handdator

Visa fullständig version : Klorogensyra ökar fettoxidationen under sömnen


King Grub
2017-05-09, 08:51
Chlorogenic acids (CGA) are the most abundant polyphenols in coffee. Continuous consumption of CGA reduces body fat and body weight. Since energy metabolism and sleep are controlled by common regulatory factors, consumption of CGA might modulate sleep. Lack of sleep has been identified as a risk factor for obesity, hypertension and type 2 diabetes. The aim of this study was to determine the effects of ingesting CGA over 5 d on energy metabolism and sleep quality in humans. A total of nine healthy subjects (four male and five female) completed a placebo-controlled, double-blinded, cross-over intervention study. Subjects consumed a test beverage containing 0 or 600 mg of CGA for 5 d. On the fifth night, subjects stayed in a whole-room metabolic chamber to measure energy metabolism; sleep was evaluated using polysomnographic recording. It was found that CGA shortened sleep latency (9 (sem 2) v. 16 (sem 4) min, P<0·05) compared with the control, whereas no effect on sleep architecture, such as slow-wave sleep, rapid eye movement or waking after sleep onset, was observed. Indirect calorimetry revealed that consumption of CGA increased fat oxidation (510 (sem 84) kJ/8 h (122 (sem 20) kcal/8 h) v. 331 (sem 79) kJ/8 h (81 (sem 19) kcal/8 h), P<0·05) but did not affect energy expenditure during sleep. Consumption of CGA enhanced parasympathetic activity assessed from heart-rate variability during sleep (999 (sem 77) v. 919 (sem 54), P<0·05). A period of 5-d CGA consumption significantly increased fat oxidation during sleep, suggesting that beverages containing CGA may be beneficial to reduce body fat and prevent obesity. Consumption of CGA shortened sleep latency and did not adversely affect sleep quality.

Effects of subacute ingestion of chlorogenic acids on sleep architecture and energy metabolism through activity of the autonomic nervous system: a randomised, placebo-controlled, double-blinded cross-over trial. British Journal of Nutrition, 17 April 2017.

Kischen
2017-05-09, 09:45
Så ökad fettoxidation men inte energiförbrukning?

Vad händer med fettet då? Cirkulerar det bara runt?

Grahn
2017-05-09, 10:04
Så ökad fettoxidation men inte energiförbrukning?

Vad händer med fettet då? Cirkulerar det bara runt?

Är det inte att fett används som energikälla till högre grad man avser?

Kischen
2017-05-09, 12:27
Är det inte att fett används som energikälla till högre grad man avser?

Rimligen.. så det skulle i praktiken vara muskelbesparande?

Grahn
2017-05-09, 12:32
Rimligen.. så det skulle i praktiken vara muskelbesparande?

Vet inte om muskelnedbrytning är ett gigantiskt problem medans man sover, om kroppen använder fett i högre grad som energikälla så kanske man kan sova sig mindre fet dock!

upperkatt
2017-05-09, 15:08
Vet inte om muskelnedbrytning är ett gigantiskt problem medans man sover, om kroppen använder fett i högre grad som energikälla så kanske man kan sova sig mindre fet dock!

Att man kan sova sig smal har Aftonbladet vetat länge. Inget nytt:

Sov dig smal!

Några kilo för mycket? Snark. Att sova sig smal låter som en dröm, men nu har svenska forskare sett ett samband mellan dålig sömn och övervikt. Dags att hångla upp John Blund, alltså!
– När jag började ta en tupplur om dagarna trillade kilona av. På ett år har jag gått ner drygt nio kilo, säger Marlene Rindå, 43.

http://www.aftonbladet.se/wellness/article16988317.ab

Grahn
2017-05-10, 06:27
Att man kan sova sig smal har Aftonbladet vetat länge. Inget nytt:


http://www.aftonbladet.se/wellness/article16988317.ab

Sova ordentligt och ta detta som tillskott är den nya bantningen!

Fey
2017-05-10, 10:04
Vart kan man få tag på schyssta doser med CGA då? Att dricka massiva mängder kaffe är nog inte det bästa för sömnen.

King Grub
2017-05-10, 10:09
Extrakt av gröna kaffebönor.

Kischen
2017-05-10, 10:10
Vart kan man få tag på schyssta doser med CGA då? Att dricka massiva mängder kaffe är nog inte det bästa för sömnen.

Tror du ens att det här är något som du kommer märka ett skvatt av i spegeln?

Löpsko
2017-05-10, 12:16
Finns kapslar att köpa som innehåller 600mg på Svensk sida, "Core Green Coffee"

Fey
2017-05-10, 12:40
Tror du ens att det här är något som du kommer märka ett skvatt av i spegeln?

Vet ej, men jag har problem med sömnen också, så jag kan alltid prova. I värsta fall får jag njuta av placebo effekten.

Fey
2017-05-10, 12:40
Finns kapslar att köpa som innehåller 600mg på Svensk sida, "Core Green Coffee"

Tack!