handdator

Visa fullständig version : Hygien-tråden!


MAGlC
2017-05-05, 20:26
Hallå där!

Tänkte vi kunde ha en sån här allmän tråd om hygien då det är ett - enligt mig - väldigt bortglömt ämne inom hälsa. Och dessutom någonting som folk i allmänhet tycks strunta i för det mesta.

Jag har bott med mängder av människor genom åren och har sett en hel del.


Vi kan väl börja med att diskutera det här...

1. Tror ni att det är någon skillnad på att använda vanlig fast tvål eller flytande tvål?
Jag tänker att det bör vara bättre att använda flytande tvål. För det första så kostar alltid flytande tvål mindre när jag kollar i butik och dessutom så slipper man gnugga sig med samma tvål som andra i huset (familj eller gäster) också använder. Kanske att det finns en smittorisk om det råkar finnas kvar baskilusker på den fasta tvålen...?

I och för sig kräver ju flytande tvål vanligtvis att man petar en gång på avtryckaren för att få ut sin tvål.


2. Automatisk tvålhållare, någonting att ha?

http://i.ebayimg.com/images/g/VU0AAOSwq1JZDMUk/s-l500.png

En sån här kostar ca 50kr på ebay. Så istället för knapptrycket man tvingas göra med flytande tvål som man köper i butik, så tar man bort det momentet och risken för att få lort på sig. Vad tror ni om den?

3. Hur pass ohygieniskt är det att alltid ha diskborstar nere i diskhon och använda samma skitiga diskborste?

Det här är någonting som jag har sett i det flesta hushåll att folk gör. Man helt enkelt lämnar diskborsten i diskhon och den blir således jävligt skitig och sen tvättar folk sina tallrikar m.m. med den.

4. Hur vet man vilken tvål eller diskmedel man bör köpa egentligen?

När jag går på mataffären så finns det liksom tvål ifrån Eldorado och skit där man kan liksom få 3 flaskor tvål för 10kr. Sen finns det andra med välkända märken från Dove osv. som kostar betydligt mer.
Hur vet man egentligen ifall dessa är bättre än andra på att få bort bakterier och skit? Vilka saker bör man kolla efter på ingredienslistan liksom...?

Samma med diskmedel. YES kan kosta betydligt mer än andra budgetmärken och jag hör ibland folk säga att det ska inte köpa någon sådant skräp i deras hushåll men budgetmärkena tycks ju göra det minst lika rent för ögat i alla fall.

5. Vad är den största grejen folk kan börja göra för att förbättra hygienen i allmänhet?

Korvryttaren
2017-05-05, 20:28
Hallå där!

5. Vad är den största grejen folk kan börja göra för att förbättra hygienen i allmänhet?

Utan tvekan.

http://cdn.tf.rs/2016/04/20/Bide001.jpg

xan
2017-05-05, 20:38
Utan tvekan.

http://cdn.tf.rs/2016/04/20/Bide001.jpg

Seriöst?

Finns något som heter våtservetter. :D

MasterChief
2017-05-05, 20:39
Seriöst?

Finns något som heter våtservetter. :D

Lär ju dock inte vara lika skönt. :D

MAGlC
2017-05-05, 20:40
Det där är en bra poäng faktiskt. I Japan och andra delar i Asien så har man ju vattenslangar på toaletterna för att rengöra tvåan men här i Europa är det som att leva i 3:e världen när det kommer till toahygien.

Vet inte varför man slutade med att bygga hus med en bidé. Man ser ju nästan aldrig sådana nu för tiden.

xan
2017-05-05, 20:43
Det där är en bra poäng faktiskt. I Japan och andra delar i Asien så har man ju vattenslangar på toaletterna för att rengöra tvåan men här i Europa är det som att leva i 3:e världen när det kommer till toahygien.

Vet inte varför man slutade med att bygga hus med en bidé. Man ser ju nästan aldrig sådana nu för tiden.

Baby wipes.

Tacka mig senare.

Korvryttaren
2017-05-05, 20:48
Seriöst?

Finns något som heter våtservetter. :D

Utan att gå in på detalj så blir det både renare och skönare med en bidé *hug*

henok
2017-05-05, 22:03
Intressanta frågeställningar!
Hallå där!

2. Automatisk tvålhållare, någonting att ha?

http://i.ebayimg.com/images/g/VU0AAOSwq1JZDMUk/s-l500.png

En sån här kostar ca 50kr på ebay. Så istället för knapptrycket man tvingas göra med flytande tvål som man köper i butik, så tar man bort det momentet och risken för att få lort på sig. Vad tror ni om den?


Rent spontant verkar det ganska onödigt, då man kan förutsätta att personen som trycker på tvålpumpen därefter faktiskt tvättar sina händer ordentligt. Däremot borde en beröringsfri blandare kunna bidra till ökad hygien. Blandaren kan ju många personer ha rört i med riktigt skitiga händer, och om den inte är beröringsfri så måste den ju stängas av efter handtvätten :(

caelus
2017-05-05, 22:18
Intressant ämne.

Vad anser ni om detta som Agnes Wold, professor i bakteriologi, brukar framföra om att överdriven hygien och rädsla för smuts och bakterier försämrar immunförsvaret och i själva verket bara gör folk sjukare?

