med olika sovpositioner. Sova på vänster sida tror jag ska vara bäst, rätta mig gärna. Men ligg som det passar dig men helst inte på mage.

Sover du med sällskap och störs av det, skaffa ögonmask och hörselproppar.

Rummet du sover i ska vara så mörkt det bara går. Om det så krävs kraftiga mörkläggningsgardiner plus ett tjockt täcke över fönster, gör det.

Rummet ska vara kallt, om möjligt. Sov inte med fläkt eller AC på. Gärna runt 17 grader.

Vid uppvaknande:

Börja inte dagen med att titta på skärmar förrens ~30min efter uppvaknande. Oftast är man mer mottaglig för information på morgonen (man tar in information bättre på morgonen) så lyssna på ljudböcker eller läs någonting du vill lära dig på morgontimmarna.

Drick vatten. Frukost valfritt.

r3mpuh
2017-06-26, 11:34
Jag minns inte när jag sov sist.

ceejay
2017-06-26, 11:39
Jag hade knappast många punkter där tobbey, du måste ha quoteat fel :D

Klein
2017-06-27, 00:27
Har också extrema sömnsvårigheter. Näsan blir definitivt blockerad under natten. Har inte provat medicin men finner att extremt aktiva dagar, liten istället för stor middag, och gå i sängs så fort det blir mörkt är till stor hjälp näsan till trots. Antar att det optimerar seratonin och melatonin. Dock inte helt lätt att få till med en modern livsstil.

Det här programmet är också bra https://justgetflux.com/ för att justera monitorns färgtemperatur så att den går mer mot kvällshimmel på kvällen.

ApexProcyon
2017-06-27, 00:30
Jag har lyckats med konststycket att få ut melatonin på recept via sjukvården. Underbart att ha tillgång till året om måste jag erkänna, att beställa från skumma nätapotek känns inte jätteroligt.

*Flash*
2017-06-27, 00:49
CBD-olja är "lagligt" i Sverige på en teknikalitet, så länge THC-nivån är <0,2%. Du kan dock inte få det utskrivet. Cannabis skrivs bara ut till MS. Jag tror CBD godkändes för Dravets syndrom nyligen men det verkar inte finnas i FASS. CBD är dock vakenhetsstimulerande, så det hjälper knappast mot sömnproblem.
Nja. Vissa sömnstörningar får man uppiggande för och det i sig gör även att nattsömnen blir bättre faktiskt.
Jag hade rejält kass djupsömn, uppiggande hjälpte med det men behöver även uppiggande för att öht hålla mig vaken. Utan är jag konstant trött 100% utav all min vakna tid och sover mer eller mindre konstant.

Jag hoppas verkligen ni med extrema problem/sömnstörningar får adekvat hjälp. <3
Något som gjorde mig trött utav hela helvete var en smärtstillande medicin vid namn Palexia, jag kan säga att den var bättre än något medel för att sova som jag någonsin provat för jag ville inte göra något annat än sova.:d
Har iofs bara provat Imovane, Propavan ihop med Sonata, Stilnoct och Circadin.
Stilnoct var det enda som jag upplevde effekt av vid iaf mer än en natt men kan inte ta sådant ofta oavsett utan mest en natt här eller där.
Har inget kvar av det ens iofs.

Shqypnia
2017-06-27, 06:05
Jag tror inte jag lider av större sömnsvårigheter, men just kring sommaren händer det att jag då och då vaknar tidigare och inte lyckas somna om. Idag t.ex. vaknade jag 05.30 och kunde inte somna om.

timoat
2017-06-27, 06:39
Har också extrema sömnsvårigheter. Näsan blir definitivt blockerad under natten. Har inte provat medicin men finner att extremt aktiva dagar, liten istället för stor middag, och gå i sängs så fort det blir mörkt är till stor hjälp näsan till trots. Antar att det optimerar seratonin och melatonin. Dock inte helt lätt att få till med en modern livsstil.

Det här programmet är också bra https://justgetflux.com/ för att justera monitorns färgtemperatur så att den går mer mot kvällshimmel på kvällen.

Skippa datorn 2 timmar innan du går och lägger dig, samma med tv och telefon. Det hjälper.

