handdator

Visa fullständig version : När blir man vänster?


Sidor : [1] 2

Starke75an
2017-05-07, 18:53
Lite grov generalisering men: är man först vänster och sen sjukskriven/arbetslös/dagdrivare eller blir man vänster efter man blivit det?

De få jag känner som dagdrivare är just vänster anhängare.

Sheogorath
2017-05-07, 18:55
Särskrivare finns över hela linjen.

xan
2017-05-07, 19:00
Särskrivare finns över hela linjen.

http://www.thecoli.com/media/fat-kid-ohhh.47/full

BelowAverage
2017-05-07, 19:05
Lite grov generalisering men: är man först vänster och sen sjukskriven/arbetslös/dagdrivare eller blir man vänster efter man blivit det?

De få jag känner som dagdrivare är just vänster anhängare.

Har nog alltid varit mer vänster och de sympatierna minskade inte hos mig när jag fick prova på att vara arbetslös. Men vänstersympatier korrelerar säkert till arbetslöshet kan jag tänka mig.

Omvänt hittar man få som gnäller så mycket över skatt som egenföretagare, så kan tänka mig att om man inte redan stör sig på vårt skattetryck lär man börja störa sig på det om man ska ta ut lön åt sig själv ur sitt eget företag. Och får se hur mycket som rinner iväg sas.

Vill du avvisa vänsterfolk som latmaskar och blodsugare, eller hade du bara en fundering?

Per Vers
2017-05-07, 19:08
https://media3.giphy.com/media/26BRIaGqykNr0XKlG/giphy.gif

Diomedea exulans
2017-05-07, 19:09
Jag blev nog vänster när mamma läste Bamse för mig när jag var liten. Ännu mer vänster blev jag när jag fick heltidsjobb, kände mig priviligierad och tänkte "jag har inga problem att offra en del av det här hårda slitet för att mindre lyckligt lottade ska få det bättre".

För att spinna vidare på Sheogorath: När blir man särskrivare, är det innan eller efter man skaffar autocorrect?

BelowAverage
2017-05-07, 19:13
För att spinna vidare på politisk tillhörighet: när blir man moderat, är det före eller efter ens hårfäste lämnat en?
https://i.yuki.la/v/1348833563192.jpg

Diomedea exulans
2017-05-07, 19:18
Varning för too much info, men:

I min vänkrets i gymnasiet så röstade man åt det håll snoppen var böjd. Det var en ren tillfällighet, men ändå ganska fascinerande. Vi hade till och med en raksnoppad centerpartist.

shut teh face
2017-05-07, 19:19
Jag var vänster när jag rösta i mitt första val, då rökte jag braj och mina kompisar hade dreads. Sen blev jag vuxen, började betala massor med skatt och ska försörja barn, då blev jag borgare.

Sen såg jag en afghan på stan och blev Sverigedemokrat.

BelowAverage
2017-05-07, 19:20
Varning för too much info, men:

I min vänkrets i gymnasiet så röstade man åt det håll snoppen var böjd. Det var en ren tillfällighet, men ändå ganska fascinerande. Vi hade till och med en raksnoppad centerpartist.

Shit, om min drar åt höger, är jag en snopp-förrädare då?
Mitt hårfäste sitter iaf stabilt och lågt, perfekt till dreads och annan vänsterkutym.

Diomedea exulans
2017-05-07, 19:21
Jag var vänster när jag rösta i mitt första val, då rökte jag braj och mina kompisar hade dreads. Sen blev jag vuxen, började betala massor med skatt och ska försörja barn, då blev jag borgare.

Sen såg jag en afghan på stan och blev Sverigedemokrat.

Den som inte är vänster som ung har inget hjärta.
Den som inte är höger som gammal har ingen hjärna.
Den som inte är SD idag har inget järnrör.

ApexProcyon
2017-05-07, 19:21
Majoriteten av alla människor sympatiserar med den politik som gynnar dom själva, idealisterna är oerhört få. Det gäller oavsett ideologisk hemvist.

Nu sympatiserar jag delvis med dig då jag inte tål vänsterideologi, men människor är i grova drag lika enkelspåriga och egoistiska oavsett vart du letar.

BelowAverage
2017-05-07, 19:23
Och om man inte sympatiserar med någon:
http://i.imgur.com/lLxCoWM.jpg

shut teh face
2017-05-07, 19:24
Majoriteten av alla människor sympatiserar med den politik som gynnar dom själva, idealisterna är oerhört få.
Så sant! Jag har en ungdomskamrat med dreads, vänster och hela paketet. Vad hände när hans hyresrätt ombildades? :d:d Jag retar honom än idag för alla miljoner han tjänat på att vara en borgare.

shut teh face
2017-05-07, 19:24
Det kanske är därför Jonas Sjöstedt är vänster, han får ju bara 28k i lön.

Diomedea exulans
2017-05-07, 19:25
Och om man inte sympatiserar med någon:
http://i.imgur.com/lLxCoWM.jpg

Ingen mening att rösta när rymdödlorna styr allt!

BelowAverage
2017-05-07, 19:25
Det kanske är därför Jonas Sjöstedt är vänster, han får ju bara 28k i lön.

Får han mer lär han bli arbetslös, för varken VP(K) eller något annat parti kommer vilja ha honom.

ApexProcyon
2017-05-07, 19:27
Schyman pissade ned trosorna i biosalongen och hivade iväg skiten in i mörkret, Ohly förevigade sin prinskorv på Internet - "oj jag bara råka".

Sjöstedt har mycket att leva upp till.

Skämt åsido så tycker jag att han är den partiledare som är intellektuellt hederligast i riksdagen. Åkesson påminner lika mycket om en orm som alla andra, kanske mer till och med.

Prost
2017-05-07, 19:29
Vad "är" man om man tycker att det är bra med en del skatt som går åt att hjälpa de svagaste och är positiv för bistånd till människor i fattiga länder i afrika osv men Inte vill att pengarna satsas på att försörja IS-krigare och andra människor som hatar oss, och ej heller på propaganda för att trycka ner män i feminismens namn och utan grund trycka ner vita män i antirasismens namn etc?

Hade man kanske varit "Vänster" i Japan t.ex? I Sverige så är man ju garanterat högerEXTREM, inte bara höger utan riktigt extrem dessutom.

BelowAverage
2017-05-07, 19:31
Vad "är" man om man tycker att det är bra med en del skatt som går åt att hjälpa de svagaste och är positiv för bistånd till människor i fattiga länder i afrika osv men Inte vill att pengarna satsas på att försörja IS-krigare och andra människor som hatar oss, och ej heller på propaganda för att trycka ner män i feminismens namn och utan grund trycka ner vita män i antirasismens namn etc?

Hade man kanske varit "Vänster" i Japan t.ex? I Sverige så är man ju garanterat högerEXTREM, inte bara höger utan riktigt extrem dessutom.

"man" låter rätt vettig i så fall. Men att hitta ett parti som perfekt matchar detta finns imo inte. En blank röst är nog mest träffsäker om det är vad man känner, även om det känns vettigare att rösta på det minsta dumma partiet än blankt.

ApexProcyon
2017-05-07, 19:31
Vad "är" man om man tycker att det är bra med en del skatt som går åt att hjälpa de svagaste och är positiv för bistånd till människor i fattiga länder i afrika osv men Inte vill att pengarna satsas på att försörja IS-krigare och andra människor som hatar oss, och ej heller på propaganda för att trycka ner män i feminismens namn och utan grund trycka ner vita män i antirasismens namn etc?

Hade man kanske varit "Vänster" i Japan t.ex? I Sverige så är man ju garanterat högerEXTREM, inte bara höger utan riktigt extrem dessutom.

Jag skulle fortfarande kalla det för vänsterflumm att tvinga folk att dela med sig via skattesedeln. Låt folk avgöra själva om pengarna ska försvinna till internationell välgörenhet.

Sverige donerar drösvis med pengar till Indien och monterar ned sitt eget rymdprogram. Indien tar emot pengarna och fortsätter med sitt eget rymdprogram.

Nä, usch för överförmynderi. Jag är en cynisk jävel, men jag tror fortfarande inte så ont om människor att jag tror att man måste tvinga människor till vänlighet.

Diomedea exulans
2017-05-07, 19:32
Vad "är" man om man tycker att det är bra med en del skatt som går åt att hjälpa de svagaste och är positiv för bistånd till människor i fattiga länder i afrika osv men Inte vill att pengarna satsas på att försörja IS-krigare och andra människor som hatar oss, och ej heller på propaganda för att trycka ner män i feminismens namn och utan grund trycka ner vita män i antirasismens namn etc?

Hade man kanske varit "Vänster" i Japan t.ex? I Sverige så är man ju garanterat högerEXTREM, inte bara höger utan riktigt extrem dessutom.

Du är starkt kristen, va? Ligger det inte nära till hands att rösta på KD då?

ApexProcyon
2017-05-07, 19:35
Du är starkt kristen, va? Ligger det inte nära till hands att rösta på KD då?

Vad har KD (och den svenska kyrkan) med kristendom att göra?

TranceII
2017-05-07, 19:37
Jag har alltid varit höger men fått ökad respekt för socialdemokratin med åldern. Jag tror den kommer att vara vital för att skapa ett vettigt samhälle när mer och mer kommer automatiseras.

Jag tjänar mer än de flesta.

MAGlC
2017-05-07, 19:38
När man börjat käka för mycket soja och fångat intresse för cuckold-genren inom porr.

ApexProcyon
2017-05-07, 19:40
Jag har alltid varit höger men fått ökad respekt för socialdemokratin med åldern. Jag tror den kommer att vara vital för att skapa ett vettigt samhälle när mer och mer kommer automatiseras.

Jag tjänar mer än de flesta.

Det är ett intressant fördelningsproblem vi står inför när produktionen blir lika stor (eller större) än tidigare men med mycket mindre omsättning i personal. Man kan inte gärna anställa människor för att gräva en grop och fylla den igen bara för att hålla nere på arbetslösheten.

BelowAverage
2017-05-07, 19:44
Det är ett intressant fördelningsproblem vi står inför när produktionen blir lika stor (eller större) än tidigare men med mycket mindre omsättning i personal. Man kan inte gärna anställa människor för att gräva en grop och fylla den igen bara för att ha ett jobb.

Det är mycket skrämmande. Den som lever får se. Om människor plötsligt tappar sitt värde för systemet så lär de behandlas därefter, så har det fungerat historiskt. Eftersom omvänt människor fått bättre behandling när omständighetere gjort att de värderats högre.
Tror vi lär fortsätta på samma spår med mer automatisering av industri och även tyckande och val i vardagen. Jag tror inte utvecklingen kommer gå mot samhällsutopin att alla delar på det teknologiska överflödet, utan det lär i vanlig ordning koncentreras hos några få och den ökande värdelösa massan får klara sig bäst de kan. #domedagsprofetia, med foliehatten på. Men allvarligt talat är det spännande / läskigt, och svårt att sia om vart det slutar. Detta är mer worst case.

anvihl
2017-05-07, 19:46
Jag avskyr förmynderi, vilket per automatik gör mig anti-vänster, samtidigt avskyr jag människor som tjänar en bra medellön som på riktigt gnäller över hur lite pengar dom har för att dom fick betala 500kr mer i skatt. Get a grip för fan, horder med människor som inte har en tjugondel av din inkomst, till mångt och mycket för att du har haft tur att få ett välbetalt jobb (ja, en svensk medellön är ett välbetalt jobb), du är inte speciell, du är inte "driven", du är inte kompetent, du har haft flyt i livet och kastar skit på dom som inte har det. Det där gör mig antagligen vänster i folks ögon, men det är inte så att jag tycker att du ska behöva försörja andra, jag bara avskyr det förbannade patetiska gnället när man lever ett lyxliv som vi gör.

Helst skulle jag vilja avskaffa nationalstaten helt och hållet, låt folk skapa sina egna samhällen efter sin egna principer.

Eller egentligen vill jag låta napalmen regna, mord och brända kroppar, låt överlevare vara jägare/samlare. DÖ mänskligheten, DÖ.

Prost
2017-05-07, 19:48
Du är starkt kristen, va? Ligger det inte nära till hands att rösta på KD då?

Jag är kristen jo. Vad smidigt för mig att jag bara kan klippa och klistra svaret: "Vad har KD (och den svenska kyrkan) med kristendom att göra?" :-P

Prost
2017-05-07, 19:50
"man" låter rätt vettig i så fall. Men att hitta ett parti som perfekt matchar detta finns imo inte. En blank röst är nog mest träffsäker om det är vad man känner, även om det känns vettigare att rösta på det minsta dumma partiet än blankt.

Jo så är det 100%, det perfekta partiet finns bara då man själv styr så att det för en gångs skull blir "rätt". :-P

ApexProcyon
2017-05-07, 19:51
Eller egentligen vill jag låta napalmen regna, mord och brända kroppar, låt överlevare vara jägare/samlare. DÖ mänskligheten, DÖ.

Prova lite delfinsång istället för Raubtier. :d

BelowAverage
2017-05-07, 19:52
Jag avskyr förmynderi, vilket per automatik gör mig anti-vänster, samtidigt avskyr jag människor som tjänar en bra medellön som på riktigt gnäller över hur lite pengar dom har för att dom fick betala 500kr mer i skatt. Get a grip för fan, horder med människor som inte har en tjugondel av din inkomst, till mångt och mycket för att du har haft tur att få ett välbetalt jobb (ja, en svensk medellön är ett välbetalt jobb), du är inte speciell, du är inte "driven", du är inte kompetent, du har haft flyt i livet och kastar skit på dom som inte har det. Det där gör mig antagligen vänster i folks ögon, men det är inte så att jag tycker att du ska behöva försörja andra, jag bara avskyr det förbannade patetiska gnället när man lever ett lyxliv som vi gör.

Helst skulle jag vilja avskaffa nationalstaten helt och hållet, låt folk skapa sina egna samhällen efter sin egna principer.

Eller egentligen vill jag låta napalmen regna, mord och brända kroppar, låt överlevare vara jägare/samlare. DÖ mänskligheten, DÖ.

Med grannar som dig tror jag bostadsbubblan i Småland lär vara den första att spricka, got damn! :laugh:

Jo så är det 100%, det perfekta partiet finns bara då man själv styr så att det för en gångs skull blir "rätt". :-P

Ja precis, själv skulle man kunna massmörda folk på en nivå Stalin, Hitler och Mao bara kunnat drömma om. #worldinpieces

Prost
2017-05-07, 20:01
Jag skulle fortfarande kalla det för vänsterflumm att tvinga folk att dela med sig via skattesedeln. Låt folk avgöra själva om pengarna ska försvinna till internationell välgörenhet.

Sverige donerar drösvis med pengar till Indien och monterar ned sitt eget rymdprogram. Indien tar emot pengarna och fortsätter med sitt eget rymdprogram.

Nä, usch för överförmynderi. Jag är en cynisk jävel, men jag tror fortfarande inte så ont om människor att jag tror att man måste tvinga människor till vänlighet.


"Jag skulle fortfarande kalla det för vänsterflumm att tvinga folk att dela med sig via skattesedeln."

Jag tror att det blir mycket lättare gjort när man gör något kollektivt, att ge mat och vatten till en människa i nöd är jättebra oavsett om pengarna kommer i från människor som valt att donera eller inte.

Jag accepterar helt din ståndpunkt, jag är väldigt mycket för allas frihet att få tycka, tänka och bestämma så mycket som möjligt. Det är därför det blir så svårt att säga att någon är "vänster" eller "höger", jag vill inte ens höra till någon speciell "grupp". Jag är väl själv vänsteraktig i vissa frågor och högeraktig i andra. Det kan bara betyda att jag nu måste rösta på Centerpartiet med Annie Lööf.

TranceII
2017-05-07, 20:03
Det är ett intressant fördelningsproblem vi står inför när produktionen blir lika stor (eller större) än tidigare men med mycket mindre omsättning i personal. Man kan inte gärna anställa människor för att gräva en grop och fylla den igen bara för att hålla nere på arbetslösheten.

Det är mycket skrämmande. Den som lever får se. Om människor plötsligt tappar sitt värde för systemet så lär de behandlas därefter, så har det fungerat historiskt. Eftersom omvänt människor fått bättre behandling när omständighetere gjort att de värderats högre.
Tror vi lär fortsätta på samma spår med mer automatisering av industri och även tyckande och val i vardagen. Jag tror inte utvecklingen kommer gå mot samhällsutopin att alla delar på det teknologiska överflödet, utan det lär i vanlig ordning koncentreras hos några få och den ökande värdelösa massan får klara sig bäst de kan. #domedagsprofetia, med foliehatten på. Men allvarligt talat är det spännande / läskigt, och svårt att sia om vart det slutar. Detta är mer worst case.

Framför allt så kommer nästan alla typer av arbeten påverkas. Industrin kommer att fortsättas att automatiseras men just nu sitter det mängder av människor som sitter på banker, försäkringsbolag, sjukvård, myndigheter eller inom områden som order och logistik som snart kommer få konkurrens av datorer.

Jag tror det kommer att vara ett uppvaknande för många som tror de pluggat sig till en säker medelklasskarriär i framtiden men som ser sina möjligheter drastiskt minskas. Det kommer att ta ett tag innan vi är där men samtidigt så går utvecklingen fort.

Det är därför jag är tveksam att ge mer och mer makt åt företag och mer och mer luckra upp skydd för arbetare eller de som står utanför arbetsmarknaden. Det gäller att hitta en balans men om man tittar på förmögenhetsökningen bland de rikaste så kan man fundera på om att det är rimligt att skillnaden bara fortsätter att öka mot de fattigare.

TranceII
2017-05-07, 20:05
Jag skulle fortfarande kalla det för vänsterflumm att tvinga folk att dela med sig via skattesedeln. Låt folk avgöra själva om pengarna ska försvinna till internationell välgörenhet.


Är du inte för någon skatt alls? Vilken typ av samhälle hade du tänkt dig?

ApexProcyon
2017-05-07, 20:08
Är du inte för någon skatt alls? Vilken typ av samhälle hade du tänkt dig?

Med betoning på "internationell välgörenhet", jag var otydlig i formuleringen första stycket ser jag nu.

Det är en sak rent moraliskt ifall alla inom ett hushåll betalar pengar i en burk för gemensamma kostnader för att hushållet ska fungera bättre, en annan ifall någon överförmyndare i huset springer iväg och ger bort en godtycklig del ur den gemensamma kassan till knarkarkvarten några kvarter bort.

Med det sagt så bör det vara frivilligt för vem som än bor i hushållet att dela med sig av sina egna pengar till vem den vill efter det att den gemensamma kostnaden är ordnad.

BelowAverage
2017-05-07, 20:12
Framför allt så kommer nästan alla typer av arbeten påverkas. Industrin kommer att fortsättas att automatiseras men just nu sitter det mängder av människor som sitter på banker, försäkringsbolag, sjukvård, myndigheter eller inom områden som order och logistik som snart kommer få konkurrens av datorer.

Jag tror det kommer att vara ett uppvaknande för många som tror de pluggat sig till en säker medelklasskarriär i framtiden men som ser sina möjligheter drastiskt minskas. Det kommer att ta ett tag innan vi är där men samtidigt så går utvecklingen fort.

Det är därför jag är tveksam att ge mer och mer makt åt företag och mer och mer luckra upp skydd för arbetare eller de som står utanför arbetsmarknaden. Det gäller att hitta en balans men om man tittar på förmögenhetsökningen bland de rikaste så kan man fundera på om att det är rimligt att skillnaden bara fortsätter att öka mot de fattigare.

Det går ju inte att sia om hur fort rationaliseringen går, plötsligt smäller det till. Eller inte, liksom.
Där känner jag mig rätt trygg med mitt yrkesval, tror det krävs en extremt avancerad AI för att ersätta en fysioterapeut iom att arbetet är kräver båda avancerad mekanik och kognition sas. Fast det är lätt att säga, datorer är grymma på mönsterigenkännande och med lite arbete kan man nog skapa en AI som snabbt kan diagnosticera väldigt många åkommor.
Som du säger kan det tänkas att en hel del pappersvändande tjänstemannayrken först rationaliseras bort, mer likartade arbetsuppgifter är lättare att ersätta. Och vilka uppgifter som bedöms som "enkla" utifrån ett mänskligt perspektiv är inte ens nästan samma som från en AI's perspektiv, revisor och så kan jag tänka mig är rätt svårt för en människa men mycket lättare för en dator att ersätta en t.ex undersköterska, som nog anses lättare.

Så länge staten har skyddsnät och ser till att fortsätta skatta företagen nog mycket att försörja den växande värdelösa massan kan det nog fungera så drägligt att folk slipper svälta. Men det är en ganska dyster framtidsutsikt, att inte tillföra samhället något per automatik sas.

Fan, varför lyssnar jag på raubtier? Hatmusik! *slår på hippiemusik igen*

Diomedea exulans
2017-05-07, 20:13
Jag tror inte på välgörenhet istället för skatt. Givandet blir för fläckvis. Man kanske skänker pengar till 10 sjukhus, men sen får 10 andra sjukhus inte nåt. Med skattemedel får alla åtminstone lite pengar.