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/bakterieprofessorn-agnes-wold-sluta-tv%C3%A4tta-h%C3%A4nderna-s%C3%A5-blir-du-friskare-3210120

Personligen tror jag det ligger mycket i det.

Korvryttaren
2017-05-05, 22:32
Det stämmer givetvis för om du aldrig utsätts för bakterier, virus osv så kommer kroppen heller aldrig anpassa sig och motarbeta. Hade givetvis inte spolat sanningen om det fanns några mumsiga fördelar med att låta russinen ligga kvar.

MAGlC
2017-05-05, 22:56
Det var ju gött att höra från Agnes! Ingen vore nämligen lyckligare än jag ifall jag med gott samvete kunde kunde använda sängen som toalett och kunde sluta duscha, diska, tvätta och rengöra huset. Men jag måste säga att jag är minst sagt skeptisk till mycket av det hon sa där även fast ju finns en poäng också.

Jag menar, de här isolerade stammarna i till exempel Amazonas har ju dött som flugor bara efter att ha hälsat på en vanlig västerlänning. Förmodligen eftersom de har kasst immunförsvar som inte utmanats på samma vis som för oss som bor i 1:a världen.

Skulle vara intressant att se vad andra internationella forskare på ämnet säger, ifall de bara håller med henne eller ej. Hittar ni någon sådan hygien-forskare, får ni gärna droppa det här. :)

Diomedea exulans
2017-05-05, 23:00
Det där är en bra poäng faktiskt. I Japan och andra delar i Asien så har man ju vattenslangar på toaletterna för att rengöra tvåan men här i Europa är det som att leva i 3:e världen när det kommer till toahygien.

Vet inte varför man slutade med att bygga hus med en bidé. Man ser ju nästan aldrig sådana nu för tiden.

Jag tycker de där slangarna är vidriga. Vattnet rinner längs med låren när man använder dem. Antagligen har jag fel teknik.

Bärsärk
2017-05-05, 23:29
Är väl bara undvika allmäna toaletter så långt det går.

shut teh face
2017-05-06, 07:02
Jag har nog vanlig hygien men jag tar alltid och öppnar dörren med papper runt händerna på offentlig toalett. Det är så många som inte tvättar händerna.

svenbanan
2017-05-06, 07:17
Jag menar, de här isolerade stammarna i till exempel Amazonas har ju dött som flugor bara efter att ha hälsat på en vanlig västerlänning. Förmodligen eftersom de har kasst immunförsvar som inte utmanats på samma vis som för oss som bor i 1:a världen.


Det var nog inget fel på deras immunförsvar. De hade helt enkelt inte blivit resistenta mot samm bakterier som västerländningarna. Det skulle förmodligen lika gärna ha kunna slå åt andra hållet, och att västerländningarna kolade vippen av nån sydamerikansk dödsbakterie...

svenbanan
2017-05-06, 07:20
Angående bidé så har jag aldrig provat. Men konceptet verkar mycket konstigt. Ifall man har fekalier i rövskägget så lär ju inte lite kallvatten spola bort detta. Det lär ju krävas tvål och vatten samt skrubbande, eller? Ökar man trycket så det är snudd på lavemangvarning så lär man ju behöva handduk efteråt...

nisse1976
2017-05-06, 07:59
Angående bidé så har jag aldrig provat. Men konceptet verkar mycket konstigt. Ifall man har fekalier i rövskägget så lär ju inte lite kallvatten spola bort detta. Det lär ju krävas tvål och vatten samt skrubbande, eller? Ökar man trycket så det är snudd på lavemangvarning så lär man ju behöva handduk efteråt...

Jag tror de som har bidé som standard tycker att systemet med papper är bra mycket konstigare än vad vi tycker att att bidé är.

"Jo så istället för att tvätta rent med vatten så smetar du liksom ut det med papper istället"

baktung
2017-05-06, 08:10
Jag tror de som har bidé som standard tycker att systemet med papper är bra mycket konstigare än vad vi tycker att att bidé är.

"Jo så istället för att tvätta rent med vatten så smetar du liksom ut det med papper istället"

Fast en grej man gör med pappret är ju att trycka tillbaka den del av anus som tittar fram efter att man bajsat. Man drar ju inte med pappret så mycket upp och ner utan trycker mest inåt i öppningen. Även om jag hade haft bidé så hade jag nog velat trycka in anus med fingrarna på nåt sätt, kanske med papper först eller med tvättsvampen-ish man tvättar med när man spolar vattnet. Enbart vatten känns som det sämsta alternativet hygienmässigt. Då sprutar man ju bara runt skiten som dessutom börjar rinna nerför benen.

svenbanan
2017-05-06, 08:47
Bajsrand i toaletten går ju inte bort av att man spolar. Man måste skrubba med borset också. Varför blir det bli rent i en bidé?

Torkar man sig med papper därbak så försvinner det ju lite för varje torkning iaf.

eternallord
2017-05-06, 09:04
Fast en grej man gör med pappret är ju att trycka tillbaka den del av anus som tittar fram efter att man bajsat.

Wtf..?!

Snobbe
2017-05-06, 09:04
Bajsrand i toaletten går ju inte bort av att man spolar. Man måste skrubba med borset också. Varför blir det bli rent i en bidé?

