handdator

Visa fullständig version : Sodavatten istället för vatten under träning?


AlexGBG
2017-05-09, 09:11
Har det någon betydelse om man dricker sodavatten istället för vanligt vatten under träning?

Jag dricker hellre sodavatten, men tänkte om kolsyran/pH-värdet har någon negativ effekt på träningsresultaten? (Att man rapar lite mer spelar föga roll...)

Det positiva för mig med sodavatten är att jag dricker mer av det, då det känns mycket mer uppfriskande.

Samma fråga gällande att blanda sin EAA i sodavatten, har detta någon betydelse?

Chok Dee
2017-05-09, 09:28
vad man väljer att blanda ner sin EAA spelar nog ingen roll.

Personligen gillar jag inte bubblor i vattnet om jag ska träna.
Helst så dricker jag inget alls över huvud taget,
Då jag oftast (med vanligt vatten) känner att jag vill spy upp det och med bubbel vatten blir det ännu värre haha.

har sett någon snubbe som ALLTID dricker Redbull samtidigt som han tränar, förmodligen för att det är coolt, för magen sticker ut mer än vad resten av kroppen gör ;)
Har även sett dem som tar med sig en 1,5 liters aspartam läsk o suttar på hah.

Kör på det som känns bäst för dig, drick bubbel vatten :)
jag kan dock inte det :laugh:

Hanse
2017-05-09, 16:17
Det positiva för mig med sodavatten är att jag dricker mer av det, då det känns mycket mer uppfriskande.

Samma fråga gällande att blanda sin EAA i sodavatten, har detta någon betydelse?

Varför är det så positivt att dricka mer vatten under träning? Jag dricker aldrig under träning (såvida det inte är stekande hett mitt i solen eller om jag typ ska springa 3 mil). Finns det något som säger att man bör hälla i sig vätska under ett normalt timslångt styrkepass?:confused:

King Grub
2017-05-09, 16:22
Nej.

AlexGBG
2017-05-10, 12:37
Varför är det så positivt att dricka mer vatten under träning? Jag dricker aldrig under träning (såvida det inte är stekande hett mitt i solen eller om jag typ ska springa 3 mil). Finns det något som säger att man bör hälla i sig vätska under ett normalt timslångt styrkepass?:confused:

Jag tränar på morgonen och är förmodligen lite lätt uttorkad redan, dels efter natten, och så går jag i 45 minuter innan gymmet, i runt 30-35 graders värme.

Och så är det är mellan 28 och 30 grader i mitt gym, så jag ser inga nackdelar med att hålla mig väl hydrerad redan från morgonen. Sen är det runt 35-40 grader ute, så att ha väl påfyllda vätskedepåer i kroppen är säkert bara bra även för fortsättningen av dagen.

AlexGBG
2017-05-10, 12:38
Nej.

Tack

xan
2017-05-10, 12:39
Nej.

Många upplever dock att man blir törstig av att lyfta vikter, trots att det inte krävs mycket vätska. Kroppen är förvirrad?

King Grub
2017-05-10, 12:42
Många upplever dock att man blir törstig av att lyfta vikter, trots att det inte krävs mycket vätska. Kroppen är förvirrad?

Torr i munnen betyder inte vätskebrist.

ARMSTARK
2017-05-10, 13:15
Många upplever dock att man blir törstig av att lyfta vikter, trots att det inte krävs mycket vätska. Kroppen är förvirrad?

Nu kanske jag är varmare än genomsnitts personen men jag svettas kopiösa mängder när jag lyfter vikter.

King Grub
2017-05-10, 13:16
Vid aktivitet som inte varar längre än nämnda tidsrymd behöver man inte dricka under passet vid konditionsträning heller, annat än möjligen i riktig sommarhetta i solen.

xan
2017-05-10, 13:24
Vid aktivitet som inte varar längre än nämnda tidsrymd behöver man inte dricka under passet vid konditionsträning heller, annat än möjligen i riktig sommarhetta i solen.

