handdator

Visa fullständig version : Någon näringsmässig skillnad på eldorados frysta grönsaker och dyrare märken?


Barbastark
2017-05-07, 11:07
Hej!

Det kan ju ibland vara viss smak- och konsistensskillnad på eldorados och tex ica basics frysta grönsaker jämfört med dyrare märken. Men är det någon näringsmässig skillnad?

Någon som kanske även har insikt i hur producerings- och hanterinsprocessen kan skilja mellan ful och fin grönsakerna?

MVH

leee
2017-05-07, 11:47
Borde väl inte skilja något men att Eldorados grönsaker ser eländiga ut och smakar sämre och deras kyckling smakar sämre är fakta men varför vet jag inte.

Cykelcykel
2017-05-07, 12:22
Lidls frysta grönsaker och bär tycker jag är fräshast och smakar bäst

Cykelcykel
2017-05-07, 12:23
Tycker dock eldorado är bättre än ica basic.

exevision
2017-05-07, 13:45
Tycker Felix är bäst.

King Grub
2017-05-07, 13:56
Jag tror det blir svårt att få tag på uppgifter om hur grönsakerna skördats och behandlats innan frysning.

Korvryttaren
2017-05-07, 16:23
Jag tror det blir svårt att få tag på uppgifter om hur grönsakerna skördats och behandlats innan frysning.

Worst-case scenario kan det vara stora skillnader eller måttliga?

Om vi bortser från allt gift och skit som används vid produktionen.

Barbastark
2017-05-07, 16:25
Jag tror det blir svårt att få tag på uppgifter om hur grönsakerna skördats och behandlats innan frysning.

Kan så vara.

Har du någon kvalificerad gissning på näringsfrågan annars?

Jarp
2017-05-07, 17:53
Jag tror det beror mycket på landet det producerats i. Olika länder har olika strikta regleringar, med Sverige generellt högreglerat land. Värsta fallet är enorma skillnader där man äter mer insektsdödare än grönsak.

ARMSTARK
2017-05-08, 15:05
Jag har inte märkt någon annan skillnad än att eldorados brockoli är stora som tennisbollar, de andra dyrare sorterna brukar vara små och i mitt tycke godare. Jag köper ändå eldorados grejjer för jag är snål.

Cykelcykel
2017-05-08, 15:15
Köp lidls broccoli.
Små fina och goda tro mig!
Tror de kostar 14 för 750g

Max
2017-05-08, 16:22
Hej!

Det kan ju ibland vara viss smak- och konsistensskillnad på eldorados och tex ica basics frysta grönsaker jämfört med dyrare märken. Men är det någon näringsmässig skillnad?

Någon som kanske även har insikt i hur producerings- och hanterinsprocessen kan skilja mellan ful och fin grönsakerna?

MVH
Var pragmatisk och lägg inte alla ägg i samma korg. Som sagt så kommer du få väldigt svårt att få fram alla detaljer som behövs för att göra egna beräkningar. Och när beräkningarna väl är gjorda är det stor osäkerhet i siffrorna, och de varierar helt säkert över tid också.

Barbastark
2017-05-08, 17:36
Var pragmatisk och lägg inte alla ägg i samma korg. Som sagt så kommer du få väldigt svårt att få fram alla detaljer som behövs för att göra egna beräkningar. Och när beräkningarna väl är gjorda är det stor osäkerhet i siffrorna, och de varierar helt säkert över tid också.

A det är ju generellt en bra common sense regel att gå efter. Om vad om det egentligen inte finns något fog för detta här över huvud taget? Kanske är det bara så att ful-grönsakerna är lika bra som fin-varianten, bara att de förstnämnda kanske är dem som legat längst ned i transportlådorna eller inte bedömts som tillräckligt snygga för att platsa i findus paketen osv. Känns lite för surt att köra på detta tips när man ofta kan halvera priset, om inte ännu mer.

Per Vers
2017-05-09, 01:14
Kanske off-topic, men varför ens köpa frysta istället för färska grönsaker? Just broccoli är ju stor skillnad på smak om man köper fryst eller färsk. Är det priset? Willys brukar sälja två stora broccolis för typ 10kr vilket jag tycker ger mer broccoli än de stora påsarna, efter att vattnet runnit av.

Max
2017-05-09, 20:31
A det är ju generellt en bra common sense regel att gå efter. Om vad om det egentligen inte finns något fog för detta här över huvud taget? Kanske är det bara så att ful-grönsakerna är lika bra som fin-varianten, bara att de förstnämnda kanske är dem som legat längst ned i transportlådorna eller inte bedömts som tillräckligt snygga för att platsa i findus paketen osv. Känns lite för surt att köra på detta tips när man ofta kan halvera priset, om inte ännu mer.
Visst, det finns gott om billiga varianter man kan växla mellan, så köp dem om du vill.

Rahf
2017-05-09, 20:42
Kanske off-topic, men varför ens köpa frysta istället för färska grönsaker? Just broccoli är ju stor skillnad på smak om man köper fryst eller färsk. Är det priset? Willys brukar sälja två stora broccolis för typ 10kr vilket jag tycker ger mer broccoli än de stora påsarna, efter att vattnet runnit av.

Frysta grönsaker är generellt fräschare än färska. Den mesta matlagning jag gör sker med frysta grönsaker.

King Grub
2017-05-10, 11:50
Kanske off-topic, men varför ens köpa frysta istället för färska grönsaker? Just broccoli är ju stor skillnad på smak om man köper fryst eller färsk. Är det priset? Willys brukar sälja två stora broccolis för typ 10kr vilket jag tycker ger mer broccoli än de stora påsarna, efter att vattnet runnit av.

Mer näringsämnen i frysta. Om man inte har egen odling och tillagar direkt efter man skördat.

Termy
2017-05-10, 12:46
Finns det någon informativ tabell som jämför frysta kontra färska grönsakers näringsvärden?

Per Vers
2017-05-10, 13:55
Mer näringsämnen i frysta. Om man inte har egen odling och tillagar direkt efter man skördat.

Bor i lgh så det finns ej möjlighet till om än önskvärt...
Är det stor skillnad eller har det bara fastställts att det är skillnad? Smaken är det i varje fall för mig stor skillnad på.