Jag är kristen jo. Vad smidigt för mig att jag bara kan klippa och klistra svaret: "Vad har KD (och den svenska kyrkan) med kristendom att göra?" :-P

Jag har ingen comeback där!

MAGlC
2017-05-07, 20:28
Vill man förstå varför folk generellt blir vänster (och föredrar fördelningspolitik) eller höger, så är den bästa idén att läsa på om r/K-selektionsteorin:

http://www.anonymousconservative.com/blog/the-theory/rk-selection-theory/

TranceII
2017-05-07, 20:32
Vill man förstå varför folk generellt blir vänster (och föredrar fördelningspolitik) eller höger, så är den bästa idén att läsa på om r/K-selektionsteorin:

http://www.anonymousconservative.com/blog/the-theory/rk-selection-theory/

Jag tror det är bättre att kanske läsa på de klassiska politiska texterna och historia före man tar till hypoteser på ytterkanten. Jag säger inte att du inte skall läsa sådana här texter TheBeach97; däremot så tror jag det skulle vara nyttigt för dig att röra dig lite utanför din bekvämlighetszon.

BelowAverage
2017-05-07, 20:38
Vill man förstå varför folk generellt blir vänster (och föredrar fördelningspolitik) eller höger, så är den bästa idén att läsa på om r/K-selektionsteorin:

http://www.anonymousconservative.com/blog/the-theory/rk-selection-theory/

Allt kan förklaras genom grundläggande biologi, och liberaler (vänsterfolk mm?) är mer lika simpla bytesdjur än de ansvariga konservativa?
Vet inte om jag hann tolka slasket väl nog, kändes lite för långsökt och pseudovetenskapligt för att hålla mitt intresse.
Vilket jag uppskattar, men inte när man presenterar det som enda sanning.

Yes
2017-05-07, 20:39
Jag avskyr förmynderi, vilket per automatik gör mig anti-vänster, samtidigt avskyr jag människor som tjänar en bra medellön som på riktigt gnäller över hur lite pengar dom har för att dom fick betala 500kr mer i skatt. Get a grip för fan, horder med människor som inte har en tjugondel av din inkomst, till mångt och mycket för att du har haft tur att få ett välbetalt jobb (ja, en svensk medellön är ett välbetalt jobb), du är inte speciell, du är inte "driven", du är inte kompetent, du har haft flyt i livet och kastar skit på dom som inte har det. Det där gör mig antagligen vänster i folks ögon, men det är inte så att jag tycker att du ska behöva försörja andra, jag bara avskyr det förbannade patetiska gnället när man lever ett lyxliv som vi gör.

Helst skulle jag vilja avskaffa nationalstaten helt och hållet, låt folk skapa sina egna samhällen efter sin egna principer.

Eller egentligen vill jag låta napalmen regna, mord och brända kroppar, låt överlevare vara jägare/samlare. DÖ mänskligheten, DÖ.
Livets hårda skola representerar.

Nattljus
2017-05-07, 20:52
Jag avskyr förmynderi, vilket per automatik gör mig anti-vänster, samtidigt avskyr jag människor som tjänar en bra medellön som på riktigt gnäller över hur lite pengar dom har för att dom fick betala 500kr mer i skatt. Get a grip för fan, horder med människor som inte har en tjugondel av din inkomst, till mångt och mycket för att du har haft tur att få ett välbetalt jobb (ja, en svensk medellön är ett välbetalt jobb), du är inte speciell, du är inte "driven", du är inte kompetent, du har haft flyt i livet och kastar skit på dom som inte har det. Det där gör mig antagligen vänster i folks ögon, men det är inte så att jag tycker att du ska behöva försörja andra, jag bara avskyr det förbannade patetiska gnället när man lever ett lyxliv som vi gör.

Helst skulle jag vilja avskaffa nationalstaten helt och hållet, låt folk skapa sina egna samhällen efter sin egna principer.

Eller egentligen vill jag låta napalmen regna, mord och brända kroppar, låt överlevare vara jägare/samlare. DÖ mänskligheten, DÖ.
*hug*

baktung
2017-05-07, 20:58
Äh, vad är det för krångel egentligen. Upp med skatterna till 90 % så slipper folk bli lurade att slösa pengar på en massa skit dom inte behöver. Och anlägg jättelika vallgravar med pansarätande pirayor runt rikets gränser så kan vi koncentrera oss på att ta hand om dom som faktiskt är uppvuxna på våra premisser.

#hursvårtskadetvaaa

ApexProcyon
2017-05-07, 21:03
Äh, vad är det för krångel egentligen. Upp med skatterna till 90 % så slipper folk bli lurade att slösa pengar på en massa skit dom inte behöver. Och anlägg jättelika vallgravar med pansarätande pirayor runt rikets gränser så kan vi koncentrera oss på att ta hand om dom som faktiskt är uppvuxna på våra premisser.

#hursvårtskadetvaaa

https://ci.memecdn.com/8992256.gif

baktung
2017-05-07, 21:08
https://ci.memecdn.com/8992256.gif

Han fick saker och ting gjorda i alla fall. Det var ju det fina i kråksången. cofffee

Scientologen
2017-05-07, 21:19
Vad har KD (och den svenska kyrkan) med kristendom att göra?

Det hörs ju på namnet. På samma sätt som miljöpartiet är bra för miljön och liberalerna har liberala värderingar såsom att inskränka friheter.

Korvryttaren
2017-05-07, 21:24
När man låter känslor gå före fakta.

Ett stort plus om du har dålig hygien.

TranceII
2017-05-07, 21:26
Ja, visst är det löjligt att man tror att KD eller svenska kyrkan representerar riktig kristendom när det egentligen är en av de kanske hundratals andra som är den riktiga.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations

TranceII
2017-05-07, 21:26
När man låter känslor gå före fakta.

Ett stort plus om du har dålig hygien.

Vilken politisk inriktning är faktabaserad?

Korvryttaren
2017-05-07, 21:29
Vilken politisk inriktning är faktabaserad?

Ingen men ju mer du åker till vänster desto mindre betydelse för fakta.

Vinter
2017-05-07, 21:30
Man blir vänster när man är ung och tänker att dela med sig är viktigt, så staten borde ta en större del av kakan som sedan gagnar fler människor. Naivitet.

Sedan blir man äldre och inser vad det är för människor som sitter och bestämmer vart pengarna egentligen hamnar. Samt ser dessa människor slösa miljardbelopp på idioti.

Då brukar man röra sig sakta mot höger.

baktung
2017-05-07, 21:30
När man låter känslor gå före fakta.

Då känns känslor som en vettigare utgångspunkt. De är åtminstone verkliga för individen. Fakta existerar inte.

TranceII
2017-05-07, 21:32
Ingen men ju mer du åker till vänster desto mindre betydelse för fakta.

Vilken vetenskaplig studie baserar du det på?

Korvryttaren
2017-05-07, 21:32
Vilken vetenskaplig studie baserar du det på?

Behövs det studier på att man kan dricka vatten?


Då känns känslor som en vettigare utgångspunkt. De är åtminstone verkliga för individen. Fakta existerar inte.

Om man enbart lever i sin bubbla så existerar ingen fakta det är helt riktigt.

baktung
2017-05-07, 22:00
Om man enbart lever i sin bubbla så existerar ingen fakta det är helt riktigt.

Bubbla fick mig att tänka på: https://www.youtube.com/watch?v=OuSdU8tbcHY

Konradsson
2017-05-07, 22:02
Det finns några intressanta artiklar om neuroanatomiska skillnader mellan vänster och höger. Jonathan Haidt har skrivit mycket om det. Generellt har vänstermänniskor mer empati, varför de vill hjälpa de utsatta i samhället. Konservativa är mer oroliga, varför de vill ha stabilitet i samhället. Konservativa är också mer känsliga för "äckliga" bilder. Kanske därför de är emot abort och homosexualitet - det framkallar äckliga tankar.
http://res.cloudinary.com/vayner/image/upload/c_fill,f_auto,g_faces,h_630,w_1200/v1457435300/braindecoder/rebelmouse-1676683.jpg

Hövdingen
2017-05-07, 22:07
Behövs det studier på att man kan dricka vatten?

I USA är högern betydligt mer faktaresistent än vänstern t.ex.. Så det är knappast en naturlag att vänstern alltid är mer faktaresistent än högern. Även om det stämmer i Sverige för tillfället.

Korvryttaren
2017-05-07, 22:10
Bubbla fick mig att tänka på: https://www.youtube.com/watch?v=OuSdU8tbcHY

https://i.gyazo.com/3c1f1e3d7013216d683c1a3bd1f2bcbe.gif

Det finns några intressanta artiklar om neuroanatomiska skillnader mellan vänster och höger. Jonathan Haidt har skrivit mycket om det. Generellt har vänstermänniskor mer empati, varför de vill hjälpa de utsatta i samhället. Konservativa är mer oroliga, varför de vill ha stabilitet i samhället. Konservativa är också mer känsliga för "äckliga" bilder. Kanske därför de är emot abort och homosexualitet - det framkallar äckliga tankar.
http://res.cloudinary.com/vayner/image/upload/c_fill,f_auto,g_faces,h_630,w_1200/v1457435300/braindecoder/rebelmouse-1676683.jpg

Visst är det så, har man missat att Vänstern vill rädda världen men utan plan eller pengar.

chadd
2017-05-07, 22:23
Lite grov generalisering men: är man först vänster och sen sjukskriven/arbetslös/dagdrivare eller blir man vänster efter man blivit det?

De få jag känner som dagdrivare är just vänster anhängare.

Var höger när jag var arbetslös dagdrivare utan ambitioner alls. Tjänar nu bra och är vänster om vänsterpartiet.

TranceII
2017-05-07, 22:25
Behövs det studier på att man kan dricka vatten?


Nej, det är klart att studier och fakta är inte lika viktigt i detta sammanhanget som känslan av att de andra inte baserar sina åsikter på studier och fakta.

ApexProcyon
2017-05-07, 22:40
Anekdotiskt kan nog många av oss uppleva personer till vänster som mindre pålästa och mer naiva än övriga väljare.

caelus
2017-05-07, 22:40
Jag var väldigt höger/liberal när jag var yngre. Nu när jag jobbat och blivit sjukskriven (pga utbrändhet/depression) har jag sett hur jävligt man som sjukskriven blir behandlad av staten, har jag fått en del sympatier åt vänster. Dock skulle jag aldrig rösta på Vänsterpartiet eller något åt det hållet, avskyr kommunism och extremism.

ApexProcyon
2017-05-07, 22:42
Jag var väldigt höger/liberal när jag var yngre. Nu när jag jobbat och blivit sjukskriven (pga utbrändhet/depression) har jag sett hur jävligt man som sjukskriven blir behandlad av staten, har jag fått en del sympatier åt vänster. Dock skulle jag aldrig rösta på Vänsterpartiet eller något åt det hållet, avskyr kommunism och extremism.

Extremism är bara extremt i förhållande till status quo. I det extremistiska samhället så hade ditt lagom varit extremistiskt.

TranceII
2017-05-07, 22:43
Anekdotiskt kan nog många av oss uppleva personer till vänster som mindre pålästa och mer naiva än övriga väljare.

Ja, och jag misstänker att de till vänster tycker samma sak om de till höger.

chadd
2017-05-07, 22:45
Ja, och jag misstänker att de till vänster tycker samma sak om de till höger.

Det gör vi.

ApexProcyon
2017-05-07, 22:52
Ja, och jag misstänker att de till vänster tycker samma sak om de till höger.

Jag syftade på anhängare av resten av alla partier som inte är vänster. Allt från lagompartiet, kapitalistdemokraterna och fascistnazisterna.

Av någon anledning så är alla som inte är vänster rörande överens om vänsterns bristande bildning i ungefär allt.

Enligt egna observationer så tenderar kommunister att tänka mer och vara mer pålästa än blöjvänstern. Däremot så är deras samhälle det värsta tänkbara i mina ögon, även om anhängarna till den ideologin är mer skärpta än sina förvirrade småsyskon.

Korvryttaren
2017-05-07, 22:58
Det gör vi.

Vet ni också varför Vänstern använder våld så fort det ska demonstreras? Om man anser sig ha rätt så borde inte det behövas kan man tycka..

TranceII
2017-05-07, 23:01
Vet ni också varför Vänstern använder våld så fort det ska demonstreras? Om man anser sig ha rätt så borde inte det behövas kan man tycka..

Idag kan du ställa dig samma fråga om högern: http://www.dn.se/sthlm/hogerextrema-angrep-manifestation-i-gamla-stan/

Korvryttaren
2017-05-07, 23:04
Idag kan du ställa dig samma fråga om högern: http://www.dn.se/sthlm/hogerextrema-angrep-manifestation-i-gamla-stan/

Har du inga objektiva källor? Ding Ding värld är pålitligare.

chadd
2017-05-07, 23:13
Vet ni också varför Vänstern använder våld så fort det ska demonstreras? Om man anser sig ha rätt så borde inte det behövas kan man tycka..

Beror på vem du frågar tror jag. Frågar du Vänsterpartiet så tar de starkt avstånd från sånt där. Men att kalla Vänsterpartiet vänster är ju lite löjligt.

Annars är det väl mest anarkister som håller på så där? Verkligen inte ett representativt urval.

ApexProcyon
2017-05-07, 23:17
Vänsterpartiet går armkrok med alla möjliga våldsromantiker. Det är vänsterns svans.

Kommunistiska Partiet har tveklöst mer rediga anhängare. Om det beror på partikultur eller det låga antalet medlemmar går att diskutera.

ApexProcyon
2017-05-08, 00:11
Idag kan du ställa dig samma fråga om högern: http://www.dn.se/sthlm/hogerextrema-angrep-manifestation-i-gamla-stan/

Av en film från händelsen att döma så ser det snarare ut som att tumult uppstod när Nordisk Ungdom genomförde en motdemonstration.

Det är inte tydligt någonstans att NU stod för våldet. Av historien att döma så blir vänstern väldigt aggressiv så fort de är fler än sina motståndare.

Med filmen nedan så har vi åtminstone båda sidorna av myntet.
YZEYp8Gr3pk

itzhakskenstrom
2017-05-08, 00:42
Behövs det studier på att man kan dricka vatten?

Så du går på känsla att "vänstern" går mer på känslor än på fakta? :d

mottat
2017-05-08, 01:52
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2325414/Men-physically-strong-likely-right-wing-political-views.html


Stämmer rätt bra från vad jag sett.

chadd
2017-05-08, 06:28
Vänsterpartiet går armkrok med alla möjliga våldsromantiker. Det är vänsterns svans.


Vänsterpartiet kan säkert ses som vänsters svans ut på högerkanten, visst.

Knappar på mobilen så lite hackigt svar. Men ok det finns väl en hel del ingredienser som gör att många på vänsterkanten ser våld som en bra lösning.

Exempelvis:
Vänsterideologi är ofta revolutionär i grunden. Man kan inte göra omelett utan att knäcka lite ägg.

Att bara för diskussion och debatt är inte en fungerande metod. Det går snabbare med järnrör.

Fascism bör bekämpas på alla sätt. Kapitalism är intimt förbundna. Så pass att "socialdemokrati är fascismens liberala svans" (parafraserar Stalin, och medveten om ironin att anarkister skulle få för sig att använda Marxist-Leninistiska argument). Varför skulle man inte slå sönder det samhälle (bankfönster osv) när allt är uppbyggt och symboliserar fascism?

Våld fungerar för att driva frågor framåt. Källa: en hel drös av militära interventioner över årens lopp.


Rent allmänt så är vänstern inte en pacifistisk ideologi.

baktung
2017-05-08, 06:54
Vad gäller känslan för vilka som röstar hur tycker jag mig ha upplevt följande.

Lågutbildade = Vänster eller extrem höger
Medelhögt högutbildade = Höger
De högst utbildade = Vänster

Det är som att det svänger med utbildningsnivå. Om det sen beror på att de högst utbildade är vänsterfolk som fastnat på universiteten eller om det är folk som blivit vänstersinnade tack vare exceptionella insikter är väl nästa fråga.

BelowAverage
2017-05-08, 07:01
Uppfattar en viss drift av båda sidor att förklara: "mina meningsmotståndare är dumma, så jag slipper lyssna på deras argument".
Om man på allvar tycker att argumenten för endera sida är rakt dumma vet jag inte vilka knasiga människor man behövt lyssna på tbh. Jag beklagar om ni är omgivna av idioter*popcorn*

ARMSTARK
2017-05-08, 07:33
Idag kan du ställa dig samma fråga om högern: http://www.dn.se/sthlm/hogerextrema-angrep-manifestation-i-gamla-stan/

Just saknaden av våld i högersextrema demonstrationer har förvånat mig, nu lever de för en gångs skull upp till förväntningarna. ;)

shut teh face
2017-05-08, 07:57
Jag gillar absolut inte vänstern men det handlar egentligen inte om att de är dumma i huvudet eller inte förstår saker och ting. Grejen är att de helt enkelt resonerar annorlunda. (Ok, sen finns det ju folk som helt enkelt är helt dumma i huvudet också)

De tycker att en asylsökande har exakt samma rätt till vårt välfärdssamhälle som Greta 79 som arbetat här hela livet.

Deras argument och politiska riktning baseras helt och hållet på känslor, därför kan de inte heller argumentera för sin sak med fakta.

The_RobRoy
2017-05-08, 09:46
Jag har valt allt flytta till Hongkong som har en väldigt annorlunda model jämfört med Sverige. Allt är inte guld och gröna skogar här heller, främst för att politikerna tyvärr är väldigt styrda av storföretagen. Detta skapar en hemsk situation där vissa företag behåller en monpolställning, vilket i slutändan innebär sämre/dyrare service och kvalité för folket som bor här.

Bortsett ifrån det har man i Hongkong rent budgetmässigt hittat en betydligt rimligare modell i min mening. Jag har skrivit om det så många gånger, men det stora problemet i Sverige är att det inte lönar sig (rent ekonomiskt) att utbilda sig till något avancerat och jobba kvar i Sverige. Medan däremot om man redan är rik, finns nästan inga skatter alls, Sverige är rent ut sagt ett skatteparadis för de som redan har mycket pengar.

I Hongkong är det tvärtom, skatten är progressiv med maxskatt på 15%. Det innebär att du faktiskt kan spara dig rik. Minimilönerna är låga, vilket innebär att arbetslösenheten nästan är 0. I min mening finns nästan inget så demotiverande för människor som att gå långtidsarbetslösa.

Man tar istället in massor av pengar ifrån det rika, hur då? Hongkong äger all mark och säljer marken dyrt till bostadsbyggare. Detta skapar ju tyvärr bieffekten att bostadspriserna blir högre, en indirekt skatt som drabbar alla som vill bo i landet. På liknande vis som i Sverige finns då för de fattiga billiga lägenheter att hyra, som staten äger, dessa blir det såklart kö på, precis som i Sverige. Andra inkomstkällor är igenom stämpelskatt, stämpelskatt vid bostadsköp/försäljning samt på HK-börsen gäller också stämpelskatt.

Allt detta drabbar ju främst de som vill bo bra/dyrt, eller investerare i flera lägenheter (som sedan kan hyras ut), helt enkelt de rika. Medans om man väljer att bo billigt (litet) och jobbar sig upp och tjänar bra, kan man verkligen spara sig rik här i Hongkong.

HK är en stad och Sverige ett enormt land, så det är omöjligt att kopiera varandras system, man kan bara konstatera att det finns helt andra modeller som också kan fungera.

Jag röstade S i mitt första val och har sen röstat åt höger. Däremot när man kommer hit till HK så känner man sig som rå-souse. Tycker allt man kunde höja skatten 2-3% till och göra skolgången än bättre, sjukvården något bättre, etc..

Järvskan
2017-05-08, 09:50
Jag är ganska säker att jag varit vänsterhänt ända från födseln

Korvryttaren
2017-05-08, 09:57
Tycker allt man kunde höja skatten 2-3% till och göra skolgången än bättre, sjukvården något bättre, etc..

Höja skatten i Sverige?

Varför inte prioritera landet och befolkningen istället för agera humanitär stormakt. För den som är intresserad vart pengarna går.....någon får agera tolk åt vänstern.

https://i.gyazo.com/7fb55c30c46754845c611ea7160751ca.png

ApexProcyon
2017-05-08, 10:18
Vänsterpartiet kan säkert ses som vänsters svans ut på högerkanten, visst.


Jag har själv varit aktiv i Ung Vänster och sett hur medlemmar sprungit mellan alla våldsorganisationer som finns som brukar klumpas samman med vänstern. Det är ingen åsikt jag har från mitt "högerkantsperspektiv", det är något jag såg med mina egna vänsterögon. Målet helgar medlen är standard hos vänstern.


Fascism bör bekämpas på alla sätt. Kapitalism är intimt förbundna. Så pass att "socialdemokrati är fascismens liberala svans" (parafraserar Stalin, och medveten om ironin att anarkister skulle få för sig att använda Marxist-Leninistiska argument).

