handdator

Visa fullständig version : Maurten kolhydratsmix?


Scrubby
2017-05-11, 14:15
På ett annat internetforum diskuteras det lite flitigt om en sportdryck/gel med "hydrogel-teknologi" som på något sätt ska kunna färdas längre ner i matsmältningssystemet och därmed kunna upptas snabbare och i större mängd. Tydligen ska alla topmaratonlöpare använda sig av denna produkt osv. Här i länken är tydligen produkten dem pratar om:

https://www.maurten.com/products/drink-mix-320

Personligen tyckte jag det lät som helt vanlig bullshit-hype-marknadsföring av en produkt som säkert inte alls är bättre än vanlig vitargo eller liknanade, finns det några studier alls på detta? Är det någon som vet något mer om produkten?

King Grub
2017-05-11, 14:22
Ja, en kombination av maltodextrin och fruktos ger större upptag i tarmen per minut. Bara maltodextrin kan tas upp med runt 1 gram per minut, medan kombinationen fruktos + maltodextrin kan tas upp med mer än 1.5 gram per minut. Fast det kan man blanda själv utan att betala dyrt för ett patenterat märke. Och när fruktos ingår i något som intas under aktivitet ökar risken för att man måste springa ut och sätta sig i ett buskage under loppen samtidigt.

Scrubby
2017-05-11, 20:00
Ja det är ungefär så långt min egen kunskap sträcker sig. Det är alltså ingenting speciellt utöver det som är bra med produkten? Jag läste något tjafs om optimerat pH-värde och att det var gelbildande i magsäcken någonstans också. Det är alltså bara strunt som allt annat?

Anledningen till att jag frågar är för att jag såg att vissa argumerade för att detta skulle revolutionera sportdrycken och massa. Det var en hype utöver den vanliga kosttillskottshyllningen.