1x0
2017-06-27, 08:21
Mina sömnproblem har blivit avsevärt mycket bättre senaste 10 månaderna:

Slutade inta koffein efter 12:00 (dricker all min kaffe från 08-12:00)
Bra, strikt dygnsrytm (men undviker att sätta väckarklocka)
Tränar på dagen. Kan ej sova om jag tränar på kvällen
Undvika stresspåslag på kvällen, ej dra igång "projekt" sent på kvällen

Konradsson
2017-06-27, 10:01
Nja. Vissa sömnstörningar får man uppiggande för och det i sig gör även att nattsömnen blir bättre faktiskt.
Jag hade rejält kass djupsömn, uppiggande hjälpte med det men behöver även uppiggande för att öht hålla mig vaken. Utan är jag konstant trött 100% utav all min vakna tid och sover mer eller mindre konstant.
Det var intressant. Berätta mer. Vilka sömnstörningar? Vilka uppiggande?

*Flash*
2017-06-27, 14:50
Det var intressant. Berätta mer. Vilka sömnstörningar? Vilka uppiggande?
Det jag har heter/hette då iaf Idiopatisk Hypersomni (med förlängd nattsömn), det finns även utan förlängd nattsömn med vilket de typ kom fram till om det var efter jag fick min diagnos.
Det innebär helt enkelt att man har extrem dagtrötthet och ja som sagt i mitt fall sover extremt mycket och man vet inte varför, därav Idiopatisk.
Jag får Ritalin, är nog egentligen "för svagt" för mig men jag bor i Sverige såattte..
Och har gått till psykiatriker som inte kan ett skit om min sömnstörning ända sedan min sömnläkare gick i pension och de på sömnutredningsenheten ansåg att jag inte längre var deras problem.
Är inne på min typ 16e läkare nu som faktiskt är en neurolog och kan iaf lite om sömnstörningar men hon imponerade inte direkt på mig när hennes enda idé när vi sågs första gången var att byta över mig till Concerta utöver att hon kom en halvtimme försent och satt och försökte läsa min journal på 100+ sidor när jag var där och ville remittera mig vidare till en genetiker för att kolla upp sådan skit vilket redan gjorts och jag talade om för henne att de inte kommer hitta något, en åsikt som delades utav den läkaren jag fick träffa även om han testade mig för någon mer skit som jag självfallet inte hade.

Long story short, folk med olika typer av sömnstörningar som faller under kategorin Hypersomnier kan få uppiggande.
Alla typer utav sömnstörningar faller under en utav de 4 olika kategorierna: hypersomni, insomnia, parasomnia och dygnsrytmstörningar tror jag ena heter...kan ju ha ändrats sedan jag var mer insatt i det iofs.
Finns ju om det är över 60 eller 80 olika sömnstörningar, har någon annan sömnstörning från grunden än just IH som jag aldrig fick diagnostiserad som inte försvunnit bara för att jag sedan fick den vilket krockar en aning då min kropp behöver mindre sömn än normalt så jag blir rejält dålig av att sova för mycket..oh the irony of that.:laugh:

Konradsson
2017-06-27, 15:09
Det jag har heter/hette då iaf Idiopatisk Hypersomni (med förlängd nattsömn), det finns även utan förlängd nattsömn med vilket de typ kom fram till om det var efter jag fick min diagnos.
Det innebär helt enkelt att man har extrem dagtrötthet och ja som sagt i mitt fall sover extremt mycket och man vet inte varför, därav Idiopatisk.
Jag får Ritalin, är nog egentligen "för svagt" för mig men jag bor i Sverige såattte..
Och har gått till psykiatriker som inte kan ett skit om min sömnstörning ända sedan min sömnläkare gick i pension och de på sömnutredningsenheten ansåg att jag inte längre var deras problem.
Är inne på min typ 16e läkare nu som faktiskt är en neurolog och kan iaf lite om sömnstörningar men hon imponerade inte direkt på mig när hennes enda idé när vi sågs första gången var att byta över mig till Concerta utöver att hon kom en halvtimme försent och satt och försökte läsa min journal på 100+ sidor när jag var där och ville remittera mig vidare till en genetiker för att kolla upp sådan skit vilket redan gjorts och jag talade om för henne att de inte kommer hitta något, en åsikt som delades utav den läkaren jag fick träffa även om han testade mig för någon mer skit som jag självfallet inte hade.

Long story short, folk med olika typer av sömnstörningar som faller under kategorin Hypersomnier kan få uppiggande.
Alla typer utav sömnstörningar faller under en utav de 4 olika kategorierna: hypersomni, insomnia, parasomnia och dygnsrytmstörningar tror jag ena heter...kan ju ha ändrats sedan jag var mer insatt i det iofs.
Finns ju om det är över 60 eller 80 olika sömnstörningar, har någon annan sömnstörning från grunden än just IH som jag aldrig fick diagnostiserad som inte försvunnit bara för att jag sedan fick den vilket krockar en aning då min kropp behöver mindre sömn än normalt så jag blir rejält dålig av att sova för mycket..oh the irony of that.:laugh:

Okej, då är jag med på noterna. Självklart kan uppiggande hjälpa vid hypersomni. Modafinil är väl standard behandling i sådana fall. Denna tråden handlar främst om sömnlöshet, därav min förvirring.

