handdator

Visa fullständig version : Lågt GI - Högt II


Mindek
2004-04-28, 06:19
Låga GI-värden ger ju lågt blodsocker, medan höga II-värden innebär att mängder med insulin ändå pumpas ut. Borde inte detta göra att blodsockret blir väääldigt lågt?

King Grub
2004-04-28, 09:26
Glukagon till undsättning! Kroppen vill ha så jämna blodsockernivåer som möjligt, så alfacellerna utsöndrar glukagon så levern får ge ifrån sig blodsocker.

cali
2004-04-28, 10:26
Vad han menar med det är att hormonet glukagon gör att levern frigör glukos till blodet och att blodsockret därmed hålls på en jämn nivå.
Även fett ombildas i kroppen till energi för att undvika att insulinet skapar blodsockerfall efter en insulin höjjning. (fettet görs inte om till glukos men till ketoner, vilket ger att mindre glukos behövs för att bibehålla kroppens blodsocker på en jämn nivå)

Danne
2004-04-28, 21:21
Vad innebär det då att ett livsmedel har högt II kan man jämföra det mot vad en viss mängd socker utsöndrar i insulinväg ?

tex. 50 gram vassle utsöndrar samma mängd Insulin som 4 gram druvsocker.

hänger ni med hur jag menar ?? jag är lite trött nu när jag skriver detta..

kom på en till grej :

om vi tar en produkt som har lågt GI men högt II då borde det livsmedlet ha ett högt GI om en diabetiker äter det efter som personen inte har någon egenproduktion av insulin.

aliquis
2004-04-29, 01:16
Originally posted by Danne

om vi tar en produkt som har lågt GI men högt II då borde det livsmedlet ha ett högt GI om en diabetiker äter det efter som personen inte har någon egenproduktion av insulin.
En produkt med lågt gi höjer ju blodsockret långsamt?
Om produkten har högt II så kommer ju en diabetiker ändå inte få höga insulinnivåer då produktionen inte fungerar som den skall.
På vilket sätt borde detta höja gi ytterligare? Eller hade du någon tanke om att insulinet "motarbetar" git genom att sänka gi(blodsockernivån) för att kroppen pumpar ut insulin? Tror inte det fungerar så.

Danne
2004-04-29, 14:14
Det var nån filur i en tidigare tråd som förklarade det på så sätt att om en produkt har högt II och lågt GI så är det så pga. att insulinet trycker ner blodsockret och på så sätt blir det lågt GI, trodde inte heller att det fungerade på det sättet men ingen av forumets "experter" sa emot han som skrev det.. och då förutsatte jag att det är så det fungerar.

och om så är fallet så borde min teori ovan stämma ?!

King Grub
2004-04-29, 14:20
Originally posted by Danne
Det var nån filur i en tidigare tråd som förklarade det på så sätt att om en produkt har högt II och lågt GI så är det så pga. att insulinet trycker ner blodsockret och på så sätt blir det lågt GI, trodde inte heller att det fungerade på det sättet men ingen av forumets "experter" sa emot han som skrev det.. och då förutsatte jag att det är så det fungerar.

och om så är fallet så borde min teori ovan stämma ?!

Det fungerar så, men då motverkas detta genom glukagonutsöndring, vilket beskrivs ovan.

Danne
2004-04-29, 22:48
Originally posted by King Grub


Det fungerar så, men då motverkas detta genom glukagonutsöndring, vilket beskrivs ovan.

Men jag syftade på en person med Diabetes som äter en produkt med lågt GI och högt II... då borde den produkten ha högt GI för honom då han inte har någon insulinproduktion. hänger du med hur jag menar ?