Torkar man sig med papper därbak så försvinner det ju lite för varje torkning iaf.

Har du testat bidé? Jag har inte testat en sån där porslinsgrej, men när man rest i SE asien så finns det ju såna slangar överallt ofta med papper också. Kör man med slangen o sen torkar det blöta med pappret så ser man hur mycket mer effektivt det är än endast papper ^^ fattar faktiskt inte varför det inte e standard överallt.

haha baktung, hur torkar du dig egentligen?

Angående tvålen så kör jag alltid flytande, aldrig fattat grejjen med att tvåla in sig med "samma" tvål hela tiden. Men dom är säkert mer ekonomiska.

panzerpig
2017-05-06, 09:36
Wtf..?!

håller med... (men har man användarnamnet baktung kan ju det betyda nått ;))

Nixon
2017-05-06, 09:47
Fast en grej man gör med pappret är ju att trycka tillbaka den del av anus som tittar fram efter att man bajsat. Man drar ju inte med pappret så mycket upp och ner utan trycker mest inåt i öppningen.

http://i.memeful.com/media/post/ZMaL9wB_700w_0.jpg

leo1
2017-05-06, 10:03
Jag antar att krämer och salvor hör hemma under hygien.

Är det nån som kör med en bra kräm/salva mot torr hud? Min hud är så torr att den krackelerar. Tror jag behöver nåt rejält fett.

Dom hudlotion jag köper på Coop kanske är samma skit som schampot i hyllorna bredvid?

Jag vill inte att huden ska göra sig beroende av en kräm. Vet inte om det är så.

Korvryttaren
2017-05-06, 10:46
Jag antar att krämer och salvor hör hemma under hygien.

Är det nån som kör med en bra kräm/salva mot torr hud? Min hud är så torr att den krackelerar. Tror jag behöver nåt rejält fett.

Dom hudlotion jag köper på Coop kanske är samma skit som schampot i hyllorna bredvid?

Jag vill inte att huden ska göra sig beroende av en kräm. Vet inte om det är så.

https://www.apoteket.se/produkt/propyless-kutan-emulsion-200-mg-per-g-480-gram-burk-204676/

shut teh face
2017-05-06, 10:46
Jag antar att krämer och salvor hör hemma under hygien.

Är det nån som kör med en bra kräm/salva mot torr hud? Min hud är så torr att den krackelerar. Tror jag behöver nåt rejält fett.

Dom hudlotion jag köper på Coop kanske är samma skit som schampot i hyllorna bredvid?

Jag vill inte att huden ska göra sig beroende av en kräm. Vet inte om det är så.
Nej huden blir inte beroende.
Men det kan ta flera år för huden att återfå sin fuktande förmåga.
Om man inte har något kroniskt.

Jag tycker locobase (49 kr liten flaska) eller locobase repair (149 kr flaska ..) är bra för en boost i början. Sen är rapsoljebaserade bra, CCR typ. Men det är dyyyyrt. :( kanske går att få grejer på recept.

Största boven är vatten. Bada är nono och duscha ska man inte göra alldeles för mycket. Torr luft kan vara problematiskt och även för mycket värme.

svenbanan
2017-05-06, 11:57
Wtf..?!

Framfall?

baktung
2017-05-06, 12:18
Hahaha! Var jag ensam om att köra med pushtekniken? Tycker det känns renare efteråt om man trycker lite lätt inåt med pappret, så att man liksom gömmer det som hamnat längst ut.

Kan dock bero på att jag haft tarmproblem efter återkommande förstoppningar under mina inaktiva (depressiva) år. Får ofta hjälpa tarmen på traven lite genom att massera från utsidan på olika sätt så att bajset inte trycker sönder tarmväggarna när jag krystar. Rejält med divertikuliter antagligen och även blödningar några gånger om året.

xan
2017-05-06, 12:20
Kan inte sluta skratta. :laugh: :laugh:

baktung
2017-05-06, 12:22
Jag antar att krämer och salvor hör hemma under hygien.

Är det nån som kör med en bra kräm/salva mot torr hud? Min hud är så torr att den krackelerar. Tror jag behöver nåt rejält fett.

Dom hudlotion jag köper på Coop kanske är samma skit som schampot i hyllorna bredvid?

Jag vill inte att huden ska göra sig beroende av en kräm. Vet inte om det är så.

Har också torr hud. Skulle rekommendera Canoderm (kutan emulsion) i pumpflaska. Tycker den funkar bäst. Man känner hur huden suger åt sig.

P.s. Canoderm på händerna och Propyless i ansiktet skulle jag föreslå. För att förtydliga.

Korvryttaren
2017-05-06, 12:41
Hahaha! Var jag ensam om att köra med pushtekniken? Tycker det känns renare efteråt om man trycker lite lätt inåt med pappret, så att man liksom gömmer det som hamnat längst ut.

Kan dock bero på att jag haft tarmproblem efter återkommande förstoppningar under mina inaktiva (depressiva) år. Får ofta hjälpa tarmen på traven lite genom att massera från utsidan på olika sätt så att bajset inte trycker sönder tarmväggarna när jag krystar. Rejält med divertikuliter antagligen och även blödningar några gånger om året.

Hemma brukar jag köra högtryckstvätt i duschen, förstår inte varför folk blir så nervösa över ordentlig hygien.