*Flash*
2017-06-27, 15:17
Okej, då är jag med på noterna. Självklart kan uppiggande hjälpa vid hypersomni. Modafinil är väl standard behandling i sådana fall. Denna tråden handlar främst om sömnlöshet, därav min förvirring.
Jag har ju lidit utav både och om det inte framgick? :)
Modafinil är helvetes medicinen på denna jord om du frågar mig som fick astma och allergier pga den skiten.
EMA har kommit fram till att den knappt borde skrivas ut till någon pga just risk vs benefits inte överväger samt risken för dödliga allergiska reaktioner.
När jag fick den medicinen stod det till och med på tillverkarens hemsida att de inte riktigt visste vad den gjorde i kroppen men att den fungerade typ, vilket även det kan diskuteras.
Fick IH vid 21 ish, hela livet innan dess har jag levt med extrema sömnsvårigheter ända sedan födseln.
Jag har haft många perioder i mitt liv då jag enbart sovit 2,5-4,5 timmar max per dygn, eller varit vaken ca 40 timmar+ för att sedan sova 4 och sedan 12 timmar för att sedan sova 4 och så 40+ igen och 4 igen osv.
Så jag vet hur det är att ha extrema problem åt båda hållen tyvärr och hoppas på att andra med det får hjälp. :)

Konradsson
2017-06-27, 15:34
Jag har ju lidit utav både och om det inte framgick? :)
Modafinil är helvetes medicinen på denna jord om du frågar mig som fick astma och allergier pga den skiten.
EMA har kommit fram till att den knappt borde skrivas ut till någon pga just risk vs benefits inte överväger samt risken för dödliga allergiska reaktioner.
När jag fick den medicinen stod det till och med på tillverkarens hemsida att de inte riktigt visste vad den gjorde i kroppen men att den fungerade typ, vilket även det kan diskuteras.
Fick IH vid 21 ish, hela livet innan dess har jag levt med extrema sömnsvårigheter ända sedan födseln.
Jag har haft många perioder i mitt liv då jag enbart sovit 2,5-4,5 timmar max per dygn, eller varit vaken ca 40 timmar+ för att sedan sova 4 och sedan 12 timmar för att sedan sova 4 och så 40+ igen och 4 igen osv.
Så jag vet hur det är att ha extrema problem åt båda hållen tyvärr och hoppas på att andra med det får hjälp. :)

Jo, modafinil är histaminergiskt, så det finns en stor risk för allergiska reaktioner. Histamin är ju i sig vakenhetsstimulerande.

Antar att du varit på Aleris sömnlabb i Stockholm?

*Flash*
2017-06-27, 15:46
Jo, modafinil är histaminergiskt, så det finns en stor risk för allergiska reaktioner. Histamin är ju i sig vakenhetsstimulerande.

Antar att du varit på Aleris sömnlabb i Stockholm?
Nej Uppsala, var ju dessutom Sveriges första sömnlab.
Harriet Bengtsson hette min läkare, hon hade tänkt sätta över mig på amfetamin direkt och skippa att ens prova Ritalin först faktiskt pga hur mycket modiodal jag faktiskt tog men hon ville ha en till diagnos på mig och resten av de 16 (?!?) läkarna jag har träffat efter henne har inte velat skriva ut något starkare eller annat än just Ritalin/Concerta och jag ligger i princip på maxdosen för vad mina två senaste läkare kunde tänka sig att skriva ut, min nuvarande...ja det återstår att se.
Hon är 64 i år så lär få en ny läkare snart igen ändå, sjukvården i Uppsala är så jävla kass.

Iaf, det finns hjälp att få för de som har extrema problem med att sova men Sverige är rent generellt kinkiga med både mediciner och annat.
I USA är det många med min sömnstörning som får 2-4 olika mediciner för att hålla sig vakna t.ex.
Så ja, vara på, försöka byta läkare och kolla upp privata (finns även landstingsanslutna privata ställen) är ett tips till folk. :)

caelus
2017-06-28, 22:30
Intressant det där om att centralstimulerande mediciner kan hjälpa mot vissa typer av sömnstörningar.