Utgår du från dig själv nu? Som en äkta svettgris har jag svårt att tro att dom 10 tjocka lager svett över hela kroppen jag hinner samla på mig under en timmas konditionsträning inte kräver någon vätska.

mattilainen
2017-05-10, 13:32
Utgår du från dig själv nu? Som en äkta svettgris har jag svårt att tro att dom 10 tjocka lager svett över hela kroppen jag hinner samla på mig under en timmas konditionsträning inte kräver någon vätska.

skillnad på att behöva vätska och behöva vätska UNDER träningen.

Hanse
2017-05-10, 19:28
Utgår du från dig själv nu? Som en äkta svettgris har jag svårt att tro att dom 10 tjocka lager svett över hela kroppen jag hinner samla på mig under en timmas konditionsträning inte kräver någon vätska.

Sticker jag ut på en lång löprunda på typ 2 mil så släpar jag inte med mig vatten. Är iofs rejält törstig när jag kommer hem.:d

MAGlC
2017-05-10, 19:54
"Pro-creator" Hany Rambod (som av många anses som den bästa body building-tränaren idag) har jag hört pratat mycket om att de flesta kroppsbyggare dricker för lite vatten.

Resonemanget var bl.a. att ett sätt att få muskler att växa på är genom cellulär expansion (som f.ö. hans andra koncept med FST-7 handlar om) och genom att ha mycket vätska (som musklerna till ca 75%(?) är vad de består av), så kan man få volymen att öka då cellerna får större volym (åtminstone temporärt) med hjälp av en massa vatten. Och man märker det också igenom att man får en bättre pump ifall kroppen är väl hydratiserad.

Såg att han låter bl.a. sina atleter dricka ibland upp till 4L vatten innan sitt träningspass ifall passet är vid kvällstid och även en hel del vatten fram till de här FST-7-seten som vanligtvis hamnar sist i träningspasset och där handlar det då typ bara om att få en så stor pump som mycket och ha massa vatten så att cellvolymen blir stor som en ballong.

Jag vet inte, talar bara om vad jag sett att han gör.

EDIT:
Jo, juste det. Har för mig att han inte var så pigg på att ta massvis av koffein då det ju har motsatt effekt och driver ut vätska...

Sverker
2017-05-11, 17:11
Den tanken faller platt eftersom vattnet bara kommer att absorberas, snurrat ett varv i blodet och sedan pressas ut genom njurarna till urinblåsan.
Det gäller att öka den mängden partiklar i muskelcellen som genom osmos kan hålla kvar vätskan. Alltså in med mer glykogen, in med mer kreatin, in med mer inositol/beta-alanin/glutamin/taurin etc.

kaspen
2017-05-11, 21:34
Den tanken faller platt eftersom vattnet bara kommer att absorberas, snurrat ett varv i blodet och sedan pressas ut genom njurarna till urinblåsan.
Det gäller att öka den mängden partiklar i muskelcellen som genom osmos kan hålla kvar vätskan. Alltså in med mer glykogen, in med mer kreatin, in med mer inositol/beta-alanin/glutamin/taurin etc.

Vad tror du om salt i den här kontexten?

Sverker
2017-05-13, 14:35
Vad tror du om salt i den här kontexten?
Teoretiskt ska koksalt inte påverka alls. Natrium på utsidan av muskelcellen och kalium bundet till negativt laddat protein på insidan. Na/K-pumpen ska hålla det uppe. Det är en så viktig funktion och det får inte gå fel.

Men i min tävlingsjournal 2005 skrev jag
Söndag.
Jag skrev det inte igår men jag vet, och det känns i kroppen, att jag blir starkare när jag saltladdar :devil:
Varför vet jag inte men antagligen går jag upp 1 - 2 kg på något dygn för jag dricker som en törstig kamel.

Träningen gick super.

Jag vet fortfarande inte varför:em:.

kaspen
2017-05-13, 19:09
Teoretiskt ska koksalt inte påverka alls. Natrium på utsidan av muskelcellen och kalium bundet till negativt laddat protein på insidan. Na/K-pumpen ska hålla det uppe. Det är en så viktig funktion och det får inte gå fel.

Men i min tävlingsjournal 2005 skrev jag


Jag vet fortfarande inte varför:em:.

Det är intressant för många byggare jag känner har sagt samma sak där.