Ett Orm
2017-05-06, 13:39
Jag.torkar mig alltid med blött papper för finpolering.
Bästa tvålen är den mildaste, dock räcker egentligen en varm dusch för att ta bort en stor del av oljan på.huden som behövs för att hålla den mjuk.

Bästa salvan jag provat mot torr hud är inotyol (?) Fet som faun och lukar inget vidare, men funkar kanon.

BelowAverage
2017-05-06, 13:48
Kan inte sluta skratta. :laugh: :laugh:

Det bekommer inte en blivande fysioterapeut att skratta åt andras rövcancer. Oavsett vilka umbäranden du möter måste du hålla ditt pokerface *popcorn*

xan
2017-05-06, 13:49
Det bekommer inte en blivande fysioterapeut att skratta åt andras rövcancer. Oavsett vilka umbäranden du möter måste du hålla ditt pokerface *popcorn*

Haha helt rätt.

baktung
2017-05-06, 14:55
Om ni syftar på mig så har jag slagit vad med mig själv om att min dödsorsak kommer att bli just coloncancer. Skulle inte förvåna mig ett jota efter alla nappatag på toasitsen. Men visst fan skrattar man åt situationen när man sitter där och försöker massera loss en förstoppning samtidigt som man svänger hejvilt med benen och ser hur det droppar blod. Det kallar jag helkroppsövning.

"De skulle se mig nu"

J.V
2017-05-06, 15:05
Hemma brukar jag köra högtryckstvätt i duschen, förstår inte varför folk blir så nervösa över ordentlig hygien.Japp, alltid.

Forsoker alltid bajsa hemma sa man kan ta en snabb tvatt i duschen. Ar jag pa vift har jag babywipes i vaskan, eller fickor om jag har plagg dar det ryms. Poop be gone.

MAGlC
2017-05-06, 15:12
Om ni syftar på mig så har jag slagit vad med mig själv om att min dödsorsak kommer att bli just coloncancer. Skulle inte förvåna mig ett jota efter alla nappatag på toasitsen. Men visst fan skrattar man åt situationen när man sitter där och försöker massera loss en förstoppning samtidigt som man svänger hejvilt med benen och ser hur det droppar blod. Det kallar jag helkroppsövning.

"De skulle se mig nu"

Ok. Men du?
Inte för att vara den som är den nu, baktung... men det var inte riktigt min mening att tråden enbart skulle handla om ditt anus.

Någon som kanske kan besvara de övriga frågarna jag hade i trådstarten?
Finns det egentligen någon poäng i att köpa dyrare tvålmärken som Dove osv. framför någon billig budgetvariant från Eldorado där man får flera flaskor för samma pris? Vad kan det vara för ingredienser som man bör leta efter i en hyfsat bra tvål?

baktung
2017-05-06, 15:34
Ok. Men du?
Inte för att vara den som är den nu, baktung... men det var inte riktigt min mening att tråden enbart skulle handla om ditt anus.

Någon som kanske kan besvara de övriga frågarna jag hade i trådstarten?
Finns det egentligen någon poäng i att köpa dyrare tvålmärken som Dove osv. framför någon billig budgetvariant från Eldorado där man får flera flaskor för samma pris? Vad kan det vara för ingredienser som man bör leta efter i en hyfsat bra tvål?

Vi kan gotta oss i din smegma istället om det känns bättre. Till att börja med är det absolut ingen vits med att köpa dyrare tvålmärken. Det mest skonsamma för slemhinnorna borde väl vara att undvika tvål överhuvudtaget och bara smörja med lite intimolja. Lactacyd heter väl klassikern som neutraliserar dålig lukt effektivt efter gammal svartnad flensost. Eller?

BelowAverage
2017-05-06, 15:47
Om ni syftar på mig så har jag slagit vad med mig själv om att min dödsorsak kommer att bli just coloncancer. Skulle inte förvåna mig ett jota efter alla nappatag på toasitsen. Men visst fan skrattar man åt situationen när man sitter där och försöker massera loss en förstoppning samtidigt som man svänger hejvilt med benen och ser hur det droppar blod. Det kallar jag helkroppsövning.

"De skulle se mig nu"

Du bidrar med viktiga perspektiv, även ett rövhål kan vara en akilleshäl. Vi har alla vårs kors att bära.
För att hålla mig till trådens ämne, kanske kan du ha någon slags blöja du tar på dig när du går med din blödande ända från toasitsen till duschen för att tvaga dig. (och om det är så att du inte tvättar dig, så borde du nog börja med det - för hygienens skull! *popcorn*)


Någon som kanske kan besvara de övriga frågarna jag hade i trådstarten?
Finns det egentligen någon poäng i att köpa dyrare tvålmärken som Dove osv. framför någon billig budgetvariant från Eldorado där man får flera flaskor för samma pris? Vad kan det vara för ingredienser som man bör leta efter i en hyfsat bra tvål?

Jag tror det är bra att bli varse om hur ofta man pillar sig runt ögon, näsa, mun och hår. Just ögon tror jag det kan vara bra att vara extra försiktig med, speciellt om man har smutsiga händer. Även om man ofta använder handens mindre smutsiga baksida då.
För mycket tvåltvätt torkar snarare ut huden, sprickor kan bildas som i sin tur är svårare att rengöra från smuts och bakterier än välmående hud. Kan tänka mig därför att för mer varaktig handhygien är det gynnsamt att använda någon slags återfuktande, speciellt om man är lite bakteriefob och torkar ut sina händer genom idogt tvagande.
Smycken är bra att ta av och rengöra.