För att något ska kunna vara en svans på något annat så bör inte svansen registrera sin egen egen ägare politiskt, kartlägga den och fängsla den för tankebrott och använda orättvisa måttstockar. Tvärtom så har alla riksdagens partier en marxistisk själ, även om det ekonomiska skiljer sig åt.

Våld fungerar för att driva frågor framåt. Källa: en hel drös av militära interventioner över årens lopp.

Våld är en förlängning av politiken, det gäller alla ideologier. Frågan är bara om man erkänner det för sig själv att ens egen altruistiska perfekta världsåskådning, likt alla levande väsen, har en självbevarelsedrift och kämpar för sitt liv när den håller på att tas av daga.

Sossen som pratar om att ta fram kalashikoven och skjuta under Socialistiskt Forum är ett bra exempel där.
fK9lGwyvLaQ

Varför skulle man inte slå sönder det samhälle (bankfönster osv) när allt är uppbyggt och symboliserar fascism?

Är du medveten om att vänstern alltid har haft stor uppbackning av banksters? Fascistiska ideologier kritiserar bankerna hårdare än någon annan ideologi, förutom kanske Partiet De Fria som inte går att kategorisera. Avslutningsvis, vad hjälper det att "slå sönder samhället"?

Uppfattar en viss drift av båda sidor att förklara: "mina meningsmotståndare är dumma, så jag slipper lyssna på deras argument".
Om man på allvar tycker att argumenten för endera sida är rakt dumma vet jag inte vilka knasiga människor man behövt lyssna på tbh. Jag beklagar om ni är omgivna av idioter*popcorn*

Vi målar med en bred pensel såklart utifrån erfarenheter i vardagen. Du är vänstern resonerande och pålästa enhörning, dyker enhörningar upp så lyssnar man. :d

The_RobRoy
2017-05-08, 10:20
Höja skatten i Sverige?

Varför inte prioritera landet och befolkningen istället för agera humanitär stormakt. För den som är intresserad vart pengarna går.....någon får agera tolk åt vänstern.

https://i.gyazo.com/7fb55c30c46754845c611ea7160751ca.png

Jag pratade givetvis om HK, där max-skatten är 15% och en stor del av befolkningen betalar ingen skatt alls. Jag är alltså höger i Sverige men känner mig som vänster i HK.

baktung
2017-05-08, 10:25
Höja skatten i Sverige?

Varför inte prioritera landet och befolkningen istället för agera humanitär stormakt. För den som är intresserad vart pengarna går.....någon får agera tolk åt vänstern.

https://i.gyazo.com/7fb55c30c46754845c611ea7160751ca.png

Tolkade det som att han syftade på att höja skatterna i Hongkong. Dyslektiker?

Korvryttaren
2017-05-08, 10:35
Tolkade det som att han syftade på att höja skatterna i Hongkong. Dyslektiker?

Jag röstade S i mitt första val och har sen röstat åt höger. Däremot när man kommer hit till HK så känner man sig som rå-souse. Tycker allt man kunde höja skatten 2-3% till och göra skolgången än bättre, sjukvården något bättre, etc..

Jag tolkade det givetvis som att han refererade till Sverige som direkt jämförelse eller menar du att Socialdemokraterna finns i Hong Kong? Du vet väl att skolan och sjukvården suger i Sverige....

Du kanske skulle söka till MENSA vi söker ständigt nya talanger.

Anders The Peak
2017-05-08, 10:40
Hur definierar ni den här relationen i vänster och höger (http://debatt.passagen.se/flort-karlek/relationer-197/rattvisetankande-i-relationer)

chadd
2017-05-08, 11:20
[QUOTE=ApexProcyon;7760500]Jag har själv varit aktiv i Ung Vänster och sett hur medlemmar sprungit mellan alla våldsorganisationer som finns som brukar klumpas samman med vänstern. Det är ingen åsikt jag har från mitt "högerkantsperspektiv", det är något jag såg med mina egna vänsterögon. Målet helgar medlen är standard hos vänstern.




För att något ska kunna vara en svans på något annat så bör inte svansen registrera sin egen egen ägare politiskt, kartlägga den och fängsla den för tankebrott och använda orättvisa måttstockar. Tvärtom så har alla riksdagens partier en marxistisk själ, även om det ekonomiska skiljer sig åt.



Våld är en förlängning av politiken, det gäller alla ideologier. Frågan är bara om man erkänner det för sig själv att ens egen altruistiska perfekta världsåskådning, likt alla levande väsen, har en självbevarelsedrift och kämpar för sitt liv när den håller på att tas av daga.

Sossen som pratar om att ta fram kalashikoven och skjuta under Socialistiskt Forum är ett bra exempel där.
fK9lGwyvLaQ



Är du medveten om att vänstern alltid har haft stor uppbackning av banksters? Fascistiska ideologier kritiserar bankerna hårdare än någon annan ideologi, förutom kanske Partiet De Fria som inte går att kategorisera. Avslutningsvis, vad hjälper det att "slå sönder samhället"?

/QUOTE]

Om du vill veta mer ingående om hur de som är ute och försöker slå sönder samhället resonerar så får du nog leta upp någon sådan och fråga dem direkt istället.

Att ens kalla vänsterpartiet för vänster är väl att ta i till att börja med. Tänkte det var därför du valde att kalla dem för vänsterns svans. Jag hade inte ens kallat dem för vänster.

xan
2017-05-08, 11:21
Man kan inte göra omelett utan att knäcka lite ägg.

https://m.popkey.co/a5fa6a/MYoNk.gif

baktung
2017-05-08, 11:27
Jag tolkade det givetvis som att han refererade till Sverige som direkt jämförelse eller menar du att Socialdemokraterna finns i Hong Kong? Du vet väl att skolan och sjukvården suger i Sverige....

Du kanske skulle söka till MENSA vi söker ständigt nya talanger.

Enligt hur text normalt sett vävs samman var det ganska uppenbart att Hongkong var den mer sannolika tolkningen. Där förväntar jag mig helt klart medhåll från skolade textanalytiker.

Min inställning till Mensa framgick tydligt i ett inlägg jag skrev för ett tag sen:

För inte fan skulle jag låta mig övertygas av hur truckförarna i Mensas lapplandsklubb spekulerar kring omvärldsproblem. Så det där som Mensa avser att mäta ger jag faktiskt inte mycket för. Högskoleprovet å andra sidan fyller åtminstone ett syfte annat än att få okultiverade legobyggare att känna sig förmer.

Jag var orättvis mot en yrkesgrupp den gången men i övrigt har jag inte ändrat uppfattning.

Korvryttaren
2017-05-08, 11:29
Att ens kalla vänsterpartiet för vänster är väl att ta i till att börja med. Tänkte det var därför du valde att kalla dem för vänsterns svans. Jag hade inte ens kallat dem för vänster.

Vart står Vänstern på den politiska kompasset om du får bestämma?

I Sverige anser man att SD ligger längst till höger sk extremhöger. Sett ur internationella mått så är det mitten-höger.


Instämmer med svansen dock tycker jag man enbart lägger fokus på den sk SD-svansen i Sverige men det säger mer om klimatet.

Enligt hur text normalt sett vävs samman var det ganska uppenbart att Hongkong var den mer sannolika tolkningen. Där förväntar jag mig helt klart medhåll från skolade textanalytiker.



Den sannolika tolkningen är lika intressant som ditt inlägg om MENSA men det är alltid lätt att vara efterklok.

ApexProcyon
2017-05-08, 11:31
Eller som en kommunist i min närhet uttryckte det när han försvarade kommunisternas utrensningar i Sovjet i Gulag och andra grymheter:
- När man hyvlar så kommer det spån.

Vart står Vänstern på den politiska kompasset om du får bestämma?

Nu är jag tämligen säker på att du citerade fel person. ;)

Korvryttaren
2017-05-08, 11:33
Eller som en kommunist i min närhet uttryckte det när han försvarade kommunisternas utrensningar i Sovjet i Gulag och andra grymheter:
- När man hyvlar så kommer det spån.



Nu är jag tämligen säker på att du citerade fel person. ;)

:smash: Ber om ursäkt och jag behöver inte fråga dig vad du anser om den saken *kissass*

trädgårdsmöbel
2017-05-08, 11:42
Jag är vänster, trots att jag inte har vart arbetslös mer än kanske max en vecka för många år sedan:) men däremot har jag alltid tjänat dåligt, och sällan jobbat mer än jag måste, vilket kanske medverkat till min vänstervridning?

Nu skulle säkerligen många andra inte alls kalla mina åsikter för vänster, utan snarare högerextrema, men jag identifierar mig som rätt vänster ändå.

Jag gillar tex. inte att betala skatt i dagens Sverige, men själva idén med att betala skatt är det ingenting fel på.

ApexProcyon
2017-05-08, 11:45
Jag är vänster, trots att jag inte har vart arbetslös mer än kanske max en vecka för många år sedan:) men däremot har jag alltid tjänat dåligt, och sällan jobbat mer än jag måste, vilket kanske medverkat till min vänstervridning?

Nu skulle säkerligen många andra inte alls kalla mina åsikter för vänster, utan snarare högerextrema, men jag identifierar mig som rätt vänster ändå.

Jag gillar tex. inte att betala skatt i dagens Sverige, men själva idén med att betala skatt är det ingenting fel på.

Nationell socialist? (lägg särskilt märke till mellanslaget)

mela
2017-05-08, 11:46
Jag har varit höger så länge jag kan minnas. Var knappt 11 år när intresset för politik kom. Därför har många lärare utmanat mina åsikter genom gymnasietiden och även universitetet.

Jag har dock inte blivit vänster av arbetslöshet eller sjukskrivning. Mer bara less på att inte kunna jobba.

ApexProcyon
2017-05-08, 11:49
Carl Bildt har visst tvärvänt och blivit vänster.

4CNYWCxClxA

Korvryttaren
2017-05-08, 11:52
Hur blir man vänster då?

Blir av med ryggraden och kulorna? För många smällar i huvudet? Tvingad av polare/familj/flickvän?

lanzal
2017-05-08, 14:03
Hur blir man vänster då?

Blir av med ryggraden och kulorna? För många smällar i huvudet? Tvingad av polare/familj/flickvän?

Varför är du så arg? Likadant i varje tråd du är i, söker konflikter och är allmänt otrevlig.

On topic:

Jag började nog känna mig mer vänster efter jag började studera till lärare, tror man blir lite som man umgås :P. Ser klyftor i samhället som ett problem och känner ett ansvar att hjälpa andra som har det sämre än mig själv för så hade jag själv velat bli behandlad.

Har väl märkt av det mest under senaste Trumptiden osv.. hur mycket jag tar avstånd från rasism osv. Det är nog det som gjort mest skillnad på mig personligen.

xan
2017-05-08, 14:12
Ser klyftor i samhället som ett problem

Största vänstermyten någonsin. Problemet är absolut fattigdom, inte klyftor. Varför skulle jag bry mig att någon annan tjänar mer än mig, så länge jag har det bra?

ApexProcyon
2017-05-08, 14:18
Största vänstermyten någonsin. Problemet är absolut fattigdom, inte klyftor. Varför skulle jag bry mig att någon annan tjänar mer än mig, så länge jag har det bra?


Vänsterpolitik i ett nötskal.
RUilUzH5kx8?t=43

Nattljus
2017-05-08, 14:18
Varför skulle jag bry mig att någon annan tjänar mer än mig, så länge jag har det bra?
För att du är människa. Människan är till sin natur självisk och missunnsam cofffee

Hövdingen
2017-05-08, 14:30
De tycker att en asylsökande har exakt samma rätt till vårt välfärdssamhälle som Greta 79 som arbetat här hela livet.

Deras argument och politiska riktning baseras helt och hållet på känslor, därför kan de inte heller argumentera för sin sak med fakta.

Vilken "fakta" ska du använda dig av för att argumentera mot personer som tycker att asylsökare har samma rätt till välfärd som Greta?

shadowfire
2017-05-08, 14:31
Jag har alltid varit höger men fått ökad respekt för socialdemokratin med åldern. Jag tror den kommer att vara vital för att skapa ett vettigt samhälle när mer och mer kommer automatiseras.

Jag tjänar mer än de flesta.

Lite komiskt när du blivit kallad pk och vänster i div trådar ☺

Korvryttaren
2017-05-08, 14:56
Varför är du så arg? Likadant i varje tråd du är i, söker konflikter och är allmänt otrevlig.

On topic:

Jag började nog känna mig mer vänster efter jag började studera till lärare, tror man blir lite som man umgås :P. Ser klyftor i samhället som ett problem och känner ett ansvar att hjälpa andra som har det sämre än mig själv för så hade jag själv velat bli behandlad.

Har väl märkt av det mest under senaste Trumptiden osv.. hur mycket jag tar avstånd från rasism osv. Det är nog det som gjort mest skillnad på mig personligen.

Är inte ett dugg arg snarare du som borde kontrollera ditt höga östrogen.


Alla ser klyftor men få verkar förstå varför och hur man löser det förutom ett parti.

Om man redan har stora bekymmer med klyftor m.m. hur resonerar man egentligen när man väljer att öppna upp för ytterligare import av stora volymer som skapar ännu mer problem?
Politiken idag är enbart ett spel för gallerier där alla slåss om vem som har störst hjärta för att sedan strunta fullständigt över resultatet. Förklara jag vill verkligen veta tankegången.

ARMSTARK
2017-05-08, 15:18
Lite komiskt när du blivit kallad pk och vänster i div trådar ☺

Fast pk och vänster, det är ju socialdemokratin i ett nötskal. cofffee

mottat
2017-05-08, 15:38
Vilken "fakta" ska du använda dig av för att argumentera mot personer som tycker att asylsökare har samma rätt till välfärd som Greta?

Hon har betalt skatt.

BelowAverage
2017-05-08, 15:52
Jag gillar absolut inte vänstern men det handlar egentligen inte om att de är dumma i huvudet eller inte förstår saker och ting. Grejen är att de helt enkelt resonerar annorlunda. (Ok, sen finns det ju folk som helt enkelt är helt dumma i huvudet också)

De tycker att en asylsökande har exakt samma rätt till vårt välfärdssamhälle som Greta 79 som arbetat här hela livet.

Deras argument och politiska riktning baseras helt och hållet på känslor, därför kan de inte heller argumentera för sin sak med fakta.

I can respect this. Jag misstänker att du måste uppskattat den där sloganen "vi gillar olika"? xD

Största vänstermyten någonsin. Problemet är absolut fattigdom, inte klyftor. Varför skulle jag bry mig att någon annan tjänar mer än mig, så länge jag har det bra?

Fast för min del är det ingen myt. Sen har jag inget direkt problem med att det finns klyftor, det kommer med kapitalism och att den har fört mer gott än dåligt med sig kan man inte riktigt argumentera emot, tycker jag.
Problemet som jag funderar över är att klyftorna ökat och fortsätter öka, och i väldigt rask takt. Vad händer med vårt samhälle när pengarna är ännu mer koncenterade hos några få?
Så lustigt när folks skriver i tråden "jag tjänar bra och är M, klyftor bryr jag mig inte om för jag är toppen i näringskedjan", typ. Nej det är ni inte. Ni har en extremt trivial förmögenhet och tack vare detta extremt litet inflytande i det stora hela.
Vad händer i framtiden när fler och fler arbeten kan ersättas, varpå en vanlig svensson blir mindre värdefull för samhället, och samhället till allt större del influeras av några få väldigt rika persone / företag / familjer? Om inte alla behövs till jobb, vad gör man av dem? Och varför försörja dem, när de inte bidrar? - samtidigt kanske de inte kan få jobb, och bidra så småningom.

Det är iaf min foliehattsteori. Dagsläget ser rätt bra ut på det stora hela, aka "varför skulle jag bry mig om andras större rikedom?" som du säger. Svårare att sia om framtiden däremot.


noshörning *cupid*

Hövdingen
2017-05-08, 15:53
Hon har betalt skatt.Och? Det är inget bevis för att asylsökare inte har rätt till välfärd.

Hemi
2017-05-08, 15:56
...
Att ens kalla vänsterpartiet för vänster är väl att ta i till att börja med. Tänkte det var därför du valde att kalla dem för vänsterns svans. Jag hade inte ens kallat dem för vänster.

För dig är vänstern en mycket, mycket liten rörelse. För någon annan som kan acceptera vänsterpartiet, åtminståne, är vänstern ej enad.

mottat
2017-05-08, 15:58
Och? Det är inget bevis för att asylsökare inte har rätt till välfärd.

Det är ju dock fakta att pengarna inte räcker till fall man adderar folk till ett välfärds system som ej bidragit med något.

ApexProcyon
2017-05-08, 16:01
För dig är vänstern en mycket, mycket liten rörelse. För någon annan som kan acceptera vänsterpartiet, åtminståne, är vänstern ej enad.

Jag skulle hävda att vänstern är enad och väldigt duktiga på att enbart slå åt höger och aldrig åt vänster.

Det mesta åt höger är väldigt fragmenterat och självkritiskt och slår åt alla håll till sin egen olycka.

Hövdingen
2017-05-08, 16:02
Det är ju dock fakta att pengarna inte räcker till fall man adderar folk till ett välfärds system som ej bidragit med något.

Jaså? Hur kommer det sig att vi fortfarande har välfärd i Sverige trots att vi hållit på med just det i över 30 år?

mottat
2017-05-08, 16:04
Jaså? Hur kommer det sig att vi fortfarande har välfärd i Sverige trots att vi hållit på med just det i över 30 år?

För folk får mindre och betalar mer än tidigare.

Förstår inte riktigt vad du har problem med att förstå? Du ser inget problem med att en person kan komma till Sverige och aldrig betala skatt sen få pension i typ 20 år? Vart tror du dom pengarna kommer ifrån?

trädgårdsmöbel
2017-05-08, 16:05
Och? Det är inget bevis för att asylsökare inte har rätt till välfärd.

Men du pratar ju om en fråga som enbart är en åsikt. Det är klart att det inte går att argumentera annat än med en annan åsikt då:)

ApexProcyon
2017-05-08, 16:06
Jaså? Hur kommer det sig att vi fortfarande har välfärd i Sverige trots att vi hållit på med just det i över 30 år?

Politikerna själva erkände ju för ett tag sedan att vi var tvungna att låna av våra barn för att finansiera massinvasionen.

Sedan förnekade samma politiker sina egna ord när det där lånet hamnat i glömska.
http://www.statsskuld.com

Sverige som nation är byfånen som tar lån för något som på sikt kommer att kräva ännu mer lån.

mangemani
2017-05-08, 16:16
en del utav vänster flygeln(S, V och MP) blir man när man har rökt på så pass mycket så att man på fullaste allvar tror att kramar och kärlek stoppar terrorister, att en kram hindrar en lastbil från att köra över dem.

trädgårdsmöbel
2017-05-08, 16:17
Det är ju dock fakta att pengarna inte räcker till fall man adderar folk till ett välfärds system som ej bidragit med något.

Det beror på hur mycket övriga bidragit. Om du bidrar med dubbelt av vad som behövs, så behöver jag inte bidra med något alls, det går ihop ändå.

Vi kan förklara det såhär: Du och jag går och äter på restaurang. Notan hamnar på 500 kronor. Jag har inga pengar eller vägrar betala. Då är du tvungen att stå för notan. Men restaurangen har fått in samma summa pengar och vi har bägge fått mat.

Korvryttaren
2017-05-08, 16:23
Jaså? Hur kommer det sig att vi fortfarande har välfärd i Sverige trots att vi hållit på med just det i över 30 år?

Och att välfärden raserat sedan Reinfeldts "öppna era plånböcker" har ingenting med massimport av bidragstagare att göra?

mottat
2017-05-08, 16:26
Det beror på hur mycket övriga bidragit. Om du bidrar med dubbelt av vad som behövs, så behöver jag inte bidra med något alls, det går ihop ändå.

Vi kan förklara det såhär: Du och jag går och äter på restaurang. Notan hamnar på 500 kronor. Jag har inga pengar eller vägrar betala. Då är du tvungen att stå för notan. Men restaurangen har fått in samma summa pengar och vi har bägge fått mat.

Problemet är ju att du blivit tvingad att betala för någon annan och att det inte är ett val.


Kan ju också bli ett problem fall du blir tvingad att betala en nota på 500000, för att 1000 personer vägrar betala.

MAGlC
2017-05-08, 16:26
en del utav vänster flygeln(S, V och MP) blir man när man har rökt på så pass mycket så att man på fullaste allvar tror att kramar och kärlek stoppar terrorister, att en kram hindrar en lastbil från att köra över dem.

Äh. Sprid lite kärlek nu istället för att va så negativ!

Hövdingen
2017-05-08, 16:29
Men du pratar ju om en fråga som enbart är en åsikt. Det är klart att det inte går att argumentera annat än med en annan åsikt då:)

Exakt. Det var ju det som var poängen.

