handdator

Visa fullständig version : Näsandning eller munandning vid högintensivt anaerobt arbete


King Grub
2017-05-09, 08:47
Nasal and oral exclusive breathing modes have benefits and drawbacks during submaximal exercise. It is unknown whether these responses would extend to anaerobic work performed at high intensity. Nine individuals (males N = 7, females N = 2) performed a standard Wingate Anaerobic cycle test on a cycle ergometer under nose (N) and mouth (M) only respiratory conditions, performed in a counterbalanced order. A 2 (condition: nose, mouth) x 6 (time: 0-5 sec, 5-10 sec, 10-15 sec, 15-20 sec, 20-25 sec, 25-30 sec) repeated measures ANOVA was used to analyze the data with significance accepted at the p<0.05 level. No differences between breathing mode were observed for any power output or performance measures associated with the Wingate Anaerobic cycle test. Respiratory exchange ratio (RER) was significantly higher in the oral respiration condition from 10 seconds to 25 seconds during the test (p<0.05). On the other hand, heart rate (HR) in the nasal condition was significantly greater during the final two time intervals (p<0.05). Nasal breathing was effective in reducing hyperventilation as RER remained below 1.0. However, elevated HR with nasal breathing indicates increased cardiovascular stress associated with this mode. As breathing mode does not affect power output or performance measures during completion of a high-intensity anaerobic test, preference of the participant should be the determining factor if a choice is available.

Effects of Nasal or Oral Breathing on Anaerobic Power Output and Metabolic Responses. International Journal of Exercise Science 10(4): 506-514, 2017.

svenbanan
2017-05-09, 09:21
Den stora frågan är varför de alltid envisas med att skriva dessa abstract så oläsliga som möjligt. Ska det vara så jävla svårt att dela in i lite kortare stycken?

Skrollovicz
2017-05-09, 09:58
Den stora frågan är varför de alltid envisas med att skriva dessa abstract så oläsliga som möjligt. Ska det vara så jävla svårt att dela in i lite kortare stycken?

Andas.

Klein
2017-05-09, 11:39
Luften värms väl upp bättre genom näsandning om jag förstått det rätt vilket bör förbättra syreutväxlingen i lungorna.

MAGlC
2017-05-09, 11:52
Den stora frågan är varför de alltid envisas med att skriva dessa abstract så oläsliga som möjligt. Ska det vara så jävla svårt att dela in i lite kortare stycken?
Andas.

Den var bra. Ha!

Jag tycker att andning genom näsan faktiskt känns mer avslappnande och lugnt. Även den här Jiu-Jitsu-gurun Steve Maxwell som åker hela världen runt hävdar ju det och att man i princip bara bör använda sig av munnen till att andas under hög belastning.

För mig personligen ligger största problemet mest i att mitt näshår växer ut så snabbt även fast jag kör trimmern. På två veckor är det fan en djungel så att jag får in mycket mindre syre.

svenbanan
2017-05-09, 11:54
Andas.

lol
:thumbup:

caelus
2017-05-10, 09:23
Hur andas ni när ni tränar konditionsträning?

Själv andas jag i princip alltid genom munnen om jag tränar intensivt, t.ex. backintervaller. Om jag däremot tränar i lugnare tempo händer det dock att jag andas genom näsan. Dock har jag problem med kronisk nästäppa så har svårt att andas genom näsan när pulsen går upp.

King Grub
2017-05-10, 10:03
Genom båda. Naturligt utan att tänka på det. Aldrig bara genom näsan i alla fall.