Annars tycker jag din trådstart låter lite kinkig i vanliga sammanhang, det är en annan femma runt större öppna sår eller människor med nedsatt immunförsvar. Bakterier finns typ överallt och är oftast inte ett problem. Eller hur definierar du hygien, är det alla bakterier du vill ha bort eller att typ disk ska se ren ut för blotta ögat?
Diskmedel och tvål löser vad jag vet inte upp bakteries cellmembran särskilt ofta utan de hjälper rätt effektivt att skölja bort dem rent mekaniskt. Jag tror inte olika sorters tvål och diskmedel skiljer särskilt mycket i förmåga att skölja bort bakterier.

Håller med om diskborstarna, känns rätt nasty att använda samma borste igen och igen. Vore nice att ställa den i en vas koskenkorva eller liknande, de få bakterier som överlever önskar nog döden ganska snart, hade iaf jag gjort.
Annars gillar jag grumme som diskmedel, luktar gott och jag upplever att det inte dödar min händer lika mycket som tex YES som jag tror är rätt mycket starkare. Min disk ser iaf visuellt lika ren ut med grumme som med YES, och ev. bakterier på tallriken spelar väl mindre roll? *popcorn*
Och vill man ta bort missfärgningar på diskborste (typ efter att ha diskat köttfärsås eller annan tomat) så kan man lägga den i en burk med någon olja, tex rapsolja. Det färgämnet är nämligen fettlösligt och inte vattenlösligt #lifehack

AlexGBG
2017-05-06, 16:41
Utan tvekan.

http://cdn.tf.rs/2016/04/20/Bide001.jpg

Det där är en bra poäng faktiskt. I Japan och andra delar i Asien så har man ju vattenslangar på toaletterna för att rengöra tvåan men här i Europa är det som att leva i 3:e världen när det kommer till toahygien.

Vet inte varför man slutade med att bygga hus med en bidé. Man ser ju nästan aldrig sådana nu för tiden.

Som boende i Thailand sen snart 5 år tillbaka är jag väldigt van med vattenslang, har slutat använda toalettpapper när det finns slang. Får jag välja så väljer jag alltså slang framför papper. Får numer skavsår av billigt toalettpapper när jag är på semester i Sverige.

Jag tycker de där slangarna är vidriga. Vattnet rinner längs med låren när man använder dem. Antagligen har jag fel teknik.

Du använder helt klart fel teknik. Rinner inget vatten alls för mig.

Något som däremot är svårt är när det inte finns slang, utan bara en hink och skopa, på squattoalett. DET är inte roligt. Speciellt inte på fyllan, på ett vaggande tåg, med trasig belysning inne på toaletten. Då är det till och med svårt att skita...

Har du testat bidé? Jag har inte testat en sån där porslinsgrej, men när man rest i SE asien så finns det ju såna slangar överallt ofta med papper också. Kör man med slangen o sen torkar det blöta med pappret så ser man hur mycket mer effektivt det är än endast papper ^^ fattar faktiskt inte varför det inte e standard överallt.


Funkar utmärkt utan papper också :)

Jag tror inte det är standard i Sverige då vattnet är typ 5 grader varmt under vintertid, och dessutom är det ju ofta aningens kallare i Sverige större delen av året jämfört med här. Att gå med lite lite blöt rumpa i 30 graders värme är inga problem, det torkar rätt snabbt, däremot inte lika roligt i minus 20 kanske...

Jag övergav toalettpapper i Thailand en julafton då jag var hos en thaikompis som inte hade toalettpapper.

Diomedea exulans
2017-05-06, 16:42
Men hur får man bort vattnet efteråt? Går man runt med blött anus?

AlexGBG
2017-05-06, 16:45
Men hur får man bort vattnet efteråt? Går man runt med blött anus?


Torkar ju på 2 minuter.
Edit: Hur gör man med papper? Går runt med bajsigt anus?

upperkatt
2017-05-06, 17:06
Edit: Hur gör man med papper? Går runt med bajsigt anus?

Ja? Eller har jag gjort fel? :confused:

Lipservice
2017-05-06, 23:09
Det där är en bra poäng faktiskt. I Japan och andra delar i Asien så har man ju vattenslangar på toaletterna för att rengöra tvåan men här i Europa är det som att leva i 3:e världen när det kommer till toahygien.

Vet inte varför man slutade med att bygga hus med en bidé. Man ser ju nästan aldrig sådana nu för tiden.

Du behöver inte åka till Asien eller Japan för att hitta Bidéduschar. Om du aldrig varit i Finland så kommer din stjärt få en fin överaskning.
Det är väldigt vanligt där.