Själv har jag nyligen börjat medicinering med centralstimulerande pga min dagtrötthet (har depression och utmattningssyndrom bl.a.). Har även insomni/insomningssvårigheter samt hypersomni. Just nu tar jag Elvanse (lisdexamfetamin) på morgonen. Den har fungerat väldigt bra mot min dagtrötthet/orkeslöshet. Jag har nästan blivit som en helt ny människa sedan jag började med medicinen. Fått mycket mer ork och energi att göra saker som jag inte orkade tidigare. Den har även haft positiv effekt på min sociala fobi. Tyvärr har den sabbat sömnen totalt. Senaste tiden har jag legat vaken till 5-6 på morgonen, trots att jag även tar sömnmedicin (Valdoxan) mot mina insomningssvårigheter.

Nu senast träffade jag en läkare som istället föreslog Attentin. Det är ju i princip samma som Elvanse, dvs. amfetamin, men är mer direktverkande och skulle då inte påverka sömnen lika mycket enligt läkaren. Ska nu börja med denna inom kort och får då se om det stämmer.

*Flash*
2017-06-29, 00:19
Intressant det där om att centralstimulerande mediciner kan hjälpa mot vissa typer av sömnstörningar.

Själv har jag nyligen börjat medicinering med centralstimulerande pga min dagtrötthet (har depression och utmattningssyndrom bl.a.). Har även insomni/insomningssvårigheter samt hypersomni. Just nu tar jag Elvanse (lisdexamfetamin) på morgonen. Den har fungerat väldigt bra mot min dagtrötthet/orkeslöshet. Jag har nästan blivit som en helt ny människa sedan jag började med medicinen. Fått mycket mer ork och energi att göra saker som jag inte orkade tidigare. Den har även haft positiv effekt på min sociala fobi. Tyvärr har den sabbat sömnen totalt. Senaste tiden har jag legat vaken till 5-6 på morgonen, trots att jag även tar sömnmedicin (Valdoxan) mot mina insomningssvårigheter.

Nu senast träffade jag en läkare som istället föreslog Attentin. Det är ju i princip samma som Elvanse, dvs. amfetamin, men är mer direktverkande och skulle då inte påverka sömnen lika mycket enligt läkaren. Ska nu börja med denna inom kort och får då se om det stämmer.
Ja det låter som du haft mer tur med läkare än mig där.
Själv kan jag gå och lägga och sova på 40 mg Ritalin utan problem (morgondosen är 40 mg).
Jag tar Ritalin med modifierad frisättning 4 gånger om dagen (40+20+20+10) för att klara av att hålla mig vaken en hel dag, mitt problem är att det går ur för snabbt så om jag bara tog på morgonen skulle jag somna vid lunchtid eller vara så trött att jag skulle kunna mörda någon för att få sova.
Så ja annars kanske Ritalin eller Concerta skulle funka bättre för dig?
Den första finns iaf både med modifierad frisättning och snabb varav den snabba ger mig närmast noll effekt.
Håll tummarna att min läkare skriver ut något annat när jag träffar henne den,3e. ;)

Men har du gjort en sömnutredning för att få den diagnosen?
Dvs sömnlab, elektroder på huvudet osv? :)

trädgårdsmöbel
2017-06-29, 11:42
Numera rör jag inte den här typen av preparat, men sömnmediciner i form av stilnoct, imovane och lugnande i form av sobril och stesolid hade väldigt god effekt på mina sömnproblem, åtminstone i hög dos.

Men det var en grej som var ännu bättre, den medicinen heter Nozinan. Den fungerade nästan för bra.

shadowfire
2017-06-29, 11:51
Jag har konstant sömnproblem men bara mig själv att skylla. Har alldeles för aktiva och sena kvällar då jag är kvällsmänniska. Önskar jag hade förmågan att bara koppla av och inte göra något 1h innan läggdags, men även om jag sitter still så stimulerar jag hjärnan på högvarv. Det enda som är riktigt bra för mig är ett dopp i utespat i 39-40 graders värme en stund innan läggdags. Där går jag ner i varv.

Bob90
2017-06-29, 11:53
Har haft konstant sömnproblem sen slutet av januari, sover i snitt 2-3 timmar per natt eftersom jag vaknar av att typ alla kroppsdelar bara domnar bort varenda kväll.

*Flash*
2017-06-29, 13:13
Har haft konstant sömnproblem sen slutet av januari, sover i snitt 2-3 timmar per natt eftersom jag vaknar av att typ alla kroppsdelar bara domnar bort varenda kväll.
Gått ner i vikt så sängen blivit för hård/stum?
Jag hade det problemet med just avdomnade kroppsdelar efter viktnedgång, främst ben och armar, köpte en billig bäddmadrass med memoryfoam från Jysk (Gold T30).
Om det inte är pga det så har du provat kiropraktor/naprapat som gärna kan akupunktur/dry needling? :)
Annars föreslår jag läkare för sådär ska det inte vara utan anledning.