Politikerna själva erkände ju för ett tag sedan att vi var tvungna att låna av våra barn för att finansiera massinvasionen.

Sedan förnekade samma politiker sina egna ord när det där lånet hamnat i glömska.
http://www.statsskuld.com

Det förändrar inte det faktum att vi under lång tid har klarat en ganska stor invandring utan att välfärden har krackelerat.

Hövdingen
2017-05-08, 16:30
Och att välfärden raserat sedan Reinfeldts "öppna era plånböcker" har ingenting med massimport av bidragstagare att göra?

Har välfärden raserat?

ApexProcyon
2017-05-08, 16:36
Exakt. Det var ju det som var poängen.



Det förändrar inte det faktum att vi under lång tid har klarat en ganska stor invandring utan att välfärden har krackelerat.

*facepalm*

trädgårdsmöbel
2017-05-08, 16:36
Problemet är ju att du blivit tvingad att betala för någon annan och att det inte är ett val.


Kan ju också bli ett problem fall du blir tvingad att betala en nota på 500000, för att 1000 personer vägrar betala.

Jo absolut kan det bli ett problem, men om jag då tvingar dig till att hosta upp ännu mer så kan du kanske betala för ytterligare en persons nota, eller att du kanske kan ta en billigare rätt eller avstå dessert så att du har råd att bjuda ännu en till?

1000 pers blir ju svårt, men jag kanske kan sälja din tv på blocket eller så, så att du kan ta ytterligare en persons nota?

Korvryttaren
2017-05-08, 16:40
Har välfärden raserat?

Om man jämför över 30 år och framförallt senaste 10 absolut.

Jag tror inte du vet vad välfärd innebär.

shadowfire
2017-05-08, 16:40
Otippat utfall av tråden. cofffee

mottat
2017-05-08, 16:44
Jo absolut kan det bli ett problem, men om jag då tvingar dig till att hosta upp ännu mer så kan du kanske betala för ytterligare en persons nota, eller att du kanske kan ta en billigare rätt eller avstå dessert så att du har råd att bjuda ännu en till?

1000 pers blir ju svårt, men jag kanske kan sälja din tv på blocket eller så, så att du kan ta ytterligare en persons nota?

Eller så skiter jag i allt och börjar vägra betala också? jag menar alla runt omkring mig verkar ju leva lika bra som mig utan att behöva jobba och betala?

mottat
2017-05-08, 16:45
Det förändrar inte det faktum att vi under lång tid har klarat en ganska stor invandring utan att välfärden har krackelerat.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22384830.ab


Gjorde hon rätt eller fel? Verkar ju inte som Ica butiken gick under för hon snodde pengar under en ganska lång tid.

Diomedea exulans
2017-05-08, 16:48
Om man redan har stora bekymmer med klyftor m.m. hur resonerar man egentligen när man väljer att öppna upp för ytterligare import av stora volymer som skapar ännu mer problem?
Politiken idag är enbart ett spel för gallerier där alla slåss om vem som har störst hjärta för att sedan strunta fullständigt över resultatet. Förklara jag vill verkligen veta tankegången.

Man tänker att det är värt priset. Okej, vissa tänker "invandring är odelat positiv", men jag tror det är vanligare att folk anser att det är bättre att Ahmed kommer hit och tar våra pengar än att han sprängs i luften.

Korvryttaren
2017-05-08, 16:52
Man tänker att det är värt priset. Okej, vissa tänker "invandring är odelat positiv", men jag tror det är vanligare att folk anser att det är bättre att Ahmed kommer hit och tar våra pengar än att han sprängs i luften.

Du har missuppfattat, folk anser att det är bättre att Ahmed kommer hit och tar våra pengar än att han spränger oss i luften.

hurril
2017-05-08, 16:53
Började som vänster innan jag förstod att allting måste hänga ihop. Vänstern gör en mängd tankefel som högern inte gör, exempelvis när det gäller skillnaden mellan skatt i kronor och skatt i procent. I dagsläget, däremot, har vänster/ höger-grejen nästan spelat ut sin roll eftersom vi inte har någon höger längre i Sverige. Inte ens Sd, ett parti som beskrivs som extremhöger, är särskilt mycket mer än LO utan ett inbillat godhetspatos.

För många av de som röstar vänster och liksom ser sig själva som empatiska är snarare rättighetsknarkare och inbillat med-underklassen. De är goda på det där sättet som vill bota nuläget genom att köpa plåster för hela veckopengen istället för att undersöka omständigheterna kring uppkomsten av sår överallt... men det är klart, någon som säger: "vänta nu - ännu mer plåster? Har du funderat på att se över ditt ansvarstagande?" det är en ond och kall människa.

Korvryttaren
2017-05-08, 16:56
Började som vänster innan jag förstod att allting måste hänga ihop. Vänstern gör en mängd tankefel som högern inte gör, exempelvis när det gäller skillnaden mellan skatt i kronor och skatt i procent. I dagsläget, däremot, har vänster/ höger-grejen nästan spelat ut sin roll eftersom vi inte har någon höger längre i Sverige. Inte ens Sd, ett parti som beskrivs som extremhöger, är särskilt mycket mer än LO utan ett inbillat godhetspatos.

För många av de som röstar vänster och liksom ser sig själva som empatiska är snarare rättighetsknarkare och inbillat med-underklassen. De är goda på det där sättet som vill bota nuläget genom att köpa plåster för hela veckopengen istället för att undersöka omständigheterna kring uppkomsten av sår överallt... men det är klart, någon som säger: "vänta nu - ännu mer plåster? Har du funderat på att se över ditt ansvarstagande?" det är en ond och kall människa.

Det var en väldigt fin beskrivning faktiskt.

Var det något särskilt som fick bägaren att rinna över eller kom det smygande precis som rynkorna?

Hövdingen
2017-05-08, 17:04
Om man jämför över 30 år och framförallt senaste 10 absolut.

Jag tror inte du vet vad välfärd innebär.

Baserat på.......?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22384830.ab


Gjorde hon rätt eller fel? Verkar ju inte som Ica butiken gick under för hon snodde pengar under en ganska lång tid.

Ganska mycket fail på den jämförelsen. Det är inte brott att ta emot invandrare, inte heller är det något som politiker har smugit med.

MasterChief
2017-05-08, 17:14
Började som vänster innan jag förstod att allting måste hänga ihop. Vänstern gör en mängd tankefel som högern inte gör, exempelvis när det gäller skillnaden mellan skatt i kronor och skatt i procent. I dagsläget, däremot, har vänster/ höger-grejen nästan spelat ut sin roll eftersom vi inte har någon höger längre i Sverige. Inte ens Sd, ett parti som beskrivs som extremhöger, är särskilt mycket mer än LO utan ett inbillat godhetspatos.

För många av de som röstar vänster och liksom ser sig själva som empatiska är snarare rättighetsknarkare och inbillat med-underklassen. De är goda på det där sättet som vill bota nuläget genom att köpa plåster för hela veckopengen istället för att undersöka omständigheterna kring uppkomsten av sår överallt... men det är klart, någon som säger: "vänta nu - ännu mer plåster? Har du funderat på att se över ditt ansvarstagande?" det är en ond och kall människa.

Poesi.

Korvryttaren
2017-05-08, 17:35
Baserat på.......?

Ganska mycket fail på den jämförelsen. Det är inte brott att ta emot invandrare, inte heller är det något som politiker har smugit med.

Dina inlägg som skriker FAKTARESISTENS och FÖRNEKELSE med stora bokstäver.

Hövdingen
2017-05-08, 17:38
Dina inlägg som skriker FAKTARESISTENS och FÖRNEKELSE med stora bokstäver.

Vad är det för fakta jag har förnekat?

Korvryttaren
2017-05-08, 17:44
Vad är det för fakta jag har förnekat?

Att välfärden har raserats från toppen till mitten inom EU sedan år 2000 och under samma tidsperiod har vi beviljat 1.5 miljoner uppehållstillstånd.

Läser du enbart Kalle Anka och Body eller vad är det frågan om?

hurril
2017-05-08, 17:49
Det var en väldigt fin beskrivning faktiskt.

Var det något särskilt som fick bägaren att rinna över eller kom det smygande precis som rynkorna?

Det var regeringen Göran Person och hans låtsasjobb (arbetsmarknadspolitiska åtgärder) som fick mig att förstå att det inte hänger ihop riktigt. Systemet är riggat med hjälp av falsk matematik kring sysselsättningstal. Förvisso är det så att dels kan en regering just inte göra ett jävla någe egentligen med arbetslöshet, kort om att låta dem flytta grushögar från upplagsplats A till upplagsplats B och så klart förstår jag att människor som sysselsätts _kan_ komma i arbete längre fram. De som blir helt passiviserade är körda.

Men där i krokarna förstod jag att det som behövs är just inte plåster och med det menar jag ännu starkare skyddsnät utan hjälp med att hålla sig på benen. DET är det solidariska och empatiska. Fan jag vill inte pynta skatt till folk som inte förstått att de håller på att ramla så att de kan leva på folkpilsner och en liten liten runk framför Netflix samtidigt som de "studerar." Det har inte med min lust efter pengar till si eller så att göra utan att jag vill att mina pengar går till folk som faktiskt är sjuka eller på annat sätt äger reella behov.

Vi har dessutom inte längre någon industri för alla att marschera till så behovet av AMS och fackförbund och hela den skiten är i princip överspelad. Dels för att en försvinnande liten del faktiskt hjälps av AMS och dels för att kollektivavtal och och kamp mot småföretagaren verkligen är... precis det vi inte borde göra för att hjälpa folk hålla sig på benen. De sakerna är plåster! De håller folk utanför arbetsmarknaden för att arbetsgivare förbjuds anställa dem på löner de har råd, med pengar som istället borde gå till landstinget. Och när A-kassepengarna sinar så blir folk sjuka på riktigt, jag inbillar mig inget annat, och fastnar i det Mordor som heter Försäkringskassan istället. Hela den analys som underbygger det system som vi har idag från vänster, är hälften falsk och hälften utdaterad och kostar stjärtiljoner i sekunden.

Dessutom har samma vänster (och dit räknar jag även alliansen, senaste 4-5 åren) bestämt sig för att bli en humanitär stormakt på ett sätt som gör att ljuset brinner från andra änden också.

Så. Vi har ingen höger. Vi har bara vänster. Dumvänster.

baktung
2017-05-08, 17:51
Att välfärden har raserats från toppen till mitten inom EU sedan år 2000 och under samma tidsperiod har vi beviljat 1.5 miljoner uppehållstillstånd.

Fast vad har uppehållstillstånden egentligen med distinktionen vänster-höger att göra? En kan väl rösta åt vänster utan att för den skull ha lust att bevilja några uppehållstillstånd?

Hövdingen
2017-05-08, 17:58
Att välfärden har raserats från toppen till mitten inom EU sedan år 2000 och under samma tidsperiod har vi beviljat 1.5 miljoner uppehållstillstånd.

Läser du enbart Kalle Anka och Body eller vad är det frågan om?

I vilket inlägg har jag förnekat det?

ApexProcyon
2017-05-08, 17:59
I vilket inlägg har jag förnekat det?

Varningslamporna räcker inte, allt måste krascha och brinna innan det blir ett problem.

MasterChief
2017-05-08, 18:02
Ja va fan, måste länka till denna klassiker.

OWVSOvqlB_Q

baktung
2017-05-08, 18:04
Det har inte med min lust efter pengar till si eller så att göra utan att jag vill att mina pengar går till folk som faktiskt är sjuka eller på annat sätt äger reella behov.

Knepigt det där, att avgöra vem som är tillräckligt sjuk och vem som inte är det. Inte minst med ökningen av psykiatriska diagnoser.

hurril
2017-05-08, 18:07
Knepigt det där, att avgöra vem som är tillräckligt sjuk och vem som inte är det. Inte minst med ökningen av psykiatriska diagnoser.

Jag försöker verkligen inte sovra bland sjukdomar. Verkligen inte, det är något jag tar på allvar. Det är diverse studier i avancerad luftgiftarr på Södertörn och liknande eller vår huvudlösa invandringspolitik som kröker mina mustascher. Vill man ha sådana program så kan jag tycka att staten får söka privata sponsorer för det; vårt allmänna kan inte få användas så huvudlöst.

Korvryttaren
2017-05-08, 18:14
I vilket inlägg har jag förnekat det?

Jaså? Hur kommer det sig att vi fortfarande har välfärd i Sverige trots att vi hållit på med just det i över 30 år?


Det förändrar inte det faktum att vi under lång tid har klarat en ganska stor invandring utan att välfärden har krackelerat.

Har välfärden raserat?

Det här är typiska exempel när man inte vill kännas vid hur verkligheten faktiskt ser ut. Bjuder på fler exempel som brukar framkomma när man diskuterar med vänstern.

"Skolorna är öppna det är inget fel på välfärden"
"Sjukhus och vårdcentraler är öppna det är inget fel på välfärden"
"Folk går till jobbet det är inget fel på välfärden"
"Polisbilar, brandbilar och ambulanser åker på gatorna det är inget fel på välfärden"


I eran värld krävs det att vi ska bli Somalia innan ni anser att det är några problem.

Korvryttaren
2017-05-08, 18:20
Det var regeringen Göran Person och hans låtsasjobb (arbetsmarknadspolitiska åtgärder) som fick mig att förstå att det inte hänger ihop riktigt. Systemet är riggat med hjälp av falsk matematik kring sysselsättningstal. Förvisso är det så att dels kan en regering just inte göra ett jävla någe egentligen med arbetslöshet, kort om att låta dem flytta grushögar från upplagsplats A till upplagsplats B och så klart förstår jag att människor som sysselsätts _kan_ komma i arbete längre fram. De som blir helt passiviserade är körda.

Men där i krokarna förstod jag att det som behövs är just inte plåster och med det menar jag ännu starkare skyddsnät utan hjälp med att hålla sig på benen. DET är det solidariska och empatiska. Fan jag vill inte pynta skatt till folk som inte förstått att de håller på att ramla så att de kan leva på folkpilsner och en liten liten runk framför Netflix samtidigt som de "studerar." Det har inte med min lust efter pengar till si eller så att göra utan att jag vill att mina pengar går till folk som faktiskt är sjuka eller på annat sätt äger reella behov.

Vi har dessutom inte längre någon industri för alla att marschera till så behovet av AMS och fackförbund och hela den skiten är i princip överspelad. Dels för att en försvinnande liten del faktiskt hjälps av AMS och dels för att kollektivavtal och och kamp mot småföretagaren verkligen är... precis det vi inte borde göra för att hjälpa folk hålla sig på benen. De sakerna är plåster! De håller folk utanför arbetsmarknaden för att arbetsgivare förbjuds anställa dem på löner de har råd, med pengar som istället borde gå till landstinget. Och när A-kassepengarna sinar så blir folk sjuka på riktigt, jag inbillar mig inget annat, och fastnar i det Mordor som heter Försäkringskassan istället. Hela den analys som underbygger det system som vi har idag från vänster, är hälften falsk och hälften utdaterad och kostar stjärtiljoner i sekunden.

Dessutom har samma vänster (och dit räknar jag även alliansen, senaste 4-5 åren) bestämt sig för att bli en humanitär stormakt på ett sätt som gör att ljuset brinner från andra änden också.

Så. Vi har ingen höger. Vi har bara vänster. Dumvänster.

Trodde faktiskt det var Reinfeldt som var först med att införa skattefinansierade arbetsmarknadsåtgärder, alltså fakejobb.

Det som du beskriver skulle aldrig få förekomma i hemmet eller på företag för då går man i konkurs och blir vräkt men när man sitter med andras pengar blir allt så mycket enklare. Jaha det blev dyrt kamelerna i Göteborg men det är inga problem vi tar lite från biståndskassan för fler poliser eller vårdpersonal kostar bara massa pengar.

Jag försöker förstå varför man som politiker beter sig så vårdslöst när det inte accepteras någon annanstans i samhället, det värsta som kan hända är att du får avgå men behåller din lön....något vi med a-kassa kan drömma om. Sänk deras löner och ta bort alla förmåner vid avslutad tjänst skulle nog få fart på kompetensen för idag har man inget att förlora.

The_RobRoy
2017-05-08, 18:21
hurril kommer in och dominerar.

Chiefen hade aldrig sett dedär YT klippet - riktigt roligt! :D

BelowAverage
2017-05-08, 18:30
Jag försöker verkligen inte sovra bland sjukdomar. Verkligen inte, det är något jag tar på allvar. Det är diverse studier i avancerad luftgiftarr på Södertörn och liknande eller vår huvudlösa invandringspolitik som kröker mina mustascher. Vill man ha sådana program så kan jag tycka att staten får söka privata sponsorer för det; vårt allmänna kan inte få användas så huvudlöst.

Hahaha :D
Tråden kan gå i graven med flaggan i topp nu xD :bow:

baktung
2017-05-08, 19:02
Jag försöker verkligen inte sovra bland sjukdomar. Verkligen inte, det är något jag tar på allvar. Det är diverse studier i avancerad luftgiftarr på Södertörn och liknande eller vår huvudlösa invandringspolitik som kröker mina mustascher. Vill man ha sådana program så kan jag tycka att staten får söka privata sponsorer för det; vårt allmänna kan inte få användas så huvudlöst.

Mer inskränkningar vore inte dumt, nej. Luftgitarr, fotbollshistoria och fransk 1700-talspoesi får respass. Tätt därpå gör vi oss av med halva kursutbuden inom litteraturvetenskap och astronomi. Fan, det börjar redan klia i fingrarna...

shadowfire
2017-05-08, 19:09
Det var regeringen Göran Person och hans låtsasjobb (arbetsmarknadspolitiska åtgärder) som fick mig att förstå att det inte hänger ihop riktigt. Systemet är riggat med hjälp av falsk matematik kring sysselsättningstal. Förvisso är det så att dels kan en regering just inte göra ett jävla någe egentligen med arbetslöshet, kort om att låta dem flytta grushögar från upplagsplats A till upplagsplats B och så klart förstår jag att människor som sysselsätts _kan_ komma i arbete längre fram. De som blir helt passiviserade är körda.

Men där i krokarna förstod jag att det som behövs är just inte plåster och med det menar jag ännu starkare skyddsnät utan hjälp med att hålla sig på benen. DET är det solidariska och empatiska. Fan jag vill inte pynta skatt till folk som inte förstått att de håller på att ramla så att de kan leva på folkpilsner och en liten liten runk framför Netflix samtidigt som de "studerar." Det har inte med min lust efter pengar till si eller så att göra utan att jag vill att mina pengar går till folk som faktiskt är sjuka eller på annat sätt äger reella behov.

Vi har dessutom inte längre någon industri för alla att marschera till så behovet av AMS och fackförbund och hela den skiten är i princip överspelad. Dels för att en försvinnande liten del faktiskt hjälps av AMS och dels för att kollektivavtal och och kamp mot småföretagaren verkligen är... precis det vi inte borde göra för att hjälpa folk hålla sig på benen. De sakerna är plåster! De håller folk utanför arbetsmarknaden för att arbetsgivare förbjuds anställa dem på löner de har råd, med pengar som istället borde gå till landstinget. Och när A-kassepengarna sinar så blir folk sjuka på riktigt, jag inbillar mig inget annat, och fastnar i det Mordor som heter Försäkringskassan istället. Hela den analys som underbygger det system som vi har idag från vänster, är hälften falsk och hälften utdaterad och kostar stjärtiljoner i sekunden.

Dessutom har samma vänster (och dit räknar jag även alliansen, senaste 4-5 åren) bestämt sig för att bli en humanitär stormakt på ett sätt som gör att ljuset brinner från andra änden också.

Så. Vi har ingen höger. Vi har bara vänster. Dumvänster.

Amen. Är nog första gången jag hållt med dig i praktiken på bokstavsnivå i ett inlägg.

xan
2017-05-08, 19:11
Hurril, du är en klok jävel.

Starke75an
2017-05-08, 19:18
Sååå... kom ni fram till något?

Är det så att man är vänster först och då sen dagdriver, eller dagdriver man först, och då blir man vänster.

De jag är bekanta med har inte haft nått riktigt jobb på 15-20 år och tillhört fas3 och allt liknande nonsens. (Vill alltså inte jobba, ställer orimliga krav på arbetsgivare mm mm)

En sålde bilen för att kunna slippa ta sig till anvisade jobb. Han tar bara jobb när a-kassan är slut.

De är väldigt vänster. Men jag undrar om det kan vara ett medfött fel? Eller kom det senare när man lärt sig nyttja systemet?

hurril
2017-05-08, 19:24
Sååå... kom ni fram till något?

Är det så att man är vänster först och då sen dagdriver, eller dagdriver man först, och då blir man vänster.

De jag är bekanta med har inte haft nått riktigt jobb på 15-20 år och tillhört fas3 och allt liknande nonsens. (Vill alltså inte jobba, ställer orimliga krav på arbetsgivare mm mm)

En sålde bilen för att kunna slippa ta sig till anvisade jobb. Han tar bara jobb när a-kassan är slut.