1x0
2017-05-06, 23:22
Fast en grej man gör med pappret är ju att trycka tillbaka den del av anus som tittar fram efter att man bajsat. Man drar ju inte med pappret så mycket upp och ner utan trycker mest inåt i öppningen. Även om jag hade haft bidé så hade jag nog velat trycka in anus med fingrarna på nåt sätt,
Var jag ensam om att köra med pushtekniken? Tycker det känns renare efteråt om man trycker lite lätt inåt med pappret, så att man liksom gömmer det som hamnat längst ut.
Gör du detta enbart av hygienskäl eller tycker du det är skönt också? Du analpullar ju dig själv (med papper som skydd). :P

mela
2017-05-07, 05:22
Jag antar att krämer och salvor hör hemma under hygien.

Är det nån som kör med en bra kräm/salva mot torr hud? Min hud är så torr att den krackelerar. Tror jag behöver nåt rejält fett.

Dom hudlotion jag köper på Coop kanske är samma skit som schampot i hyllorna bredvid?

Jag vill inte att huden ska göra sig beroende av en kräm. Vet inte om det är så.

Jag har typ världens sämsta hud, speciellt på händerna. "Husmorseksem" kallar de finska läkarna det för :D
Jag underhållssmörjer med propyless på dagarna, den är inte så fet och går in snabbt. Klarar inte av att ha kladdiga händer. Sedan något fetare till kvällen. Helosan fungerar faktiskt utmärkt. Annars skulle jag satsa på Locobase Repair, den är magisk!

Jag orkar inte smörja hela kroppen efter dusch eftersom jag ofta vill klä mig direkt, men jag smörjer med babyolja medan jag duschar, det tar bort det allra torraste!

mela
2017-05-07, 05:29
1. Tror ni att det är någon skillnad på att använda vanlig fast tvål eller flytande tvål?

2. Automatisk tvålhållare, någonting att ha?

3. Hur pass ohygieniskt är det att alltid ha diskborstar nere i diskhon och använda samma skitiga diskborste?

4. Hur vet man vilken tvål eller diskmedel man bör köpa egentligen?

5. Vad är den största grejen folk kan börja göra för att förbättra hygienen i allmänhet?

1: Jag tror det är sak samma, mycket handlar om att du mekaniskt ska rengöra händerna, inte bara låta smutsen rinna av och att tvål är magiskt på det viset.

2: Känns overkill om du inte är full av typ avföring eller magsjukekräks när du ska tvätta händerna. Men du måste ju ändå sätta på och av kranen. Varför skulle du tjäna på att ha en mekanisk tvålmanick?

3: Varför skulle det vara ohygieniskt? Man rengör väl ändå diskhon regelbundet? *screwy*

4: Precis som Yes-reklamen säger så "En droppe räcker" till skillnad från den litern du behöver för att göra rent en stekpanna med ett budgetmärke.

Med tvål vet jag inte. Mer eller mindre uttorkande osv? Ren borde du bli om du använder ovan nämnda mekaniska metod. Tänk sjukhusserier när de skrubbar händerna liksom.

5: Folk kan börja nysa i armvecket, sluta klia sig i anus, sluta peta näsan och se till att byta sängkläder och handduk oftare.

caelus
2017-05-07, 12:22
Det var ju gött att höra från Agnes! Ingen vore nämligen lyckligare än jag ifall jag med gott samvete kunde kunde använda sängen som toalett och kunde sluta duscha, diska, tvätta och rengöra huset. Men jag måste säga att jag är minst sagt skeptisk till mycket av det hon sa där även fast ju finns en poäng också.

Jag tror inte det Agnes Wold menar är att man helt bör sluta tvätta sig eller städa. Hennes poäng är väl snarare att den överdrivna hygien och bakterieskräck som många i framförallt västvärlden ägnar sig åt idag leder till andra hälsoproblem, t.ex. att barn som växer upp idag lättare utvecklar allergier än tidigare. Bakterier finns ju överallt och är viktiga för hälsan på många sätt.

Personligen tycker jag dock det är svårt att själv anpassa sig till detta och hålla en lagom nivå. Jag tvättar händerna alldeles för ofta och duschar alldeles för mycket, vilket gör att jag har problem med väldigt torr hud. Använder en mild tvål (Eucerin, innehåller väl egentligen inte "tvål" utan något annat mildare medel) när jag tvättar händerna hemma och en mild duscholja när jag duschar. Visserligen svindyrt i jämförelse med vanlig tvål/duschcreme men värt att lägga pengarna på anser jag om man har problem med torr hud.

BelowAverage
2017-05-07, 13:01
Den där lilla intressanta parantesen att bakterier finns överallt är mycket sann, och endast somliga är patogena.
Tar man bort ofarliga bakterier ger man också mer utrymme för patogena bakterier att ta deras ställe. Därför antibiotika kan ge magproblem osv, och därför det blir så lustigt när varenda jeppe vill ha antibiotika mot sina virussjukdomar - antibiotika när den inte behövs gör oss snarare sjukare än friskare.
"never change a working system" kanske kan appliceras även på hygien och inte bara datorsystem.

Vakten
2017-05-08, 11:21
Hörde på radion att en vanlig vattenflaska av plast är rena bakteriefällan. Helt jämförbart med hundens leksak och toalettstolen !? Och jag som brukar tömma eventuellt överblivet vatten sen förra träningstillfället och sedan fylla på med kallt vatten från kranen utan att först diska flaskan. Om jag förstod studien rätt så gäller resultatet även om man alltid fyller på med vatten.

