handdator

Visa fullständig version : Chins bakom?


Illustrerade mannen
2017-05-08, 11:24
Testade chins (pullups?) bakom nacken idag. Attans så tungt det var - men skönt på något sätt! Vågade inte trycka på ordentligt pga ovana vid rörelsen. Gjorde 5X5 strikt och fokuserat.
Vad har folk för ratio i relation till vanliga?
Tips på utförande? Var ju tvungen att ha värsta gamnacken för att inte slå huvudet i stången... Drog tills trapsen (små traps!) tog i stången. Ska man gå så högt? Annat väsentligt? Skillnad på muskelaktivering?

trädgårdsmöbel
2017-05-08, 12:12
Testade chins (pullups?) bakom nacken idag. Attans så tungt det var - men skönt på något sätt! Vågade inte trycka på ordentligt pga ovana vid rörelsen. Gjorde 5X5 strikt och fokuserat.
Vad har folk för ratio i relation till vanliga?
Tips på utförande? Var ju tvungen att ha värsta gamnacken för att inte slå huvudet i stången... Drog tills trapsen (små traps!) tog i stången. Ska man gå så högt? Annat väsentligt? Skillnad på muskelaktivering?

Armbågarna går gärna rätt ut när du kör bakom, vilket gör det svårt att ta (lite) hjälp av bröstmuskulaturen i rörelsen. Där tror jag skillnaden ligger, och vad som gör det så tungt.

Jag är numera för fet och för stel för att dra mig upp ordentligt bakom nacken, ens med bara kroppsvikten. Det blir kanske 3-4 reps när jag har provat, så ration kan jag inte uttala mig om, kanske hälften av vad jag orkar framför eller lite mindre? Men jag vill minnas att när jag kunde köra ett tjugotal framför, så kunde jag kanske göra c:a 15 bakom.

Ozziking
2017-05-08, 12:16
Utmärkt övning! Tycker den tar bra på ryggen. Tung dock. Svår att göra progression i?

svenbanan
2017-05-08, 12:21
Jag är också för stel för att klara av det. Tror jag iaf, var bra länge sedan jag testade.

Helt klart borde jag få upp rörligheten för att kunna klara av det. Har man svårt att göra rörelsen utan att kompensera (som trädgårdsmöbeln skrev) så tror jag man ska undvika det. Men då istället som sagt försöka jobba upp sig mot adekvat rörlighet. Det är helt klart bra att ha den rörligheten som behövs, det känns som lite av en garantistämpel på att man kan utföra diverse övningar med bra form. Vilket jag såklart inte kan dårå. Men jag är lite för lat för att ta tag i det. Har många andra problemområden också...

Dock skulle jag inte personligen satsa på att göra alla pullups bakom nacken.

Arne Persson
2017-05-09, 19:27
:)

Filipb
2017-05-09, 19:33
Man är oftast kraftigt svagare att dra (eller pressa) bakom nacken. Ett tips är att köra det i latsdraget UTAN gamnacke. Luta dig gärna lite framåt, få skulderbladen på plats (retraktion och depression) för att sedan dra ned stången med kontroll, utan att rycka. Utgå från 50 % av vad du gör framför. Du borde känna att det nyper till ganska ordentligt vid rhomberna :)