De är väldigt vänster. Men jag undrar om det kan vara ett medfött fel? Eller kom det senare när man lärt sig nyttja systemet?

Min förutfattade mening om det där packet är att de även kan flippa och byta till Sd istället. Det är invandringens fel att jag inte utbildar mig, flyttar, söker jobb eller gör något annat än ruskar tupp och dricker berz. De kommer ofta långt med den retoriken också eftersom vi _har_ ett invandringsproblem, men de glömmer att det inte är deras. Lata. Jävla. Sopor.

ApexProcyon
2017-05-08, 19:35
Vilken frisk människa vill inte jobba? Det måste vara höjden av ovärdig tillvaro att andra ska arbeta för en så att man kan sitta hemma och runka och kolla på Netflix likt en dräggig binnikemask.

Notera ordet "frisk människa", människor som är sjuka ska givetvis ha hjälp och det betalar jag mer än gärna skatt för.

shut teh face
2017-05-08, 19:38
Vilken frisk människa vill inte jobba? Det måste vara höjden av ovärdig tillvaro att andra ska arbeta för en så att man kan sitta hemma och runka och kolla på Netflix likt en dräggig binnikemask.

Notera ordet "frisk människa", människor som är sjuka ska givetvis ha hjälp och det betalar jag mer än gärna skatt för.
Dessa personer och deras intellektuella kapacitet kanske bara räcker till att stå i kassan på donken eller ta städjobb. Inte så kul och knappast så mycket mer betalt än att gå på bidrag. Så varför skulle dem..

Problemet är hur 90-talisters men även 80-talisters blivit uppfostrade. Det finns ingen heder i att arbeta och försörja sig själv. Så varför ska ta de skitjobben?

trädgårdsmöbel
2017-05-08, 19:53
Eller så skiter jag i allt och börjar vägra betala också? jag menar alla runt omkring mig verkar ju leva lika bra som mig utan att behöva jobba och betala?

Nej, det får du inte göra. Då får du ingenting alls. Jag kan tvinga dig att betala för mig, men du kan aldrig få mig att betala för dig. Sådär Mottat, nu har vi gemensamt förklarat hur den ekonomiska politiken fungerar :)

Korvryttaren
2017-05-08, 19:55
Vilken frisk människa vill inte jobba? Det måste vara höjden av ovärdig tillvaro att andra ska arbeta för en så att man kan sitta hemma och runka och kolla på Netflix likt en dräggig binnikemask.

Notera ordet "frisk människa", människor som är sjuka ska givetvis ha hjälp och det betalar jag mer än gärna skatt för.

I Mellanöstern arbetar ungefär 15% av kvinnorna men dom har inte riktigt fått fart på feminismen.

Statistik från världsbanken:
http://data.worldbank.org/indicator/SL.TLF.TOTL.FE.ZS?year_high_desc=false


Sverige har alltid haft hög sysselsättningsgrad tack och lov men gapet växer.

mottat
2017-05-08, 20:11
Ganska mycket fail på den jämförelsen. Det är inte brott att ta emot invandrare, inte heller är det något som politiker har smugit med.


Dom har en politik som gör det möjligt för helt friska människor att gå på bidrag under hela sina liv i princip. Enligt min mening ska det vara omöjligt för en frisk människa att gå på bidrag en längre period (säg 6-12 månader) Man måste ställa krav och det är fan ingen rättighet att få allt sitt betalt medans man sitter på röven själv. Då har man folk som betalar skatt som slavar och det är något som borde vara olagligt.

Rikard Jansson
2017-05-08, 20:13
Innan Sverige gick åt helvete hade jag nog kunnat rösta vänster. Sen hade jag förstås slutat när de började göra att Sverige gick åt helvete, vilket inte var vad man trodde skulle hända när man röstade på dem, förstås.

xan
2017-05-08, 20:15
Innan Sverige gick åt helvete hade jag nog kunnat rösta vänster. Sen hade jag förstås slutat när de började göra att Sverige gick åt helvete, vilket inte var vad man trodde skulle hända när man röstade på dem, förstås.

Vad är det du tycker gått åt helvete?

ApexProcyon
2017-05-08, 20:18
Vad är det du tycker gått åt helvete?

Får jag ta den? Tur att så många kvinnor och barn får skydd från krigets hemskheter. Om det enbart hade varit stridsföra män så hade det kunnat uppfattas som en invasion. *host*

http://media.breitbart.com/media/2016/12/Europe-Migrant-Crisis-640x480.jpg

Hövdingen
2017-05-08, 20:20
Det här är typiska exempel när man inte vill kännas vid hur verkligheten faktiskt ser ut. Bjuder på fler exempel som brukar framkomma när man diskuterar med vänstern.

"Skolorna är öppna det är inget fel på välfärden"
"Sjukhus och vårdcentraler är öppna det är inget fel på välfärden"
"Folk går till jobbet det är inget fel på välfärden"
"Polisbilar, brandbilar och ambulanser åker på gatorna det är inget fel på välfärden"


I eran värld krävs det att vi ska bli Somalia innan ni anser att det är några problem.

Du har en läsförståelse i klass med mellanstadieelev. Inget av inläggen du citerade ger stöd till det du påstår.

Jag har ifrågasatt påståendet att välfärden skulle vara "raserad", som du skrev. Synonymer till raserad:riva, riva ned, jämna med marken, förstöra, få att rasa, krossa, förinta. Välfärden må vara oacceptabelt dålig med tanke på skattetrycket men inte fan är den raserad. Det är en grotesk och oseriös överdrift.

Det behövs vare sig lögner eller överdrifter när man bedriver invandringskritisk opinion. Situationen är nära på katastrofal som den är.

xan
2017-05-08, 20:20
Får jag ta den? Tur att så många kvinnor och barn får skydd från krigets hemskheter. *host*

http://media.breitbart.com/media/2016/12/Europe-Migrant-Crisis-640x480.jpg

:D

Nej, tänkte att det skulle vara intressant med nya perspektiv i tråden.

ApexProcyon
2017-05-08, 20:21
:D

Nej, tänkte att det skulle vara intressant med nya perspektiv i tråden.

Jag letade bara efter en ursäkt att skohorna in den bilden och såg en öppning. *rolleyes*

xan
2017-05-08, 20:23
Jag letade bara efter en ursäkt att skohorna in den bilden och såg en öppning. *rolleyes*

Haha.

Men är detta något vänstern brukar säga? Dvs att vi ska släppa in mer invandring för att hjälpa alla stackars kvinnor och barn? Något jag missat i så fall.

r3mpuh
2017-05-08, 20:25
Dom har en politik som gör det möjligt för helt friska människor att gå på bidrag under hela sina liv i princip. Enligt min mening ska det vara omöjligt för en frisk människa att gå på bidrag en längre period (säg 6-12 månader) Man måste ställa krav och det är fan ingen rättighet att få allt sitt betalt medans man sitter på röven själv. Då har man folk som betalar skatt som slavar och det är något som borde vara olagligt.Vad har jag missat? Sist jag kollade hade socialen som krav att man var inskriven på arbetsförmedlingen, sökte jobb dagligen & accepterar oavlönade praktikjobb på obestämd tid så länge/så ofta som arbetsgivare känner för att utnyttja dem som inte har turen att få en anställning med avlönat arbete.

Stor del av de arbetslösa är även för fysiskt &/eller psykiskt sjuka för att arbeta men är utkastade till den miserabla tillvaron av "arbetslösa" då dem är utförsäkrade. Resten av arbetslösa-gänget kränger vanligtvis droger, jobbar svart eller har rika föräldrar(ingen belastning för er "stackars" knegare med andra ord).

Magnus N
2017-05-08, 20:27
Vad har jag missat? Sist jag kollade hade socialen som krav att man var inskriven på arbetsförmedlingen, sökte jobb dagligen & acceptera oavlönade praktikjobb på obestämd tid så länge/så ofta som arbetsgivare kände för att utnyttja dem som inte har turen att få ett jobb.

Stor del av de arbetslösa är även för fysiskt &/eller psykiskt sjuka för att arbeta men är utkastade till den miserabla tillvaron av "arbetslösa" då dem är utförsäkrade. Resten av arbetslösa-gänget kränger vanligtvis droger, jobbar svart eller har rika föräldrar(ingen belastning för er "stackars" knegare med andra ord).


Hur stor del snackar vi här?

ApexProcyon
2017-05-08, 20:53
Haha.

Men är detta något vänstern brukar säga? Dvs att vi ska släppa in mer invandring för att hjälpa alla stackars kvinnor och barn? Något jag missat i så fall.

Ensamkommande flyktingbarn är ju paradargumentet till varför invandring är nödvändigt.

Att Sverige håller på att få en könsfördelning som påminner om Kinas (i fertil ålder) är det desto tystare om. Det tragiska är att jag vet en vänsterpartist som argumenterade för att det inte är negativt eftersom att det blir roligare för kvinnorna att få mer att välja på.
http://www.expressen.se/nyheter/sverige-narmar-sig-kinas-konsobalans/

http://1.bp.blogspot.com/-fw3sg4A7C7M/VqCDO0za-nI/AAAAAAAAFe0/RlzhFE_nJYE/s1600/Ska%25CC%2588rmavbild%2B2016-01-21%2Bkl.%2B07.45.16.png

Korvryttaren
2017-05-08, 20:56
Du har en läsförståelse i klass med mellanstadieelev. Inget av inläggen du citerade ger stöd till det du påstår.

Jag har ifrågasatt påståendet att välfärden skulle vara "raserad", som du skrev. Synonymer till raserad:riva, riva ned, jämna med marken, förstöra, få att rasa, krossa, förinta. Välfärden må vara oacceptabelt dålig med tanke på skattetrycket men inte fan är den raserad. Det är en grotesk och oseriös överdrift.

Det behövs vare sig lögner eller överdrifter när man bedriver invandringskritisk opinion. Situationen är nära på katastrofal som den är.

Du försöker kringgå diskussionen gällande välfärdens status genom att prata om hur länge den existerat tillsammans med invandring vilket är fullständigt irrelevant. Jag poängterade att jämfört 30 år tillbaka så har välfärden raserats och det är inte samma sak som försvunnit/flytt landet eller emigrerat.

Att du anser att det är överdrifter och lögner tyder på att du fastnat i bubblan.

TranceII
2017-05-08, 21:16
Det var regeringen Göran Person och hans låtsasjobb (arbetsmarknadspolitiska åtgärder) som fick mig att förstå att det inte hänger ihop riktigt. Systemet är riggat med hjälp av falsk matematik kring sysselsättningstal. Förvisso är det så att dels kan en regering just inte göra ett jävla någe egentligen med arbetslöshet, kort om att låta dem flytta grushögar från upplagsplats A till upplagsplats B och så klart förstår jag att människor som sysselsätts _kan_ komma i arbete längre fram. De som blir helt passiviserade är körda.

Men där i krokarna förstod jag att det som behövs är just inte plåster och med det menar jag ännu starkare skyddsnät utan hjälp med att hålla sig på benen. DET är det solidariska och empatiska. Fan jag vill inte pynta skatt till folk som inte förstått att de håller på att ramla så att de kan leva på folkpilsner och en liten liten runk framför Netflix samtidigt som de "studerar." Det har inte med min lust efter pengar till si eller så att göra utan att jag vill att mina pengar går till folk som faktiskt är sjuka eller på annat sätt äger reella behov.

Vi har dessutom inte längre någon industri för alla att marschera till så behovet av AMS och fackförbund och hela den skiten är i princip överspelad. Dels för att en försvinnande liten del faktiskt hjälps av AMS och dels för att kollektivavtal och och kamp mot småföretagaren verkligen är... precis det vi inte borde göra för att hjälpa folk hålla sig på benen. De sakerna är plåster! De håller folk utanför arbetsmarknaden för att arbetsgivare förbjuds anställa dem på löner de har råd, med pengar som istället borde gå till landstinget. Och när A-kassepengarna sinar så blir folk sjuka på riktigt, jag inbillar mig inget annat, och fastnar i det Mordor som heter Försäkringskassan istället. Hela den analys som underbygger det system som vi har idag från vänster, är hälften falsk och hälften utdaterad och kostar stjärtiljoner i sekunden.

Dessutom har samma vänster (och dit räknar jag även alliansen, senaste 4-5 åren) bestämt sig för att bli en humanitär stormakt på ett sätt som gör att ljuset brinner från andra änden också.

Så. Vi har ingen höger. Vi har bara vänster. Dumvänster.

Jag kan hålla med om att många åtgärder och utföranden av politiska program har varit allt från dåliga till katastrofala. Men samtidigt är det ett svårt problem och det är nog få länder som tycker de har en jättebra lösning.

Men jag tror att det finns vissa grundläggande saker som är väldigt bra för ett samhälle. En av de sakerna är att man inte har allt för stor klyfta mellan låg och medelklass då det är till stor del klyftor som skapar konflikter och brott. Jag tror också att även om någon är fattig så skall inte det förhindra möjligheter till skolgång eller tillgång till sjukvård. Medelklassen är inte heller så stark som den tror och i framtiden så kan nog bra lagstiftning och/eller fack vara ganska viktigt för många.

Jag tror att genom att försöka hålla en hyfsat hög lägstanivå så kan man minska brott och konflikter; speciellt när när man ser till barnen som växer upp. Jag tror också att ett bra sätt att genomföra det är att försöka få in insatser ganska tidigt och inte när folk är utslagna. Vilket betyder att man förmodligen kommer ge pengar till folk som inte är värda det.

Sedan kan man slutligen gå in på det moraliska. Jag tycker inte att ett samhälle som är ganska rikt och i framtiden förhoppningsvis kommer bli rikare skall behöva ha människor som inte har råd att äta hyfsat eller inte kan plugga vidare för de måste försörja sin ensamstående förälder. Det är väl det här du kallar godhetsknarkande men jag har inga problem att offra den delen av min lön som är skatt just nu. Det kan sticka i ögonen när man hör om idiotprojekt men då bör man fixa det och inte bränna ner allt.

Men som sagt så brukar jag rösta åt höger eftersom vänstern tenderar att ta i lite väl mycket och högern har varit en bra balans där.

(när det gäller invandring så var det mest drivet av Reinfeldt som ville se lite äkta nyliberal höger. Det är sossarna som har gjort båda de totalstopp vi har haft)

TranceII
2017-05-08, 21:18
Ensamkommande flyktingbarn är ju paradargumentet till varför invandring är nödvändigt.

Att Sverige håller på att få en könsfördelning som påminner om Kinas (i fertil ålder) är det desto tystare om. Det tragiska är att jag vet en vänsterpartist som argumenterade för att det inte är negativt eftersom att det blir roligare för kvinnorna att få mer att välja på.
http://www.expressen.se/nyheter/sverige-narmar-sig-kinas-konsobalans/


Sluta spamma idiotiska bilder och försöka få in invandring i allt. Kommer rapportera alla sådana inlägg och det brukar tyvärr resultera i att tråden tas bort om de tröttnar på att ta bort enskilda inlägg/banna användare.

ApexProcyon
2017-05-08, 21:41
Sluta spamma idiotiska bilder och försöka få in invandring i allt. Kommer rapportera alla sådana inlägg och det brukar tyvärr resultera i att tråden tas bort om de tröttnar på att ta bort enskilda inlägg/banna användare.

Angående bilder så kan jag gömma dessa i spoilerknappar för att minska plottrigheten, jag är snabb och lat det kan jag medge.

Annars så har vänsterpolitik i allra högsta grad att göra med invandring, pratar man om deras vansinniga fördelningspolitik och hur allt i samhället hela tiden blir sämre trots höga skatter så blir det elefanten i rummet.

Men visst kan man låtsas som att det regnar och navelskåda lite om andra orsaker som är en piss i Nilen när allt kommer till kritan.

Hövdingen
2017-05-08, 21:44
Du försöker kringgå diskussionen gällande välfärdens status genom att prata om hur länge den existerat tillsammans med invandring vilket är fullständigt irrelevant. Jag poängterade att jämfört 30 år tillbaka så har välfärden raserats och det är inte samma sak som försvunnit/flytt landet eller emigrerat.

Att du anser att det är överdrifter och lögner tyder på att du fastnat i bubblan.

För 30 år sedan bodde pundare i villor. Varför är det något önskvärt? Välfärden som den såg ut på den tiden var ohållbar oavsett om vi hade invandring eller inte. Välfärden i Finland är inte så jävla fantastisk heller trots att de tagit emot kanske en tiondel av vad vi tagit emot.

Fastnat i vilken jävla bubbla? Vad bidrar du själv med? Du visar inte prov på stora kunskaper direkt, inga källhänvisningar etc.

BelowAverage
2017-05-08, 21:46
Sluta tramsa om politik, jag vill fortsätta gå till botten med varför vänsterfolk är kategoriskt dumma i huvudet *popcorn*

Jag har haft hjärnhinneinflammation och fått åtminstone två hjärnskakningar. När jag tänker på det är det faktiskt efter att dessa saker inträffade som jag började bli mer vänster på riktigt, så anekdotiskt kan jag nog koppla det till nedsatt kognition.

ApexProcyon
2017-05-08, 21:52
Det vore intressant att se genomsnittligt IQ på olika partiers sympatisörer.
Någon som har en känslobaserad gissning på vilka som ligger högst och lägst?

Spontant så tror jag att SD ligger sämre till än Vänsterpartiet. Liberalerna eller KD skulle nog kunna ligga i topp, Vänsterpartiet ligger nog hyfsat högt då vänsteråsikter är populära på universitet/högskola.

BelowAverage
2017-05-08, 22:02
Topp: L, MP
Mid: M över S.
Lägre: KD över C.
Sämst: SD över VP.

Bubblare om VP faktiskt är så starka bland akademiker, då hamnar de högre. Kan tänka mig att SD har en väldigt låg bell-curve, dvs ett sjujäkla spann ;P
Sen tycker jag det krävs mer fantasi att rationalisera varför ren liberalism faktiskt skulle vara bra, så de som lyckas tro det måste vara smarta xD hahaha :D

Antar att detta inte är någon som faktiskt har försökt mäta i Sverige? Känner att jag får tinnitus bara av tanken på ramaskriet.

Korvryttaren
2017-05-08, 22:04
För 30 år sedan bodde pundare i villor. Varför är det något önskvärt? Välfärden som den såg ut på den tiden var ohållbar oavsett om vi hade invandring eller inte. Välfärden i Finland är inte så jävla fantastisk heller trots att de tagit emot kanske en tiondel av vad vi tagit emot.

Fastnat i vilken jävla bubbla? Vad bidrar du själv med? Du visar inte prov på stora kunskaper direkt, inga källhänvisningar etc.

Finland är ett dåligt exempel eftersom dom haft knackig ekonomi under en längre tid och det hade enbart sett värre ut med massimport av kebabtekniker.


Du borde istället fråga dig varför Sverige gått från att vara bäst i norden till näst sämst i princip allt. Är det för att Netflix och Coca-Cola blivit dyrare? Du får mer än gärna bevisa motsatsen om du inte håller med men då får du vara beredd på en ordentlig åktur.

Korvryttaren
2017-05-08, 22:07
Topp: L, MP
Mid: M över S.
Lägre: KD över C.
Sämst: SD över VP.

Bubblare om VP faktiskt är så starka bland akademiker, då hamnar de högre. Kan tänka mig att SD har en väldigt låg bell-curve, dvs ett sjujäkla spann ;P
Sen tycker jag det krävs mer fantasi att rationalisera varför ren liberalism faktiskt skulle vara bra, så de som lyckas tro det måste vara smarta xD hahaha :D

Antar att detta inte är någon som faktiskt har försökt mäta i Sverige? Känner att jag får tinnitus bara av tanken på ramaskriet.

Fridolin med sina 2.0 på högskoleprovet anses vara regeringens raketforskare....

mottat
2017-05-08, 22:28
Vad har jag missat? Sist jag kollade hade socialen som krav att man var inskriven på arbetsförmedlingen, sökte jobb dagligen & accepterar oavlönade praktikjobb på obestämd tid så länge/så ofta som arbetsgivare känner för att utnyttja dem som inte har turen att få en anställning med avlönat arbete.

Stor del av de arbetslösa är även för fysiskt &/eller psykiskt sjuka för att arbeta men är utkastade till den miserabla tillvaron av "arbetslösa" då dem är utförsäkrade. Resten av arbetslösa-gänget kränger vanligtvis droger, jobbar svart eller har rika föräldrar(ingen belastning för er "stackars" knegare med andra ord).

Jag vet personligen folk som har gått på bidrag i 15 år som haft jobb och kan jobba men skiter i det bara för dom inte vill eller behöver. Du verkar överskatta lite pressen dom har på sig från AF och Soc. Dom kan ha ett möte med Soc i månaden och få sina pengar utan att göra ett skit mer.