MAGlC
2017-05-08, 11:25
Hörde på radion att en vanlig vattenflaska av plast är rena bakteriefällan. Helt jämförbart med hundens leksak och toalettstolen !? Och jag som brukar tömma eventuellt överblivet vatten sen förra träningstillfället och sedan fylla på med kallt vatten från kranen utan att först diska flaskan. Om jag förstod studien rätt så gäller resultatet även om man alltid fyller på med vatten.

Drick alltid så att dina läppar inte rör flaskan då? Problem solved.

Snobbe
2017-05-08, 11:30
Hörde på radion att en vanlig vattenflaska av plast är rena bakteriefällan. Helt jämförbart med hundens leksak och toalettstolen !? Och jag som brukar tömma eventuellt överblivet vatten sen förra träningstillfället och sedan fylla på med kallt vatten från kranen utan att först diska flaskan. Om jag förstod studien rätt så gäller resultatet även om man alltid fyller på med vatten.

Ja och vem gör inte det, om det hade varit farligt så hade folk varit döda sen länge.

Vakten
2017-05-08, 11:43
Drick alltid så att dina läppar inte rör flaskan då? Problem solved.

Den som gjort studien rekommenderade flaska av glas som diskas efter varje användning.

Korvryttaren
2017-05-08, 12:13
Den som gjort studien rekommenderade flaska av glas som diskas efter varje användning.

Några studier på antalet dödsfall kopplat till smutsiga vattenflaskor?


Kan tycka bristande intimhygien är ett större problem *spy*

Diomedea exulans
2017-05-08, 12:32
Hörde på radion att en vanlig vattenflaska av plast är rena bakteriefällan. Helt jämförbart med hundens leksak och toalettstolen !? Och jag som brukar tömma eventuellt överblivet vatten sen förra träningstillfället och sedan fylla på med kallt vatten från kranen utan att först diska flaskan. Om jag förstod studien rätt så gäller resultatet även om man alltid fyller på med vatten.

Om man låter flaskan torka helt mellan varje tillfälle då? Jag har för mig att bakterier dör om det torkar.

BelowAverage
2017-05-08, 12:56
Om man låter flaskan torka helt mellan varje tillfälle då? Jag har för mig att bakterier dör om det torkar.

Sporbildande bakterier eller vad det heter kan kapsla in sig, tror jag de gör vilket skyddar mot torka / pH / temperatur typ. Så det är inte alls garanterat (om inte uttorkning sker väldigt fort, antar jag). Såna bakterier har svårt att hantera en väldigt snabb upphettning (tänk pastörisering) men kan klara en långsam upphettning till samma temperatur. Tänker mig samma sak för extrem torka, successiv sådan klarar de.

Diomedea exulans
2017-05-08, 12:57
Sporbildande bakterier eller vad det heter kan kapsla in sig, tror jag de gör vilket skyddar mot torka / pH / temperatur typ. Så det är inte alls garanterat (om inte uttorkning sker väldigt fort, antar jag). Såna bakterier har svårt att hantera en väldigt snabb upphettning (tänk pastörisering) men kan klara en långsam upphettning till samma temperatur. Tänker mig samma sak för extrem torka, successiv sådan klarar de.

Gatt dämmit!

Vinter
2017-05-08, 13:04
Om man låter flaskan torka helt mellan varje tillfälle då? Jag har för mig att bakterier dör om det torkar.

Häll i lite t-sprit och skaka om. Värsta bakteriefällan är annars munstycket.

r3mpuh
2017-05-08, 23:07
Jag tvättade min högerfot till ära av denna tråden idag:
http://www.bilddump.se/bilder/20170509000613-83.180.208.242.jpg

Diomedea exulans
2017-05-08, 23:35
Häll i lite t-sprit och skaka om. Värsta bakteriefällan är annars munstycket.

Jag kör "vanliga" plastflaskor utan munstycke. Om du inte menar området runt öppningen?

Vinter
2017-05-08, 23:58
Jag kör "vanliga" plastflaskor utan munstycke. Om du inte menar området runt öppningen?

Den bit som kommer i kontakt med munnen. Där samlas det mest bakterier.

Matsa
2017-05-09, 00:10
Hörde på radion att en vanlig vattenflaska av plast är rena bakteriefällan. Helt jämförbart med hundens leksak och toalettstolen !? Och jag som brukar tömma eventuellt överblivet vatten sen förra träningstillfället och sedan fylla på med kallt vatten från kranen utan att först diska flaskan. Om jag förstod studien rätt så gäller resultatet även om man alltid fyller på med vatten.

Jag blir lite irriterad när man börjar prata om att något har lika mycket bakterier som t.ex toastolen, det är ju bara mängden men det säger ju långt ifrån allt om hur farligt det är.

"Hälsofilen äckligare än bajstoan! Miljontals tarmbakterier i ett enda glas!

http://www.garantskafferiet.se/filer/02-vara-produkter/mejeri/fil--yoghurt/7311041071564_c1l1.jpg"

leee
2017-05-09, 00:20
Jag blir lite irriterad när man börjar prata om att något har lika mycket bakterier som t.ex toastolen, det är ju bara mängden men det säger ju långt ifrån allt om hur farligt det är.

"Hälsofilen äckligare än bajstoan! Miljontals tarmbakterier i ett enda glas!

http://www.garantskafferiet.se/filer/02-vara-produkter/mejeri/fil--yoghurt/7311041071564_c1l1.jpg"

Inga farliga bakterier i filen så lite skillnad är det allt.