Bob90
2017-06-29, 13:37
Gått ner i vikt så sängen blivit för hård/stum?
Jag hade det problemet med just avdomnade kroppsdelar efter viktnedgång, främst ben och armar, köpte en billig bäddmadrass med memoryfoam från Jysk (Gold T30).
Om det inte är pga det så har du provat kiropraktor/naprapat som gärna kan akupunktur/dry needling? :)
Annars föreslår jag läkare för sådär ska det inte vara utan anledning.

Varit viktstabil kring 71-72 i nästan ett år nu, har köpt helt ny säng sen det begav sig, har haft problemet i fem månader nu och har varit hos läkare, sjukgymnast och naprapat utan resultat tyvärr.
Och jag håller med att det inte borde vara så utan anledning :d

Men förhoppningsvis ger det med sig så småningom.

caelus
2017-06-29, 15:17
Ja det låter som du haft mer tur med läkare än mig där.
Själv kan jag gå och lägga och sova på 40 mg Ritalin utan problem (morgondosen är 40 mg).
Jag tar Ritalin med modifierad frisättning 4 gånger om dagen (40+20+20+10) för att klara av att hålla mig vaken en hel dag, mitt problem är att det går ur för snabbt så om jag bara tog på morgonen skulle jag somna vid lunchtid eller vara så trött att jag skulle kunna mörda någon för att få sova.
Så ja annars kanske Ritalin eller Concerta skulle funka bättre för dig?
Den första finns iaf både med modifierad frisättning och snabb varav den snabba ger mig närmast noll effekt.
Håll tummarna att min läkare skriver ut något annat när jag träffar henne den,3e. ;)

Men har du gjort en sömnutredning för att få den diagnosen?
Dvs sömnlab, elektroder på huvudet osv? :)

Ja, läkaren som jag har nu (en specialistläkare i allmänpsykiatri) är jag väldigt nöjd med. Mycket kunnig och engagerad, till skillnad från de läkare jag haft tidigare. Han är dessutom privatläkare och är mer öppen för att testa olika typer av medicineringar, till skillnad mot vad läkare inom allmänpsykiatrin brukar vara. Det var han själv som föreslog att jag skulle testa centralstimulerande mot min dagtrötthet. Vanligtvis krävs ju någon form av ADHD/ADD-diagnos för att få dessa mediciner. Jag är dock under utredning just nu för autismspektrumtillstånd/Aspergers syndrom i kombination med ADD och kommer troligtvis få besked om diagnos inom kort.

Testade först lågdos Medikinet (modifierad frisättning) och Ritalin (direktverkande tabletter) i början av detta år. Fick en svag uppiggande effekt av dessa, men samtidigt försämrade insomningssvårigheter. Ritalin (direktverkande tabletter) fick jag dessutom en helt sjuk ångest av, höll på att sluta på psykakuten då jag hade riktigt svåra självmordstankar. Så Ritalin är jag inte så sugen på att testa igen. Elvanse däremot har fungerat riktigt bra mot tröttheten, men samtidigt förstört sömnen nästan helt och även gett viss ångest (även om ångesten är långtifrån lika svår som den jag fick av Ritalin). Det är synd att när man äntligen hittat en medicin som fungerar bra mot vissa symtom så är det ändå någon jävla biverkning som förstör. Återstår dock att se om Attentin fungerar bättre för mig.

Har aldrig gjort någon sömnutredning för mina problem. Har tjatat på olika läkare i tio års tid om det, men det har varit väldigt svårt att få till stånd. Min nuvarande läkare har dock skickat remiss till sömnutredning (vid Karolinska i Huddinge) men fått svar därifrån att jag först måste remitteras till neurolog. Tyvärr är sjukvården i Sverige under all kritik när det kommer till den här typen av problem. När jag först sökte hjälp av vården för mina sömnproblem (för tio år sedan) fick jag inte ens mediciner utskrivet, men efter lite tjat fick jag iaf Propavan (en riktig skitmedicin som inte hjälpte ett dugg, förutom att den orsakade kronisk nästäppthet samt gjorde mig sjukt seg dagen efter). Därefter har jag avverkat i princip hela sortimentet av sömnmediciner, varav de flesta antingen haft svag/ingen effekt eller orsakat svåra biverkningar. Den nuvarande sömnmedicinen jag tar (Valdoxan) fungerar relativt bra för insomningen, även om den inte har någon pangeffekt som en del starkare sömnmediciner har, samtidigt som den inte ger några svårare biverkningar.