Micke Persson
2017-05-08, 22:32
Jag vet personligen folk som har gått på bidrag i 15 år som haft jobb och kan jobba men skiter i det bara för dom inte vill eller behöver. Du verkar överskatta lite pressen dom har på sig från AF och Soc. Dom kan ha ett möte med Soc i månaden och få sina pengar utan att göra ett skit mer.

det är då folk som haft arbete och sedan börjat gå på bidrag

för oss som aldrig kommit in är det oerhört svårt och min inkomst är ungefär 12 000 SEK per år. jag är såklart glad för det är bättre än än ingenting, men låtsas inte att det är lätt din jäkel :devil:

hurril
2017-05-08, 22:35
Jag kan hålla med om att många åtgärder och utföranden av politiska program har varit allt från dåliga till katastrofala. Men samtidigt är det ett svårt problem och det är nog få länder som tycker de har en jättebra lösning.

Men jag tror att det finns vissa grundläggande saker som är väldigt bra för ett samhälle. En av de sakerna är att man inte har allt för stor klyfta mellan låg och medelklass då det är till stor del klyftor som skapar konflikter och brott. Jag tror också att även om någon är fattig så skall inte det förhindra möjligheter till skolgång eller tillgång till sjukvård. Medelklassen är inte heller så stark som den tror och i framtiden så kan nog bra lagstiftning och/eller fack vara ganska viktigt för många.

Jag tror att genom att försöka hålla en hyfsat hög lägstanivå så kan man minska brott och konflikter; speciellt när när man ser till barnen som växer upp. Jag tror också att ett bra sätt att genomföra det är att försöka få in insatser ganska tidigt och inte när folk är utslagna. Vilket betyder att man förmodligen kommer ge pengar till folk som inte är värda det.

Sedan kan man slutligen gå in på det moraliska. Jag tycker inte att ett samhälle som är ganska rikt och i framtiden förhoppningsvis kommer bli rikare skall behöva ha människor som inte har råd att äta hyfsat eller inte kan plugga vidare för de måste försörja sin ensamstående förälder. Det är väl det här du kallar godhetsknarkande men jag har inga problem att offra den delen av min lön som är skatt just nu. Det kan sticka i ögonen när man hör om idiotprojekt men då bör man fixa det och inte bränna ner allt.

Men som sagt så brukar jag rösta åt höger eftersom vänstern tenderar att ta i lite väl mycket och högern har varit en bra balans där.

(när det gäller invandring så var det mest drivet av Reinfeldt som ville se lite äkta nyliberal höger. Det är sossarna som har gjort båda de totalstopp vi har haft)

Det om klyftor får du allt visa var du får det ifrån för det är snarare propaganda/ bullshit mer än något annat. De studier jag sett har studerat _fattigdoms_ påverkan på sådana faktorer och där kan man se en del saker. Fattigdom och klyftor är två olika saker som förvisso kan följa varandra på olika sätt, men är inte samma sak. Detta är marxience.

Facken handlar inte om trygghet på ett värdefullt sätt längre och har att göra med vem som har det hur bra. Fack och kollektiva metoder gör att folk hamnar i utanförskap och arbetslöshet, att företag hamnar i skiten över saker om inte är dåliga och försämrar för produktiva människor. De får liksom bära latmasken dubbelt eftersom skatten blir orimligt hög på grund av utebliven produktion bland de lata och för att lönen hålls nere så att budgeten även täcker den senares. Det är det här som är så störigt dessutom! Latmasken betalas för mycket för att även denne ska med, med medel som kunde gå till sådana som inte kan. Den produktiva drar redan sitt lass där via transfereringarna från skatten.

Alla de saker du tar upp om att landet ska ha en ekonomi som gör att den kan bära skola, sjukvård, omsorg och så där är argument i _min_ favör, inte i vänsterns. Vänstern kör något slags: lägg ut mer pengar, ta emot fler migranter, mer pengar till allt, mer pengar till alla. Som personen som bjuder alla sina vänner dyrt på löningen så därefter kan han inte ens hjälpa sig själv, än mindre andra, utan att låna.

Det där med att inte har råd att plugga vidare förstår jag inte varför du riktar till mig. Eftersom jag kommenterat luftgitarr på Södertörn så antar jag att du anser att varje Ganska Rikt Land på något sätt har en skyldighet att hålla salongsbolsjeviker under armarna för vad nischprojekt som är inne för stunden? Nu är det aktivism i alla dess former som är inne så du och jag måste betala för detta för att de har sina rättigheter? Vad hände med _deras_ skyldigheter gentemot sina medmänniskor, solidaritet och att... vara god? Deras möjligheter att förkovra sig och studera vidare är ett _oerhört_ privilegium, verkligen får att vårt land är ett rikt sådant där alla inte behöver arbeta för att de, deras familjer och släktingar ska överleva.

Med godhetsknarkare menar jag sådana som håller sig själva och sina åsikter som implicit goda och korrekta i varje fråga där någon form av val måste göra mellan det ekonomiska och det humana. De ger sig själva rätten att säga ja till alla transaktioner i det godas namn för att detta är lätt. Staten bör betala med lån för det är det socialistiska att göra. Tar pengarna slut så lånar man mer och/ eller devalverar för fakk penningvärdet.

BelowAverage
2017-05-08, 22:41
Det om klyftor får du allt visa var du får det ifrån för det är snarare propaganda/ bullshit mer än något annat.

Thomas Piketty - Kapitalet (https://dowbor.org/blog/wp-content/uploads/2014/06/14Thomas-Piketty.pdf)

Vill du avfärda är det fritt fram, finns dock en del belägg. Propaganda / bullshit får jag säga är rätt hårda ord.

Korvryttaren
2017-05-09, 04:04
Appropå klyftor och brottslighet så har BRÅ konstaterat att det inte finns något större samband i rapporterna från 1996 och 2005. Regeringen har låst arkivet och slängt nyckeln så vi lär inte få veta mer på ett bra tag.

shadowfire
2017-05-09, 04:58
Apropå klyftor i samhället så de klyftor vi har - och som ökar - är våra segregerade områden, våra kära enklaver där arbetslöshet är hög, brottsstatistik är hög, utanförskap är hög, svensk språkbildning låg, samhörighet med svenska värderingar låg etc.

Vore ett ypperligt område för vänstern att ta upp kampen för. Kanske börja med kvinnoförtryck i förorten och släppa in Amineh Kakabaveh i värmen igen.

Tolkia
2017-05-09, 06:05
Angående bilder så kan jag gömma dessa i spoilerknappar för att minska plottrigheten, jag är snabb och lat det kan jag medge.
Trådar som ballar ur kommer att stängas (och de som driver det kommer att få för det) även om urballandet läggs under spoilerknappar. Så nej, spoilerknappen är inget frikort. Den som skriver i en tråd väljer vad som händer, såväl med ens inlägg som med tråden. Frihet osv.

TranceII
2017-05-09, 08:45
Det om klyftor får du allt visa var du får det ifrån för det är snarare propaganda/ bullshit mer än något annat. De studier jag sett har studerat _fattigdoms_ påverkan på sådana faktorer och där kan man se en del saker. Fattigdom och klyftor är två olika saker som förvisso kan följa varandra på olika sätt, men är inte samma sak. Detta är marxience.

Facken handlar inte om trygghet på ett värdefullt sätt längre och har att göra med vem som har det hur bra. Fack och kollektiva metoder gör att folk hamnar i utanförskap och arbetslöshet, att företag hamnar i skiten över saker om inte är dåliga och försämrar för produktiva människor. De får liksom bära latmasken dubbelt eftersom skatten blir orimligt hög på grund av utebliven produktion bland de lata och för att lönen hålls nere så att budgeten även täcker den senares. Det är det här som är så störigt dessutom! Latmasken betalas för mycket för att även denne ska med, med medel som kunde gå till sådana som inte kan. Den produktiva drar redan sitt lass där via transfereringarna från skatten.

Alla de saker du tar upp om att landet ska ha en ekonomi som gör att den kan bära skola, sjukvård, omsorg och så där är argument i _min_ favör, inte i vänsterns. Vänstern kör något slags: lägg ut mer pengar, ta emot fler migranter, mer pengar till allt, mer pengar till alla. Som personen som bjuder alla sina vänner dyrt på löningen så därefter kan han inte ens hjälpa sig själv, än mindre andra, utan att låna.

Det där med att inte har råd att plugga vidare förstår jag inte varför du riktar till mig. Eftersom jag kommenterat luftgitarr på Södertörn så antar jag att du anser att varje Ganska Rikt Land på något sätt har en skyldighet att hålla salongsbolsjeviker under armarna för vad nischprojekt som är inne för stunden? Nu är det aktivism i alla dess former som är inne så du och jag måste betala för detta för att de har sina rättigheter? Vad hände med _deras_ skyldigheter gentemot sina medmänniskor, solidaritet och att... vara god? Deras möjligheter att förkovra sig och studera vidare är ett _oerhört_ privilegium, verkligen får att vårt land är ett rikt sådant där alla inte behöver arbeta för att de, deras familjer och släktingar ska överleva.

Med godhetsknarkare menar jag sådana som håller sig själva och sina åsikter som implicit goda och korrekta i varje fråga där någon form av val måste göra mellan det ekonomiska och det humana. De ger sig själva rätten att säga ja till alla transaktioner i det godas namn för att detta är lätt. Staten bör betala med lån för det är det socialistiska att göra. Tar pengarna slut så lånar man mer och/ eller devalverar för fakk penningvärdet.

Angående klyftor så kan man titta på t.ex. http://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Working-papers/2004/Income-inequality-and-crime-The-case-of-Sweden/

Angående fackens vara eller inte vara så är det svårt. Jag vet att de kan vara klumpiga men som koncept så tror jag de är viktiga och även om jag personligen är i en väldigt stark förhandlingsposition så är inte alla det. Framför allt så kommer de inte heller vara det i framtiden när jag tror större del av arbetskraften kommer börja konkurreras ut mot varandra på ett sätt vi inte hittills sett med även det som vi innan sett som trygga arbetsformer kommer få börja gå på timmar. Man kan tycka att framför allt vissa fack är fast i dåtiden och behöver reformeras och det kan jag hålla med om konceptet tror jag absolut på. Speciellt efter man har varit nära den amerikanska arbetsmarknaden.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "riktig" höger. Men om jag minns rätt så har du uttalat dig ganska nyliberalt historiskt (vilket jag också gjort) och det är intressant att du hela tiden hoppas på vänstern när det gäller invandring.

1. De väldigt generösa reglerna fick vi efter den nyliberala regeringen gjorde en deal med miljöpartiet.
2. Titta på hur de nyliberala i centern har drivit på borttagandet av id-kontrollerna som skedde nu.

BÅDA gånger Sverige nästan har stängt gränsen eller minskat kraftigt (det nyligen och Lucia-beslutet) har varit under sosse-regeringar.

Visst kan man kritisera vänstern för att inte klara av en hållbar politik men det är MÅNGA i Sverige som hoppade på det nyliberala tåget och nu ångrat sig och svänger mer åt det konservativa hållet när det visade sig att det nyliberala hade en del negativa konsekvenser. Om man nu inte försöker argumentera att det skulle fungerat men nu har vi ett sosse-land som förstört allt, typ som kommunister brukar argumentera när deras idiologi brukar misslyckas i praktiken.

Men om vi skall gå tillbaka till det mer praktiska? Det är ganska lätt att säga att "skattepengar skall bara gå till de som behöver det och inte lata människor". Det håller nästan alla med om.

Vad är ett rimligt skattetryck? Vad vill du ta bort från nuvarande samhällsfunktion?

trädgårdsmöbel
2017-05-09, 09:47
Om man jobbar 30timmar i veckan och på det tjänar lika mycket/lite (eller lite mindre än) som någon som går på socialbidrag, bor med motsvarande standard och har råd med ungefär samma grejer, så finns det risk att man blir höger, trots slackerlivsstil med deltid och låg inkomst :)

Macroman
2017-05-09, 10:00
Det vore intressant att se genomsnittligt IQ på olika partiers sympatisörer.
Någon som har en känslobaserad gissning på vilka som ligger högst och lägst?

Spontant så tror jag att SD ligger sämre till än Vänsterpartiet. Liberalerna eller KD skulle nog kunna ligga i topp, Vänsterpartiet ligger nog hyfsat högt då vänsteråsikter är populära på universitet/högskola.

Högt: M, KD, L samt delar av V & MP (de som är 100 % ideologer)
Lågt: S, SD

Vinter
2017-05-09, 10:55
Apropå klyftor i samhället så de klyftor vi har - och som ökar - är våra segregerade områden, våra kära enklaver där arbetslöshet är hög, brottsstatistik är hög, utanförskap är hög, svensk språkbildning låg, samhörighet med svenska värderingar låg etc.

Vore ett ypperligt område för vänstern att ta upp kampen för. Kanske börja med kvinnoförtryck i förorten och släppa in Amineh Kakabaveh i värmen igen.

Olikheter mellan stadsdelar och hur det påverkar brottslighet görs med ginikoefficienten. Det har man kunnat göra sedan 60-talet. Det borde statsvetare kunna utan problem. Det gäller oavsett om det är etniska svenskar som bor där eller inte.

Däremot att göra något åt det har väl misslyckats i 30 år.

hurril
2017-05-09, 11:05
I can respect this. Jag misstänker att du måste uppskattat den där sloganen "vi gillar olika"? xD



Fast för min del är det ingen myt. Sen har jag inget direkt problem med att det finns klyftor, det kommer med kapitalism och att den har fört mer gott än dåligt med sig kan man inte riktigt argumentera emot, tycker jag.
Problemet som jag funderar över är att klyftorna ökat och fortsätter öka, och i väldigt rask takt. Vad händer med vårt samhälle när pengarna är ännu mer koncenterade hos några få?
Så lustigt när folks skriver i tråden "jag tjänar bra och är M, klyftor bryr jag mig inte om för jag är toppen i näringskedjan", typ. Nej det är ni inte. Ni har en extremt trivial förmögenhet och tack vare detta extremt litet inflytande i det stora hela.
Vad händer i framtiden när fler och fler arbeten kan ersättas, varpå en vanlig svensson blir mindre värdefull för samhället, och samhället till allt större del influeras av några få väldigt rika persone / företag / familjer? Om inte alla behövs till jobb, vad gör man av dem? Och varför försörja dem, när de inte bidrar? - samtidigt kanske de inte kan få jobb, och bidra så småningom.

Det är iaf min foliehattsteori. Dagsläget ser rätt bra ut på det stora hela, aka "varför skulle jag bry mig om andras större rikedom?" som du säger. Svårare att sia om framtiden däremot.


*cupid*

Detta är bullshit. Jag är för klyftor och större klyftor därför att det betyder att det finns något att sträva efter. Du tjänar mer pengar om du utbildar dig, anstränger dig och generellt gör ett bra jobb. Det betyder __dessutom__ att om du inte vill göra det, så kan du ändå faktiskt få ett jobb eftersom det finns lågbetalda jobb också i ett sådant system.

Vad menar du sedan med att faktumet att klyftor är dåligt påverkar just dig? Är du ute och slåss och sabbar för att det finns grupper av människor som har olika lön? I så fall lider du, eller tekniskt sätt vi andra, av förståndsproblem.

Att samhället förändras och nya typer av jobb och tjänster behövs samtidigt som gamla slutar behövas, det gynnar _min_ sak, inte din. Förutsatt då att du håller dig själv till vänster och med bilden av samhället att det behöver ha ett stort skyddsnät för att skydda lönenivåer. Högerlinjen är: anpassa er eller svält! Vänster är: du har rätt till att behålla allt så som det alltid varit. Så ironiskt är det vänsterkanten som är den konservativa; ingen ska behöva förändras, förflyttas, utbilda sig eller anstränga sig för sin egen position.

hurril
2017-05-09, 11:18
Angående klyftor så kan man titta på t.ex. http://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Working-papers/2004/Income-inequality-and-crime-The-case-of-Sweden/

Angående fackens vara eller inte vara så är det svårt. Jag vet att de kan vara klumpiga men som koncept så tror jag de är viktiga och även om jag personligen är i en väldigt stark förhandlingsposition så är inte alla det. Framför allt så kommer de inte heller vara det i framtiden när jag tror större del av arbetskraften kommer börja konkurreras ut mot varandra på ett sätt vi inte hittills sett med även det som vi innan sett som trygga arbetsformer kommer få börja gå på timmar. Man kan tycka att framför allt vissa fack är fast i dåtiden och behöver reformeras och det kan jag hålla med om konceptet tror jag absolut på. Speciellt efter man har varit nära den amerikanska arbetsmarknaden.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "riktig" höger. Men om jag minns rätt så har du uttalat dig ganska nyliberalt historiskt (vilket jag också gjort) och det är intressant att du hela tiden hoppas på vänstern när det gäller invandring.

1. De väldigt generösa reglerna fick vi efter den nyliberala regeringen gjorde en deal med miljöpartiet.
2. Titta på hur de nyliberala i centern har drivit på borttagandet av id-kontrollerna som skedde nu.

BÅDA gånger Sverige nästan har stängt gränsen eller minskat kraftigt (det nyligen och Lucia-beslutet) har varit under sosse-regeringar.

Visst kan man kritisera vänstern för att inte klara av en hållbar politik men det är MÅNGA i Sverige som hoppade på det nyliberala tåget och nu ångrat sig och svänger mer åt det konservativa hållet när det visade sig att det nyliberala hade en del negativa konsekvenser. Om man nu inte försöker argumentera att det skulle fungerat men nu har vi ett sosse-land som förstört allt, typ som kommunister brukar argumentera när deras idiologi brukar misslyckas i praktiken.

Men om vi skall gå tillbaka till det mer praktiska? Det är ganska lätt att säga att "skattepengar skall bara gå till de som behöver det och inte lata människor". Det håller nästan alla med om.

Vad är ett rimligt skattetryck? Vad vill du ta bort från nuvarande samhällsfunktion?

Fackens existensberättigande behöver ni nog nyansera eller jag kan nyansera min position där. Juridisk hjälp och att bjuda på kunskap om vilka lagar och regler som gäller, dina rättigheter på det planet och så, det är bra. Det är alltid bra att kunna sina omständigheter så att man står bildad i varje situation. En inkomstförsäkring, som A-kassan är, är också en bra sak men den är i sig inte samma sak som fackförbunden så en ansvarsfull person, en mor eller far t ex, gör nog rätt i att ha en sådan [inkomstförsärking.] Särskilt som anställd i en volatil, t ex en säsongsbetonad, branch.

Men just kollektivavtalens baksida talas det _på tok_ för lite om. Med höga lägstalöner uppstår en tull eller en gräns som gör att det blir svårt för unga, oerfarna i övrigt eller helt enkelt flexibla personer att över huvud taget ta sig in på marknanden. Så i trygghetens namn med fina kollektivavtal skapar man stora utanförskapsgrupper av arbetslösa personer som inte _får_ anställas med villkor som både arbetsgivaren och -tagaren egentligen ställer upp på. Så facken skyddar på så vis arbetstagarna från packet utanför!

Och ja: jag kan nog betraktas som nyliberal på olika sätt men om det du skriver om vilka som stått för den huvudlösa invandringspolitiken så ser du även att jag kritiserat just Alliansen här för just den saken. Det, tillsammans med en del arbetsmarknadspolitiska förändringar jag inte riktigt kommer ihåg nu, är saker jag _inte_ håller med om utan som gör att jag istället sorterar in Alliansen som vänster eller klent socioliberal mer än något annat. Vilket ju även var/ är målet med dem.

Skattetrycket i procent bör sänkas och finna den nivå som skapar bäst skatteintäkter först och främst och därefter sänkas ytterligare något. Just den där peak-nivån har ett namn som tyvärr fallit bort men den finns forskning som visar att ett givet land bara egentligen kan ha skatten på en given nivå för all höjning och sänkning därifrån, sänker flödet mätt i kronor.

Det vi bör skära ned på har vi skurit ned på, nämligen migrationen. Den är alldeles herrejösses-för-dyr. Därefter skrotar vi AMS och ser över hela socialförsäkringssystemet. Givetvis får detsenare inte att göra eftersom varje politiskt parti som försöker rota i det, förlorar automatiskt nästa val så det är nog tyvärr omöjligt.

Yes
2017-05-09, 11:34
Hyfsat stor skillnad på att blicka ut över avgrunden från kolgruvan och ett call-center.

Apropå den tråkigare varianten av klyftor då.

baktung
2017-05-09, 12:05
Detta är bullshit. Jag är för klyftor och större klyftor därför att det betyder att det finns något att sträva efter.

Klassiker, och jag anar att övertygelsen man har i den frågan avgör åt vilket håll man röstar. Själv är jag emot klyftor därför att det dödar underklassens motivation att bidra till samhället. Varför skulle jag slita ut mig på ett skitjobb när somliga stämplar papper hela dagarna för tio gånger min lön? Jag förstår att många känner så. Att sträva efter att uppnå ekonomisk rikedom är dessutom en missriktad strävan.