Vakten
2017-05-09, 09:30
Här är en artikel om bakterier i återanvända plastflaskor och en länk till studien. När man jämför med djurleksaker och toastolar så är det bakterier per ytenhet.

http://www.expressen.se/leva-och-bo/snusket-i-din-vattenflaska--darfor-borde-du-byta-ut-den/

leee
2017-05-09, 12:48
Mobilen sägs också vara en bakteriehärd men samtidigt så är ju immunförsvaret till för att användas så man behöver ju inte överdriva renheten.

svag74
2017-05-09, 13:17
Jag har nog vanlig hygien men jag tar alltid och öppnar dörren med papper runt händerna på offentlig toalett. Det är så många som inte tvättar händerna.

Always! :thumbup:
Samma med att släcka lyset, stänga av kranen o.s.v.
Sen får man putta igen dörren efter sig med foten.
Totally safe! :cool:

svag74
2017-05-09, 13:24
Hörde på radion att en vanlig vattenflaska av plast är rena bakteriefällan. Helt jämförbart med hundens leksak och toalettstolen !? Och jag som brukar tömma eventuellt överblivet vatten sen förra träningstillfället och sedan fylla på med kallt vatten från kranen utan att först diska flaskan. Om jag förstod studien rätt så gäller resultatet även om man alltid fyller på med vatten.

Jag som dricker säkert en liter ur vattenflaska varje dag *gah!*
Byter när den börjar lukta alger, typ efter 1-2 månader :em:

MAGlC
2017-05-09, 13:35
En grej jag ser många göra är att ha sina tandborstar inne på toaletten som bara står helt framme utan något skydd runtom. Men så vet man ju att varje gång det spolas, så får man en hel bajstornado av bakterier och partiklar som far runt.

Det kan ju dock lösas genom att man köper en sån där UV-ljusrengörare på ebay eller whatever. Ca 80kr så är man safe.

http://i.ebayimg.com/images/g/Rr8AAOSwax5YwrCH/s-l1600.jpg

xan
2017-05-09, 13:47
Men så vet man ju att varje gång det spolas, så får man en hel bajstornado av bakterier och partiklar som far runt.

Mycket av den där "tornadon" hamnar i munnen så vad gör det om lite fastnar på tandborsten? :confused:

svag74
2017-05-09, 13:54
Jag ska aldrig mer spola :Virro

http://www.sherv.net/cm/emoticons/jobs/plumber-smiley-emoticon.gif

MAGlC
2017-05-09, 13:55
Mycket av den där "tornadon" hamnar i munnen så vad gör det om lite fastnar på tandborsten? :confused:

I munnen? Nej, inte om du tvättar händerna först och sen tar en bit papper medan du har toalocket och käften stängd och sen trycker för spolning och sen så snabbt du kan går ut från toan och stänger dörren. Då har du minimerat risken för att få någonting av tornadon på dig.

För övrigt tycker jag man inte bör bevara tandborste inne på toaletten alls.

Kabuto
2017-05-09, 15:48
En sak som är riktigt bra med vanlig hårdtvål är att man inte blir torr som av flytande tvål, jävligt stor skillnad för mig iaf.

xan
2017-05-09, 15:54
I munnen? Nej, inte om du tvättar händerna först och sen tar en bit papper medan du har toalocket och käften stängd och sen trycker för spolning och sen så snabbt du kan går ut från toan och stänger dörren. Då har du minimerat risken för att få någonting av tornadon på dig.

För övrigt tycker jag man inte bör bevara tandborste inne på toaletten alls.

När du sitter och skiter så hamnar massvis med gaser i näsan/munnen. Lev med det.

Micke Persson
2017-05-09, 16:23
Jag använder alltid vatten och tvål för att torka mig i röven. Varför gör inte alla det? Det kan ju omöjligen bli rent med bara papper.

Micke Persson
2017-05-09, 16:30
Jag tvättade min högerfot till ära av denna tråden idag:
[img]http://www.bilddump.se/bilder/20170509000613-83.180.208.242.jpg Varför lägger du upp den? Äckligt.

MAGlC
2017-05-09, 17:29
När du sitter och skiter så hamnar massvis med gaser i näsan/munnen. Lev med det.

Tala för dig själv du. Jag håller då inte på med sånt snusk.

xan
2017-05-09, 17:42
Tala för dig själv du. Jag håller då inte på med sånt snusk.

Så du tejpar ihop munnen och näsan under hela toalettbesöket, och börjar andas när du har stängt dörren?

cofffee

Bärsärk
2017-05-09, 17:58
En grej jag ser många göra är att ha sina tandborstar inne på toaletten som bara står helt framme utan något skydd runtom. Men så vet man ju att varje gång det spolas, så får man en hel bajstornado av bakterier och partiklar som far runt.

Det kan ju dock lösas genom att man köper en sån där UV-ljusrengörare på ebay eller whatever. Ca 80kr så är man safe.

http://i.ebayimg.com/images/g/Rr8AAOSwax5YwrCH/s-l1600.jpg

Det är inte alls lika mycket som du vill få det att tro att det är,

https://youtu.be/s_hcJH31Bmo?t=229