handdator

Visa fullständig version : Att tävlingsdieta


j0nisch
2017-05-08, 18:22
Hejsan!
Har planer på att ställa upp i Alströmer lite sådär i sista minuten. Vad är värt att tänka på med dieten? Hörde från en erfaren tävlande stt man ska skippa mjölkprodukter för det gör huden tjockare? Kyckling med ris/torsk med ris ska man leva på? Vad mer? Ska man skippa kaffe och koffein? Vad händer med kroppen om man , låt säga, äter en nötfärsburgare med lite högre näringsvärden än kycklingen?
Mvh Johan

forslund
2017-05-08, 18:37
Ta hjälp av någon som har tävlat och/eller som vet vad det innebär att ta sig i tävlingsform. Det är ingen lätt resa och du kommer att behöva någon att bolla med och hjälpa dig med allt runt omkring.

Ramboline
2017-05-08, 20:02
Hejsan!
Har planer på att ställa upp i Alströmer lite sådär i sista minuten. Vad är värt att tänka på med dieten? Hörde från en erfaren tävlande stt man ska skippa mjölkprodukter för det gör huden tjockare? Kyckling med ris/torsk med ris ska man leva på? Vad mer? Ska man skippa kaffe och koffein? Vad händer med kroppen om man , låt säga, äter en nötfärsburgare med lite högre näringsvärden än kycklingen?
Mvh Johan
När jag går in för tävling skippar jag nötfärs, käkar för det mesta kyckling, ryggbiff osv

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk

King Grub
2017-05-08, 20:24
Hörde från en erfaren tävlande stt man ska skippa mjölkprodukter för det gör huden tjockare?

Absurd myt. Är man laktoskänslig kanske man kan dra på sig någon reaktion som binder lite vätska temporärt, men hudens tjocklek påverkas inte.

Ramboline
2017-05-08, 20:31
Varför många skippar mjölken, är för att det drar i väg i kalori väg, bättre och äta än att dricka kalorierna.

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk

DieErste
2017-05-08, 22:56
Någon mer påläst får gärna svara på detta men finns det någon anledning till att man sitter med torsk,broccoli och ris mer än att det alltid varit så? På en kaloribudget runt 2000-2500kcal borde det ju gå att få in nåt roligare än så men ändå hålla det till bra livsmedel?

pepplez
2017-05-09, 04:40
Någon mer påläst får gärna svara på detta men finns det någon anledning till att man sitter med torsk,broccoli och ris mer än att det alltid varit så? På en kaloribudget runt 2000-2500kcal borde det ju gå att få in nåt roligare än så men ändå hålla det till bra livsmedel?

Vid toppning inför tävling osv vill du inte ha något salt eftersom det binder vätska. Men en vanlig svenssondeff kräver absolut inte torsk och broccoli. Däremot gäller ju ofta att ju äckligare mat du äter, desto mättare kan du vara mellan måltiderna eftersom de livsmedel många tycker är goda är har hög kaloridensitet.

Jarp
2017-05-09, 08:04
Vid toppning inför tävling osv vill du inte ha något salt eftersom det binder vätska. Men en vanlig svenssondeff kräver absolut inte torsk och broccoli. Däremot gäller ju ofta att ju äckligare mat du äter, desto mättare kan du vara mellan måltiderna eftersom de livsmedel många tycker är goda är har hög kaloridensitet.

Definitivt! Dessutom är man mindre sugen på att äta mer än en portion om det inte är gott.

Hanse
2017-05-09, 16:10
Någon mer påläst får gärna svara på detta men finns det någon anledning till att man sitter med torsk,broccoli och ris mer än att det alltid varit så? På en kaloribudget runt 2000-2500kcal borde det ju gå att få in nåt roligare än så men ändå hålla det till bra livsmedel?

Vit fisk som torsk har ju en väldigt fin fördelning av makros. Själv har jag mest kört kokt potatis eller mathavre till torsken. Ris har rätt kasst näringsvärde enligt mig.
Broccoli finns inte i min tävlingsdiet. Däremot en hel del ananas.😋
Mitt svar på din fråga är att man inte alls behöver leva på ris, torsk och broccoli under diet.