MasterChief
2017-05-09, 12:07
Klassiker, och jag anar att övertygelsen man har i den frågan avgör åt vilket håll man röstar. Själv är jag emot klyftor därför att det dödar underklassens motivation att bidra till samhället. Varför skulle jag slita ut mig på ett skitjobb när somliga stämplar papper hela dagarna för tio gånger min lön? Jag förstår att många känner så. Att sträva efter att uppnå ekonomisk rikedom är dessutom en missriktad strävan.

Vad är en klyfta då?

TranceII
2017-05-09, 12:25
Fackens existensberättigande behöver ni nog nyansera eller jag kan nyansera min position där. Juridisk hjälp och att bjuda på kunskap om vilka lagar och regler som gäller, dina rättigheter på det planet och så, det är bra. Det är alltid bra att kunna sina omständigheter så att man står bildad i varje situation. En inkomstförsäkring, som A-kassan är, är också en bra sak men den är i sig inte samma sak som fackförbunden så en ansvarsfull person, en mor eller far t ex, gör nog rätt i att ha en sådan [inkomstförsärking.] Särskilt som anställd i en volatil, t ex en säsongsbetonad, branch.

Men just kollektivavtalens baksida talas det _på tok_ för lite om. Med höga lägstalöner uppstår en tull eller en gräns som gör att det blir svårt för unga, oerfarna i övrigt eller helt enkelt flexibla personer att över huvud taget ta sig in på marknanden. Så i trygghetens namn med fina kollektivavtal skapar man stora utanförskapsgrupper av arbetslösa personer som inte _får_ anställas med villkor som både arbetsgivaren och -tagaren egentligen ställer upp på. Så facken skyddar på så vis arbetstagarna från packet utanför!

Och ja: jag kan nog betraktas som nyliberal på olika sätt men om det du skriver om vilka som stått för den huvudlösa invandringspolitiken så ser du även att jag kritiserat just Alliansen här för just den saken. Det, tillsammans med en del arbetsmarknadspolitiska förändringar jag inte riktigt kommer ihåg nu, är saker jag _inte_ håller med om utan som gör att jag istället sorterar in Alliansen som vänster eller klent socioliberal mer än något annat. Vilket ju även var/ är målet med dem.

Skattetrycket i procent bör sänkas och finna den nivå som skapar bäst skatteintäkter först och främst och därefter sänkas ytterligare något. Just den där peak-nivån har ett namn som tyvärr fallit bort men den finns forskning som visar att ett givet land bara egentligen kan ha skatten på en given nivå för all höjning och sänkning därifrån, sänker flödet mätt i kronor.

Det vi bör skära ned på har vi skurit ned på, nämligen migrationen. Den är alldeles herrejösses-för-dyr. Därefter skrotar vi AMS och ser över hela socialförsäkringssystemet. Givetvis får detsenare inte att göra eftersom varje politiskt parti som försöker rota i det, förlorar automatiskt nästa val så det är nog tyvärr omöjligt.

Jag skulle nog trots allt vilja säga att din argumentation runt allt är ganska sosse-svensk ändå. Det mesta handlar om att skattemedel missköts eller att saker är ineffektiva med tillägg att invandringspolitiken är ett misslyckande men just det delas av en majoritet i Sverige. Det verkar inte vara så mycket ideologiska problem bakom som man skulle kunna tro en nyliberal skulle ha. Där skulle man snarare fokuserat på fri rörlighet, fri marknad, valfrihet att bestämma vad man skall göra med sina pengar och kanske ett skattetryck så att folk inte går och dör men inte mer.

Det finns en balans mellan lägstalöner och arbetsskapande helt klart men samtidigt så är det inte i arbetarnas intresse att bolag kan spela ut dem hur mycket som helst mot varandra då maktfaktorn är så skev (därav fack för att minska ut det). Det är en svår balans där och självklart vill man inte att mäktiga fack skall kunna låsa en hel industri i Sverige och till och med tvinga den ifrån landet. Men och andra sidan så finns det rätt många skräckexempel i andra länder där man inte kan försörja sig på sitt vanliga jobb och där storföretag som drar extrema pengar gör allt för att minska kostnader på personal.

T.ex. Wallmart som ger anställda 30h i veckan max för att slippa betala sjukförsäkring och att man då tvingas ta ett till jobb på obekväma timmar som gör samma sak och ofta får man inte tillräckligt många timmar för att kunna försörja sig vettigt.

TranceII
2017-05-09, 12:28
Hyfsat stor skillnad på att blicka ut över avgrunden från kolgruvan och ett call-center.

Apropå den tråkigare varianten av klyftor då.

Ja, men det roliga med människor är att vi bryr oss väldigt mycket hur vi har det relativt till grannen eller hur mycket vi tycker vi borde ha. Miljarder människor tycker vi bor i ett paradis och alltid borde vara lyckliga men så är det såklart inte.

Korvryttaren
2017-05-09, 13:22
Angående klyftor så kan man titta på t.ex. http://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Working-papers/2004/Income-inequality-and-crime-The-case-of-Sweden/




Hur kommer det sig att BRÅ inte delar denna forskningsrapport? Dom är trots allt experter på brott och statistik.

https://i.gyazo.com/89987dd5f2882468db88d3a08398747a.png

Enligt siffrorna så beror det snarare på vart i världen man kommer ifrån. Borde sett betydligt fler fattigpensionärer i brottsstatistiken....


Förövrigt så behövs klyftor i ett konkurrenssamhälle men Sverige har passerat den gränsen för länge sen.

Yes
2017-05-09, 14:12
Ja, men det roliga med människor är att vi bryr oss väldigt mycket hur vi har det relativt till grannen eller hur mycket vi tycker vi borde ha. Miljarder människor tycker vi bor i ett paradis och alltid borde vara lyckliga men så är det såklart inte.
Ändå gråter de flesta hellre i en Ferrari än en Lada.

Micke Persson
2017-05-09, 14:34
in intellektella bara argumenterar med varandra om underklassen utan att någonsin prata med oss i underklassen!! ni pratar om klyftor ni har noll praktisk erfarenhet av och pratar över våra huvuden. man kan faktiskt inte lära sig allt genom att läsa om saker. vissa saker måste man erfara.

Korvryttaren
2017-05-09, 14:51
in intellektella bara argumenterar med varandra om underklassen utan att någonsin prata med oss i underklassen!! ni pratar om klyftor ni har noll praktisk erfarenhet av och pratar över våra huvuden. man kan faktiskt inte lära sig allt genom att läsa om saker. vissa saker måste man erfara.

Så brukar det vara, dom som tycks veta bäst sitter med rödtjutet framför öppna spisen på Södermalm.

Vad har du att säga?

Micke Persson
2017-05-09, 15:23
Vad har du att säga? att för vissa av oss är det mycket svårare än vad det är för de (trance, hurril osv) som argumenterar om oss. vi har inte samma kapacitet att producera som de andra. vi har svårt att ta oss fram och det behöver inte bero på lathet utan*cry* o förmåga!!

samt det är ingen lyx att leva på bidrag. som sagt jag får 1200 i månaden av socialtjänsten och om jag skulle få en gåva av en släkting på säg 250 så drar de av 250 på bidraget alltså har jag aldrig mer än 1200 i månaden så visst det är bättre än i fattiga länder men FAN INGEN LYXLIV!!! :devil:


samt jag skulle göra vad som helst för jobb men ingen anställer mig, skulle du anställa mig? om inte: varför skulle ngn annan?:confused:

TranceII
2017-05-09, 15:24
Hur kommer det sig att BRÅ inte delar denna forskningsrapport? Dom är trots allt experter på brott och statistik.

Enligt siffrorna så beror det snarare på vart i världen man kommer ifrån. Borde sett betydligt fler fattigpensionärer i brottsstatistiken....


Förövrigt så behövs klyftor i ett konkurrenssamhälle men Sverige har passerat den gränsen för länge sen.

Du är som ett barn som skriker mamma, mamma och drar i kjolen. Du verkar inte riktigt förstå vad du citerar eller vad du försöker argumentera och jag tänker inte argumentera invandring med dig.

Ändå gråter de flesta hellre i en Ferrari än en Lada.

Ja, det är klart men det har inget med min poäng att göra. Eller hur?

Korvryttaren
2017-05-09, 15:47
Du är som ett barn som skriker mamma, mamma och drar i kjolen. Du verkar inte riktigt förstå vad du citerar eller vad du försöker argumentera och jag tänker inte argumentera invandring med dig.



En av de sakerna är att man inte har allt för stor klyfta mellan låg och medelklass då det är till stor del klyftor som skapar konflikter och brott.

Påminner vad du skrev tidigare.

Invandringen berörs mest av klyftor, segregation och alla parallellsamhällen som utvecklas. Vi har alltid haft klyftor men det vi har idag är en helt unik situation som visar sig i all statistik. Får känslan av att det här ligger en bra bit utanför din lönegrad min herre.

baktung
2017-05-09, 15:48
in intellektella bara argumenterar med varandra om underklassen utan att någonsin prata med oss i underklassen!! ni pratar om klyftor ni har noll praktisk erfarenhet av och pratar över våra huvuden. man kan faktiskt inte lära sig allt genom att läsa om saker. vissa saker måste man erfara.

Det där är trots allt en viktig poäng. Underklass förblir inte underklass för att han inte tar chansen att utbilda sig, utan för att han saknar resurser att klara av högre utbildning. Därmed är den där moroten att sträva uppåt, som högerideologi anser behövs för att driva människor, aldrig något annat än ett luftslott för en vanlig knegare. Eller så uttrycker man sig lika rakt på sak som en av våra medlemmar gjorde häromveckan: "folk är nå jävulskt dumma i huvudet". Och många har verkligen aldrig fått möjligheten att lära sig tänka.

TranceII
2017-05-09, 16:06
Påminner vad du skrev tidigare.

Invandringen berörs mest av klyftor, segregation och alla parallellsamhällen som utvecklas. Vi har alltid haft klyftor men det vi har idag är en helt unik situation som visar sig i all statistik. Får känslan av att det här ligger en bra bit utanför din lönegrad min herre.

Låtsas att vi inte har haft någon invandring alls. Du har ett helt homogent samhälle. Hur ser du på klyftor då? Hur tror du framtiden ser ut och hur skulle du vilja styra den när det gäller detta (klyftor är bra, dåligt, spelar ingen roll).

De funderingarna du har där kan även appliceras på hur du vill att Sverige skall gå framåt. Skit i invandring en liten stund. Det är en annan (om än viktig) fråga men folk måste kunna ha fler än en tanke i huvudet samtidigt och detta är verkligen en sak som påverkar oss.

Hur fattig skall en ensamstående förälder med ryggskada vara och hur fattigt skall dess barn vara? Vad är rimligt?

TranceII
2017-05-09, 16:09
Det där är trots allt en viktig poäng. Underklass förblir inte underklass för att han inte tar chansen att utbilda sig, utan för att han saknar resurser att klara av högre utbildning. Därmed är den där moroten att sträva uppåt, som högerideologi anser behövs för att driva människor, aldrig något annat än ett luftslott för en vanlig knegare. Eller så uttrycker man sig lika rakt på sak som en av våra medlemmar gjorde häromveckan: "folk är nå jävulskt dumma i huvudet". Och många har verkligen aldrig fått möjligheten att lära sig tänka.

Man skall inte heller underskatta de möjligheter man har eller inte har:

http://thewireless.co.nz/articles/the-pencilsword-on-a-plate

Yes
2017-05-09, 16:38
Ja, det är klart men det har inget med min poäng att göra. Eller hur?
Jo, du försöker relativisera det medan jag understryker de konkreta omständigheterna.

trädgårdsmöbel
2017-05-09, 16:39
Jag vill inte riktigt köpa bilden av förortsinvandrare som någon slags underklass. Nästan tvärtom faktiskt.

Förorten får mest av samhällets resurser, det startas massa projekt, extraresurser, idrottsföreningar, ungdomsgårdar och bibliotek får vara kvar långt efter att andra områden lagt ner sina, fler lärare i skolan, mer möjligheter till stödundervisning, gratis läxhjälp, större socialkontor, fler socialsekreterare, fler vårdcentraler, osv osv.

Väldigt kravlöst, socialbidraget eller sjukpenningen rullar in varje månad utan direkta krav på motprestation (till skillnad från vad som gäller för andra människor, som har ett jävla krångel med sådant och ofta hamnar helt utan ersättning). Tandvård som kan fullkomligt ruinera andra människor erhålls helt gratis.

Förr hade vi en adel i Sverige. Adeln var i många fall arbetsbefriad, och ägde rätten att driva in skatt och leva på bönders och borgares arbete i stort sett utan skyldigheter men med enorma rättigheter. Finner ni någon likhet?

Diomedea exulans
2017-05-09, 16:46
Jag vill inte riktigt köpa bilden av förortsinvandrare som någon slags underklass. Nästan tvärtom faktiskt.

Förorten får mest av samhällets resurser, det startas massa projekt, extraresurser, idrottsföreningar, ungdomsgårdar och bibliotek får vara kvar långt efter att andra områden lagt ner sina, fler lärare i skolan, mer möjligheter till stödundervisning, gratis läxhjälp, större socialkontor, fler socialsekreterare, fler vårdcentraler, osv osv.

Väldigt kravlöst, socialbidraget eller sjukpenningen rullar in varje månad utan direkta krav på motprestation (till skillnad från vad som gäller för andra människor, som har ett jävla krångel med sådant och ofta hamnar helt utan ersättning). Tandvård som kan fullkomligt ruinera andra människor erhålls helt gratis.

Förr hade vi en adel i Sverige. Adeln var i många fall arbetsbefriad, och ägde rätten att driva in skatt och leva på bönders och borgares arbete i stort sett utan skyldigheter men med enorma rättigheter. Finner ni någon likhet?

Jag vill bidra med ett till argument till din tes. Förortsinvandrare besitter en egenskap som i alla tider varit förbehållen överklassen: Självförtroendet. Svenskar känner sig lama och svennebanan och önskar att de vore vildare, tuffare och coolare; invandrarungdomar är små vulkaner av självförtroende som stöddigt tar sig för av världen.

hurril
2017-05-09, 17:11
Klassiker, och jag anar att övertygelsen man har i den frågan avgör åt vilket håll man röstar. Själv är jag emot klyftor därför att det dödar underklassens motivation att bidra till samhället. Varför skulle jag slita ut mig på ett skitjobb när somliga stämplar papper hela dagarna för tio gånger min lön? Jag förstår att många känner så. Att sträva efter att uppnå ekonomisk rikedom är dessutom en missriktad strävan.

För att värdet av just de papperen är något du antagligen själv väldigt gärna vill åt. T ex är det rimligt att jag tjänar mer pengar än du om jag skriver det du kör i din dator åt dig eftersom du inte kan det själv. Storleken på min lön beror på att väldigt få är som jag och väldigt många är som du, eller snarare: färre än vad som behövs är som jag och fler än vad som behövs är som du.

Vill du inte göra ditt jobb så står fem andra i kö. Vill jag inte göra mitt så stannar det. Om det är så att du inte förstår detta och att det är därför du röstar som du gör (för att du ser på klyftor som du gör av det skälet) så förstår jag bättre varför det går åt helvete.

Du och för många är helt enkelt obildade och därför tror ni att ert värv är lika mycket värt som pappersstämplaren.

Makroekonomi kan vara en kurs för dig. Särskilt delarna om alternativkostnader och marginalnytta.

hurril
2017-05-09, 17:20
in intellektella bara argumenterar med varandra om underklassen utan att någonsin prata med oss i underklassen!! ni pratar om klyftor ni har noll praktisk erfarenhet av och pratar över våra huvuden. man kan faktiskt inte lära sig allt genom att läsa om saker. vissa saker måste man erfara.

Men sug min salta. Vad tror du min bakgrund är? Snacka skit - varför ska någon snacka med dig om det? Vad skulle du någonsin kunna bjuda för perspektiv här som inte kan göra mycket annat än se sig själv som ett av fåren?

Det är ett totalt missförstånd att ni i livets hårda skola skulle kunna lära någon annat än vilken berz som har bäst APK, vilka industrier som inte längre finns i din håla eller hur du gjorde allt annat än pluggade i skolan. Jag vet för jag lämnade det umgänget i min födelsestad genom att lära mig saker, odla ambitioner och därefter jobba mig i en rimlig riktning. Ingen har hjälpt mig med något.

Om jag hade en krona för varje gång jag hört det där jävla losersnacket från kompisar från förr så skulle jag kunna sluta jobba.

hurril
2017-05-09, 17:24
Det där är trots allt en viktig poäng. Underklass förblir inte underklass för att han inte tar chansen att utbilda sig, utan för att han saknar resurser att klara av högre utbildning. Därmed är den där moroten att sträva uppåt, som högerideologi anser behövs för att driva människor, aldrig något annat än ett luftslott för en vanlig knegare. Eller så uttrycker man sig lika rakt på sak som en av våra medlemmar gjorde häromveckan: "folk är nå jävulskt dumma i huvudet". Och många har verkligen aldrig fått möjligheten att lära sig tänka.

Även detta delar skitsnack och delar brist på insikt. Du behöver ingen hög utbildning för att kunna ha ett fruktsamt och bra liv. Men vad är det som gör att du tycker att det vore rättvist att du har det lika bra som någon som lyckats ordna det bättre än du? Jag kan förstå att det är störigt med rena adelsbourgare som vältrar sig i pappas pengar men här snackar vi liksom: Doris som lyckats jobba hårt på firman och drar in 50 långsjalar i månaden nu efter 15 års slavgöra och lyckats anställa 1-2 personer.

Men du baktung och Micke Persson tror att ni också ska ha åtminstone 35-40k så att inte klyftan blir för stor utan att göra ett jävla någe mer än att visa upp era fula fejs?! Vad i hela helvete vore det rättvisa i det? Berätta det för Doris.

MasterChief
2017-05-09, 17:39
Även detta delar skitsnack och delar brist på insikt. Du behöver ingen hög utbildning för att kunna ha ett fruktsamt och bra liv. Men vad är det som gör att du tycker att det vore rättvist att du har det lika bra som någon som lyckats ordna det bättre än du? Jag kan förstå att det är störigt med rena adelsbourgare som vältrar sig i pappas pengar men här snackar vi liksom: Doris som lyckats jobba hårt på firman och drar in 50 långsjalar i månaden nu efter 15 års slavgöra och lyckats anställa 1-2 personer.

Men du baktung och Micke Persson tror att ni också ska ha åtminstone 35-40k så att inte klyftan blir för stor utan att göra ett jävla någe mer än att visa upp era fula fejs?! Vad i hela helvete vore det rättvisa i det? Berätta det för Doris.

Jag tycker det inte är ok att du är starkare än mig. Jag har rätt att få vara lika stark som du. Va, har du tränat styrkelyft som en skållad björn i 20 år? Spelar väl ingen roll, jag kan väl inte rå för att jag har en klen motivation? Det här är inte rättvist.

Ganska baktung logik kan man tycka men fullständigt vattentätt enligt somliga.

Per Vers
2017-05-09, 17:42
http://elak-javel.farbrortorsten.com/wp-content/uploads/2016/07/v%C3%A4nsterpartister.jpg

ApexProcyon
2017-05-09, 17:46
http://elak-javel.farbrortorsten.com/wp-content/uploads/2016/07/v%C3%A4nsterpartister.jpg

För att få A-kassa så måste man ha haft ett jobb till att börja med.

Sheogorath
2017-05-09, 17:54
Ofta att dom har arbetskläder. :laugh:

trädgårdsmöbel
2017-05-09, 17:59
Vad jag tror dödar underklassens motivation är att de (vi) ser människor som inte gör någonting, som ändå får ungefär samma standard som oss. Då blir motivationen till att jobba väldigt låg, för oavsett hur simpelt jobbet än är och att man skulle kunna bli ersatt av i stort sett vemsomhelst så är det ju ändå man själv som gör det, lägger stor del av sin tid på det, utan att få någonting för det egentligen.

Jag tror vi (de flesta av oss) kan köpa att mer kompetenta, mindre lata, smartare, flitigare osv. personer har en bättre standard, men när jag blir påmind om att det jag gör är lika mycket värt som att göra ingenting så lägger sig meningslöshetskänslan sig som ett lock över motivationen.

TranceII
2017-05-09, 18:02
Men sug min salta. Vad tror du min bakgrund är? Snacka skit - varför ska någon snacka med dig om det? Vad skulle du någonsin kunna bjuda för perspektiv här som inte kan göra mycket annat än se sig själv som ett av fåren?

Det är ett totalt missförstånd att ni i livets hårda skola skulle kunna lära någon annat än vilken berz som har bäst APK, vilka industrier som inte längre finns i din håla eller hur du gjorde allt annat än pluggade i skolan. Jag vet för jag lämnade det umgänget i min födelsestad genom att lära mig saker, odla ambitioner och därefter jobba mig i en rimlig riktning. Ingen har hjälpt mig med något.

Om jag hade en krona för varje gång jag hört det där jävla losersnacket från kompisar från förr så skulle jag kunna sluta jobba.

Jo, mängder av människor har hjälp dig med saker. Samhället som sådant har också hjälpt dig med saker. Du har växt upp fattigt (antar jag) men ändå rikt nog att du kunde lämna din födelsestad och inte ta ett skitjobb, vilket som helst, för att få in pengar till dina föräldrar.

Sedan även om du skulle vara en väldigt driven person så är inte alla det. Det kan också vara så att personen som också skulle bli framgångsrik blev sexuellt utnyttjad istället och hamnade i ett självskadebeteende med droger.

Jag är helt för att man skall belöna folk som klarar sig bra men det finns alltid gränser för vad som är rimligt. Det är ganska få som rör sig mellan de sociala klasserna; oavsett system och visst kan man lura de fattigaste att de egentligen hör hemma någon annanstans bara de tar i lite. Men för det mesta så fungerar det inte så. Som det gamla hederliga citatet:


“Socialism never took root in America because the poor see themselves not as an exploited proletariat but as temporarily embarrassed millionaires.”


Det är så man övertygar fattiga att rösta mot deras egna intressen.

Jag tycker det inte är ok att du är starkare än mig. Jag har rätt att få vara lika stark som du. Va, har du tränat styrkelyft som en skållad björn i 20 år? Spelar väl ingen roll, jag kan väl inte rå för att jag har en klen motivation? Det här är inte rättvist.

Ganska baktung logik kan man tycka men fullständigt vattentätt enligt somliga.

Enligt vem?

wintersnowdrift
2017-05-09, 18:04
Makroekonomi kan vara en kurs för dig. Särskilt delarna om alternativkostnader och marginalnytta.

Vän av ordning vill inflika att alternativkostnad och marginalnytta är koncept som ffa behandlas inom mikroekonomin. Bara så att baktung inte blir besviken om hen skriver in sig på en makrokurs och det istället pratas inflation, Phillipskurvor och BNP-identitet.

anvihl
2017-05-09, 18:15
Vän av ordning vill inflika att alternativkostnad och marginalnytta är koncept som ffa behandlas inom mikroekonomin. Bara så att baktung inte blir besviken om hen skriver in sig på en makrokurs och det istället pratas inflation, Phillipskurvor och BNP-identitet.

Bildandets högborg, den goda trollkarlen, blev visst mer av det lutande tornet helt plötsligt.

MasterChief
2017-05-09, 18:32
Enligt vem?

Enligt alla som anser att klyftor (eller skillnader) är orättvisa.

Edit: och då inte klyftor skapade av ett våldsmonopol genom korruption och maktmissbruk.

TranceII
2017-05-09, 18:43
Enligt alla som anser att klyftor (eller skillnader) är orättvisa.

Edit: och då inte klyftor skapade av ett våldsmonopol genom korruption och maktmissbruk.

Hur ser du klyftor skapade med våld några för några generationer sedan?


...överlag så ser jag det inte så mycket som rättvisa eller orättvisa. Det är lite som att prata om att det är rättvist eller orättvist om någon får cancer. Man kan peka ut en fömodad orsak i en del fall men för det mesta så är det bara så det är.

baktung
2017-05-09, 19:00
För att värdet av just de papperen är något du antagligen själv väldigt gärna vill åt. T ex är det rimligt att jag tjänar mer pengar än du om jag skriver det du kör i din dator åt dig eftersom du inte kan det själv. Storleken på min lön beror på att väldigt få är som jag och väldigt många är som du, eller snarare: färre än vad som behövs är som jag och fler än vad som behövs är som du.

Vill du inte göra ditt jobb så står fem andra i kö. Vill jag inte göra mitt så stannar det. Om det är så att du inte förstår detta och att det är därför du röstar som du gör (för att du ser på klyftor som du gör av det skälet) så förstår jag bättre varför det går åt helvete.

Du och för många är helt enkelt obildade och därför tror ni att ert värv är lika mycket värt som pappersstämplaren.

Makroekonomi kan vara en kurs för dig. Särskilt delarna om alternativkostnader och marginalnytta.

Även detta delar skitsnack och delar brist på insikt. Du behöver ingen hög utbildning för att kunna ha ett fruktsamt och bra liv. Men vad är det som gör att du tycker att det vore rättvist att du har det lika bra som någon som lyckats ordna det bättre än du? Jag kan förstå att det är störigt med rena adelsbourgare som vältrar sig i pappas pengar men här snackar vi liksom: Doris som lyckats jobba hårt på firman och drar in 50 långsjalar i månaden nu efter 15 års slavgöra och lyckats anställa 1-2 personer.

Men du baktung och Micke Persson tror att ni också ska ha åtminstone 35-40k så att inte klyftan blir för stor utan att göra ett jävla någe mer än att visa upp era fula fejs?! Vad i hela helvete vore det rättvisa i det? Berätta det för Doris.

Storleken på din lön beror på att du roffar åt dig långt bortom vad som är rimligt för utfört arbete. Dessutom är självgodhet en starkare bidragande faktor än ditt förment märkvärdiga kunnande bakom det faktum att du fått det där jobbet, förmodligen i konkurrens med ett hundratal andra sökande. Eller vad är det egentligen som avgör vem som slår sig fram? Samhället är ingen prickfri meritokrati, som du förstås vet. Redan där faller illusionen om proportionerliga löner. Och nä, jag hävdar inte att det kan finnas någon rättvisa i lönesättning, men det skulle definitivt kunna sticka långt mindre i ögonen på många låginkomsttagare utan att för den skull förta utbytet av att göra karriär. I övrigt vill jag gärna se hur en proletär med vagast möjliga minne av gångertabellen skulle reagera när du föreslår en kurs i makroekonomi, ungefär som att det fanns någon bildning i skiten.

Sen var det du som skrev att klyftor behövs för att få folk att sträva uppåt, och att utbildning är en väg dit. Självklart behövs ingen högre utbildning för ett lyckligt liv men du fick det att låta som att utbildning var den stora möjligheten att ta sig uppåt. Jag flikade bara in att många inte klarar av högre utbildning och att det då borde bli problem att ens påbörja någon uppåtsträvan. Och om du uppriktigt tror att jag röstar vänster tack vare min inställning till klyftor får jag börja med att betrakta dig som en usel människokännare. Men det var förstås bara något du hasplade ur dig i ruset av ditt griniga eldande som du ibland stövlar fram med i besittning av forumpondus (välförtjänt sådan absolut, när det gäller styrkelyft). Jag frågar mig istället vem som skulle orka med att lyssna på dessa obildade gökar till företagsledare, eller vilka titlar vi nu bollar med, utan att förgås av obehag över deras rigida uppsyner.

Därtill bör du göra skillnad på bildning och utbildning. Med bildning följer ofta en ödmjukhet som lyser med sin frånvaro i dina senaste inlägg. Det framgår med all tydlighet att du äger en viss belåtenhet över vad du kämpat för att idag åtnjuta i enlighet med din förståelse av ___framgång___. Men du får det onekligen att låta som att det någonstans verkligen har stigit dig åt huvudet att inte längre behöva fila valkarna på den gamla lokala industrin. Löfvén utvecklades åtminstone på det mellanmänskliga planet också.

MasterChief
2017-05-09, 19:03
Hur ser du klyftor skapade med våld några för några generationer sedan?


...överlag så ser jag det inte så mycket som rättvisa eller orättvisa. Det är lite som att prata om att det är rättvist eller orättvist om någon får cancer. Man kan peka ut en fömodad orsak i en del fall men för det mesta så är det bara så det är.

Jag är motståndare av brottslighet och kränkning av människans rätt till sitt liv. Jag anser även att kollektiv bestraffning är av ondo.

Jag anser att alla är jämlika. Men jämlikhet har inget med egendomar eller förmågor att göra. Jämlikhet är att vi alla åtnjuter samma rättigheter till våra liv och likhet inför lagen.

MasterChief
2017-05-09, 19:14
Storleken på din lön beror på att du roffar åt dig långt bortom vad som är rimligt för utfört arbete. Dessutom är självgodhet en starkare bidragande faktor än ditt förment märkvärdiga kunnande bakom det faktum att du fått det där jobbet, förmodligen i konkurrens med ett hundratal andra sökande. Eller vad är det egentligen som avgör vem som slår sig fram? Samhället är ingen prickfri meritokrati, som du förstås vet. Redan där faller illusionen om proportionerliga löner.

Om en person äger ett företag och är villig att betala hurril det han begär, hur kan det ses som rofferi? Och om en person är villig att arbeta för en lön så är det ingen låg lön, det är rätt lön.

Hur kan man inte förstå detta?

upperkatt
2017-05-09, 19:16
Storleken på din lön beror på att du roffar åt dig långt bortom vad som är rimligt för utfört arbete.

Hur menar du? Folk är ju uppenbarligen villiga att betala ett visst pris (vad det nu än är) för tjänsterna hurril tillhandahåller. Ska han då säga att "nej, vänta nu... så här mycket pengar vill jag inte ha"?

ApexProcyon
2017-05-09, 19:18
Hur menar du? Folk är ju uppenbarligen villiga att betala ett visst pris (vad det nu än är) för tjänsterna hurril tillhandahåller. Ska han då säga att "nej, vänta nu... så här mycket pengar vill jag inte ha"?

En frivillig anmälan till Gulag för att råda bot på synden att vara välbetald räcker. Då blir proletärerna nöjda.

MasterChief
2017-05-09, 19:20
Hur menar du? Folk är ju uppenbarligen villiga att betala ett visst pris (vad det nu än är) för tjänsterna hurril tillhandahåller. Ska han då säga att "nej, vänta nu... så här mycket pengar vill jag inte ha"?

För en vänsterpersons är deras egen standard alltid gränsvärdet för vad som är ok. Alla som äger mer än så har roffat åt sig. Att 98% av världens befolkning äger mindre än random svensk vänsteranhängare är givetvis inte relevant.

Sheogorath
2017-05-09, 19:22
För en vänsterpersons är deras egen standard alltid gränsvärdet för vad som är ok. Alla som äger mer än så har roffat åt sig. Att 98% av världens befolkning äger mindre än random svensk vänsteranhängare är givetvis inte relevant.

:bow:

ApexProcyon
2017-05-09, 19:22
För en vänsterpersons är deras egen standard alltid gränsvärdet för vad som är ok. Alla som äger mer än så har roffat åt sig. Att 98% av världens befolkning äger mindre än random svensk vänsteranhängare är givetvis inte relevant.

Om man ska hårdra det så är kommunismen/vänstern en globalistisk ideologi, slutmålet är trots allt att hela världen ska ha det lika dåligt.

Arbetarklassen har inga gränser o.s.v.

baktung
2017-05-09, 19:54
Om en person äger ett företag och är villig att betala hurril det han begär, hur kan det ses som rofferi? Och om en person är villig att arbeta för en lön så är det ingen låg lön, det är rätt lön.

Hur kan man inte förstå detta?

Definiera villig.

TranceII
2017-05-09, 20:07
Om en person äger ett företag och är villig att betala hurril det han begär, hur kan det ses som rofferi? Och om en person är villig att arbeta för en lön så är det ingen låg lön, det är rätt lön.

Hur kan man inte förstå detta?

...och om människor organiserar sig och startar fackförbund och/eller röstar fram partier som reglerar löner och företagens rättigheter så är det rätt regleringar.

MasterChief
2017-05-09, 20:18
Definiera villig.

Varför ska jag göra det? Vet du inte vad villig betyder?

Jag betackar mig för en argumentationsteknik som ignorerar det jag säger och istället lägger fokus på navelskåderi och definitioner av frihet. Du vet vad jag menar och det enda svaret du kan ge är att marknaden inte ska få sätta priser fritt på varor och tjänster. Och arbete är en tjänst någon utför åt någon annan. Och ett sådant enkelt avtal som fungerat helt ofattbart bra och lagt grunden till hela den moderna civilisationen. Ömsesidigt avtal.

Men vänsterns retorik är såklart att frihet är en illusion och den stackars arbetstagaren är tvungen att jobba annars svälter han. Som om det är ett argument.

Shqypnia
2017-05-09, 20:19
Alla barn är vänster. Det är när man blir vuxen man går över linjen. Gäller även mig.

MasterChief
2017-05-09, 20:25
...och om människor organiserar sig och startar fackförbund och/eller röstar fram partier som reglerar löner och företagens rättigheter så är det rätt regleringar.

Jag har inget emot fackförbund. Däremot är demokrati kollektivism och när fackförbunden använder politiska maktmedel för att genomföra regleringar så är det inget jag stödjer.

Korvryttaren
2017-05-09, 20:28
Låtsas att vi inte har haft någon invandring alls. Du har ett helt homogent samhälle. Hur ser du på klyftor då? Hur tror du framtiden ser ut och hur skulle du vilja styra den när det gäller detta (klyftor är bra, dåligt, spelar ingen roll).

De funderingarna du har där kan även appliceras på hur du vill att Sverige skall gå framåt. Skit i invandring en liten stund. Det är en annan (om än viktig) fråga men folk måste kunna ha fler än en tanke i huvudet samtidigt och detta är verkligen en sak som påverkar oss.

Hur fattig skall en ensamstående förälder med ryggskada vara och hur fattigt skall dess barn vara? Vad är rimligt?

Ett samhälle behöver inte vara homogent per se det måste finnas en balans som Sverige övergett för att istället skapa en "undre-underklass" som gör att resurserna till den ensamstående föräldern minskas. Under 80-talet ansågs Sverige vara i nivå med Schweiz på mångt och mycket. Jämför man invandringen mellan 1980 - 2017 så får man fram stora skillnader:

Sveriges befolkning ökat med 1.7 miljoner invånare varav 900.000 är från Afrika/Asien
Schweiz befolkning ökat med 2.1 miljoner invånare varav 200-250.000 är från Afrika/Asien

Jag önskar verkligen vi kunde "skita" i invandringen men hur ska vi någonsin kunna lösa problemen om vi hela tiden sopar under mattan och vänder utsatta ryggen?

Stompa
2017-05-09, 20:30
...och om människor organiserar sig och startar fackförbund och/eller röstar fram partier som reglerar löner och företagens rättigheter så är det rätt regleringar.

Skillnaden ligger rimligtvis i att partierna tvingar på dig allt detta. Det finns ingen som tvingar dig att köpa hurrils tjänster.

TranceII
2017-05-09, 20:38
Jag har inget emot fackförbund. Däremot är demokrati kollektivism och när fackförbunden använder politiska maktmedel för att genomföra regleringar så är det inget jag stödjer.

Företagen gör det så att facken gör det också är väl en bra balans. Typ: https://en.wikipedia.org/wiki/Eight-hour_day


Ett samhälle behöver inte vara homogent per se det måste finnas en balans som Sverige övergett för att istället skapa en "undre-underklass" som gör att resurserna till den ensamstående föräldern minskas. Under 80-talet ansågs Sverige vara i nivå med Schweiz på mångt och mycket. Jämför man invandringen mellan 1980 - 2017 så får man fram stora skillnader:

Sveriges befolkning ökat med 1.7 miljoner invånare varav 900.000 är från Afrika/Asien
Schweiz befolkning ökat med 2.1 miljoner invånare varav 200-250.000 är från Afrika/Asien

Jag önskar verkligen vi kunde "skita" i invandringen men hur ska vi någonsin kunna lösa problemen om vi hela tiden sopar under mattan och vänder utsatta ryggen?

Jag vet att invandringen bara dominerat pressen, ledarsidorna, tv och de flesta forum och forumtrådar om politik nu i flera år och att det inte är tillräckligt. Egentligen borde kanske varje träningsjournal i alla fall ha en blatte-spaningsdel där man går igenom antalet invandrare som var på gymmet. Bara för att inte sopa det under mattan heller.


....eller så försöker du ändå. Har du inga andra politiska åsikter än invandringskritik? Ingen åsikt om miljö? skolan? teknikutvecklingen och dess konsekvenser? Glesbygdsstöd? Facken?

Skillnaden ligger rimligtvis i att partierna tvingar på dig allt detta. Det finns ingen som tvingar dig att köpa hurrils tjänster.

Det finns ingen som tvingar företag att bedriva sin verksamhet i Sverige.

Hövdingen
2017-05-09, 20:47
apbiqJX0yZI

MasterChief
2017-05-09, 20:49
Företagen gör det så att facken gör det också är väl en bra balans. Typ: https://en.wikipedia.org/wiki/Eight-hour_day



Företag som använder politiska maktmedel för sina intressen är lika illa som fackföreningar som gör det.

trädgårdsmöbel
2017-05-09, 21:05
Vad anser ni om lite socialdemokratisk nostalgi-vänster? (Som närmast är SD idag)

Låt mig måla upp en bild: Tänk dig att växa upp i en vacker svensk småstad, med kanske 10 000 invånare. Ett par mindre jordbrukssamhällen runt omkring, och hela staden cirkulerar kring ett pappersbruk.

Redan som litet barn känner du dig trygg med att ha hela framtiden utstakad. Oavsett om du är kass eller duktig i skolan kommer du, som de flesta andra du känner jobba på det där pappersbruket. Kanske du kan välja en annan bana och flytta någon kilometer eller två utanför stan och jobba på ett lantbruk, i skogsbruket, eller i stans butik, restaurang eller den lokala simhallen.

Du vet att du kommer få jobb två dagar efter att du gått ur skolan, du vet att det finns bostad, och du vet att dina barn kommer växa upp likadant. Tryggt, säkert och alla har en bra lön. Några har en ännu bättre lön, men alla har råd med fru som inte behöver jobba om hon inte vill, 2-3 ungar, hus och bil.

Mardröm eller socialdemokratisk idyll?

Diomedea exulans
2017-05-09, 21:12
Vad anser ni om lite socialdemokratisk nostalgi-vänster? (Som närmast är SD idag)

Låt mig måla upp en bild: Tänk dig att växa upp i en vacker svensk småstad, med kanske 10 000 invånare. Ett par mindre jordbrukssamhällen runt omkring, och hela staden cirkulerar kring ett pappersbruk.

Redan som litet barn känner du dig trygg med att ha hela framtiden utstakad. Oavsett om du är kass eller duktig i skolan kommer du, som de flesta andra du känner jobba på det där pappersbruket. Kanske du kan välja en annan bana och flytta någon kilometer eller två utanför stan och jobba på ett lantbruk, i skogsbruket, eller i stans butik, restaurang eller den lokala simhallen.

Du vet att du kommer få jobb två dagar efter att du gått ur skolan, du vet att det finns bostad, och du vet att dina barn kommer växa upp likadant. Tryggt, säkert och alla har en bra lön. Några har en ännu bättre lön, men alla har råd med fru som inte behöver jobba om hon inte vill, 2-3 ungar, hus och bil.

Mardröm eller socialdemokratisk idyll?

Hade offrat en arm för att leva så.

Vinter
2017-05-09, 21:15
Mardröm eller socialdemokratisk idyll?

Låter som Estland.

ARMSTARK
2017-05-09, 21:21
Hade offrat en arm för att leva så.

Hur ska du kunna jobba på pappersbruket med en arm? cofffee

Diomedea exulans
2017-05-09, 21:27
Hur ska du kunna jobba på pappersbruket med en arm? cofffee

En pungkula då...

ApexProcyon
2017-05-09, 21:30
Hade offrat en arm för att leva så.

Jag skulle säga att det inte finns någon gräns för vad som är värt att offra för att svenskar ska ha möjligheten att uppleva den tryggheten igen.

Även om jag är anti vänsterpolitik så är det vidrigt att se hur nedlåtande många av hjärnans arbetare är mot en vanlig handens arbetare. För vissa här så verkar ett vanligt kneg vara något fult om man läser mellan raderna. Något som är reserverat för trasiga lågt stående människor.

Missunnsamhet och högmod är två egenskaper som äcklar mig djupt.

Per Vers
2017-05-09, 21:31
Vad anser ni om lite socialdemokratisk nostalgi-vänster? (Som närmast är SD idag)

Låt mig måla upp en bild: Tänk dig att växa upp i en vacker svensk småstad, med kanske 10 000 invånare. Ett par mindre jordbrukssamhällen runt omkring, och hela staden cirkulerar kring ett pappersbruk.

Redan som litet barn känner du dig trygg med att ha hela framtiden utstakad. Oavsett om du är kass eller duktig i skolan kommer du, som de flesta andra du känner jobba på det där pappersbruket. Kanske du kan välja en annan bana och flytta någon kilometer eller två utanför stan och jobba på ett lantbruk, i skogsbruket, eller i stans butik, restaurang eller den lokala simhallen.

Du vet att du kommer få jobb två dagar efter att du gått ur skolan, du vet att det finns bostad, och du vet att dina barn kommer växa upp likadant. Tryggt, säkert och alla har en bra lön. Några har en ännu bättre lön, men alla har råd med fru som inte behöver jobba om hon inte vill, 2-3 ungar, hus och bil.

Mardröm eller socialdemokratisk idyll?

Det där kan sägas vara en kapitalistisk idyll till viss del likväl. Många delar av USA såg ut så på 50- och 60-talet.

ApexProcyon
2017-05-09, 21:32
En pungkula då...

Det var en låg insats, här om dagen så övervägde du frivillig kastrering. :d